پويايي دين اسلام | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
پويايي دين اسلام
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
پويايي دين اسلام
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
سوال:
آيا دين اسلام و دستورات آن توانايي به روز شدن دارد؟ آيا دستورات اين دين مي تواند با توجه به تغيرات زندگي بشري تغيير کند؟ يعني فرض در يک دوره يک دستور براي نهي از عملي بيان شده ولي در چند دوره بعد از آن اجراي آن دستور با توجه به شرايط زندگي بشر تقريبا ناممکن مي باشد. در دنياي امروز اين مسئله (عدم تطابق دين با شرايط کنوني زندگي و جامعه) زياد به چشم مي خورد! يا بشر بايد بايستد و تغير نکند يا دين خود را تغيير دهد. واقعا تکليف چيست؟
پاسخ تفصیلی:
يك. اسلام، دين خاتم
اين انگاره كه اسلام، دين خاتم است، مورد اتفاق همه مسلمانان بوده و با قرآن و سنت ثابت شده است. خداوند متعال مىفرمايد:
«وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ»
؛
انبيا (21)، آيه 107 و «ما كان محمد ابا احد من رجالكم و لكن رسولاللَّهو خاتم النبيين»: احزاب (33)، آيه 40.
.
در روايتى نيز آمده است:
«لانّ اللَّهتبارك و تعالى لم يجعله لزمان دون زمان و لا لناس دون ناس فهو فى كل زمان جديد و عند كل قوم غض الى يوم القيامه»
؛
صدوق، عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 130.
يعنى، خداوند قرآن را براى زمان خاص و مردم خاصى نفرستاد. پس قرآن تا روز قيامت در هر زمانى جديد و براى هر قومى تازه است.
در روايتى آمده است: «حكم الهى و تكاليف خداوند، در حق اولين و آخرين يكسان است؛ مگر اينكه علت يا پديدهاى پيش آيد كه باعث دگرگونى حكم شود. همگان نسبت به تغيير حكم، هنگام پيش آمدن حوادث، همانند هستند و واجبات بر همه يكسان است. از همانهايى كه پيشينيان سؤال شدهاند، آيندگان نيز سؤال مىشوند و مورد محاسبه قرار مىگيرند».
كلينى، فروع كافى، ج 5، ص 18، باب 13.
در روايات ديگرى نيز آمده است:
«حلال محمد حلال ابداً الى يوم القيامة و حرامه حرام ابداً الى يوم القيامة لا يكون غيره و لا يجىء غيره»؛
همان، ج 1، ص 58، ح 19؛ بحارالانوار، ج 89، ص 148، باب 1.
«آنچه در دين محمد حلال شده تا قيامت حلال و آنچه حرام گرديده، براى هميشه حرام خواهد بود. نه غير از اين خواهد شد و نه چيز ديگرى جايگزين آن مىشود».
دو. لوازم خاتميّت اسلام
خاتم بودن اسلام لوازمى دارد؛ از جمله:
2-1. عدم تحريف؛
يكى از مهمترين علل تجدّد نبوت، تحريف اديان پيشين از سوى مخاطبان آن بود؛ به گونهاى كه دستيابى به دين ناب، از طريق عادى براى انسان غير ممكن مىنمود. از اين رو دين خاتم بايد از سازو كارى بهرهمند باشد كه آن را از تحريف حفظ كند.
2-2. جاودانگى و همگانى بودن؛
طبق ادله بايستگى بعثت، بشر همواره نيازمند هدايت الهى است و انسان در هيچ دورهاى، نبايد محروم از هدايت الهى (دين) باشد. اگر دين الهى ختم شود و آن دين، مخصوص زمان و يا مكان خود باشد؛ باعث محروميت انسانها و نسلهاى ديگر، از دين مىگردد و با فلسفه بعثت، منافات دارد. پس دينى مىتواند دعوى خاتميت داشته باشد كه همگانى و جاودانه باشد.
براى آگاهى بيشتر ر.ك:
الف. جوادى آملى، عبداللَّه، شريعت در آيينه معرفت، ص 214 - 227؛
ب. مصباح يزدى، محمدتقى، آموزش عقايد، ج 2، ص 113 - 126 ؛
پ. سبحانى، جعفر، خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل؛
ت. مطهرى، مرتضى، ختم نبوت؛
ث. جوادى آملى، عبداللَّه، ولايتفقيه، ولايت، فقاهت و عدالت، ص 236.
لازمه اين امر آن است كه در هر دورهاى و با هر زمانه و زمينهاى، بتواند رسالت خود را در هدايت انسانها انجام دهد و در تأمين نيازهاى بشر - كه او را محتاج به دين كرده است - كارآمد و پاسخگو باشد.
از آنجا كه زندگى انسان، همواره دستخوش تغيير و تحوّل است، بايد درونمايهها و ساز و كار مناسبى در دين خاتم موجود باشد كه بتواند در شرايط مختلف، قابل اجرا بوده و اهداف اصيل خود را تأمين كند. اين ساز و كار، رمز جاودانگى و توانايى آن در هدايت بشر در هرزمان و مكان است.
سه. چگونگى تحوّلات
در طول تاريخ زندگى بشر - به ويژه در قرنهاى اخير - تحوّلات زيادى رخ داده است. در برخورد با اين دگرگونىها و مقتضيات آن، سه گرايش عمده وجود دارد:
1. تفريط يا تحجّرگرايى؛
اين گرايش ديده بر تحولات عصرى مىبندد و با نگاه منفى به آنها، همواره ساز ناسازگارى مىنوازد.
2. تجددگرايى افراطى؛
اين گرايش هر تغييرى را بدون نقد و ژرفكاوى مثبت مىانگارد، نگاهى اغراقآميز به تحول و دگرگونىها دارد و همه چيز را دگرگون شونده مىخواند. به اصول پشتپا مىزند و آنها را كهنهپرستى مىخواند و گمان مىبرد كه عقب نماندن از قافله پيش رونده زمان، تنها در گرو نوجويى و نوخواهى است.
3. واقعنگرى اعتدالى؛
اين انگاره نه ايستايى مطلق را بر مىتابد و نه تغيير و تحول را اصلى همه شمول و ارزش مطلق به حساب مىآورد؛ بلكه بر اساس جهان بينى و انسانشناسى واقعگرا، به جستوجوى امور ثابت و تغييرپذير مىپردازد و مرز اين دو را شناسايى و براى هر يك جايگاه خاص خود را مىگشايد.
استاد مطهرى با پذيرش انگاره اخير مىنويسد نيازهاى انسان به دو دسته تقسيمپذير است: نيازهاى اولى و ثانوى. نيازهاى اولى، امورى است كه از ژرفاى وجود انسان سرچشمه مىگيرد. اين دسته از نيازها به سه گروه تقسيم مىشود:
الف. نيازهاى جسمى، مانند نياز به خوراك، پوشاك، مسكن و ...؛
ب. نيازهاى روحى و روانى، چون نياز به دانش، زيبايى، معنويت و ...؛
ج. نيازهاى اجتماعى، مانند معاشرت، مبادله، تعاون و ... .
اين نيازها ثابت است و هيچ تغييرى در آنها پديد نمىآيد. به عنوان مثال در نيازهاى جسمانى، اصل نياز به سلامت همواره وجود دارد و در نيازهاى روانى، اصل احساس امنيت نيازى جاودان و تغييرناپذير است. همچنين اصل نياز به وجود روابط مثبت و عادلانه اجتماعى، امرى هميشگى و تغييرناپذير است.
نيازهاى ثانوى، امورى است كه به تبع نيازهاى نخستين پديد مىآيد. به عنوان مثال نيازهاى اجتماعى انسان در پى خود، وجود قانون و ضوابط حاكم بر رفتار و مناسبات اجتماعى را موجب مىشود. نيازهاى جسمانى، حاجت به توليد مواد غذايى، دارويى، مصالح ساختمانى و دانشها و صنايع در خور براى تأمين آن نيازها را ايجاد مىكند.
نيازهاى ثانوى انسان به دو گروه تقسيمپذير است:
الف. نيازهاى ثابت، مانند اصل حاجت به قانون، توليد، صنعت... ؛
ب. نيازهاى متغير، مانند مقررات ويژه متناسب با شرايط زمانى، مكانى، نوع مناسبات، ابزارها و ... .
بنابراين آنچه تغييرپذير است، بخشى از نيازهاى ثانوى است؛ نه همه آنها و نه هيچ يك از حاجتهاى اوليه.
جهت آگاهى بيشتر نگا:
الف. مطهرى، مرتضى، اسلام و مقتضيات زمان، (قم: صدرا)، ج 1 و 2؛
ب. همان، وحى و نبوت، (قم: صدرا)؛
ج.ختم نبوت، (قم: صدرا).
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1623
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت