شيعيان گناهكار | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شيعيان گناهكار
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شيعيان گناهكار
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جزای اعمال
سوال:
آیا اینکه شيعه اگر گناه کرده باشد بعد از گذراندن عذاب جهنم به بهشت خواهد رفت درست است و اگر درست است چگونه شیعه ای که فقط اسم شیعه است و به هیچ کسی خدمت ننموده به بهشت خواهد رفت اما ادیسون به دلیل مسلمان نبودن به جهنم در حالی که خدمت شایانی به مردمان زمین نموده است؟
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا باید به اين نکات توجه شود:
الف. در آيات قرآن مجيد افراد يا گروه هاي مختلفي بالخصوص به عنوان کساني که هميشه در عذاب جهنم خواهند بود و مخلد در آتش هستند نام برده شده است از جمله:
1- کافران اعم از منکران خدا يا عالم آخرت يا مشرکان و تکذيب کنندگان آيات الهي و يا دشمنان خدا و پيامبر(ص) يا افراد مرتد (آل عمران، 116 - اعراف 36 - بينه، 6 - توبه، 17 - بقره، 217 - آل عمران، 88 - فصلت، 28).
2- منافقان (نسا، 140 - مجادله، 17).
3- آنها که غرق در گناهند و گناه سراسر وجودشان را احاطه کرده است (بقره، 81 - يونس، 27).
4- قاتلان و جانيان (مرتکبان قتل عمد) (نسا، 93).
5- رباخواران (بقره، 275).
6- ظالمان و ستمگران (شوري، 42، 44، 45 - حشر، 17).
7-کساني که ميزان اعمالشان در قيامت سبک و بي ارزش باشد (مؤمنون، 102 و 103 - کهف، 105).
8- گنهکاران و سرپيچي کنندگان از دستورات خدا و رسول(ص) (جن، 23 - نساء، 14، زخرف، 74).
اما آنچه که در جمع بندي بين آيات مذکرو و ساير ايات قرآن و نيز به ملاحظه روايات مي توان گفت همان کلام شيخ مفيد که از بزرگان و اعلام فقها و متکلمين شيعه است. ايشان در کتاب «اوايل المقالات» مي فرمايد: تمام علماي اتفاق نظر دارند که تهديد به خلود در آتش مخصوص کفار است و کساني از اهل نماز که داراي ايمان به خدا و اقرار به واجبات او دارند، هرگاه مرتکب گناهي بشوند شامل نمي شود» (اوايل المقالات، مطبوعات داوري، ص 53).
قرائن فراواني در خود آيات مذکور و نيز ساير آيات قرآن وجود دارد که نشان مي دهد آيات مذکور، ناظر به کساني است که گناهشان منتهي به کفر و انکار مبدأ يا معاد يا نبوت يا ضروريات دين مي شود از جمله دين که «کأنما اغشيت وجوههم قطعا من الليل مظلما؛ گويي صورت هاي آن ها با پاره اي شب تاريک پوشانده شد» (يونس، آيه 27).
با توجه به توصيف کافران به اين وصف در آيات 40 تا 42 سوره عبس، شاهد بر اين است که مقصود از اين گنهکاران همان کافرانند.
اضافه بر آيه 10 سوره روم و روشن تر از آن، آيه 48 و 116 سوره نساء که مي فرمايد: «ان الله لا يغفر أن يشرک به و يغفر مادون ذلک لمن يشاء؛ تنها مشرکان (و کافران که ملحق به مشرکان هستند) قابل بخشش نيستند و طبعا در جهنم خلود دارند ولي گنهکاران ديگر قابل بخشش و آمرزش اند». پيام قرآن، ناصر مكارم شيرازي، ج 6، ص 491 - 496).
ب. کسي که وارد بهشت مي شود از آنجا بيرون نمي شود. (در مورد بهشت آدم(ع) بحث است که بهشت دنيوي بوده يا اخروي) ولي ممکن است شخصي از جهنم بعد از مدتي خارج شود.
ج. گناهان انسان دو قسم است: 1. صغيره 2. کبيره(بزرگ)(ر.ک: گناهان کبيره، دو جلد، آيه الله دستغيب شيرازي).
گناهان صغيره را خداوند مي بخشد اما در مورد گناهان کبيره اختلاف نظر وجود دارد.
وعيديه که گروهي از خوارج مي باشند نظرشان اين است که مرتکب گناهان کبيره براي هميشه در جهنم مي ماند و از آن خارج نمي شود.
ولي از نظر ديدگاه شيعيان و بسياري از علماي معتزله و اشاعره (دو گروه از فرقه کلامي اهل سنت) عذاب کسي که کبيره را مرتکب شده است (و موفق به توبه نشده و يا شفاعت او را نجات نداده) دائمي نيست بلکه بعد از مدتي از جهنم خارج مي شود.(کشف المراد، علامه حلي، قم: جامعه مدرسين، ص 414).
با توجه به نکات پيش گفته بايد گفت اگر شيعه گناهي انجام داده باشد و توبه نکرده باشد، و زمينه در او نباشد که مشمول شفاعت شود، ممکن است وارد جهنم شود و مدتي در آنجا بماند و پاک شود، ولي اگر اصل توحيد را تا آخرين لحظه حفظ کرده و به شرائط شيعه گري پاي بند بوده(توحيد صدوق، قم: جامعه مدرسين، ص 19، حديث 6و 7و 13و 17).
ولي با اين حال گناهاني مرتکب شده است ممکن است در عالم برزخ برخي عذاب هايي داشته باشد ولي در روز قيامت شفاعت اهل بيت او را نجات دهد و وارد جهنم نشود.
علامه حلي براي نجات مؤمنان از جهنم دو دليل اقامه نموده است:
1. انساني که هم ايمان و عمل صالح دارد و هم گناه، به خاطر ايمان و عمل خويش مستحق پاداش است و به خاطر انجام گناهش مستحق عذاب است و در نتيجه اگر اول وارد بهشت شود براي دريافت پاداش اعمال و بعد جهنم رود درست نيست (چنان که در مقدمه سوم بيان شد که) به اتفاق مسلمين کسي از بهشت آخرتي خارج نمي شود و اگر برعکس شود که اول جهنم رود [در صورتي که شفاعت او را نجات ندهد] و بعد از مدتي وارد بهشت شود اين مشکلي ندارد و مورد نظر ما مي باشد، صورت سوم اين است که عذاب و پاداش با هم باشند که اين امکان ندارد و محال است، تنها راه همان راه دوم است.
2. دليل دوم اين است که بر خداوند قبيح است که بنده خود را به خاطر يک خطا و يا چند خطا که از او سر زده، با اين که ايمان و عمل صالح دارد براي هميشه در جهنم نگهدارد و با کسي که در تمام عمر مشرک و کافر بوده است يکجا عذاب نمايد و امر قبيح و زشت نسبت به خداوند محال است و از او صادر نمي شود.(کشف المراد، همان، ص 414).
در نتيجه ممکن است اگر شيعه از گناه خويش توبه نکند و شفاعت و دستگيري او را نکند مدتي در جهنم بماند و بعد از پاک شدن نجات يابد.
در باره اقسام كافران و چگونگى محاكمه آنها در قيامت توجه شود:
1) كفارى كه جاهل قاصرند و نتوانستهاند راه حقيقت و ايمان را - آن چنان كه بايد - دريابند و از همين رو در كفر خود فروماندهاند. اين گروه در قرآن «مرجون لامر الله» معرفى شدهاند و بعيد نيست نسبت به اعمال صالح خود - در صورتى كه با انگيزههاى خائنانه همراه نباشد و مثلا بر اساس عواطف پاك انسانى و نوع دوستى باشد - به گونهاى متناسب حالشان پاداش داده شوند. و در صورتي که حق پذير و داراي قلب سليم باشند ولي در دنيا به حق دسترسي نداشته اند؛ در صحنه قيامت حق بر آنها عرضه مي شود و پس از اعتراف به اين که آنچه به دنبالش بودند همين است چه بسا قابليت راهيابي به بهشت را نيز پيدا مي کند.
2) دسته ديگر معاندان و مكابران حق ستيزند. يعنى كسانى كه راه حق برايشان آشكار بوده يا مىتوانستند به خوبى آن را باز شناسند و ايمان آورند ولى در برابر راه خدا از روى عمد و علم به مبارزه و پيكار برخاسته و بر گمراهى خود تعصب و لجاجت ورزيدهاند. اين گروه به كلى حسن فاعلى را از دست دادهاند و گرفتار چنان ظلم عظيمى گشتهاند كه هيچ عمل نيكى برايشان سودمند نيست. از اين رو قرآن مجيد درباره آنان مىفرمايد: «فلانقيم لهم يوم القيامة وزنا؛ در قيامت براى آنان ميزان سنجش كردار قرار نمىدهيم» كهف، آيه 105). زيرا وضع آنان بدتر از آن است كه اين اعمال جزئى برايشان سودمند افتد.
اولا: چه دليلى هست كه اديسون به جهنم مىرود؟ جهنم مخصوص كسانى است كه از روى علم و عمد با حق وحقيقت مخالفت نموده و يا با امكان شناخت و پيروى راه حق از آن سرباز زدهاند. ليكن ما نمىدانيم اديسون جزوكدامين دسته است
ثانيا: پاداش هر كس متناسب با انگيزههايى است كه بر اساس آن تلاش نموده و خواست هايى كه در جستجوى آن بوده. بنابراين اگر اديسون براى رضاى خدا و خدمت به خلق او تلاش نموده پاداش او با خداست ولى اگر اصلا هدف او اشتهار نام آورى و ... باشد در واقع براى خدا و آخرت خويش كارى نكرده تا خداوند به او پاداشى دهد بلكهپاداشش همان اشتهار و نامآورى خواهد بود. همچنانكه در اين دنيا پاداش عمل هر كسى به عهده كسى است كه براىاو كار كرده نه ديگرى.
ثالثا: خدمات علمى و تكنيكى خدمت صرف نيست بلكه دو وجهى است و در پناه آن هزاران خيانت و بلا براىبشريت نيز پديد مىآيد. در اين جا ممكن است گفته شود كه مخترع و دانشمند مسئول اين امور نيست زيرا قصد اوخدمت است و بس. گوئيم البته در مواردى چنين است ليكن از اين جا همان نكته پيش به دست مىآيد كه ملاك ارزشكار دانشمند همان نيات و مقاصد اوست و اسلام بر اين مساله تاكيد ورزيده «كه اعمال آدميان بر اساس نياتشانمحاسبه مىشود».
رابعا: تصور عاميانه و خام اين است كه ابتكارات اختراعات و پيشرفتهاى علمى را تماما منسوب به شخص مخترع و دانشمند مىدانند در حالى كه اين نگرش هم از چشم انداز جامعه شناسى علم نادرست است و هم از نظردينى.
الف) از نظر جامعه شناسى علم، علم هويتى جمعى و تاريخى دارد ور شد آن متعلق به تمام بشريت و همه ادوار است يعنى عوامل گوناگونى درپويايى آن نقش داشته و زمينههاى ايجاد جرقهاى در ذهن دانشمند را پديد مىآورد و تلاشها و مطالعات شخص دانشمند جزئى از هزارانمقوله موثر در رشد دانش است.
ب ) در چشمانداز دينى نيز عوامل اشاره شده در بالا خلاقيت ذهنى عالم و مبتكر ما توان و اراده وى و هر امر موثر ديگر همه و همه از آن خداونداست و اگر او استعداد كافى سلامت و ديگر شرايط لازم را در اختيار وى قرار ندهد به نتيجهاى نخواهد رسيد. البته اين نافى اختيار و تلاشخود شخص نيست، ليكن بايد توجه داشت كه جهت انتساب اين امور به خداوند بسيار قوىتر از جهت انتساب به شخص عالماست.
مسأله قبولى اعمال مطلبى است و پاداش مناسب داشتن مطلب ديگر, به همين جهت مشهور در مـيـان دانـشمندان اسلام اين است كه مثلا نماز بدون حضور قلب و يا با ارتكاب بعضى از گناهان مـقـبـول درگـاه خـدا نيست با اينكه مى دانيم چنين نمازى شرعا صحيح است, و اطاعت فرمان خـداست و اطاعت فرمان خدا بدون پاداش نخواهد بودبنابراين قبول عمل همان مرتبه عالى عمل است , پس اگر خدمات انسانى و مردمى با ايمان همراه باشد عالي ترين محتوا را خواهد داشت ولى در غير اين صورت بكلى بى محتوا و بى پاداش نخواهد بود. در مورد ورود در بهشت نيز چنين است كه پاداش عمل لازم نيست منحصرا ورود در جنت باشد. تفسير نمونه ج 10 ص 317، مكارم شيرازى - ناصر و ديگران
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B4%D9%8A%D8%B9%D9%8A%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87%E2%80%8F%D9%83%D8%A7%D8%B1
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت