واقف بودن امام به همه علوم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
واقف بودن امام به همه علوم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
واقف بودن امام به همه علوم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام زمان (عج) و مهدویت
سوال:
آيا امام زمان (عج) هنگام ظهورشان به تمامي علوم روز واقف هستند ؟ البته اين سوال به اين صورت در ذهن من آمد که آيا لزومي دارد که امامان ما به طور مثال طبابت هم بدانند؛ چون آنها به اذن خداوند به تمامي امور واقفند، شايد اين انتظار بوجود بيايد که به تمامي علوم نيز واقف باشند
پاسخ تفصیلی:
يكى از آثار درجه اعلاى وجودى امام، علم خارقالعاده ايشان است و از آنجا كه از نظر كمالات وجودى، در واقع «امامت»، با «نبوت» اتصال و ارتباط بلافصل دارد؛ امام، وارث به حق علوم و كتابهاى همه پيامبران است. امام صادق(ع) مىفرمايد: «همه كتابهاى آسمانى انبياى گذشته، نزد ما است، اينها را از آنان به ارث بردهايم. همان گونه كه آنان مىخواندند، مىخوانيم و همانند آنان از اين كتابها سخن مىگوييم. هيچ حجت الهى، در روى زمين خالى نخواهد بود كه از او چيزى بپرسند و او بگويد: نمىدانم». ( همان، ح 600.)
به تناسب درجه وجودى و مقام ولايت امام، علم و معرفت بىكران و خارج از درك ما براى او امرى حتمى است. امام على(ع) به اين حقيقت، چنين اشاره كرده است: «ما اهل بيت، شجره نبوت، جايگاه شايسته رسالت، محل آمد و رفت فرشتگان، خانه رحمت و كمال دانش و معرفت هستيم». ( همان، ح 583.)
دانش ائمه(ع) پايدار و هميشگى است. اين دانش پيوسته با سرچشمه غيبى خود در ارتباط بوده، مدام قوّت پذيرفته و افزايش مىيابد. امام باقر(ع) مىفرمايد: «اگر بر دانش ما افزوده نمىشد بىدانش مىمانديم».( همان، ح 651.)
امام موسى بن جعفر(ع) مىفرمايد: «علم امام داراى سه جنبه و جهت است: علوم مربوط به گذشته، علوم مربوط به زمان آينده، علوم حادث و نوظهور». ( همان، ح 681.)
امام از آن جا كه در مرتبه ويژهاى از عالم هستى قرار گرفته و وجودش در نقطه اعلاى هستى است؛ به تمامى علوم و معارف، معرفت شهودى دارد؛ معرفتى كه جايى براى ترديد و شك و عدم اطمينان باقى نمىگذارد. از اين رو علم امام تنها دانش به دور از خطا و خلاف است. از امام صادق(ع) پرسيدند: علم بدون اختلاف مخصوص امامان است و شما چگونه از آن آگاهى مىيابيد؟ فرمودند: «آگاهى ما هم از اين معرفت بىاختلاف، مانند آگاهى پيامبر خدا است؛ با اين تفاوت كه آنچه را پيامبر مىديد ما نمىبينيم».
(همان، ح 673.)
به حسب اين رتبه وجودى امام است كه حضرت على(ع) مىفرمايد: «سلونى قبل ان تفقدونى : پيش از آن كه مرا از دست بدهيد از من بپرسيد». ( نهجالبلاغه، خطبه 189.) شگفت آن كه در اين جمله، آن حضرت پرسش از علم خاص يا باب خاصى را مطرح نكرده و اين خود دليل روشنى است بر اين كه امام على(ع)، بزرگترين دانشمندى است كه به همه علوم و ظرايف و اسرار آنها احاطه داشته، شارح و مفسّر آنها بوده است. آن حضرت در همه علوم - از الهيات گرفته تا تفسير، قرائت، فقه، حديث، اخلاق، قضا، فصاحت و بلاغت و ديگر علوم ادبى تا رياضيات، طب، شيمى و... - به بالاترين مراتب رسيده بود. اوصاف امامان ر.ك: سيد يحيى يثربى، فلسفه امامت، وثوق، قم، چاپ اول 1378.)
امامان و علوم تجربى:
در اين باره چند نكته قابل توجه است:
يارى از مردم در زمان صدر اسلام، معتقد بودند: زمين بر شاخ گاو استوار است. برخى ديگر مىگفتند: زمين بر روى آب شناور و مانند كشتى توخالى است. عدهاى ديگر مىگفتند: زمين ستونها دارد كه بر كوه قاف استوار است. اما امام على(ع) حقيقت روشنى را كه امروزه آن را از بديهيات مىدانيم، بيان فرمود. آن حضرت در عصرى كه بشر نه از دانشى برخوردار بود و نه از نظريه جاذبه اطلاعى داشت، در خطبه 186 نهجالبلاغه مىفرمايد:
«وانشأ الارض فامسكها من غير اشتغال و ارساها على غير قرار واقامها بغير قوائم و رفعها بغير دعائم؛ خداوند زمين را آفريد و آن را بدون اين كه او را مشغول سازد نگهداشت و آن را در عين بىقرارى، قرار بخشيد و بدون پايه برپا نمود و بدون ستون برافراشت».
در برخى از خطبههاى ديگر (مانند همين خطبه اول) فضاى محيط زمين را - كه راههايى براى هواى حامل بخار آب گشته و جزر و مد را به وسيلهى آن به وجود مىآورد - توصيف كرده، مىفرمايد:
«ثم انشاء سبحانه فتق الاجواء و شق الارجاء و شكائك الهواء فاجرى فيها ماءً متلاطماً تياره متراكما زخاره على متن الريح العاصفة والزعزع القاصفة فامرها برده و سلطها على شده؛ و اطراف آن را باز كرد و فضاهاى خالى ايجاد نمود و در آن آبى كه امواج متلاطم آن روى هم مىغلتيد، جارى ساخت و آن را بر پشت بادى شديد و طوفانى كوبنده حمل نمود؛ پس از آن، باد را به بازگرداندن آن فرمان داد و بر نگهدارىاش مسلط ساخت».
اين سخن، همان نظريهاى است كه پس از قرنها از زبان امام على(ع) مطرح و الان اثبات شده كه: «كره زمين را پوششى از هوا احاطه نموده است، به نام پوشش هوايى جوى، اين محيط هوايى به طبقههاى بزرگى تقسيم مىشود كه بعضى فوق بعضى ديگر است و در طبقه اول همه تغييرات جوى صورت مىگيرد و باد و باران و ابر و طوفان در آن جا به وجود مىآيد».( نگا: العلم فى حياتنا اليومية، ج 1، ص 38.)
اما در اين باره چند نکته قابل تو جه است:
1. هم چنانکه خداوند از يک سو، به همه حقايق و اسرار هستي و روشها و دانشها آگاه است اما از سوي ديگر اراده و مشيت او بر آن است که مردم با تلاش و تجربه و آزمون به کشف حقايق و پيشرفت تکنولوژي دست پيدا کنند اگر چه برخي اشارات را در قرآن مطرح کرده است. هم چنين پيامبران و امامان عليهم السلام نيز اگرچه آگاه به حقايق هستند و از علم غيب خدا بهره مندند. اما وظيفه اصلي آنان هدايت مردم و آگاه کردن آنها از دانش وحياني است که دسترسي بشر به اين گونه دانشها، از طريق تجربه و آزمون و يا سعي و تلاش قابل دست يابي است بر عهده خود انسانها گذاشته شده است. البته گاهي در سخنان معصومان اشاراتي شده است.
2. اگرچه علم به طبابت و درمان و آگاهي به تکنولوژي و تجارت از طريق علم غيب براي معصومان امکان پذير است و هرگاه خواسته باشند، خداوند به آنها عنايت مي کند. اما چون گاهي بهره گيري از علم غيبت براي امامان جنبه منفعت جويي و راحت طلبي پيدا مي کند، چنين عملي را از خدا تقاضا كردند اما اگر جنبه هدايت براي مردم داشت از خداوند تقاضا مي كردند. « ان الائمه اذا ساوؤا ان يعلموا علموا» امامان هر گاه اراده کنند چيزي را بدانند، مي دانند. ( اصول کافي، ج1، ص251)
3. بهترين روش براي رشد و تکامل جامعه علمي نيز همانا رشد تدريجي و متکي بر تلاش و تجربه و آزمون است که فوائدي هم چون" انضباط کاري و اشتغال" را به ارمغان مي آورد.
بنابر آن چه که گفته شد آگاهي معصومان به دانش و علمي كه براي هدايت بشري لازم است به طور «فعلي» مي باشد اما آگاهي آنان به دانش هاي برتر و يا اطلاع از علوم تجربي به طور" شأني" و درخواست کردني است, چنانچه پيامبر(ص) از درگاه خداوند تقاضا مي کند:
«رب زدني علما»
پروردگارا علم مرا فزوني بخش. 114/طه
و در مواردي که مربوط به کارهاي روزمره و منافع شخصي مي شود؛ بزرگواري معصومان به گونه اي بود که هيچگاه تقاضاي علم غيب در اين باره نمي کردند. چنانکه زبان پيامبر(ص) مي خوانيم: «قل لا املک لنفسي نفعا و لا ضرا الا ما شاء الله و لو کنت اعلم الغيب لا ستکثرت من الخير و ما مسني السوء» بگو براي خودم اختيار سود و زياني ندارم, جز آنچه خدا بخواهد, و اگر غيب مي دانستم به طور قطع خير بيشتري مي اندوختم و هرگز به من آسيبي نمي رسيد.[سوره اعراف (7). آيه 188]
از اين رو زندگاني عادي معصومان هم چون ديگر مردمان مي گذشت و براي درمان بيماري خود حتي به طبيب مسيحي مراجعه مي کردند و يا براي تهيه اجناس مورد نياز خود حتي با شهروند يهودي نيز داد و ستد مي کردند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%88%D8%A7%D9%82%D9%81-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت