امي بودن پيامبر(ص) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
امي بودن پيامبر(ص)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
امي بودن پيامبر(ص)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پیامبر اسلام
سوال:
قرآن مجيد طرفدار مقام علم و قلم است و چنين فرموده: «خدا دانش را به وسيله قلم آموخت» (علق آيه 3 و 4) تا آنجا که نام يکي از سوره هاي قرآن قلم است بنابرين آيا مي توان باور کرد که با اين همه طرفداري از قلم پيامبر که مأمور تعليم قرآن است از به کار بردن قلم اجتناب کند؟
پاسخ تفصیلی:
در اين كه قرآن كريم و اسلام طرفدار علم هستند در آن شكي نيست. خداوند متعال در وصف علما فرمود: « اي پيامبر بگو آيا آنان كه مي دانند با آنان ك نمي دانند با هم برابرند. تنها صاحبان خرد و انديشه اند كه خدا را ياد مي كنند»(زمر/9) اما بايد توجه داشت كه علم با سواد يكي نيست، چنين نيست كه هر عالمي باسواد باشد يا هر باسوادي عالم باشد. بسياري از افراد هستند كه سواد خواندن و نوشتن دارند ولي از علوم و به خصوص علوم الهي بي بهره اند. كساني هم هستند كه داراي علمند ولي از سواد خواندن و نوشتن بي بهره يا كم بهره اند. در زمان پيامبر اسلام يكي از معدود كساني كه سواد خواندن و نوشتن داشت معاويه بن ابي سفيان بود ولي از جاهلترين افراد بود.در قرن اخير شخصي به نام كربلايي كاظم وجود داشت- جسم شريف ايشان در قبرستان قم نو مدفون است- كه به عنايت امام زمان(عج) حافظ كل قرآن شده بود و قرآن را به شكل نور مي ديد در حالي كه فاقد سواد بود(شرح حال ايشان چاپ شده است مي توانيد مطالعه فرماييد). بنابراين علم با سواد تلازم ندارد. نوشتن يكي از راههاي حفظ علم و يكي از راه هاي اطلاع از علم است. يعني صرفا يك وسيله است. مخزن علم جان آدمي است نه ورق كاغذ.
اما اينكه چرا پيامبر(ص) هيچ گاه به مكتب نرفت، سرش اين است كه او همه علم را از خداوند متعال گرفته بود و نيازي به خواندن و كتاب نداشت. او يقينا نوشتن و خواندن را هم مي دانست ولي هيچ اقدام به نوشتن و خواندن نكرد؛ چون پيامبر(ص) درميان قومي مبعوث شده بود كه اهل شعر و ادبيات بودند اقوام بعد از او نيز تا به قيامت همگي اهل علم خواهند بود لذا معجزه جاويد او يعني قرآن كريم از سنخ علم و هنر و ادبيات است تا حجت را به مردمان مدعي علم تمام كند. پيامبر(ص) قلم به دست نگرفت و به مكتب نرفت تا معلوم شود كه او قرآن را از كسي ياد نگرفته است و از پيش خود ننوشته است تا روز قيامت كسي نمي تواند اشكالي بر قرآن وارد كند و كسي نمي تواند معادل آن را بياورد و اين در حالي است كه آن را يك بي سواد آورده است پس كسي نمي تواند بگويد كه او يك نويسنده زبردست بوده است كه قرآن را نوشته است چون كسي قبول نمي كند كه يك شخص بي سواد توانايي نوشتن يك اثر بي مانند را داشته باشد.
اعراب به پيامبر اسلام تهمت مي زدند كه او قرآن را از برخي از افراد عالم فرا گرفته است يا مي گفتند او كاهن است يا مي گفتند او شاعر است.(ر.ك آيات 29 الي 34 طور و 13 و 14 دخان 5 انبياء و 41 حاقه) و هيچ كدام اين تهمت ها در مردم اثر نمي كرد چون همه مي دانستند كه پيامبر(ص) نه پيش كسي چيزي آموخته و نه كتابي خوانده و نه مطلبي نوشته است و كسي با اين سابقه نمي تواند كتابي چون قرآن را از پيش خود بنويسد.
اما در مورد آياتي كه ذكر فرموده ايد، گفتني است كه در اين آيات مراد از قلم، قلمهاي ساخته دست بشر نيست. قلم اسم موجودي است مجرد از ماده و از سنخ ملائك كه موجودات به واسطه او آفريده شده اند. او موجودي است كه خداوند از وجود او كلمات وجودي را پديد آورده است. اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايند: « ن و القلم و ما يسطرون فالقلم قلمٌ من نور و كتاب من نور»(بحارالانوار، ج2 ص318)(در آيه «ن و القلم و ما يسطرون» مراد از قلم، قلمي از نور است و مراد از « ما يسطرون» كتابي از نور است) باز در روايتي آمده است كه:
« جبرئيل امر كرد به پيامبر كه نامه اي به يهود و نصارا بنويسد و كاتب آن حضرت، سعد بن ابي وقاص بود جبرئيل املا كرد پس به يهود نوشت: بسم الله الرحمن الرحيم. از محمدبن عبدالله بي سواد و درس نخوانده به يهوديان خيبر، اما بعد ... » يكي از علماي يهود نزد پيامبر آمد با هزار مسأله و پيامبر سوالات او را جواب داد يهودي پرسيد چه كسي اينها را به تو خبر مي دهد. پيامبر(ص) فرمود: جبرئيل پرسيد جبرئيل از چه كسي خبر مي گيرد، فرمود: از ميكائيل، پرسيد ميكائيل از كه مي گيرد، فرمود از اسرافيل. پرسيد اسرافيل از كه خبر مي گيرد، فرمود: از لوح محفوظ فرمود لوح محفوظ از كه خبر دريافت مي كند فرمود از قلم. پرسيد قلم از كه مي گيرد، فرمود از رب العالمين ...»(ر.ك بحارالانوار،ج9، ص338)
و باز فرمود: « نون، لوح محفوظ است و قلم نور ساطع است».(بحارالانوار، ج9، ص342)
و باز در روايت است كه ن و قلم وجود ملكوتي پيامبر(ص) است.(ر.ك بحار، ج26، ص3)
رسول اكرم(ص) فرمودند: « همانا اول چيزي كه خدا خلق كرد قلم بود پس به او گفت بنويس و قلم نوشت هر آنچه را كه موجود است.» و در روايت ديگر فرمود: « اول چيزي كه خدا خلق كرد نور من بود» و در روايت ديگر فرمود: « اول چيزي كه خدا خلق كرد عقل بود»(بحار، ج1، ص97) و باز فرمود: « اول چيزي كه خدا خلق كرد روح من بود»(بحار، ج54، ص309)
از جمع اين روايت استفاده مي شود كه قلم و عقل و روح پيامبر(ص) و نور وجود آن حضرت همگي يك حقيقت اند. فلاسفه از اين حقيقت تعبير مي كنند به عقل اول.
اين حقيقت را از آن جهت قلم گفته اند كه كلمات وجودي به واسطه او آفريده شده اند و او واسطه فيض خداست و موجودات را كلمات الهي مي گويند چون همگي آيات خدا هستند و بر وجود خدا دلالت مي كنند وكار كلمه نيز دلالت كردن بر معناي خود است. از اين روست كه خداوند متعال حضرت عيسي(ع) كلمه الله ناميد و فرمود: «انما المسيح عيسي بن مريم رسول الله و كلمه القاها الي مريم ... »(نساء/171)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D9%BE%D9%8A%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%B5
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت