خودشناسی جهت طرح | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خودشناسی جهت طرح
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خودشناسی جهت طرح
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
علم نفس
,
خود شناسی
سوال:
مسائلي پيرامون خودشناسی جهت طرح در ویژه نامه مي خواهم.
پاسخ تفصیلی:
انسان گل سر سبد موجودات و اعجوبه خلقت است و عجايبى كه در انسان يافت مىشود، در هيچ جاى دنيا پيدا نمىشود و از اين جهت به انسان عالم كبير مىگويند. مطالعه و دقت در نيروها و قوايى كه خداوند متعال در وجود انسان به وديعت نهاده و ظرفيت عظيمى كه دراين موجود حقير قرار داده شده و قدرت عجيب انسان در تسلط بر طبيعت و جهان هستى و ريزهكارىهاى حيرت آورى كه در اعضا و اجزاى بدن او به كار رفته و قدرت تفكر و انديشه و نوآورى و تغيير، از راههايى است كه انسان مىتواند خود و نيروها و توانايىهاى خود را بهتردريابد. اگر منظور از «خود» و «خويش»، آن حقيقت انسان و آن گوهر ارزشمندى وجود انسان باشد كه از آن به نفس و روح و قلب تعبير مىكنند براى شناخت بهتر آن بايد در حالات و آثار آن دقت نمود و مرز بين بدن و جسم را كه از عالم طبيعت و جسمانيان است با نفس كهموجودى مجرّد و بدون زمان و مكان و خارج از احكام جسم و جسمانيات است. مشخص كرد و اين باب با بركتى است كه معرفت خداوند متعال را به دنبال دارد كه: من عرف نفسه فقد عرفه نفسه. خداوند كريم در قرآن مجيد مىفرمايد: و فى الارض آيات للمؤمنين و فى انفسكم افلا تبصرون؛ در زمين و در جانها و درون شما نشانههايىبراى اهل يقين وجود دارد آيا دقت نمىكنيد؟»، (ذاريات / 21). بنابراين با تفكر و انديشه عميق در مورد ساختار وجودى انسان و هدفى كه انسان براى آن خلق شده و قواى ظاهرى و باطنى و توانايىهاى شگفتنى كه در اين موجود خارق العاده قرار داده شده و اين كه حقيقت انسان گوهرى ملكوتى و علوى است مىتوان تا حدودى بهشناخت بهتر خويش نايل گرديد. اگر دريافتيم كه انسان موجودى ابدى است و در اين جسم خلاصه نمىشود و علم و ادراكات او از عالم مجردات و خارج از قوانين حاكم بر ماديات است و با مردن فانى نمىشود بلكه حقيقت او به عالمى ديگر انتقال مىيابد و از هستى و واقعيت او چيزى كاسته نمىگردد وهمين حقيقت، معرف شخصيت اوست و اگر فهميديم اعمال و عقايد انسان سعادت و شقاوت او را رقم مىزند و در قيامت با شخصيتى كه محصول افكار و اعمال اوست، محشور مىگردد و نيز با كمى دقت در عجايب خواب و رؤيا كه در عالم خواب بدن بى حركت در بستر افتاده ولىانسان در خواب مىخورد و مىآشامد و سخن مىگويد و حركت مىكند و شاد و يا غمگين مىشود و فكر كند اين آثار در خواب از كيست و با كدام بدن آن را انجام مىدهد تا حدى معرفت به خويش پيدا كرده است.
خودشناسي اسلام عنايت خاص دارد كه انسان خود را بشناسد و جا و موقع خويشتن را در جهان آفرينش تشخيص دهد . اين همه تأكيد در قرآن در مورد انسان براي اين است كه انسان خويشتن را آنچنانكه هست بشناسد و مقام و موقع خود را در عالم وجود درك كند و هدف از اين شناختن و درك كردن اين است كه خود را به مقام والايي كه شايستهء آن است برساند قرآن كتاب انسان سازي است ، يك فلسفهء نظري نيست كه علاقهاش تنها به بحث و نظر و چشم انداز باشد ، هر چشم اندازي را كه ارائه ميدهد براي عمل و گام برداشتن است قرآن كوشاست كه انسان خود را كشف كند . اين خود ، خود شناسنامهاي نيست ، كه اسمت چيست ؟ اسم پدرت چيست و در چه سالي متولد شدهاي ؟ تابع چه كشوري هستي ؟ از كدام آب و خاكي و با چه كسي زناشويي بر قرار كردهاي و چند فرزند داري ؟ آن خود همان چيزي است كه روح الهي ناميده ميشود و با شناختن آن خود ، است كه [ انسان ] احساس شرافت و كرامت و تعالي ميكند و خويشتن را از تن دادن به پستيها برتر ميشمارد ، به قداست خويش پي ميبرد ، مقدسات اخلاقي و اجتماعي برايش معني و ارزش پيدا ميكند قرآن از برگزيدگي انسان سخن ميگويد ، چرا ؟ ميخواهد بگويد : تويك موجود تصادفي نيستي كه جريانات كوروكر ، - مثلا اجتماع تصادفي اتمها - تو را به وجود آورده باشد ، تويك موجود انتخاب شده و برگزيدهاي ، و به همين دليل رسالت و مسؤوليت داري . بدون شك انسان در جهان خاكي قويترين و نيرومندترين موجودات است . اگر زمين و موجودات زميني را در حكم يك قريه فرض كنيم ، انسان كدخداي اين قريه است . ولي بايد ببينيم كه آيا انسان يك كدخداي انتخاب شده و برگزيده است و يا يك كدخدايي كه به زور و قلدري خود را تحميل كرده است ؟ فلسفههاي مادي ، قدرت حاكمهء انسان را صرفا ناشي از زور و قدرت انسان ميدانند . و مدعي هستند كه انسان به علل تصادفي داراي زور و قدرت شده است . بديهي است كه با اين فرض ، رسالت و مسؤوليت براي انسان بيمعني است . چه رسالتي و چه مسؤوليتي ؟ از طرف چه كسي و در مقابل چه كسي ؟ اما از نظر قرآن ، انسان يك كدخداي انتخاب شده زمين است و به حكم شايستگي و صلاحيت ، نه صرفا زور و چنگال تنازع ، از طرف ذي صلاحيتترين مقام هستي ، يعني ذات خداوند ، برگزيده و انتخاب و به تعبير قرآن اصطفا شده است ، و به همين دليل مانند هر برگزيده ديگر رسالت و مسؤوليت دارد : رسالت از طرف خدا ، و مسؤوليت در پيشگاه او اعتقاد به اينكه انسان موجودي انتخاب شده است و هدفي از انتخاب در كار است ، نوعي آثار رواني و تربيتي در افراد به وجود ميآورد ، و اعتقاد به اينكه انسان نتيجهء يك سلسله تصادفات بي هدف است ، نوعي ديگر آثار رواني و تربيتي در افراد به وجود ميآورد ، و اعتقاد به اينكه انسان نتيجه يك سلسله تصادفات بي هدف است ، نوعي ديگر آثار رواني و تربيتي در انسان به وجود ميآورد خودشناسي به معني اين است كه انسان مقام واقعي خويش را در عالم وجود درك كند ، بداند خاكي محض نيست ، پرتوي از روح الهي در او هست ، بداند كه در معرفت ميتواند بر فرشتگان پيشي بگيرد ، بداند كه او آزاد و مختار و مسؤول خويشتن و مسؤول افراد ديگر و مسؤول آباد كردن جهان و بهتر كردن جهان است هو أنشأكم من الارض و استعمركم فيها ( او شما را از زمين بيافريد و عمران آن را از شما خواست ) (هود / 61 ) ، بداند كه او امانتدار الهي است ، بداند كه بر حسب تصادف ، برتري نيافته است تا استبداد بورزد و همه چيز را براي شخص خود تصاحب كند و مسؤوليت و تكليفي براي خويشتن قائل نباشد
نقش مؤثر انسان در ساختن آيندهء خويش
موجودات جهان تقسيم ميشوند به جاندار و بيجان . موجودات بيجان هيچ گونه نقشي در ساختن خويش ندارند . آب و آتش و سنگ و خاك بيجاناند و هيچ نقشي در تكوين و يا تكميل خويش ندارند ، بلكه صرفا تحت تأثير عوامل خارجي تكوين مييابند و تحت تأثير همان عوامل احيانا نوعي كمال كسب ميكنند . از اين موجودات هيچ گونه تلاشي و فعاليتي در جهت ساختن يا پرداختن به خود مشاهده نميشود . ولي [ از ] جانداران ، مانند گياه و حيوان و انسان ، يك سلسله تلاشها در جهت حفظ و صيانت خود از آفات و در جهت جذب مواد ديگر و در جهت توليد مثل مشاهده ميشود در گياهان يك سلسله قواي طبيعي وجود دارد كه در ساختن آيندهء آنها مؤثر است . در گياه قوه يا قوههايي است كه مواد را از زمين يا هوا جذب ميكند ، قوه يا قوههايي است كه از درون به وسيلهء مواد جذب شده او را رشد ميدهد و قوه يا قوههايي است كه امكان توليد مثل را فراهم ميكند در حيوان همهء اين قوههاي طبيعي بعلاوهء يك سلسله قوههاي شعوري از قبيل حس باصره ، سامعه ، لامسه و غيره و از قبيل ميلها - كه قبلا از آنها ياد شد - وجود دارد . حيوان به وسيلهء اين قوهها از طرفي خويشتن را از گزند آفات حفظ ميكند و از طرفي موجبات رشد فردي و بقاي نوع خود را فراهم ميكند در انسان همه قواي طبيعي و قواي شعوري كه در گياه و حيوان هست وجود دارد بعلاوهء يك سلسله ميلهاي اضافي - كه قبلا شرح داده شد - و بعلاوهء نيروي خارق العادهء عقل و اراده كه سرنوشت آيندهء او را با مقياس زيادي به دست خودش ميدهد و خودش آيندهء خويش را انتخاب ميكند و ميسازد از آنچه گفته شد روشن گشت كه برخي موجودات هيچ گونه نقشي در ساختن آينده خويش ندارند ( جمادات ) . برخي ديگر نقشي در ساختن آيندهء خويش دارند اما اين نقش نه آگاهانه است و نه آزادانه بلكه طبيعت ، نيروهاي دروني آنها را به طور غير مستشعر و نا آگاهانه براي صيانت و بقاي آنها و ساختن آنها در آينده استخدام كرده است ( نباتات ) . برخي ديگر نقش بيشتري دارند . اين نقش آگاهانه است هر چند آزادانه نيست ، يعني با نوعي آگاهي از خود و محيط خود تحت تأثير جاذبهء يك سلسله ميلهاي شعوري ، در راه صيانت خود براي آينده ميكوشند ( حيوانات ) ولي انسان نقشي فعالتر و مؤثرتر و گستردهتر در ساختن آيندهء خويش دارد . نقش انسان ، هم آگاهانه است و هم آزادانه ، يعني انسان ، هم به خود و محيط خود آگاه است و هم آنكه با توجه به آينده ، به حكم نيروي عقل و اراده ميتواند آزادانه آيندهء خويش را به هر شكل كه خود بخواهد انتخاب كند ضمنا دايرهء ايفاي نقش براي انسان نسبت به حيوان بسي وسيعتر و گستردهتر است .
موجود چند بعدي
از آنچه گفته شد معلوم شد كه انسان با همهء وجوه مشتركي كه با ساير جاندارها دارد ، فاصلهء عظيمي با آنها پيدا كرده است . انسان موجودي مادي - معنوي است . انسان با همهء وجوه مشتركي كه با جاندارهاي ديگر دارد ، يك سلسله تفاوتهاي اصيل و عميق با آنها دارد كه هريك از آنها بعدي جدا گانه به او ميبخشد و رشتهاي جدا گانه در بافت هستي او به شمار ميرود . اين تفاوتها در سه ناحيه است : .1 ناحيهء ادراك و كشف خود و جهان .2 ناحيهء جاذبههايي كه بر انسان احاطه دارد .3 ناحيهء جاذبه كيفيت قرار گرفتن تحت تأثير جاذبهها و انتخاب آنها اما در ناحيهء ادراك و كشف و جهان . حواس حيوان راهي و وسيلهاي است براي آگاهي حيوان به جهان . انسان در اين جهت با حيوانهاي ديگر شريك است و احيانا برخي حيوانات از انسان در اين ناحيه قوي ترند . آگاهي و شناختي كه حواس به حيوان و يا انسان ميدهد سطحي و ظاهري است ، به عمق ماهيت و ذات اشياء و روابط منطقي آنها نفوذ ندارد . ولي در انسان نيروي ديگري براي درك و كشف خود و جهان وجود دارد كه در جانداران ديگر وجود ندارد و آن نيروي مرموز تعقل است . انسان با نيروي تعقل ، قوانين كلي جهان را كشف ميكند و براساس شناخت كلي جهان و كشف قوانين كلي طبيعت ، طبيعت را عملا استخدام ميكند و در اختيار خويش قرار ميدهد . در بحثهاي گذشته نيز اشاره به اين نوع شناخت كه مخصوص انسان است كرديم و گفتيم مكانيسم شناخت تعقلي از پيچيدهترين مكانيسمهاي وجود انسان است . همين مكانيسم پيچيده اگر درست مورد دقت قرار گيرد ، دروازهء شگفتي است براي شناخت خود انسان . انسان با اين نوع شناخت ، بسياري از حقايق را كه مستقيما از راه حواس با آنها تماس ندارد كشف ميكند . شناخت انسان ما وراي محسوسات را ، بالاخص شناخت فلسفي خداوند ، وسيلهء اين استعداد مرموز و مخصوص آدمي صورت ميگيرد اما در ناحيهء جاذبهها . انسان مانند جانداران ديگر تحت تأثير جاذبهها و كششهاي مادي و طبيعي است ، ميل به غذا ، ميل به خواب ، ميل به امور جنسي ، ميل به استراحت و آسايش و امثال اينها او را به سوي ماده و طبيعت ميكشد . اما جاذبههايي كه انسان را به خود ميكشد منحصر به اينها نيست ، جاذبهها و كششهاي ديگر انسان را به سوي كانونهاي غير مادي ، يعني اموري كه نه حجم دارد و نه سنگيني و نتوان آنها را با امور مادي سنجيد ، ميكشاند . دانشجوي گرامي، انسان بزرگترين و كاملترين مظهر خداي متعال ، اشرف مخلوقات ، خليفه خداي بر روي زمين و شگفت انگيز ترين پديده عالم وجود است، طبيعي است كه بحث راجع به جنين موجودي از دامنه بسيار برخوردار است و به كنكاش فراوان نياز دارد، براي آشنايي با خود به عنوان فردي از نوع انسان و همچنين براي آشنايي با خود فردي و ويژگي هاي شخصي خود لازم است دامنه مطالعات خود را در حوزه انسان شناسي ديني و فلسفي و علمي گسترش دهيد. در اين زمينه كتابهاي فراواني نگاشته شده است كه مي تواند اطلاعات لازم را در اختيار شما قرار دهد. ضمنا اين نكته را هم يادآوري نماييم كه راه كمال انسان از همين بحث؛يعني خود شناسي آغاز مي شود و تا كسي خودش را به درستي باز نشناسد، انگيزه اي قوي براي حركت در مسير قرب الي الله ندارد .
مراحل سه گانه خوشناسي و خوديابي و خودسازي:
الف. خودشناسي: پيش از هر چيز لازم است انسان بدين موضوع پي ببرد كه وجود او آميزه اي است از بدن مادي و حقيقتي ديگر به نام نفس (روح) است كه ، از آن به من ياد مي كند ؛ وانگهي، همين بخش از وجود او ، جاودانه خواهد ماند. هم از نگاه قران كريم و هم در روايات معصومين (ع) دست يابي به چنين شناختي، با شناخت خداوند پيوندي ناگسستني دارد: «و لا تكونوا كالذين نسوا الله فانسيهم انفسهم اولئك هم الفاسقون؛ و مانند كساني نباشيد كه خدا را فراموش كردند، و خدا نيز آن ها را به خود فراموشي گرفتار كرده . آنها فاسقانند.»(حشر، 19) نيز پيامبر (ص) فرمود: «اعرفكم بنفسه اعرفكم بربه ؛ شناسنده ترين شما نسبت به خودتان ، شناسنده ترين به پروردگارتان است.» علامه طباطبايي ، الميزان ، ج 6 ، ص 182 ، دارالكتب الاسلاميه
همو در سخن ديگر فرمود: الكيس من عرف نفسه و اخلص اعماله؛ انسان زيرك ، كسي است كه خود را بشناسد ، و اعمالش را [براي خدا] خالص كند»(همان) نتيجه پيوند ياد شده نيز، انديشه ورزي درباره توحيد مي باشد .
امام صادق (ع) درباره رتبه بندي آگاهي هاي انسان فرمود: «وجدت علم الناس كله في اربع ؛ اولها ان تعرف ربك و الثاني ان تعرف ما صنع بک والثالث ان تعرف ما اراد منك و الرابع ان تعرف ما يخرجك من دينك؛ همه علم مردم را در چهار چيز يافتم: اول اين كه پروردگار خود را بشناسي . دوم، اين كه بداني خداوند با تو چه كرده (مراد پي بردن به آفرينش موزون و حكيمانه ، نعمت عقل و حواس، ارسال رسل و انزال كتب آسماني است). سوم، اين كه بداني او از تو چه خواسته است ، چهارم اينكه بداني چه چيز تو را از دينت خارج مي كند. (شناخت گناهان و موجبات شرك و ارتداد)»(كليني، اصول كافي، ج 1، ص 63، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت عليهم السلام)
انسان از منظر آيات و روايات داراي جايگاهي ممتاز و بسيار ارزشمند است. او خليفه خداوند و جامع اسماء و صفات الهي است و مي تواند به رفيع ترين قله هاي كمال و فضيلت دست يابد. قرآن كريم و روايات معصومين(ع) انسان را به خود شناسي دعوت كرده اند و او را به تأمل در خويشتن و سرمايه ها و گوهرهاي دروني اش ترغيب و تشويق كرده اند. اين خودشناسي آثار و بركات فراواني به دنبال دارد كه از جمله آنها دستيابي به عزت نفس و احساس كرامت و بزرگواري در خود است. اگر انسان به اين حقيقت دست يابد كه خداوند پس از پشت سر نهادن مراحل پست، به او استعدادهاي شگفت انگيز داده و او را به مقامي ارجمند كه برتر از همه موجودات است رسانيده است، بي هيچ ترديد حاضر نخواهد شد كه خود را هم رديف حيوانات قرار دهد و زمام خود را به دست خواهش هاي پست و خواسته هاي حيواني بسپارد. احساس كرامت نفس زماني حاصل مي شود كه انسان به برتري هايي كه خداوند كريم به او عطا فرموده است آگاه شود. امير مؤمنان(ع) در اين باره مي فرمايدك «من كرمت عليه نفسه، هانت عليه شهواته؛ آن كس كه در خود احساس عزت و بزرگواري كند خواهش ها در نزد او پست و بي مقدار مي گردد».(نهج البلاغه، حكمت 449) شناخت درست و عميق و واقعي انسان، او را به ارزش وجودي خويش واقف مي سازد و سبب مي گردد كه او، خود را بالاتر از آن ببيند كه دامنش را به زشتي ها و گناهان آلوده كند، بلكه سعي مي كند عمر خود را چنان سپري كند كه گوهر وجودش دستخوش آفت هاي روزگار نگردد. برعكس آن كس كه احساس شخصيت اخلاقي و ارزشمند بودن را از دست بدهد، ممكن است به هر حقارتي تن در دهد و از دست زدن به هيچ گناهي واهمه و ترسي نداشته باشد. امام هادي(ع) مي فرمايد: «من هانت عليه نفسه فلا تامن شره؛ آن كس كه خود را پست و بي ارزش بداند، از شر و آفت او ايمن مباش».(تحف العقول، سخنان حضرت هادي(ع))
از ديدگاه اميرمؤمنان(ع) حداقل بها و قيمت انسان بهشت است و اگر انسان خود را به كمتر از بهشت بفروشد در اين معامله دچار خسران و زيان شده است: «انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنه فلا تبيعوها الا بها؛ براي جان هاي شما قيمتي جز بهشت نيست، پس آن را به كمتر از بهشت نفروشيد.»(حكمت 456، نهج البلاغه) البته بهشت كمترين بهاي انسان مؤمن و خدا باور و جوياي كمال است و بالاتر از آن لقاي پروردگار و رضوان الهي است كه ازكمال بالاتر و از هر لذتي، لذيذتر و گواراتر است. (رجوع كنيد به: تهذيب نفس، ابراهيم اميني)
ب. خوديابي (استمرار در توجه به خود و مبارزه با غفلت زدگي): در رهپويي به كمال حقيقي ، تنها شناخت خود كافي نيست؛ چرا كه اين شناخت ، در اثر توجه بيش از اندازه به امور دنيوي و نيازهاي جسماني ، دستخوش غفلت و فراموشي قرار مي گيرد؛ از اين رو ، انسان نبايد بسان اشخاص عادي ، تنها در مواقع اضطرار مانند غرق شدن و ساير حوادث طبيعي ، به خود توجه پيدا كند ، بلكه با فاصله گرفتن نسبي از امور مادي، براي توجه به خود حقيقي و نياز هاي آن ، برنامه اي مستمر داشته باشد و راهكار شاخص اين مهم ، شستشوي گرد و غبار بر نشسته بر جان آدمي در آب زلال عبادت است.
ج. خودسازي: با گذار از دو مرحله پيشين؛ يعني خوشناسي و خوديابي، به مرحلهء سوم يعني خودسازي مي رسيم كه ، دوري گزيني از كج روي و گناه و نيز انجام اعمال صالح، پايه اصلي آن را تشكيل مي دهد. قرآن كريم با بياني آشكار به انسان نهيب مي زند كه، به فرياد خودتان برسيد: «يا ايها الذين آمنوا عليكم انفسكم لا يضركم من ضل اذا اهتديتم الي الله مرجعكم جميعا فينبئكم بما كنتم تعملون؛ اي كساني كه ايمان آورده ايد، مراقب خود باشيد، اگر شما هدايت يافته ايد گمراهي كساني كه گمراه شده اند، به شما زياني نمي رساند. بازگشت همه شما به سوي خداست؛ و شما را از آن چه عمل مي كرديد، آگاه مي كند.»(مائده، آيه 105)
اگر رفتارهاي انسان، با هدف از آفرينش او متناسب باشد ، در اين صورت نفس او كمال يافته ، به سعادت مي رسد. پالايش نفس از بيماري هاي رواني نيز، نخستين برنامه قرآني در اين راستا است: «قد افلح من زكيها و قد خاب من ديسها؛ هر كس نفس خود را پاك و تزكيه كرد، رستگار ، و آن كه نفس خود را با معصيت و گناه آلوده سازد، نوميد و محروم گشته است.»(شمس، آيه 9)
خلاصه آن كه ، دست يابي به حقيقت انساني، وامدار خودسازي است، و اساسا هدف از آفرينش عالم، پديد آوردن كارخانه اي به منظور انسان سازي بوده است.
د. به دليل دارا بودن بعد جسماني، افزون بر جنبه روحي، پيدا ست كه انسان نبايد تنها به نياز هاي روحي پرداخته، از نيازهاي جسمي غافل شود. ولي در باره اين دسته از نيازهاي انسان، توجه به دو نكته ضروري است . اولا به دليل غريزي بودن نيازهاي مزبور، پي بردن به آن ها به پيچيدگي درك نيازهاي روحي نيست؛ ثانيا بر آوردن آن ها هدف نبوده و تنها زمينه اي است كه ، موانع پرداختن به نيازهاي اصلي انسان ، يعني پرورش روان را، مي زدايد.
در روايات معصومين (ع) تأمين معاش و پرداختن به لذايذ حلال جسماني ، از موارد شاخص نيازهاي جسماني برشمرده شده اند، امام علي (ع) در اين باره فرمودند: «للمومن ثلاث ساعات ، فساعه يناجي فيها ربه و ساعه يوم معاشه و ساعه يخلي بين نفسه و بين لذتها فيما يحل و يجمل؛ زندگي فرد با ايمان در سه قسمت خلاصه مي شود: قسمتي به معنويات پرداخته و با پروردگارش مناجات مي كند، و قسمتي به فكر تأمين و ترميم معاش است، و قسمتي را به اين امر اختصاص مي دهد كه ، در برابر لذت هاي حلال و مشروع آزاد باشد»( نهج البلاغه ، كلمه 390 از كلمات قصار ، به نقل از تفسير نمونه ، ج 9 ، ص 334)
ناگفته نماند گستره نيازهاي اساسي انسان در روابط چهارگانه با «خدا ، مردم ، طبيعت و خويشتن قابل تعريف و بررسي و رتبه بندي است آنچه گفته شد تنها درباره رابطه خود و خداست.
براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر.ك :
1- انسان و ايمان شهيد مطهري
2- انسان در قرآن شهيد مطهري
3- خودشناسي براي خودسازي محمد تقي مصباح يزدي
4- جامع السعادات مولي مهدي نراقي
5- محاسبه النفس سيد بن طاووس
6- دروس معرفت نفس حسنزاده آملى، حسن،
7- مقالات، ، ج 1و2 و 3.شجاعى، محمد،
8- فضيلت هاي فراموش شده، شرح زندگي مرحوم تربتي
http://www.porseman.org/
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2810
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت