روح خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
روح خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
روح خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عالم ( امکانی )
,
خداشناسی
کلید واژه فرعی :
عالم ناسوت ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
عالَم مُلک(قسیم عالم لاهوت و جبروت و ملکوت) ,
سوال:
مى گويند خدا مجرد است و ما مى دانيم كه فرشتگان مجردند؟ آيا اين بدان معنا است كه جنس خدا و فرشتگان يكى است و اصولاً خدا چه جنسى دارد؟ آيا خداوند كه از روح خود به گِل انسان دميد، در بقيه حيوانات چه روحى قرار داده است؟ آيا روح آنها هم خدايى است، خواهشمندم توضيح دهيد؟
پاسخ تفصیلی:
توجه به امور ذيل شما را در يافتن پاسخ صحيح يارى مىكند.; عوالم وجود; در عالم هستى، چهار عالم كلى تحقق دارد كه به تناسب شدت وجود، ترتيب يافته است يكم. عالم اسما و صفات كه «عالم لاهوت» ناميده مىشود. اين عالم، خبر از كمال و كمالات بىحد ذات حضرت حق مىدهد؛ چنانكه از تنزّه حضرت ذات و قدس و طهارت از هر نقص و عيب، و شائبه عدم، و نيستى، نداشتن و فقدان حكايت مىكند. به بيان ديگر اين عالم، عالم ظهور اسم و صفتى خاص و تعيّن خاصى از حضرت ذات است و جلوهاى از جلوههاى آن.; دوّم. عالم تجرد تام كه «عالم عقل و روح و جبروت» نام دارد؛ اين عالم از ماده و احكامى كه با ماده است، مجرّد و مبرّا است.; سوّم. عالم مثال كه به آن «عالم خيال و برزخ و ملكوت» گويند؛ اين عالم از ماده مبرّا است؛ ولى از احكامى كه با ماده است، پيراسته نيست.; چهارم. عالم طبيعت و به آن «عالم ناسوت» نيز مىگويند؛ اين عالم نه از ماده مبرّا است و نه از احكام ماده.1; امّا اينكه خداوند مجرّد است و با ملائكه - كه از موجودات عالم تجردند - در سنخ وجود مشترك است، چنين نيست؛ بلكه او فوق عالم تجرد؛ بلكه فوق عالم اسما و صفات است.; ذات حق - كه از آن به «هويت غيبيه»، «غيب ذات»، «مقام ذات»، «مرتبه ذات» و گاهى هم به الفاظ ديگر (مانند «عنقاء» و «غيب الغيوب») تعبير مىشود - وجودِ صرف و صرفِ وجود است. هيچ گونه حدّى ندارد و غير محدود است. ; علامه طباطبايىرحمه الله مىفرمايد: «و چون وجود واجب، صرف و خالص است، نا محدود مىباشد و در نتيجه از هر نوع تعين اسمى و وصفى و هر نحوه تقييد مفهومى، منزّه خواهد بود؛ بلكه از همين حكم (كه ذات او و وجود او را هيچ گونه تعين و قيدى نيست) نيز مبرّا مىباشد».2;روح موجودات; درباره بخش دوّم پرسش گفتنى است يكم. روح به موجودى اطلاق مىشود كه داراى حيات و شعور و اراده و مخلوق است و بر اين اساس بر موجود بىشعور و نيز بر خداوند و خالق روح، اطلاق نمىگردد. اين مطلب را مىتوانيم با آنچه از عرف خود نيز مىفهميم، تأييد كنيم. همچنين در استعمال خودمان، روح را در موردى به كار مىبريم كه منشأ حيات و شعور باشد؛ بنابراين، اگر كسى بگويد معناى روح؛ يعنى، مخلوقات شعورمندى كه از سنخ مادّيات نيستند، گزاف نگفته است.3; دوم. در جاى خود ثابت شده است كه حيوانات، داراى شعور و ارادهاند. اين شعور و اراده، ريشه در اعمال غريزى آنان ندارد؛ بلكه مطالعه در بعضى از حالات و اعمال حيوانات، بيانگر اين حقيقت است كه آنان از اراده و شعورى برتر از آنچه كه در غريزه آنها وجود دارد، برخوردارند و اين حقيقتى است كه قرآن نيز آن را تأييد مىكند.4; سوم. بنابر دلايل متقن فلسفى و عقلى، با توجّه به شعور و اراده، روح امرى مجرد بوده و مادى نيست. در واقع به دليل فعاليتهاى خاص روح، نمىتوان آن را موجود مادى قلمداد كرد.5 هر چند دلايل مطرح شده بر تجرّد روح در فلسفه و آيات قرآنى، ناظر به تجرّد روح انسانى است؛ ولى بعضى از دلايل آن - همچون وجود اراده، شعور و ديدن - مىتواند بيانگر اين حقيقت باشد كه روح در حيوانات نيز، امرى مجرّد و غيرمادى است.; چهارم. تمامى عوالم هستى، اعم از ماده و روح مخلوق خداوند هستند. و به عبارتي از مظاهر تجلي خداوند هستند. بديهي است، تجلي «ربطيت» را اثبات مي کند و با «عينيت» يا «جزئيت» منافات دارد و هر موجودي به مقدار قابليت و لياقت خود از تجلي روحبخش خداوند بهره مند مي شوند. بنابراين به طور حتم روح انواع حيوانات و روح انسانها و روح فرشتگان داراي درجات و مراتب مختلف هستند و همگي از تجلي خداوند بهره مندند و هر تعبيري که بيانگر حلول و اتحاد باشد مردود است. البته از انتساب روح انسانى به روح خدا، به طور ويژه سخن رفته است.6 به همين جهت از ميان همه موجودات، تنها انسان، شايسته خلافت الهى مىباشد.7;;;; نگا: رسائل توحيدى، صص 141 - 143؛ معاد يا بازگشت به سوى خدا، ج 1، صص 212 - 225.;2 رسائل توحيدى، ص 20 و 21.;; نگا: محمدتقى مصباح يزدى، معارف قرآن (خداشناسى، كيهانشناسى، انسانشناسى)، ج 1-3، صص 355 و 356.;4 معاد يا بازگشت به سوى خدا، ج 1، صص 52 - 64.;5 نگا: همان، صص 178 - 192.;6 حجر (15)، آيه 29؛ انبياء (21)، آيه 91؛ سجده (32)، آيه 9.;7 بقره (2)، آيات 30 - 33.;
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2028
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت