طبيعي است كه همه كس قادر به تشخيص وجوه اعجاز قرآن نيست ; بلكه هر وجهي از وجوه آن بايد توسط كارشناسان و اهل آن انجام شود. البته اعجاز ادبي قرآن نوعاا براي عرب زبانان قابل درك است ; ولي براي غير عرب زبان درك لطافت هاي زباني و اعجاز ادبي و موسيقي هاي قرآن به سادگي قابل تشخيص نمي باشد.
اعجاز قرآن داراي مراحل مختلفي است و در سطوح گوناگون اعجاز خود را نمايش مي دهد ولي تفاوتي كه قرآن با ديگر معجزات دارد آن است كه هر چه سطح بالاتر رود نياز به دانش و تخصيص بيشتري براي درك اعجاز آن هست چرا كه اعجاز قرآن متناسب با آخرالزمان است و در آخرالزمان انديشه ها و دانش ها هستند كه تعيين كننده اند, اما براي توده هاي مردم نيز اعجاز قرآن قابل درك است براي نمونه :
1- تلاوت قرآن براي همه مردم اگر چه عرب زبان نباشند شيرين است,
2- حفظ كردن قرآن براي غير عرب زبانان نيز ميسر و معمول است . حال آن كه حفظ كردن منتهي به اين وسعت براي كساني كه اهل آن زبان نيستند ميسر نيست و اين نشان از رواني قرآن حتي براي غير عرب زبانان از نظر تركيب كلمات و جملات و آهنگ آن دارد,
3- شنيدن قرآن حتي براي كساني كه معناي آن را درك نمي كنند بسيار جذاب است و هيچ متن ديگري چنين تائثير را ندارد.
4- همان گونه كه خواندن متن قرآن بر عرب زبانان تائثير عميق و دگرگون كننده دارد. خواندن ترجمه هاي درست قرآن به زبان هاي مختلف نيز چنين تائثيري را ايجاد مي كند. در پايان اين نكته را متذكر مي گرديم كه اساساا چون قرآن كتاب تفكر و تدبر است . پي بردن به جلوه هاي اعجاز آن در طول زمان براي صاحبان فكر و انديشه ميسور است.