جایگاه ادمیان زمین یا بهشت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جایگاه ادمیان زمین یا بهشت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جایگاه ادمیان زمین یا بهشت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
سوال:
خداوند در آيه 30 سوره مبارکه بقره اشاره به اين نموده است که جايگاه آدميان در زمين است. بنابراين چرا حضرت آدم(ع) را ابتدا در بهشت قرار داد؟
پاسخ تفصیلی:
1- انسان براي زندگي در زمين خلق شده است «اني جاعل في الارض خليفه؛ من در روي زمين جانشين (نماينده اي) قرار خواهم داد»
(بقره، آيه 130).
پس مي بايست دير يا زود حضرت آدم و حوا به زمين بيايند و در آنجا به زندگي خود ادامه دهند.
2- حضور حضرت آدم و حوا در بهشت، در حقيقت براي كسب آمادگي حضور در زندگي در دنيا و زمين بوده است، نه اين كه دائما در آن باشند. البته بايد توجه داشت كه حضرت آدم و حوا در بهشت جاوداني نبوده اند زيرا اين بهشت در صحنه قيامت بروز و ظهور دارد.
در اين زمينه به موارد زير توجه کنيد:
1) از مجموع آيات مربوط به خلقت انسان، استفاده مىشود كه آدم از ابتدا براى زندگى و مرگ در زمين خلق شده بود. به همين جهت، خداوند قبل از خلقت انسان، آن گاه كه به ملائكه خبر از آفرينش خليفه و جانشين خود مىدهد، محل استقرار و سكونت آن را زمين معرفى مىكند:
«و اذ قال ربّك للملائكة انّى جاعل فى الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها؛
آن گاه كه پروردگارت فرشتگان را گفت: من در زمين جانشينى قرار مىدهم، گفتند: آيا در زمين كسى را مىگمارى كه در آن فساد مىكند»
(بقره، آيهى 30).
ماجراى سكونت آدم و حوا در بهشت و خوردن از درخت ممنوع و آشكار شدن عورت آنان، مرحلهاى از سير نزولى انسان در مسير استقرار و سكونت در زمين بوده است. يعنى آدم از ابتدا براى سكونت در زمين خلق شده و طريق استقرار او بر زمين، طى شدن مراحلى از جمله اسكان موقت در بهشت بوده است. ابتدا خداوند اسماء را به او تعليم مىدهد و پس از اثبات خلافت و جانشينى آدم براى ملائكه، آنان را امر به سجده مىكند، آن گاه وى را در بهشت ساكن مىكند و از نزديك شدن به درخت خاصى منع مىكند. تا آن جا كه انسان با فريب شيطان از آن مىخورد و عورتش برايش آشكار مىشود و به زمين هبوط مىكند و در زمين مستقر مىشود.
2) حقيقت و هويت اصلى انسان كه همان روح است از عالمى متعالى و برتر، سير نزولى را طى كرده تا به عالم مادى و خاكى كه پائينترين مرتبهى وجود است، رسيده است:
«ثم رددناه اسفل سافلين؛
سپس او را به پستترين [مراتب] بازگردانديم»
(تين، آيهى 5).
تا بار ديگر انسان با قوس صعودى از عالم ماده اوج گرفته و به سوى خدا بازگردد:
يا ايهاالانسان انّك كادح الى ربّك كدحاً فملاقيه؛
اى انسان حقّا كه تو به سوى پروردگار خود به سختى در تلاشى، پس او را ملاقات خواهى كرد»
(انشقاق، آيهى 6).
آن چه در جريان سكونت آدم در بهشت و سپس نزول و هبوط به زمين، در قرآن كريم آمده است، در حقيقت بيانگر بخشى از قوس نزولى خلقت انسان است. آدم در سير نزولى، ابتدا در بهشت معهود ساكن مىشود، كه جايگاهي غير از بهشت موعود است اما بالاتر از عالم ماده و خاك، تا براى نزول و استقرار در زمين مهيا گردد.
علاوه بر طي برخي مراحل تکميل تکويني آدم بايد امورى را تجربه كند و ياد بگيرد تا آماده و مهياى استقرار در زمين گردد:
الف) آدم بايد بفهمد، كه دشمنى مكار و حيلهگر دارد كه خير او را نمىخواهد. بلكه به دنبال آشكار كردن زشتىها در اوست.
ب) آدم، قبل از هبوط به زمين، آثار تلخ و رنجآور مخالفت با دستورات الهى و پيروى از شيطان را تجربه مىكند.
ج) راه توبه و بازگشت را مىآموزد و آن را تجريه مىكند.
با توجه به مقدماتي که گذشت، پاسخ سؤال شما روشن مي شود:
اولا:داستان خلقت آدم و حوا و اسكان آنان در بهشت در سه موضع قرآن كريم آمده است. سورههاى بقره، اعراف و طه. از آيات قرآن استفاده مىشود كه حضرت آدم، از ابتدا براى زندگى روى زمين و مردن در آن و مبعوث شدن در قيامت آفريده شده بود: «و اذ قال ربك للملائكة انى جاعل فى الارض خليفه؛ و چون پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمين جانشينى خواهم گماشت». اسكان دادن آنان در بهشت برزخى و خوردن از شجره ممنوعه و آشكار شدن عورات آنان، مرحلهاى از سير نزولى بوده
است كه انسان براى استقرار در زمين مىبايست طى مىكرده است. بهشتى كه آدم و حوا در آن اسكان داده شدهاند، نه بهشت و باغ دنيوى بوده است و نه بهشت موعود اخروى كه در آيات بسيارى تأكيد شده است زيرا: اولاً، بهشت موعود جاودانه است و كسى كه در آن وارد شود هرگز خارج نخواهد شد و ثانيا، ابليس و وسوسههاى شيطانى هرگز به آن راهى ندارد. براى آگاهى بيشتر ر.ك: تفسير الميزان، ج 1، ص 127، سوره بقره، آيات 39 - 35 و ص 140 (بحث روايى.
ثانياً؛ اصلاً از ابتدا آدم براى سكونت و زندگى و مرگ روى زمين خلق شده است. سكونت در بهشت، در حقيقت مرحلهاى از مراحل خلقت انسان براى استقرار روى زمين بوده است.
ثالثاً؛ انسان موجودى است كه از شعور و اراده برخوردار است و بشر از همان ابتدا از قدرت انتخاب و اختيار برخوردار بوده است. در داستان نزديك شدن به درخت بهشتى و خوردن از آن، انسان به اراده و اختيار از آن درخت خورد، لكن اين مقتضاى سرشت و طبيعت انسانى او بود. نوع خلقت انسان، به گونهاى است كه در آن مرحله به مقتضاى طبيعت انسانىاش از آن درخت مىخورد.
رابعاً؛ چنين نيست كه بشريت تقاص عمل حضرت آدم را پس مىدهند، بلكه آدم نماد نوع اين موجود است. انسان از ابتدا براى زندگى و مرگ در روى زمين خلق شده است و آدم نماد نوع انسان است. انسان به مقتضاى خلقت انسانىاش و آن چه كه در نهاد و ضميرش نهاده شده، از آن درخت مىخورد و زندگى زمينى را انتخاب مىكند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1724
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت