فلسفه زيارت معصومين(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه زيارت معصومين(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه زيارت معصومين(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
توسل و زیارت معصوم
,
فلسفه زیارت
سوال:
چرا به زيارت قبور اوليا مى رويم؟
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد دانست، سلام دادن به پيامبران و اولياى الهى حتى پس از فوت و رحلت آنها ريشه قرآنى دارد. چنان كه در آيات الهى مىخوانيم:
«سَلامٌ عَلَى نُوحٍ فِي العالَمِينَ»؛ صافات (37)، آيه 79.؛
«سَلامٌ عَلَى إِبرَاهِيمَ»؛ همان، آيه 109.؛
«سَلامٌ عَلَى مُوسَى وَهارُونَ»؛ همان، آيه 120.؛
«سَلامٌ عَلَى إِل ياسِينَ»؛ همان، آيه 130.؛
«وَسَلامٌ عَلَى المُرسَلِينَ»؛ همان، آيه 181.
علاوه بر اينكه زيارت قبور اولياى الهى؛ خصوصاً پيامبر اسلام(صلىاللهعليه) و امامان معصوم(عليهمالسلام) آثار و بركاتى دارد كه مىتواند ملاك حُسن و رُجحان آن باشد. اينك به برخى از آنها اشاره مىكنيم:
1. بزرگان دين و اولياى الهى در حقيقت الگوهايى هستند كه با اقتداى به آنان به كمال و سعادتِ دنيا و آخرت خواهيم رسيد. اين مسئله تنها اختصاص به جوامع دينى ندارد، بلكه همه جوامع بشرى درصدد بزرگ جلوه دادن الگوهايى هستند كه مردم با اقتداى به آنان در طريق سعادت و كمال قرار گيرند. اين الگوها اگرچه زنده نيستند، ولى با دعوت مردم به زيارت قبرشان، مردم را به ياد خود انداخته و آنها را به كمالات سوق خواهند داد؛ مثلاً در بسيارى از كشورها ميدان و مجسمهاى را به نام سرباز گمنام قرار مىدهند، كه رمز فداكارى خالص در راه وطن است تا مردم از اين طريق هميشه به اين فكر باشند كه هر گاه كشور مورد هجوم اجانب قرار گرفت، از خود فداكارى نشاندهند. بنابراين حضور يافتن بر سر قبر بزرگان و اسوهها، از حيث روانى آثار و بركات خاصى دارد كه روانشناسان از آن غافل نبودهاند.
عباس محمود عقاد از نويسندگان مشهور مصرى مىگويد:
«خواست روزگار و اتفاقات اين بوده كه قافله حسين بعد از آنكه از هر طرف جلو آن گرفته شد به سوى كربلا سوق داده شود، كربلايى كه تاريخش تا امروز با تاريخ اسلام گره خورده و حقش آن است كه به تاريخ بنىنوع انسان گره بخورد. كربلا امروز حرمى است كه مسلمانان به جهت عبرت و درسآموزى، او را زيارت كرده و غير مسلمانان نيز به جهت سير و سياحت به زيارت او مىروند. ولى كربلا اگر قرار باشد كه حقش ادا شود سزاوار است كه مزار هر انسانى باشد كه براى نوع خود قداست و فضيلتى قائل است؛ زيرا به ياد نداريم بقعهاى از بقعههاى زمين كه اسمش با جملهاى از فضايل و مناقب انسانى مقرون باشد، بزرگتر از زمين كربلا بعد از شهادت امام حسين(عليهالسلام)...». ابوالشهداء، عباس محمود عقاد، ص 129.
2. زيارت از مظاهر حب است. شكى نيست كه اهل بيت(عليهمالسلام) محبتشان از جهات مختلف بر ما لازم و واجب است. پيامبر اكرم(صلىاللهعليه) فرمود: «أحبوا اهل بيتي لحبي»؛ مستدرك حاكم، ج 3، ص 149.؛ «اهل بيتم را به جهت دوستى من دوست بداريد». لذا همانگونه كه محبت پيامبر(صلىاللهعليه) واجب است، محبت اهل بيتش هم لازم است.
از طرفى ديگر مىدانيم كه حب، مظاهر و بروز دارد، و تنها در اطاعت و دوستى قلبى خلاصه نمىشود. يكى از اين مظاهر، زيارت قبر آنان است.
3. زيارت قبور اولياى الهى از اهل بيت پيامبر(صلىاللهعليه) پرداخت اجر و مزد رسالت است. خداوند متعال مىفرمايد: «قُل لَا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجراً إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربَى»؛ شورى (42)، آيه 23.؛ «بگو: من از شما اجر رسالت نمىخواهم جز اين كه مودت مرا در حق خويشاوندانم منظور بداريد.» يكى از مصاديق مودت ذوى القربى، زيارت قبور آنان است.
4. زيارت قبور اولياى الهى تعبيرى از عمق ارتباط انسان با خط اولياى خداوند متعال است.
5. زيارت اولياى الهى در حقيقت تجديد عهدى با آنها است. مىدانيم كه هر يك از امامان بر ما ولايت دارند و ما هم بايد ولايت آنان را پذيرفته و با آنان بيعت نماييم. اين بيعت تنها با گفتن نيست، بلكه بايد بيعت قلبى خود را ابراز نماييم، كه در حال حاضر با زيارت قبور آنها و حضور در كنار مرقد شريفشان صورت مىگيرد.
لذا در روايتى از امام رضا(عليهالسلام) آمده: «همانا براى هر امامى عهدى بر گردن اوليا و شيعيانشان است كه وفاى به آن عهد و حسن اداى آن، زيارت قبور آنان است». تهذيب الاحكام، ج 6، ص 78و79.
6. حضور در كنار قبر اولياى خدا انسان را از جنبه روحى و معنوى زنده كرده و روح تازهى معنوى به انسان افاضه مىكند.
7. با اين عمل، اولياى الهى نيز ما را دوست مىدارند كه خود سبب نزول بركات بر ما مىگردد.
8. زيارت كردن و قرار گرفتن در كنار قبور اولياى الهى، ما را به ياد فداكارىهاى آنان انداخته و لذا با خداى خود پيمان مىبنديم كه مانند آنان باشيم.
9. زيارت قبور اولياى الهى در حقيقت اعلان عملى به ادامه دادن راه آن بزرگان و انزجار و تبرى از دشمنان آنان است.
امامان حديث از اهل سنت روايات بسيارى را در صحاح و مسانيد خود دربارهى اصل زيارت قبر پيامبر(صلىاللهعليه) و استحباب آن ذكر كردهاند. اينك به برخى از آنها اشاره مىكنيم:
1. عبدالله بن عمر از پيامبر(صلىاللهعليه) نقل كرده كه فرمود: «من زار قبرى وجبت له شفاعتى»؛ سنن دارقطنى، ج 2، ص 278، ح 194 ؛ السنن الكبرى، بيهقى، ج 5، ص 245.؛ «هر كس به زيارت قبر من آيد شفاعتم بر او واجب مىشود.»
2. و نيز از پيامبر(صلىاللهعليه) نقل شده كه فرمود: «من جآءنى زائراً لاتعمله إلّا زيارتى كان حقّاً علىّ أن أكون له شفيعاً يوم القيمة»؛ المعجم الكبير، طبرانى، ج 12، ص 225، ح 13149.؛ «هر كس براى زيارت نزد من آيد و تنها كار او زيارت من باشد، بر من سزاوار است كه شفيع او در روز قيامت شوم.»
3. و نيز نقل كرده كه فرمود: «من حج فزار قبرى بعد وفاتى كان كمن زارنى فى حياتى»؛ المعجم الكبير، ج 12، ص 310، ح 13497 ؛ سنن دارقطنى، ج 2، ص 278، ح 192.؛ «هر كس حج به جاى آورد و قبر مرا بعد از وفاتم زيارت كند، مثل كسى است كه مرا در زمان حياتم زيارت كرده است.»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2695
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت