همسران زنان بهشتي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
همسران زنان بهشتي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
همسران زنان بهشتي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
بهشت
سوال:
در بهشت به جاي حوري چه چيزي به زن ها مي دهند؟
پاسخ تفصیلی:
در قرآن مجيد اين بشارت داده شده است كه مؤمنان در صورتى كه همسران و فرزندانشان نيز مؤمن باشند در كنار يكديگر خواهند بود.
1. «
ادخلوا الجنّة انتم و ازواجكم تحبرون
؛ وارد بهشت شويد شما و همسرانتان در نهايت شادباشى»،
(سوره زخرف، 70)
. علامه طباطبايى در ذيل آيه شريفه مىگويد: منظور از زوج همان زنان با ايمانى هستند كه در دنيا بودند.
(تفسير الميزان، 18 / ص 129)
2. «
هم و ازواجهم فى ظلال على الارائك متكؤن
؛ آنها و همسرانشان در سايههاى قصرها و درختان بهشتى بر تختها تكيه كردهاند».
(يس / 56)
و آياتى كه داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله: الف. «
ربّنا و ادخلهم جنات عدن التى وعدتهم و من صلح من ءابائهم و ازواجهم و ذرّياتهم انك انت العزيز الحكيم
؛ پروردگارا، آنان را به باغهاى جاويد كه وعده شان دادهاى با هر كه از پدران و همسران و فرزندانشان كه به صلاح آمدهاند داخل كن؛ زيرا تو خود ارجمند و حكيمى».
(سوره مؤمن / 8)
ب. «
جنات عدن يدخلونها و من صلح من ءابائهم و ازواجهم و ذرياتهم...
؛ بهشتهاى عدن كه آنان با پدران و همسرانشان و فرزندانشان كه درستكارند، در آن داخل مىشوند و...».
(رعد / 23)
از اين آيات استفاده مىشود كه زنان و مردانى كه در اين دنيا همسر يكديگرند، هرگاه هر دو با ايمان و بهشتى باشند در آنجا به هم ملحق مىشوند. و هم در بهترين شرايط و حالات زندگى مىكنند. و در برخى از نصوص آمده است كه همسر با ايمان فرد مؤمن بسيار زيباتر و دلپذيرتر از حوريان بهشتى خواهد بود و اين به جهت عبادات و اعمال صالحى است كه در اين جهان انجام داده است و از
مضمون برخى آيات و روايات، چنين بر مىآيد كه مسألهى لذتهاى جنسى اختصاص به مردان ندارد؛ بلكه زنان نيز در بهشت مىتوانند براى خويش شوهرانى دلخواه برگزينند.
(براى آگاهى بيشتر ر.ك: بهشت و حوريان بهشتى، سيد محمدجواد حسينى)
واژه حور از نظر لغت به معناى مطلق خروج از حالت سابق و تبديل به گونه جديد است.
براى آگاهى بيشتر ر.ك:
- مصطفوى، حسن، التحقيق فى كلمات القرآن، ج 2، ص 335.
اما در تبديل به گونه جديد دو نظر ميان مفسران است. گروهى از جمله علامه طباطبايى بر اين عقيدهاند كه: دقت و توجه درباره اوصافى كه در قرآن مجيد براى حور بيان گرديده، چنين استفاده مىشود كه اين تبديل به گونه اوصاف زنانه است نه به موجودى كه آثار و اوصاف مردانه را در بر داشته باشد، به همين جهت به نظر مىرسد كه مراد از حور طائفه مونث باشد نه طائفه مذكر.
(ترجمه الميزان، ج 18، ص 240 و ج 19، ص 223 و 247)
اما اين كه پس پاداش زنان مومن در بهشت چيست؟ در منابع كلامى و روايى چنين آمده كه در روز قيامت، اگر مرد زن مؤمن، اهل بهشت بود همو را اختيار مىكند و اگر از اهل جهنم بود مردى را از ميان مردان بهشتى برمىگزيند. شايد فلسفه اين كار اين باشد كه زن برخلاف مرد از نظر طبيعت تعددپذير نيست. به همين جهت مردى را انتخاب مىكند.
اما گروهى از جمله استاد آيتاللهمكارم شيرازى در مقابل مدعىاند كه حورالعين مىتواند مذكر هم باشد، براساس اين نظر شايد علت اين كه اوصاف حورى به كار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت مىكنند نه بر مذكر، به اين جهت بوده است كه گفتگو و محاوره در آن آيات با طائفه مردان مؤمن بوده است نه با زنان مؤمن دنيوى، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت كه چنين اوصافى براى موجودات فوق ذكر شود.
از مضمون برخى آيات و روايات، چنين برمىآيد كه مسأله لذتهاى جنسى اختصاصى به مردان ندارد؛ بلكه زنان نيز در بهشت مىتوانند براى خويش شوهرانى دلخواه برگزينند.
اصطلاح «حور» نيز اختصاصى به زنان ندارد؛ بلكه حورهاى مذكر نيز در بهشت وجود دارند.
براى نمونه به اين حديث توجه كنيد كه از اميرالمؤمنين(ع) روايت شده است كه فرمود: «
قال النبي(ص): ان في الجنه سوقا ما فيها شري و لا بيع الا الصور من الرجال والنساء من اشد تهي صوره دخل فيها و ان فيها مجمع حورالعين...
؛ در بهشت بازارى است كه در آن خريد و فروشى نيست، تنها در آن جا تصوير مردان و زنان وجود دارد. هر كس كه تمايلى به آنان پيدا كند، از همان جا بر او وارد مىشود...».
(بحار الانوار، ج 8، ص 148)
در بهشت هم حوريان بهشتى وجود دارند كه از نعمتهاى بهشتى هستند و در دنيا نبودهاند. همچنين، زنان دنيا ـ كه اهل بهشت باشند ـ با زيبايى و شكوهى برتر از حوريان در بهشت حضور دارند؛ چنانچه مايل باشند به شوهران خويش مىپيوندند وگرنه هرگونه كه بخواهند عمل مىكنند.
چون كه لذتهاى بهشت مخصوص مردان بهشت نيست، بلكه كسى كه داخل بهشت شود، چه زن و چه مرد، از نعمتها و زيبائيها لذت خواهد برد. قرآن كريم مىفرمايد: «
... و فيها ما تشتهيه الانفس و تلذّ الاعين
؛ در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت مىبرد موجود است».
(زخرف / 71)
در اين امر (لذّت بردن) بين مرد و زن بهشتى فرقى نيست؛ هر كدام از آنها هر نوع لذتى بخواهند برايشان مهيا است و براى زنان بهشتى نيز مردان بهشتى بدلخواهشان هست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1674
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت