زمان در عالم ذر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
زمان در عالم ذر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
زمان در عالم ذر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
زمان در عالم ذر
,
عالم ذر
سوال:
آيا در عالم ذر زمان وجود داشته است؟
پاسخ تفصیلی:
در توضيح اين مطلب علامه طباطبائي مي فرمايند: عالم ذر روح اين عالم است كه آن را عالم غيب نيز مي گويند ...هر موجودي دو وجه دارد وجه الي الله كه زمان و تدريج در آن راه ندارد و وجه بغيره كه در آن تدريج و زمان ( با مقايسه موجودات به يكديگر ) راه دارد خداوند متعال مي فرمايد :
انما امره اذا اراد شيئاً ان يقول له كن فيكون ( يس 82)
تنها كار خداوند وقتي بخواهد چيزي را ايجاد كند اين است تا به آن بگويد موجود شد بي درنگ به وجود مي آيد از اين آيه شريفه استفاده مي شود كه كلمه «كن»همان كلمه و گفتار خداوند متعال است و معلوم است كه كلام خداوند متعال مانند سخن گفتن انسان نيست كه با باز كردن دهان و اعتماد بر مقاطع حروف صورت بگيرد بلكه مصداق گفتار خداوند متعال ‹‹كن›› همان موجود خارجي است بر اين پايه گفتارخداوند متعال ‹‹كن›› هم امر است و هم مخاطب درست كن است يعني هم به آن «كن» مي گويد و هم به آن گوش مي دهد كه بشنود و هم قلب مي دهد كه بپذيرد پس كلمه «كن» از طرفي وجود شيي و از طرفي ايجاد آن است و در جاي ديگر مي فرمايد :
و ما امرنا الا واحده كلمح بالبصر ( قمر 50)
فرمان ما جز يكي نيست آن هم چون چشم به هم زدني مي باشد .
كنايه از اينكه امر ما تدريج بردار نيست
پس ما سوي الله و همه مخلوقات يك امر و يك «كن» ايجاد شده و يك فعل است و اين موجود واحد منبسط يك وجه الي الله دارد كه يكي است و زمان تدريج و حركت كه از لوازم جسم و ماده است در آن راه ندارد ،زيرا زمان از حركت پديد مي آيد ، و حركت لازمه جسم است و آن لازمه ماده است و به مقتضاي سنخيت بين علت و معلول از او مسلوب است اين وجه الي الله عالم ذر اين عالم است و همان موجود يك وجه ديگر دارد كه همين دنياي ظاهر است كه در آن زمان و حركت و تدريج فرض مي شود، بنابر اين عالم ذر از اين عالم مسلوب نيست.
همچنين عالم ذر اينگونه نيست كه مردم به صورت ذر و مانند مورچه يا ذرات ريز در اصلاب وجود داشته باشند و خداوند متعال به مقتضاي «الست بربكم» ( اعراف 172) آيا من پروردگار شما نيستم خود را به آنها بنماياند به گونه اي كه با چشم و امثال آن خداوند متعال را ببيند و آنگاه بلي ( اعراف 172) ( بله ) بگويند زيرا دو محذوري كه خداوند در ذيل آيه فرمود ‹‹ان تقولوا يوم القيمه انا كنا عن هذا غافلين او تقولوا : انما اشرك آباءنا من قبل و كنا ذريه من بعدهم افتهلكنا بما فعل المبطلون (1)
تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين امر غافل بوديم يا بگويند پدران ما پيش از اين مشرك بوده اند و ما فرزنداني پس از ايشان بوديم آيا ما را به خاطر آنچه باطل انديشان انجام داده اند هلاك مي كني ؟ ) با معناي اخير ساز گار نيست هر چند مرحوم سيد مرتضي و طبرسي«ره» – به همين منادي دوم قائلند (2) .
منابع :
1- قرآن كريم سوره مباركه اعراف آيه 172- 173.
2- در محضر علامه طباطبائي پرسشهاي اعتقادي اخلاقي تفسيري حديثي فلسفي و عرفاني محمد حسين رخ شاد (665 پرسش و پاسخ ) ،ص 42- 43.
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2357
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت