چرايي دوازده امام | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چرايي دوازده امام
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چرايي دوازده امام
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام شناسی
سوال:
به چه دليل امامان دوازده نفرند؟ موضع اهل سنت در اين باره چيست؟
پاسخ تفصیلی:
تعداد امامان و مشخصات آنها در روايات متعددى كه از پيامبر اكرم(صلىاللهعليهوآله) در منابع شيعه و سنى نقل شده مشخص گرديده است. برخى از اين روايات را از منابع اهل سنت نقل مىكنيم:<BR/> 1. «كار مردم پيوسته مىگذرد تا آنكه دوازده مرد بر آنان فرمان برانند»1.<BR/> 2. «شمار جانشينان من به تعداد نقباى موسى (دوازده نفر) است»2.<BR/> 3. «تا وقتى كه دوازده خليفه و جانشين بر شما حكومت كنند، دين پيوسته پابرجاست»3.<BR/> 4. «كار اين امت همواره پابرجاست تا دوازده خليفه و جانشين بر آنان بگذرند كه همگى از قريشاند»4.<BR/> 5. «بر اين امت دوازده خليفه حكومت خواهند كرد، به عدد نقباى بنىاسرائيل»5.<BR/> 6. امام على(عليهالسلام) در توضيح انحصار امامت در قريش مىفرمايد: «امامان از قريش، تنها از نسل هاشم هستند و امامت بر غير آنان شايسته نيست...»6.<BR/> 7. «الائمة بعدى اثنى عشر، تسعة من صلب الحسين و التاسع مهديهم»7؛ «امامان پس از من دوازده نفرند، نه نفر ايشان از نسل حسيناند و نهمين ايشان مهدى ايشان است». نظير اين روايات را - كه از اهل سنت در مورد تعداد ائمه(عليهمالسلام) وارد شده است - مىتوان در ساير منابع مطالعه كرد8.<BR/> 8. در روايات سفيانبن عينيه به نقل ينابيع الموده از پيامبر اكرم(صلىاللهعليهوآله) آمده است: «همواره دين پايدار است تا آنكه قيامت به پا شود يا بر شما، دوازده خليفه حكم رانند كه همه آنان از بنىهاشمند»9.<BR/> 9. امام الحرمين جوينى از ابن عباس از پيامبر(صلىاللهعليهوآله) نقل مىكند كه فرمود: «من سرور پيامبرانم و على سرور اوصيا. اوصياى بعد از من دوازده نفرند، اولشان على است و آخرشان مهدى»10.<BR/> 10. ابن عباس از پيامبر(صلىاللهعليهوآله) نقل كرده كه فرمود: «جانشينان و اوصياى من و حجتهاى خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند، اولشان برادرم و آخرشان فرزند من است. پرسيده شد: برادرتان كيست؟ فرمود: «على بن ابيطالب». پرسيده شد: فرزندتان كيست؟ فرمود: «مهدى، همان كسى كه زمين را پر از عدل و داد كند، همانگونه كه پر از ظلم و جور شده است...»11. <BR/> ديدگاه اهل سنت<BR/> عالمان سنى در تفسير اين احاديث و انطباق آن بر مصاديق گرفتار دشوارى و سرگردانى بزرگى شدهاند.<BR/> ابن عربى ابتدا شانزده خليفه از ابابكر تا سفاح را نام برده و سپس نام بيست و هفت تن ديگر از عباسيين را بر آن افزوده است و چون تطابقى در اين اعداد با دوازده نفر نيافته مىگويد: «من هيچ معنايى از اين احاديث درك نمىكنم»12.<BR/> جلال الدين سيوطى نيز با گزينش چندى از خلفا و حذف برخى ديگر خواسته است به گونهاى مصاديق خلفاى دوازده گانه را تعيين كند.<BR/> او در اين باره مىنويسد: «تعدادى از پيشوايان دوازده گانه چهار خليفه (راشدين) هستند، سپس امام حسن و معاويه و ابن زبير و عمربن عبدالعزيز. تا اينجا هشت نفرشان روشن شده نيز ممكن است مهدى عباسى را بر آنها افزود چرا كه او در ميان عباسيان همچون عمربن عبدالعزيز در ميان امويان است. همچنين است طاهر عباسى كه به عدالت شهره است. پس دو نفر ديگر باقى مىمانند كه بايد در انتظارشان ماند. يكى از آنان مهدى(عج) است، زيرا از اهلبيت(عليهمالسلام) مىباشد»13.<BR/> گمانههاى ياد شده و ديگر گمانهها هر يك به گونهاى از سوى ديگر عالمان مورد نقد قرار گرفته است. به ويژه آن كه نصوص پيامبر بر چند مسأله تأكيد دارد:<BR/> 1. مسأله دوازده پيشوا مربوط به مقطع زمانى محدودى نيست و بيانگر وضعيت امت اسلامى تا پايان تاريخ است؛ در حالى كه تعداد خلفا در اين دوران چند برابر دوازده نفر است.<BR/> 2. ويژگىها و كاركرد ذكر شده در روايات بر بسيارى از خلفاى مذكور در آراى عالمان سنى منطبق نيست. ويژگىهايى چون هاشمى بودن، اين كه اولشان على(عليهالسلام) است و نه نفرشان از نسل امام حسين(عليهالسلام) هستند و...<BR/> نتيجه اين كه تنها تفسير سازگار با مضمون احاديث ياد شده ديدگاه شيعه است كه مصداق آنان را امامان اهل بيت(عليهمالسلام) مىداند14.---------------------<BR/> <BR/><BR/> 1 فرائد السمطين، ج1، ص 317.<BR/> 2 كنزالعمال، ح 14971.<BR/> 3 صحيح مسلم، ج 6، (كتاب الاماره) ؛ صحيح بخارى، ج 4، ص 165.<BR/> 4 منتخب كنزالعمال، ج 5، ص 338.<BR/> 5 همان.<BR/> 6 نهج البلاغه، خطبه 142.<BR/> 7 كفايةالاثر، ص 23. (به نقل از: موسوعه الامام علىبن ابيطالب، ج 2، ص 48).<BR/> 8 ر.ك:<BR/> الف. ينابيع الموده، ص 2، 44.<BR/> ب. البداية والنهايه، ج 6، ص 3، 247.<BR/> ج. سنن ابن ماجه، ج 4، 4085 / 1367.<BR/> د.مسند احمدبن حنبل، ج 5، ص 645 / 183.<BR/> هـ. سنن ابى داود، 107 / 4.<BR/> 9 ينابيع الموده، ج 3، باب 77.<BR/> 10 فرائد السمطين، ج 2، ص 312.<BR/> 11 همان، روايات متعدد ديگر نيز در اين باب وجود دارد.<BR/> بنگريد: معالم المدرستين، ج 1، ص 333.<BR/> 12 شرح ابن العربى على صحيح الترمذى، ج 9، ص 68 - 69.<BR/> 13 الصواعق المحرقه، ص 19، نيز: تاريخ السيوطى، ص 12.<BR/> 14 جهت آگاهى بيشتر بنگريد:<BR/> الف. علامه سيد مرتضى عسكرى، امامان امت دوازده نفرند، تهران: مشعر.<BR/> ب. همو، معالم المدرستين، ج 1، صص 333 - 341، تهران: بنياد بعثت، چاپ اول، 1406 قمرى.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%DA%86%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
:
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت