تکامل اجنه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تکامل اجنه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تکامل اجنه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اجنه
سوال:
آيا جنيان نيز مانند انسان ها داراي مراحل تکامل هستند و برتري انسان نسبت به آنها در آفرينش چيست؟
پاسخ تفصیلی:
در عالم هستى برخى از موجودات غيرمحسوساند و با حواس طبيعى و عادى، قابل درك نيستند. يكى از اين موجودات «جن» است. جن كه در اصل معنا و مفهوم «پوشيدگى» دارد، از چشم انسان پوشيده است. قرآن وجود اين موجود را تصديق كرده و سورهاى به نام «جن» نيز در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهى از اين موجود به «جانّ» نيز ياد مىشود.
الرحمن / 39 و حجر/ 27.
ماهيت و حقيقت اين موجودات، چندان براى ما روشن نيست؛ ولى از پارهاى آيات و روايات مىتوان به برخى از مشخصات اين موجود دست يافت، از جمله:
1- از آتش آفريده شده و خلق آن پيش از خلق انسان است.
حجر/ 27 - الرحمن/ 15.
2- جن نيز مانند انسان مكلف و مسؤول است.
ذاريات/ 56.
3- دستهاى از آنها مؤمن و گروهى كافر، عدهاى از آنها نيككردار و برخى از آنها زشتكردارند.
جن / 11 و 14 و 15 - احقاف / 31.
4- بعضى از آنها مرد و مذكر و پارهاى ديگر زن و مؤنث هستند و توليد نسل نيز مىكنند.
جن/ 6.
5- آنها زندگى مىكنند و مىميرند.
احقاف / 18. نگا: الميزان، ج 20، ص 41.
6- داراى شعور و ارادهاند و مىتوانند با سرعت حركت كنند. مانند قصه حضرت سليمان و تخت بلقيس، ملكه سبا.
نمل / 39 - 38.
7- مسخّر انسان مىگردند. البته در قرآن در اين خصوص، تنها به قضيه حضرت سليمان اشاره شده است كه علاوه بر پرندگان، وحوش و انسانها، جنها نيز در اختيار و به فرمان حضرت سليمان بودند.
نگا: نمل / 17 تا 39 - سبأ / 14 - 12 - انبياء / 82.
8- در روايات آمده است كه «جن مؤمن» براى پيامبران و امامان، مسخر مىشوند و خدمت مىكنند و كسانى كه به اذن الهى از ولايت تكوينى برخوردارند، مىتوانند جنيان كافر را تحت فرمان خويش درآورند.
نگا: معارف قرآن، ص 312 - 313.
9- از پارهاى آيات قرآنى و روايات معلوم مىشود كه جنيان به پيامبر خدا(ص) ايمان آوردهاند.
جن / 1 - احقاف / 32 - 29.
اما اين كه جن در كجاى زمين قرار دارد؟ به طور واضح و مشخص، مطرح نشده است؛ هر چند در برخى از روايات به اماكنى كه جنيان در آنجا حضور بيشترى دارند، اشاره شده است. آنچه مسلم است جن نيز مانند انسان موجودى است جسمانى؛ با اين تفاوت كه انسان از خاك و جن از آتش است. طبعاً همانطور كه انسان داراى روح است، جن نيز روح دارد و از آنجا كه ميان روح و بدن رابطهاى نزديك وجود دارد، مىتوان تصور كرد كه براى جن نيز در شرايط خاص روحى اين امكان هست كه روح آنها گاهى با عالم بالا تماس حاصل كند؛ چنان كه برخى از انسانها نيز با رياضت واجد شرايط سير روحى در عوالم ديگر مىشوند. به هر ترتيب، مكان اصلى آنها همين زمين است و حتى تماس با عالم بالا نيز طبق برخى آيات قرآن، پس از تولد حضرت رسول(ص) براى آنها ممنوع شده است.
نگا: معارف قرآن، ص 311 - 309.
برتري انسان:
با اين حال انسان از تمام موجودات، از جن و ملک و ... برتري دارد، به جهت اينکه انسان تنها موجودي است که خليفه خدا در روي زمين است و مخزن اسرار الهي است و به همين جهت به ملائکه و ابليس که رئيس جنيان است دستور داده شد که بر آدم سجده نمايند و همين طور انسان تنها امانت دار الهي است و قرآن صريحا به برتري انسان بر بسياري از موجودات ديگر را بيان نموده است که در ذيل به آيات مربوطه اشاره مي شود:
1. خلافت الهي: «و به ياد آور» هنگامي که پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در روي زمين خليفه و حاکمي قرار خواهم داد [که همان حضرت آدم و... باشند].
(بقره(2)، آيه 30)
2. مخزن علم و اسرار الهي: «سپس علم اسماء [علم اسرار آفرينش و نامگذاري موجودات] را همگي به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست مي گوييد اسامي اينها را برشماريد، فرشتگان عرض کردند: منزهي تو! ما چيزي جز آنچه به ما تعليم داده اي نمي دانيم تو دانا و حکيمي. فرمود اي آدم آنها را از (اسامي و اسرار) اين موجودات آگاه کن که آنها را آگاه کرد خداوند فرمود: نگفتم من غيب آسمان ها و زمين را مي دانم، و نيز مي دانم آنچه را شما آشکار مي کنيد يا پنهان مي داشتيد».
(بقره(2)، آيات 31-33).
3. مسجود ملائکه: دليل ديگر برتري انسان اين است که خداوند به ملائک و رئيس جنيان يعني ابليس دستور داد که در مقابل آدم سجده کنند و اين نشانه برتري آدم و انسان است. قرآن کريم مي فرمايد: «و هنگامي که به فرشتگان گفتيم براي آدم سجده و خضوع کنيد، همگي سجده کردند جز شيطان که سر باز زد و تکبر ورزيد [و به خاطر نافرماني و تکبر] از کافران شد».
(بقره(2)، آيه 34).
4. انسان امانت دار الهي است: «ما امانت [تعهد، تکليف، مسئوليت و ولايت الهيه] را بر آسمان ها و زمين و کوه ها عرضه داشتيم آنها از حمل آن ابا کردند و از آن هراس داشتند، اما انسان آن را بر دوش کشيد...».
(احزاب، آيه 72).
5. تاج کرمنا بر سر آدم زده شده: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»؛ ما آدمي زادگان را گرامي داشتيم، و آنها را در خشکي و دريا [بر مرکب هاي راهوار] حمل کرديم و از انواع روزي هاي پاکيزه به آنان روزي داديم، و آنها را بر بسياري از موجوداتي که خلق کرده ايم برتري بخشيديم».
(اسراء(17)، آيه 70).
در توضيح آيه مي خوانيم «تنها موجودي که از نيروهاي مختلف مادي و معنوي، جسماني و روحاني تشکيل شده و در لابلاي تضادها مي تواند پرورش پيدا کند و استعداد تکامل و پيشروي نامحدود دارد انسان است».
(ناصر مکارم شيرازي، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه، 1370، ج 12، صص 99-200).
علي(ع) کلامي دارد که مي تواند آيه را به خوبي براي ما روشن سازد، آنجا که فرمود: «خداوند خلق عالم بر سه گونه آفريد، فرشتگان و حيوانات و انسان، فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حيوانات مجموعه اي از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعه اي از هر دو تا کدامين غالب آيد، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چيره گردد از حيوانات پست تر است».
(حويزي، تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 188، به نقل از تفسير نمونه، ج 12، ص 200).
به اين نکته نيز توجه شود که برتري انسان بر ساير موجودات روي جنبه هاي معنوي و انساني او است ولي بي مناسبت نيست که بدانيم به گفته دانشمندان حتي از نظر نيروهاي جسماني در بعضي از جهات از ساير جانداران قويتر و نيرومندتر است [هر جند از پاره اي جهات نيز ضعيف تر به نظر مي رسد].
الکسيس کاري مي گويد: «بدن انسان داراي استحکام و ظرافت فوق العاده اي مي باشد و در مقابل هر نوع حادثه استقامت مي ورزد، همچنين در مقابل بي غذايي، بي خوابي، خستگي، غصه افراطي، درد، بيماري، رنج پرکاري و در مورد حفظ موازنه و تعادل حيرت انگيز بدن و روح خويش، تحمل عجيبي از خود نشان مي دهد، حتي مي توان گفت که انسان از تمام حيوانات پردوام تر، پر تلاش تر است، با اين توانايي جسمي و فکري شگرفش توانسته است، اين همه امور، صنايع و تمدن کنوني را به وجود آورد و برتريش را بر همه جانداران به اثبات رساند».
(الکسيس کارل، انسان موجود ناشناخته، صص 73-74 به نقل از تفسير نمونه، همان، صص 200-201).
و اين انسان است که نسبت به گذشته خود پيشرفت هاي شگرفي نموده است، اما موجودات ديگر حتي ملائکه نسبت به گذشته خود پيشرفتي نداشته است.
«در اين جا يک سؤال باقي مي ماند و آن اين که آيا همه انسان ها از فرشتگان برترند؟ در حالي که گروهي بي ايمان و شرور و ستمگر هستند که از پست ترين خلق خدا محسوب مي شوند و به تعبير ديگر آيا بني آدم در آيه مورد بحث همه انسان ها را شامل مي شود يا تنها گروهي از آنها را.
پاسخ اين سؤال را در يک جمله مي توان خلاصه کرد و آن اينکه: آري همه انسان ها برترند، اما بالقوه و بالاستعداد. يعني همگي اين زمينه و شايستگي را دارند، حال اگر از آن استفاده نکنند، و سقوط نمايند مربوط به خودشان است».
(تفسير نمونه، همان، ص 200).
در نتيجه بايد گفت نوع انسان به جهت خليفه خدا بودن، مخزن اسرار الهي بودن و... بر موجودات ديگر از جمله جن برتري دارد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. انسان و ايمان، مرتضي مطهري، انتشارات صدرا.
2. انسان موجود ناشناخته، الکسيس کارل.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1625
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت