فلسفه خلقت دو جنس مخالف | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه خلقت دو جنس مخالف
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه خلقت دو جنس مخالف
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
هدف از آفرینش انسان
,
خلق ( ایجاد )
سوال:
بر اساس مسائل روان شناسي و با استناد به آيات قرآن و روايات علت خلقت زن و مرد يا به عبارت بهتر به دو جنس مخالف چيست؟ (از اين زاويه که اين اختلاف از نظر رشد و قرب الهي چه تأثيري دارد؟)
پاسخ تفصیلی:
ابتدا فلسفه پيدايش دو جنس مخالف را از منظر قرآن کريم بررسي مي شود:
خداوند در سوره بقره آيه 187 در مورد جنس مخالف زن و مرد مي فرمايد:
«هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»
؛ زنان لباس شما هستند و شما مردان لباس آنها»
اين تعبير قرآني نهايت و اوج معنوي مرد و زن و نزديکي آنها به يکديگر را بيان مي کند. در تشبيه همسر به لباس نکات و لطايف بسياري نهفته است:
1. لباس مايه زينت و آرامش است، همسر نيز مايه زينت و آرامش خانواده است.
2. لباس بايد در طرح و رنگ و جنس و اندازه مناسب انسان باشد، همسر نيز بايد کفو و همتا و متناسب با فکر و فرهنگ و شخصيت انسان باشد.
3. لباس و عيوب و کاستي هاي انسان را مي پوشاند. هر يک از زن و مرد نيز بايد عيوب و نارسايي هاي يکديگر را بپوشاند.
4. لباس انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشياء به بدن حفظ مي کند، وجود همسر نيز کانون خانواده را گرم و انسان را از انحرافات حفظ مي کند.
5. دوري از لباس، مايه رسوايي است، دوري از ازدواج و همسر نيز سبب انحراف و رسوايي انسان است.
6. انسان بايد لباس خود را از آلودگي حفظ کند، هر يک از دو همسر نيز بايد ديگري را از آلوده شدن به گناه حفظ نمايند.
آيه ديگري که بيانگر فلسفه دو جنس مخالف است، آيه 21 سوره روم است:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ َلآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
؛ و از نشانههاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در کنار آنها آرامش يابيد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مىانديشند قطعا نشانههايى است.
در اين آيه مبارکه هدف از خلقت دو زوج، سکونت و آرامش است. و با تعبير پر معني «لِتَسْكُنُوا» مسايل بسياري را مطرح کرده است، نظير اين تعبير در آيه 189 سوره اعراف آمده است.
اين آرامش از اينجا ناشي مي شود که اين دو جنس مکمل يکديگر و مايه شکوفايي و پرورش استعدادهاي يکديگر مي شوند به گونه اي که هر يک بدون ديگري ناقص است و طبيعي است که ميان يک موجود و مکمل وجود او چنين جاذبه نيرومندي وجود داشته باشد.
اين آرامش و سکونت ذو ابعاد و داراي جنبه هاي جسمي، روحي، فردي و اجتماعي است. بيماري هايي که به خاطر ترک ازدواج براي جسم و روان انسان پيش مي آيد قابل انکار نيست. همچنين عدم تعادل روحي و رواني و ناآرامي هايي که افراد مجرد با آن دست به گريبانند کم و بيش بر همه روشن است.
از نظر اجتماعي افراد مجرد کمتر احساس مسئوليت مي کنند و به همين جهت انتحار و خودکشي در ميان مجردان بيشتر ديده مي شود و جنايات هولناک نيز بيشتر از آنها سر مي زند. هنگامي که انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگي خانوادگي مي گذارد شخصيت تازه اي در خود مي يابد و احساس مسئوليت بيشتري مي کند و اين يکي از نتايج احساس آرامش در سايه ازداوج است. مرحوم علامه طباطبايي(ره) در اين باره مي فرمايند: « هر يک از مرد و زن دستگاه تناسلي دارند که با دستگاه تناسلي ديگري کامل مي گردد و از مجموع آن دو توالد و تناسل صورت مي گيرد، پس هر يک از آن دو في نفسه ناقص و محتاج به طرف ديگر است، و از مجموع آن دو، واحدي تام و تمام درست مي شود و به خاطر همين نقص و احتياج است که هر يک به سوي ديگري حرکت مي کند، و چون بدان رسد آرامش مي شود، چون هر ناقصي مشتاق به کمال است و هر محتاجي مايل به زوال حاجت و فقر خويش است و اين حالت همان شهوتي است که در هر يک از اين دو طرف به وديعت نهاده شده.
(ترجمه الميزان، ج16، ص249)
مرحوم استاد شهيد مرتضي مطهري(ره) در اين باره مي گويد: « اولين مرحله اي که انسان از لاک خود فردي(خودخواهي ها و خودپسندي ها) خارج مي شود، ازدواج است. به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقي دارد با اينکه يک امر شواني است، و اين تنها امري است که با وجود اينکه پايه طبيعي و شهواني دارد جنبه اخلاقي دارد. و در ميان غرايز شهواني انسان هر غريزه اي که اشباع شود، اشباع آن و مستحب تعبير شده. علت اساسي اين است که هر مقدار که الفت زوجين به يکديگر بيشتر باشد، يک قدم از خود فردي خارج شده اند.
«خود» کمي که بزرگتر شد، رقيقتر مي شود، مثل مايع غليظ که وقتي آب داخلش کنند رقيق مي شود و توسعه مي يابد. تجربه نشان داده است که افرادي که در تمام عمر به خاطر هدفهاي معنوي، مجرد زندگي کرده اند و نخواسته اند زن و بچه داشته باشند که مانع رسيدن آنها به معنويات شود، در همه آنها يک نوع نقص ولو به صورت يک خامي وجود داشته است. گويي انسان يک نوع کمال روحي دارد که آن کمال روحي جز در مدرسه خانواده در هيچ مدرسه اي کسب نمي شود، مثل شجاعت در مقابل دشمن.
آيا انسان با خلوت نشستن و مبارزه کردن با هواي نفس مي تواند شجاع شود؟ شجاعت جز در مکتب جهاد علمي براي انسان حاصل نمي شود و چيزي است که اگر انسان بخواهد در روحش پيدا شود بايد در عمل درگير شود تا آن را کسب کند ... يک خصايص اخلاقي هست که انسان جز در مکتب تشکيل خانواده نمي تواند آنها را کسب کند.
تشکيل خانواده يک نوع علاقمند شدن به سرنوشت ديگران است. تا انسان زن نگيرد و بچه پيدا نکند و آن بچه شديدا عواطف او را تحريک نکند و مثلا در مواقعي که مريض مي شود او را به هيجان نياورد، يا مثلا بچه در او اثر نگذارد، علاقمند شدن به سرنوشت ديگران در او پديد نمي آيد.
با مطالعه کتاب، اين امر در او پيدا نمي شود. تجربه نشان داده است که اخلاقيون و رياضت کش ها که اين دوران را نگذرانده اند تا آخر عمر يک نوع خامي و يک نوع بچگي در آنها وجود داشته است. و يکي از علل اينکه در اسلام ازدواج يک امر مقدس و يک عبادت تلقي شده همين است. در حالي که از نظر مسيحيت، تجرد، مقدس است و تأهل پليدي است. و کساني اجازه مي گيرند متأهل شوند که تاب تجرد را ندارند، يعني اگر مجرد بمانند فاسد مي شوند و بنابراين از باب دفع افسد به فاسد مي گويند بايد ازدواج کرد. لذا پاپ از ميان مجردها انتخاب مي شود که در تمام عمر اين آلودگي را پيدا نکرده است. در اسلام بر خلاف مسيحيت است: « من اخلاق الانبياء حب النساء ... .»
پس از ازدواج اولين مرحله خروج از خود طبيعي فردي و توسعه پيداکردن شخصيت انسان است. بعد از ازدواج وقتي مي خواهيم کار کنيم، براي منِ تنها نيست، آن «من» تبديل به «ما» مي شود به طوري که انسان آن قدر به سرنوشت خانواده علاقمند است که به سرنوشت خودش، و رنج مي برد تا آنها در آسايش باشند.»
(تعليم و تربيت در اسلام، ص247 و ص251)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1700
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت