بسط شریعت و دین | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بسط شریعت و دین
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بسط شریعت و دین
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین شناسی
,
بسط تجربه نبوی
,
بسط دین
سوال:
آيا دين همانند علم قابل رشد و توسعه است؟
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ شما برادر عزيز گفته مي شود كه با توجه به آيه سوم سوره مائده دين اسلام دين كامل و جامع است و خداوند در روز غدير خم بعد از ابلاغ ولايت علي -عليه السلام- اين آيه را نازل كرد (2) و فرمود : اليوم اكملت كلم دينكم و اتممت عليكم نعمتي : امروز دين شما را برايتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام كردم .
خداي متعال آن قدر عمر به پيامبر داد كه دين خدا را به طور كامل براي مردم بيان كرد چون مي دانيم اگر چيز ديگري لازم بود و پيامبر (ص) نفرموده بود كار خدا ناقص بود و نقص غرضي مي شد مگر خدا انسان را نيافريده بود كه راه سعادتش را بشناسد و بپيمايد ؟ همان برهان نبوت اقتضا مي كند اين پيامبري كه مي آيد آن قدر بايد عمر كند كه بتواند همه آن چه براي بشر ضرورت دارد بيان كند چون بعد از او پيامبري نخواهد آمد (3)پس با توجه به اين كه پيامبر اسلام آخرين پيامبر و ديني او هم آخرين دين الهي و جاوداني و جهاني مي باشد از نظر محتوي و حقيقت واقعي بر اين دين چيزي افزوده نمي شود و شاهد اين حرف روايتي است كه در آن آمده است : حلال محمد حلال الي يوم القيامه وحرامه حرام الي يوم القيامه (4) حلال پيامبر حلال است تا روز قيامت و حرام او هم تا روز قيامت حرام است .
ولي از آن جايي كه بشر در سير تكاملي خويش در حال پيشرفت است و با توجه به پيشرفت انسان نياز بشر به دستورات ديني بيشتر مي شود خصوصا آن جايي كه نياز به دستورات ديني بيشتر مي شود خصوصا آن جايي كه نياز به دستور ( امير ) و نياز به نهي دارد كه بشر بايد امر و نهي را از دين بگيرد و از طرفي هم روشن و واضح است كه نيازهاي بشر امروز با نياز بشر عصر پيامبر اسلام (ص) فرق دارد در حال حاضر بشر با مسائل مستحدثه اي روبرو است و كيفر مي شود در اين جاست كه بايد تكليف او را دين مشخص كند لذا گفته مي شود كه اين از اين جهت قابل پيشرفت و توسعه است كما اين كه علم در حال پيشرفت و توسعه است البته بيان دستورات ديني براي مكلف با توجه به همان اصول كلي است كه پيامبر و ائمه و قرآن بيان نموده است و به خاطر همين هم ائمه گفته اند :« علينا القاء الاصول و عليكم التفريح «(5) تفريح كردن يعني ضرع را از اصل استخراج كردن و شاخه را از تنه در آوردن .
قوانين كليه اي كه بشر لازم دارد محدوده و متناهي است يعني مي تواند محدود و متناهي باشد بنابراين قابل بيان است ولي فروع و جزئيات بي نهايت و لا تقدر و لا تحصي است .
اگر بنا بود پيامبر اكرم و ائمه (ع) همان طور كه اصول را بيان كرده اند همه فروع را هم بيان كنند ( البته فروع را نيز هرگاه سوال شده است بيان كرده اند ) بيان كردني هم نبود غير متناهي بود (6)
و علاوه مي توان گفت كه با توجه به پيشرفت علوم و توسعه دانش دين هم توسعه و گسترش مي يابد با اين معني كه با پيشرفت علوم زواياي دين براي بشر آشكار و روشن مي شود لذا باب اجتهاد و تحقيق در موضوعات مختلف ديني مثلا فلسفه كلام و فقه ، اخلاق و حقوق و ساير آموزه هاي ديني باز است و به لحاظ غناي ذاتي دين اسلام كه وحياني است قابليت جهاني شدن را دارد و به سه دليل اسلام قابليت جهاني و ايجاد تمدن مهدوي را دارد 1- اراده الهي 2- غنا و گستره عميق معارف ديني 3-جهاد وتلاش انسانهاي مومن و مسلمان معتقد .
به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2338
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
منابع :
1- سوره مائده ،آيه 3.
2- تفسير نمونه ،ج 4 ،ص 266.
3- هفته نامه پرتو ، سخنراني /آيت الله مصباح يزدي .
4- اصول كافي ،ج 2،ص17 به نقل از خاتميت ، استاد مطهري ،ص118.
5- سلاله بني ادريس ،ص 478 به نقل از جامع بزنطي با اندكي اختلاف .
6- خاتميت ، استاد مرتضي مطهري ،ص 117
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت