مرگ طبيعى و ارادى | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرگ طبيعى و ارادى
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مرگ طبيعى و ارادى
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مرگ طبیعی
,
موت
,
موت ارادی
,
موت طبیعی
سوال:
مرگ طبيعى و ارادى را بيان فرماييد؟
پاسخ تفصیلی:
مرگ به دو نوع طبيعى و ارادى تقسيم مىشود :
1. مرگ طبيعى همان تحوّل از نقصان به خروج، توجّه هر سافل به عالى و رجوع هر چيزى به اصل خودش است . براساس اين تقسيم و تعريف، مرگ طبيعى براى تمام موجودات - حتى ملائكه نيز رخ خواهد داد ؛ چرا كه همه موجودات، نشانههاى خداوند متعال بوده و همه آنها براساس عموميت و كليت اصل بازگشت به سوى خدا، در حال سير و حركت به سوى او هستند و از اين رو، با مرگ سرفصلى از اين مسير را طى مىكنند .
آيه ذيل به خوبى به اين نوع مرگ اشاره دارد: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ثم إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ »؛ آل عمران (2 )، آيه 185، انبياء (21 )، آيه 35 ؛ عنبكوت (29 )، آيه 57 .
؛ «هر نفسى چشنده مرگ است، آن گاه به سوى ما باز گردانيده خواهد شد» .
آب از بالا به پستى در رود آنگه از پستى به بالا بر رود
گندم از بالا به زير خاك شد بعد از آن خوشه و چالاك شد
دانه هر ميوه آمد در زمين بعد از آن سرها برآورد از دفين
اصل نعمتها زگردون تا به خاك زير آمد شد غذاى جانِ پاك
از تواضع چون زگردون شد به زير گشت جزو آدمى حىّ دلير
پس صفات آدمى شد آن جماد بر فراز عرش پرّان گشت شاد
كز جهان زنده ز اول آمديم باز از پستى سوى بالا شديم
جمله اجزا در تحرك و در سكون ناطقان «كانا اليه راجعون»
ذكر و تسبيحات اجزاى نهان غلغلى افكند اندر آسمان
مثنوى معنوى، دفتر سوم، ابيات 464 - 457 .
2. مرگ ارادى تنها مخصوص انسان بوده و مقصود از آن، عروج روح به باطن و بواطن عوالم برتر، در همين دنيا است . كسانى هستند كه از اوصاف، اخلاق، عقايد و افكار پليد رهيده ؛ از رنگها، هيئتها و تعلّقات مادى و دانى، خود را تطهير كرده ؛ از مخلوق به خالق رو نموده ؛ فانى وجه حضرت حق گشته و به اين حقيقت لطيف و عميق رسيدهاند كه چيزى جز ذات اقدس اله حقيقت ندارد . اينان در همين دنيا از برزخ و برزخها گذشته و هم اكنون به جهت برخوردارى از حيات، علم و اراده بالاتر، عالم برزخ اهل برزخ و حالات آنان را شاهدند ؛ بلكه با مجاهدت و نيز با عشق و كششى كه به لقاى وجه كريم حضرت حق دارند، از همه عوالم گذشته و همه حجابها را كنار زدهاند و به عزّ قدس رسيده، فانى در حق شدهاند .
بعد از فنا، باقى به بقاى حق مىشوند و به آنچه اندر وهم نيايد، نايل مىآيند . در واقع مراتب و مراحلى كه براى عامه مردم با مرگ طبيعى پيش مىآيد، براى اينان قبل از مرگ طبيعى با مرگ ارادى - كه مرگ قبل از مرگ مىباشد پيش آمده است . آيات ذيل به خوبى بيانگر مرگ ارادى و اختيارى است: «أَلْهكُمْ التَّكَاثُرُ، حَتَّى زُرْتُمْ الْمَقَابِرَ، كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ، ثُمَّ كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ، كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ، لَتَرَونَّ الْجَحِيمَ، ثُمَّ لَتَرَونَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ، ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنْ النَّعِيمِ »؛ تكاثر (102 )، آيات 1 - 8 . ؛ «تفاخر به بيشتر داشتن،شما را غافل داشت تا كارتان و (-(پايتان)-) به گورستان رسيد . نه چنين است، زودا كه بدانيد! باز هم نه چنين است، زودا كه بدانيد! هرگز چنين نيست، اگر علماليقين داشتيد! به يقين دوزخ را مىبينيد سپس آن را قطعاً به عيناليقين در مىيابيد ؛ سپس در همان روز است كه از نعمت (-( روى زمين )-)پرسيده خواهيد شد» .
از اين آيات، به روشنى استنباط مىشود كه انسان در زندگى دنيايى، مىتواند حجابها را كنار زده و از آنها گذر كند و حقايق اخروى را بيابد . اين دريافت همان شهود، احاطه خاص و علم و ادراك برتر و همان «علماليقين» است كه قبل از مشاهده عينى برزخ (عيناليقين )، براى انسانهاىِ كامل، رخ خواهد داد .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2474
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت