شناخت برهان صديقين | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شناخت برهان صديقين
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شناخت برهان صديقين
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
براهین اثبات خدا شناسی
,
براهین خداشناسی
,
برهان صدیقین
سوال:
«برهان صدّيقين» در شناخت خدا به چه معنى است؟
پاسخ تفصیلی:
صدّيق، مبالغه صادق است و آن، كسى است كه در اقوال، افعال، نيتها و عهدهايش با خدا و خلق خدا، ملازم صدق است. تعليقه بر شرح حكمت، صص 488 - 497. اين برهان را اولين بار شيخ الرئيس ابو على سينا در نمط چهارم از كتاب اشارات، مطرح نمود و آن را «برهان صديقين» ناميد. از بيانات ابن سينا در ذيل اين برهان معلوم مىشود كه جرقههاى نخستين چنين برهانى را آيات نورانى قرآن در ذهن و انديشه او روشن كرده است. ابن سينا؛ الاشارات و التنبيهات؛ ج 3، ص 66.
مرحوم محقق طوسى، شارح بزرگ سخنان و آراء ابن سينا، دليل اين نامگذارى را چنين گزارش مىكند: «از آنجا كه روش قوم از [الهيون ]راستترين از دو راه [طبيعيون و متكلمان] بود اين قوم را صدّيقين نام نهاده». نصيرالدين الطوسى؛ شرح الاشارات؛ ص 214.
به دليل آنكه در اين برهان با كمترين پيشفرض و كمترين مبانى، وجود خدا اثبات مىشود؛ پس از ابن سينا، حكماى بزرگ اسلامى به آن توجه بسيار كردند و هر يك با تقرير و بيان خاصى به تشريح آن پرداختند. حكيم الهى، مرحوم ميرزا مهدى آشتيانى، نوزده تقرير مختلف از برهان صدّيقين را مطرح نمودهاند. تعليقه بر شرح حكمت، صص 97 و 488.
به هر حال، اين برهان صرفاً با نظر در حقيقت وجود، خداوند را اثبات مىكند. از همين رو، با برهان متكلمان كه از راه حدوث زمانى وجود خدا را اثبات مىكنند؛ و با برهان طبيعيون كه از طريق حركت وجود خداوند را اثبات مىكنند و با برهان حكماء الهى كه از طريق امكان ذاتى وجود خداوند را ثابت مىنمايند و با برهان عرفاء كه از راه كشف و شهود به خداوند مىرسند، متفاوت؛ و تنها راهى است براى صدّيقين.
در اين مجال، نمىتوان به همه تقريرهاى برهان صدّيقين يا مهمترين آنها اشاره كرد، براى آشنايى با برخى از اين تقريرها، نك: عليزمانى، اميرعباس؛ «برهان صدّيقين از ديدگاه حكماى مسلمان»؛ در كتاب حكيم سبزوارى (كنگره بزرگداشت دويستمين سال تولد) صص 231 - 249. ولى به دليل آنكه تقرير مرحوم علامه طباطبايى را در كتاب وزين اصول فلسفه و روش رئاليزم ج 5، صص 86 - 76. از تقريرهاى ديگر روانتر و جامعتر مىدانيم، بيان ايشان را مطرح مىكنيم:
«واقعيت هستى كه در ثبوت وى هيچ شك نداريم، هرگز نفى نمىپذيرد و نابودى برنمىدارد؛ به عبارت ديگر، واقعيت هستى بى هيچ قيد و شرط واقعيت هستى است و با هيچ قيد و شرطى لاواقعيت نمىشود و چون جهان گذران و هر جزء از جهان نفى را مىپذيرد، پس عين همان واقعيت نفىناپذير نيست بلكه با آن واقعيت، واقعيت دارد و بى آن از هستى بهرهاى نداشته و منتفى است و البته نه به اين معنا كه واقعيت با اشياء يكى شود و يا در آنها نفوذ يا حلول كند و يا پارههايى از واقعيت جدا شده و به اشياء بپيوندد [بلكه مانند نور كه اجسام تاريك با وى روشن و بىوى تاريك مىباشند و در عين حال همين مثال نور در بيان مقصود خالى از قصور نيست] به عبارت ديگر، او خودش عين واقعيت است و جهان و اجزاى جهان با او واقعيت دارد و بى او هيچ و پوچ مىباشند.
نتيجه: جهان و اجزاى جهان در استقلال وجودى خود و واقعيت داربودن خود، تكيه به يك واقعيتى دارند كه عين واقعيت و به خودى خود واقعيت است؛ [و او همان خداوند و ذات لايزال حق است].»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2451
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت