خداشناسي و رياضيات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خداشناسي و رياضيات
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خداشناسي و رياضيات
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
راه های ارتباط با خدا
سوال:
مي خواستم بدونم که خدا و رياضيات چه جور به هم رابط پيدا مي کنند؟ علم و دانش براي رسيدن به خدا و شناخت معبود يکتاست؟ من 8 سال (سه سال دبيرستان + 5 سال دانشگاه) رياضي خوندم و رشتم رياضي محض هست. توي اين سال ها نتونستم ارتباطي بين رياضي و خدا پيدا کنم. البته به نظرم در آفرينش تا حدودي رسيدم. ولي اين را مي توان از طريقه ديدن و بدون هيچ علمي فهميد. مي خواستم اگه شما ارتباط بين رياضي و خالق هستي رو مي دونيد من رو در اين مورد آگاه کنيد تا من هم بتونم متقابلا به دانش آموزم بگم تا آنها با لذت بيشتري اين رشته رو در آينده ادامه بدن.
پاسخ تفصیلی:
گفتني است روش علمي که از طريق حس و تجربه به مشاهده جهان مي پردازد يکي از راه هاي شناخت خداوند است. زيرا که قوانين هستي و نظم حاکم بر هستي خود بهترين شاهد بر وجود حقيقتي است که جهان را تدبير مي کند البته نبايد به روش تجربي-علمي بسنده کرد زيرا عالم هستي ابعادي فراتر از عالم ماده و حس دارد.
براي خداشناسي سه روش حسي، عقلي و شهودي گفته شده است و هر کس به فراخور رشته تحصيلي و يا تجربه هاي شخصي خودش به وجود خدا پي مي برد و با پروردگارش ارتباط برقرار مي کند به طور مثال کسي که رياضي دان و يا فيزيک دان است و با آگاهي بر اين که در کنار وجود بسيط و محض «بي نهايت» هيچ وجود مستقلي معنا ندارد. زيرا اگر شريکي در کنار بي نهايت باشد در آن صورت بي نهايت نخواهد بود. از اين طريق مي تواند توحيد را اثبات کند.
همچنين با مطالعه در اسرار موجود در اتم مي توان پي برد که چنين شگفتي هايي در کوچکترين ذرات،
نشانه توانايي و دانايي مافوق بشر آفريننده آن است. از اين رو «ماکس بلانگ» مي گويد: «وقتي عظمت خدا را در اتم مي بينم ناخودآگاه پيشاني بر خاک مي سايم».
دلايلى كه براى اثبات وجود خداوند اقامه شده است، متعدد و متنوع است. اما اصل كلى در تمامى اين دلايل اين است كه آنها به منزله تابلوهاى راهنمايى و فلشهايى هستند كه انسان را از جهتهاى گوناگون متوجه يك امر فطرى و روشن و بديهى مىكنند، زيرا وجود خداوندمتعال از روشنترين و واضحترين مفاهيم براى بشر است.
شايد يكى از سادهترين اين دلايل برهان نظم باشد كه دانشمندان مسلمان و غير مسلمان به بيانهاى مختلف بدان تمسك جستهاند. براى نمونه مىتوانيد به كتاب «توحيد استاد شهيد مطهرى»، ص 55 ـ 98 و كتاب «اثبات وجود خدا» ويرايش «جاب» ترجمه احمد آرام و ديگران از سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى كه به قلم برخى از دانشمندان علوم طبيعى نگارش يافته است و كتاب كم حجم و پرفايده «علم و ايمان در گفتگو با دانشمندان» تدوين جواد محقق از انتشارات مدرسه مراجعه كنيد.
در كتاب اثبات وجود خدا، ص 227 ـ 230 بيانى از پرفسور ادموند كارل كور نفلد استاد و محقق شيمى آورده شده كه پاسخ به همان مشكلى است كه دوست شما مطرح كرده است. بله حقيقت مطلب اين است كه خداوند متعال خود را از لابلاى اتمها و نوترونها نمايانده است،چنانچه خود را در تمام وجود آدميان نشان داده است منتها چشمى بينا مىخواهد.
نظمي كه در رياضيات دنبال مي شود و حاكي از نظم دنياي بيروني و نظام تكوين است, خود يكي از بهترين دليل ها براي شناخت خداوند خواهد بود. بنده دوستي داشتم كه خداوند را از طريق رياضيات اثبات مي كرد و معتقد بود يكي از بهترين راه هاي خداشناسي اين راه است.
به طور مثال مي توان گفت اعداد مراتب بسيار زيادي دارند از يك تا ميليارد و هزار ميليارد و ترليون و هزار ترليون و تا بي نهايت, ولي تمامي اين مراتب عدد هستند و در عدد بودن مساوي اند. هم يك عدد است و هم ميليون و تفاوت اينها تنها به مرتبه است. هستي هم مانند مراتب عدد است و خداوند مانند مفهوم عدد كه در تمامي اعداد هست در تمامي مخلوقات حضور دارد و با همه ذرات عالم معيت دارد و همانطور كه هيچ عددي نيست كه عدد بودن بر آن صادق نباشد, هيچ پديده اي هم نيست كه خدا در او حضور نداشته باشد و وجود بر آن صادق نباشد. تفكر در مراتب اعداد يكي از راه هاي درك مراتب هستي و چگونگي حضور خداوند در كل هستي است. ما عدد بودن تمامي مراتب اعداد را درك مي كنيم و قبول داريم كه همه اينها عدد هستند, ولي خود عدد بودن در خارج قابل مشاهده حسي نيست و ما تنها اعداد و معدود هاي آنها را در خارج مشاهده مي كنيم در حالي كه معتقديم در تمامي مراتب اعداد, مفهوم عدد وجود دارد. همچنين از بي نهايت بودن مراتب اعداد مي توان به مفهوم بي نهايت در هستي پي برد.
در اعداد هم كثرت هست هم وحدت, به لحاظ مراتب كثير هستند و به لحاظ حقيقت عدد بودن وحدت دارند. ملا صدرا در باره هستي نظري دارد كه مي گويد: وحدت در عين كثرت و كثرت در عين وحدت. يعني در هستي مانند اعداد, هم كثرت هست و هم وحدت و ما از اين طريق مي توانيم وحدت و كثرت هستي را درك كنيم. نقطه وحدت هستي ذات الهي است و كثرت ها همه مظاهر همان نقطه وحدت هستند.
همان گونه كه تمامي مراتب اعداد ظهور حقيقت عدد هستند كه در آنها سريان دارد. از سريان عدد در تمامي مراتب اعداد مي توان به سريان حق درتمامي مخلوقات پي برد و هكذا شايد بسياري از صفات وجود و هستي از اين طريق قابل شناخت و پي گيري باشد.
رياضيات علمي است كه از دير باز بدان توجه شاياني مي شده است و حتي در دوره پنج قرن پيش از ميلاد گروهي بنام فيثاغورثيان پديد آمدند و آنان اصل عالم را عدد مي دانستند. افلاطون نيز بالاي آكادمي خود چنين نوشته بود كه: هر كسي رياضيات نمي داند وارد نشود.
رياضيات علم نظم است و موضوع آن يافتن، توصيف و درك نظمي است كه در وضعيتهاي ظاهرا پيچيده نهفته است و ابزارهاي اصولي اين علم ، مفاهيمي هستند كه ما را قادر ميسازند تا اين نظم را توصيف كنيم. يا به تعبير ديگر: علم رياضي، قانونمند كردن تجربيات طبيعي است كه در گياهان و بقيه مخلوقات مشاهده ميكنيم. علوم رياضيات اين تجربيات را دستهبندي و قانونمند كرده و همچنين توسعه ميدهند. به عبارت ديگر: رياضيات علم مدلدهي به ساير علوم است. يعني زبان مشترك نظريات علمي ساير علوم، علم رياضي ميباشد و امروزه اگر علمي را نتوان به زبان رياضي بيان كرد، علم نميباشد.
در يك تقسيم بندي رياضي را مي توان به رياضي كاربردي و رياضي محض تفسيم كرد. رياضيات بر خلاف تصور بعضي از افراد يكسري فرمول و قواعد نيست كه هميشه و در همهجا بتوان از آن استفاده كرد بلكه رياضيات درست فهميدن صورت مساله و درست فكر كردن براي رسيدن به جواب است. رئيس اتحاديه بينالمللي رياضيدانان جهان در يازدهمين اجلاس آكادمي جهان سوم كه اخيرا در تهران برگزار شد، عنوان كرد كه بهتر است بگوييم رياضيات و كاربردهاي آن، نه اينكه رياضيات را به محض و كاربردي تفكيك كنيم چرا كه به اعتقاد رياضيدان ها هيچ مقوله رياضي نيست كه روزي كاربردي براي آن پيدا نشود. رياضيات محض بيشتر به قضايا و استدلالها ، منطق موجود در آنها و چگونگي اثباتشان ميپردازد اما در رياضيات كاربردي چگونه استفاده كردن و به كارگرفتن قضايا، آموزش داده ميشود، به عبارت ديگر در اين شاخه، كاربرد رياضيات در مسائل موجود در جامعه بيان ميگردد. وقتي صحبت از رياضي محض ميشود نبايد تصور كرد كه تنها بايد در گوشهاي نشست و به حل مسائل رياضي پرداخت بلكه اين علم ، بخصوص در مدارج بالا، ارتباط نزديكي با طبيعت دارد به عبارت ديگر ايدههاي رياضي از ذهن پژوهشگران نميرويد بلكه رياضيدان ها غالبا الهام خود را از طبيعت ميگيرند و به قول «ژان باپتيت فوريه» رياضيدان مشهور قرن نوزدهم فرانسه «تعمق در طبيعت، پربارترين منابع اكتشافات رياضي است».
عموما رياضيات كاربردي به شاخهاي از رياضي گفته ميشود كه كاربرد علمي مشخصي داشته باشد براي مثال در اقتصاد، كامپيوتر، فيزيك و يا آمار و احتمال كاربرد داشته باشد و رياضي محض نيز به شاخهاي گفته ميشود كه به نظريهپردازي رياضي ميپردازد اما بايد توجه داشت كه امروزه اين دو گرايش آنچنان در هم ادغام شدهاند كه مرزي را نميتوان بين آنها مشخص كرد.
با ذكر اين حرفها نخواستيم رياضي را به شما معرفي كنيم و يا در مقام تعريف آن برآييم. بايد توجه داشت كه علم از نظر اسلام ، نور و روشنايي است و با علم شما مي توانيد از حقيقت پرده برداريد و آنرا از حجاب به در آوريد. علم به تعبيري نوري است كه خداوند در قلب فرد مومن مي تاباند.
حال بايد گفت كه روش برخورد با جهان و برداشت از آن بستگي به جهان بيني شما دارد . اگر جهان بيني شما الهي باشد به هر چه در عالم طبيعت نگاه كنيد در آن رنگ خدايي خواهيد ديد.
اگر فردي با علم و دانش به سراغ طبيعت رود بهتر مي تواند در آن وجود خدا را درك كند. رياضيات نيز از اين امر مستثي نيست، اين علم با كشف قوانين موجود در طبيعت كه خالق اين قوانين خداوند است مي تواند به خوبي پرده از حجاب آنچه پنهان است بردارد. و بايد بداند كه او نيست كه اين قوانين را در طبيعت نهاده است بلكه او فقط آنها را كشف مي كند، و اگر هم بخواهيم به گونه اي ديگر بگوييم بايد گفت كه او با توان و نيروي خدا دادي اين كار را مي كند.
خوب علاوه بر اينكه اين علم امروزه جاي خود را در تمام عرصه هاي زندگي بشر باز كرده است بايد گفت كه چون علم است و جنبه واقع نمايي دارد بهتر مي تواند حضور خداوند را نشان دهد هرچند كه اين احساس حضور خداوند بدون خواندن رياضي هم حاصل مي گردد اما نكته قابل تأمل اين است كه هر چه علم انسان بيشتر و دقيق تر باشد بهتر مي تواند از رموز اين عالم پرده بردارد و خدا را بيشتر احساس كند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1665
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت