ديدگاه شيعه درباره ى قرآن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ديدگاه شيعه درباره ى قرآن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ديدگاه شيعه درباره ى قرآن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دیدگاه شیعه در باب قرآن
,
شیعه و قرآن
,
شیعه شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
سوال:
ديدگاه شيعه درباره ى قرآن چيست؟
پاسخ تفصیلی:
شيعه اماميه در طول تاريخ با شيوهها و روشهاى گوناگون در صدد گسترش معارف قرآنى برآمده و از اين رهگذر، گسترهى ادبيات و علوم قرآنى را پربرگ و بار ساخته است. همچنين سعى كرده طبق شرايط زمانى هرگاه قرآن مورد هجوم بيگانگان و اهل كتاب قرار گرفته، از آن دفاع كند، ولى متأسفانه برخى از دشمنان مدتهاست كه شيعه را به اعتقاد به تحريف قرآن متهم مىكنند؛ با اين قرينه كه چند نفر معدود و انگشتشمار، روايات تحريف را نقل كردهاند. اينان ديدگاهها و اقوال و كلمات اكثريت قريب به اتفاق علماى شيعه را نمىبينند و از طرف ديگر از احاديث «تحريف» در كتابهاى خود چشم مىپوشند. و در حقيقت اين اتهام بيشتر متوجه برخى علما و كتابهاى اهل سنت است تا آنجا كه از خليفه دوم نقل كردهاند كه قرآن 000/027/1 حرف داشته؛ يعنى، بيش از سه برابر آيات موجود و يا از خليفه دوم نقل شده كه در قرآن آيه رجم بوده كه حذف شده است ر.ك: بخارى، صحيح، ج 8، صص 208 - 211، باب رجم الحبلى؛ الاتقان، ج 1، ص 198..
آرى، در كتابهاى حديثى و تفسيرى، رواياتى در باب قرآن وارد شده كه برخى، آنها را دليل بر تحريف قرآن دانستهاند، ولى بايد توجه داشت كه؛
اولاً، اكثر روايات از طريق افراد و كتابهايى نقل شده كه از وثاقت و اعتبار لازم برخوردار نيستند مانند كتاب قراءات احمد بن محمد سيارى (متوفى 286ه ) كه علماى رجال او را تضعيف كرده و مذهب او را فاسد دانستهاند. رجال نجاشى، ج 1، ص 211. يا كتاب علىبن احمد كوفى (متوفى 353ه ) كه علماى رجال دربارهى او گفتهاند: «در پايان عمر راه غلو را پيش گرفته است». همان، ج1، ص96.
ثانياً، بخش ديگرى از روايات كه بر تحريف حمل شده جنبه تفسيرى دارد، به اين معنا كه در روايت مفاد كلى آن بر مصداق اتم و اكمل تطبيق شده يا بر يكى از مصاديقش؛ برخى گمان كردهاند اين تفسير و تطبيق جزء قرآن بوده و از آن حذف شده است. مثلاً در سورهى حمد آيه «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِيمَ»، به صراط پيامبر(صلىاللهعليه) و خاندان او؛ يا به صراط على(عليهالسلام) تفسير شده است و روشن است كه چنين تفسيرى از باب تطبيق كلى بر فرد اتم و اكمل آن است. مجمع البيان، ج 1، ص 28.
امام خمينى(ره) رواياتى را كه احتمال تحريف از آنها بهدست مىآيد، سه قسم كردهاند:
الف. روايات ضعيفى كه نمىتوان به آنها استدلال نمود.
ب. روايات جعلى كه شواهدى بر ساختگى بودن آنها وجود دارد.
ج. روايات صحيح كه دقت در آنها روشن مىسازد كه مقصود از تحريف در قرآن، تحريف معنوى است نه لفظى. تهذيب الاصول، ج 2، ص 94.
ثالثاً، كسى كه قصد دارد دربارهى يك مذهب قضاوت كند بايد عقايد آن مذهب را از علماى آن، اعم از متكلمين، فقها و مفسرين بيابد نه اينكه تنها به برخى از كتب حديثى آن مذهب مراجعه كند؛ آنگاه با يافتن برخى از احاديث، مفاد آن را به عنوان عقيده، به پيروان آن نسبت دهد؛ در مورد تحريف قرآن نيز چنين بايد كرد.
اين همه مفسران شيعه كه در طول تاريخ صدها تفسير بر قرآن نوشتهاند، آيا آنان جز بر همين قرآنِ موجود تفسير نگاشتهاند؟ و آيا قائل به تحريف قرآنند؟ و فقهاى شيعه كه در ابواب گوناگون فقهى خود به قرآن استناد مىكنند، آيا فتواى آنها برخلاف اين قرآن است؟ و آيا قائل به تحريف قرآنند؟ و متكلمان شيعه كه در اثبات عقائد حقه شيعه همواره به آيات همين قرآن تمسك كردهاند، همگى اعتراف به عدم تحريف قرآن دارند.
اين حقيقت را برخى از محققان اهل سنت دريافته و دامن مذهب شيعه را از اتهام اعتقاد به تحريف منزه دانستهاند.
چنانكه شيخ رحمتالله هندى مؤلف كتاب ارزشمند و معروف «اظهارالحق» گفته است: «قرآن كريم از نظر اكثر علماى شيعه اماميه از هرگونه تغيير و تبديل محفوظ مانده است و قول كسانى را كه قايل به تحريفِ به كاهش در قرآن مىباشند، مردود مىدانند». الفصول المهمة، ص 175.
بنابراين گروهى از علماى وهابى كه بر نسبت دادن اعتقاد به تحريف قرآن به شيعه اصرار ورزيده و ديدگان خود را بر آن همه اقوال صريح در نفى تحريف قرآن فرومىبندند، از جادهى انصاف خارج شده و راه عناد و لجاج را مىپيمايند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2707
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت