عقايد وهابيت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عقايد وهابيت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عقايد وهابيت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ادیان و فرَق دینی
سوال:
من كتاب «شيعه پاسخ مي گويد» را مطالعه كردم در باب قبر و زيارت، احاديث زيادي از ائمه(ع) ديده ام لطفا توجه كنيد: 1.امام صادق(ع) از پيامبر(ص) روايت كرده اند كه پيامبر(ص) نهي فرمودند جز خاكي كه از قبر بيرون آورده مي شود خاك ديگري بر قبر بريزند. (فروع كافي 3/202) 2. از امير المومنين(ع) كسي كه قبري را بازسازي كند يا تمثالي بسازد يقينا از اسلام خارج شده است. (وسائل الشيعه 2/868 3.اميرالمومنين(ع) رسول خدا(ص) مرا فرستادند تا قبرها را صاف كنم و بت ها را بشكنم. (وسائل االشيعه 2/870) 4.از امام كاظم(ع) نشستن بر قبر و ساختن وگچ كردن و گل كردن جايز نيست. (عموما از وسائل االشيعه جلد 2 صفحات حوالي 870) و خيلي احاديث ديگر در مورد اين احاديث چه مي فرمائيد و آيا اين ها تأييد تفكرات وهابي نيست؟ لطفا جواب تمام بدهيد.
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: ظاهرا پرسشگر محترم برخي روايات را درست ترجمه نکرده است:
در روايت 1 باب 43 ص868 مي خوانيم که اميرمؤمنان علي(ع) فرمود: « من جَدّدَ قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن الاسلام؛ کسي که قبري را تجديد کند و يا تمثالي بسازد از اسلام خارج شده است.»
جَدّ به معناي نبش قبر و قبري را دوباره قبر قرار دادن است يعني يکبار در قبري مرده اي دفن شده آن را نبش کنند و دوباره مرده ديگري در آن دفن نمايند.
در برخي روايات به جاي جدّد، حدث دارد که معناي آن اين است که قبري را دوباره براي ميت ديگر قبر قرار دهند.
و يا خَدّد دارد که آن هم به معناي شکافتن قبر است.(وسايل الشيعه، حر عاملي، بيروت داراحياء التراث العربي، ج2، ص868، روايت1 باب43) در نتيجه اين روايت و امثال آن ربطي به تعمير قبر و يا ترفيع آن ندارد.
در ص869 2 روايت از سکوني نقل شده است که امام صادق(ع) از اميرمؤمنان(ع) و او از رسول خدا(ص) نقل کرده که پيامبراکرم(ص) فرمود: « بعثني رسول الله(ص) الي المدينه فقال: لاتدع صوره الا محوتها و لا قبرا الا سويته و لا کلبا الا قتلته(همان، ص869، روايت2)؛ رسول خدا(ص) مرا به مدينه فرستاد سپس فرمود: تمام صورتها( و تصويرها) را از بين ببرم و قبرها را همسان زمين سازم، و سگ ها را به قتل برسانم.»
اين روايت اولا از طريق سکوني نقل شده است که خود سني است. ثانيا رواياتي داريم که مربع ساختن قبر را جايز مي داند، و اين روايت نمي تواند با آن روايات معارضه کند. اما در روايت 802 که ا زکج کاري نهي نکرده، خود مرحوم صاحب وسائل جواب داده که اولا رواياتي داريم که کجکاري و محکم کاري قبر را جايز مي داند.
ثانيا: نهي از عمارت قبور مخصوص غير قبر پيامبراکرم(ص) و ائمه(ع)است و نسبت به قبور امامان(ع) و پيامبر(ص) سفارش شده که تعمير و آباد گردد.(همان، 870)
و وهابيان بيش از همه نسبت به امامان حساسيت نشان داده اند و قبور آنها را تخريب نموده اند. از اين گذشته آنچه بيشتر مورد اختلاف شيعه با وهابيان است زيارت اهل بيت و توسل به امامان(ع) است. افزون بر آن قرآن مجید بنا و مسجد سازی بر قبر را در داستان اصحاب كهف تقریر و تایید نموده است. در روايات شيعه و در برخي روايات اهل سنت نیز بر احیای قبور اولیائ خدا سفارش شده است. و دلايل عقلي ,قرآني و تاريخي بر درستي آن دلالت دارد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1863
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت