جهان اجنه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جهان اجنه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جهان اجنه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اجنه
سوال:
راجع به جهان اجنه توضيح دهيد.
پاسخ تفصیلی:
چيستى جن
در عالم هستى برخى از موجودات غيرمحسوساند و با حواس طبيعى قابل درك نيستند. يكى از اين موجودات جن است. جن كه در اصل معناى »پوشيدگى« دارد، از چشم انسان پوشيده است. قرآن وجود اين موجود را تصديق كرده و سورهاى به نام »جن« در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهى از اين موجود به »جان« نيز ياد مىشود)الرحمن، آيه 39 و حجر، آيه 27).
ماهيت و حقيقت اين موجود چندان براى ما روشن نيست ولى از پارهاى آيات و روايات مىتوان به برخى مشخصات اين موجود دست يافت، از جمله:
1- از آتش آفريده شده و خلق آن پيش از آفرينش انسان است)حجر، آيه 27 - الرحمن، آيه 15).
2- مانند انسان مكلف و مسؤول است)ذاريات، آيه 56).
3- دستهاى از آنها مؤمن و گروهى كافر، عدهاى نيك و برخى زشتكردارند)جن، آيات 11 و 14 و 15 - احقاف، آيه31).
4- بعضى از آنها مرد و پارهاى ديگر زن هستند و توليد نسل مىكنند)جن، آيه 6).
5- زندگى مىكنند و مىميرند)احقاف، آيه 1).(18)
6- داراى شعور و ارادهاند و مىتوانند با سرعت حركت كنند. مانند قصه حضرت سليمان و تخت بلقيس - ملكه سبا -)نمل، آيه 39 -38).
7- مسخّر انسان مىگردند. البته در اين رابطه در قرآن تنها به قضيه حضرت سليمان اشاره شده است كه علاوه بر پرندگان، وحوش و انسانها، جن نيز در اختيار و به فرمان او بودند)نگا: نمل آيات 17 تا 39 - سبأ، آيه 14 - 12 - انبياء، آيه 82).
8- در روايات آمده است جن مؤمن براى پيامبران و امامان، مسخر مىشوند و خدمت مىكنند و كسانى كه به اذن الهى ولايتى دارند مىتوانند جنيان كافر را نيز تحت فرمان خويش درآورند.(2)
9- از پارهاى آيات و روايات معلوم مىشود كه جنيان به پيامبر خداصلى الله عليه وآله ايمان آوردهاند)جن، آيه 1 - احقاف، آيه 32 - 29).
اما اين كه جن در كجاى زمين قرار دارد؟ به طور واضح و مشخص مطرح نشده است، هر چند برخى از روايات به اماكنى كه جنيان در آنجا حضور بيشترى دارند اشاره كرده است. مسلم است كه جن مانند انسان موجودى جسمانى است، با اين تفاوت كه انسان از خاك و جن از آتش است. اين تعبير بيانگر قابليتهاى ويژه جن به دليل لطافت خاص جنس آنها مىباشد، ولى انسان به دليل آگاهى و شعورش از جن برتر است. طبعا همانطور كه انسان داراى نفس است جن نيز نفس دارد و از آنجا كه ميان روح و بدن رابطهاى نزديك وجود دارد، مىتوان تصور كرد كه براى جن نيز در شرايط خاص روحى اين امكان هست كه نفس آنها گاهى با عالم بالا تماس حاصل كند؛ اما به هر روى مكان اصلى آنها همين زمين است و حتى تماس با عالم بالا طبق برخى آيات قرآن پس از تولد حضرت رسولصلى الله عليه وآله براى آنها ممنوع شده است.(3)
چرايى جن
با توجه به توضيحات بالا جن موجودى جسمانى است كه داراى اراده و اختيار بوده ولى از جهت آگاهى و شعور از انسان پايينتر مىباشد. اگر حكمت خلقت خصوص جن براى ما پوشيده باشد مىتوان به طور كلى گفت: خلقت عوالم مادى و غير مادى ناشى از جود و بخشش الهى است و خدايى خدا چنين اقتضايى دارد. خداى تعالى عالم را با نظام خاصى خلق كرده و موجوداتى كه قابليت و شرايط تحقق آنها فراهم شده را وجود بخشيده است. ليكن جن هم مانند انسان موجودى است كه امكان خلقش بوده و فيض و رحمت مطلق الهى به وجود آنها تعلق گرفته است. خداوند متعال آن را همچون انسان مختار آفريده و راه كمال او را مسير معرفت و عبادت قرار داده است. »وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ«(4).
به عبارت ديگر همان فلسفهاى كه در مورد آفرينش انسان وجود دارد، در مورد جن نيز مطرح است.
جن و انسان
اجمالا مىدانيم جن گاهى در زندگى انسان تأثير گذاشته و بعضى از انسانها نيز در زندگى جنيان مؤثر مىباشند؛ اما اين موضوع به دليل پنهان بودنش همراه با قصهسازىهاى زيادى شده كه به غالب آنها نمىتوان اعتماد كرد.
جنىها مىتوانند با بعضى از انسانها ارتباط برقرار كنند. برحسب روايات آنان با انبياء و ائمهعليه السلام ارتباط داشتند. گاهى نيز ارتباط بعضى از انسانها با جن مشرك و كافر موجب افزايش گمراهى و طغيان آنها مىشد: »و انه كان رجال من الانس يعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا؛ و اين كه مردانى از بشر به مردانى از جن پناه مىبردندو آنها سبب افزايش گمراهى و طغيان ايشان مىشدند«.(5)
بنابراين جن - چه مؤمن و چه كافر - با انسان ارتباط برقرار مىكند. اين موضوع به صراحت در قرآن و روايات وارد شده است.
پي نوشت ها:
1) نگا: الميزان، علامه سيد محمد حسين طباطبايى، مؤسسه مطبوعاتى اسماعيليان، چاپ پنجم1371، ج 20، ص 41.
2) نگا: مصباح يزدى، محمد تقى، معارف قرآن، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، قم، چاپ دوم 1378 - ص 312 - 313.
3) نگا: معارف قرآن، ص311 - 309. 4) ذاريات (51)، آيه 51. 5) جن )(، آيه 6.
-----------------------
اما اين كه اصولاً طائفه جن از چه نوع پيغمبرى و شريعتى پيروى مىكنند؟ وضعيّت و شرايط اين موجودات پيش از آدم ابوالبشر و پس از او، و هم چنين پيش از بعثت پيامبر(ص) و بعد از ايشان چگونه مىباشد؟ بايستى به چند نكته اساسى توجه بكنيم:
1ـ جنس جنّ به لحاظ اينكه با انسان از نظر خلقت تفاوت دارد و از حواس انسانى پوشيده است، به طور دقيق و جزئى نمىتوان به احوال آنان از تمامى ابعاد پى برد. تنها در محدوده معلوماتى كه قرآن و احاديث در اختيار انسان مىگذارد، مىتوان اطلاعاتى را كسب كرد.
2ـ طبق صريح آيات قرآن، جن هم مثل انسان مكلف است. امّا چگونه تكليفى؟ جزئيات آن معلوم نيست. آيه 56 سوره ذاريات:
«و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون؛
من جن و انسان را نيافريدم مگر براي اين که مرا (به يکتايي) پرستش کنند». بر اشتراك بشر و جن در تكليف دلالت مىكند. هم چنين آيه 179 سوره اعراف اشاره دارد بر اينكه كفارگناهكاران جنّ هم چون انسانها اهل جهنماند و در عذاب خواهند بود. نظير اين آيه، آيه 119 هود و آيه 13 سجده است. 3ـ از صريح آيه 130 سوره انعام، دو مطلب را مىتوان استفاده كرد: يكى اينكه طائفه جن بسان تمام انسانها از پيامبران الهى نمىتوانند بى بهره باشند. يعنى جن نيز در مسير مراحل تكاملى و كسب سعادت دنيا و آخرت محتاج پيامبر است.
و ديگر اينكه پيامبر جن از جنس خود آنهاست. خداوند در همين آيه مىفرمايد:
يا معشر الجن و الانس ألم يأتكم رسل منكم؛
(در روز قيامت گفته مىشود) اى گروه جن و انس،آيا پيامبرانى از بين شما براى شما نيامدند؟». ظاهر عبارت
رسل منكم
نشان مىدهد كه پيامبران جن از طائفه خود آنان مىباشد و خداوند با ارسال پيامبران حجت را بر آنها تمام مىكند. 4ـ قرآن در دو مورد به طائفه جن و چگونگى عقايد و شريعت آنان اشاره كرده، يكى آيات 29 تا 31 سوره احقاف، و ديگرى تمام آيات سوره جن. آنچه كه در آيات سوره احقاف به كار رفته، نشان مىدهد كه جن پيش از بعثت پيامبر(ص) از دين موسى(ع) پيروى مىكرده است. آيه مىفرمايد:
انّا سمعنا كتابا انزل من بعد موسى مصدقا لما بين يديه يهدى الى الحق؛
ما كتابى را شنيديم كه بعد از موسى نازل شده، و به سوى حق هدايت مىكند».
اين كلام به تعبير علامه طباطبايى، اشعار و بلكه دلالت دارد بر اينكه جنّيان نامبرده به دين موسى و كتاب آن جناب مؤمن بودهاند،
(علامه طباطبايى، ترجمه تفسيرالميزان، ج 18، ص 350، نشر مركز فرهنگى رجاء)
.
جن مىتوانند با بعضى از انسانها ارتباط برقرار كنند. چنان كه بعضى از آنها با انسان ارتباط برقرار مىكردند در مورد انبياء و ائمه(ع) در روايت آمده است كه چنين ارتباطى داشتند و گاهى نيز ارتباط جن مشرك و كافر با بعضى از انسان موجب افزايش گمراهى و طغيان آنهامىشدند
«و انه كان رجال من الانس يعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا؛
و اين كه مردانى از بشر به مردانى از جن پناه مىبردندو آنها سبب افزايش گمراهى و طغيان مىشوند»
(جن، آيه 6)
.
بنابراين جن چه مؤمن و چه كافر از ايشان با انسان ارتباط برقرار مىكنند و اين موضوع به صراحت در قرآن و روايات و حكايات نيز وارد شده است.
جهت مطالعه بيشتر ر.ك:
1. الجن فى الكتاب والسنه، اعداد ولى زاربن شاه زالدين، دارالبشائر الاسلاميه، بيروت، چاپ اول 1996 م، ص 94 - 88 و بقيه كتاب در مورد مختصات و ماهيت جن.
2. الجن فى القرآن والسنه، عبدالامير على مهنّا، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، بيروت، چاپ اول، 1992م، ص 33 - 31 و بقيه مباحث هم خواندنى است.
3. الجن بين الاشارات القرآنية وعلم الفيزياء، عبدالرحمن محمد الرفاعى، مكتبه مربوسى الصغير، چاپ اول 1997م
4. جن و شيطان، عليرضا رجالى تهران، نشر نبوغ،)منبع فارسى(.ص153-189 .)
5. دانستنىهايى درباره جن، ابوعلى خداكرمى، ص 41 - 189
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1897
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت