نظم در عالم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نظم در عالم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نظم در عالم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
براهین اثبات خدا شناسی
سوال:
با اين علم محدود چگونه مي توانيم جهان نامحدود را منظم بدانيم؟
پاسخ تفصیلی:
هرگز ما نمى گوييم كه : با پيشرفت قابل توجه علم , همه اسرار اين جهان براى بشرمعلوم گشته و تـمـام معماهاى جهان آفرينش حل گرديده است بلكه , همچنان كه دانشمندان مى گويند : هـر اندازه بر حجم معلومات بشر افزوده مى شود , به همان نسبت تعداد مجهولات وى نيز افزايش مى يابد و ما مى خواهيم ثابت كنيم : اين جهان ( تا آنجا كه علم آن را كشف كرده و پرده از روى آن بـرداشـته ) داراى نظم حكيمانه و حيرت انگيزى است ; اما درباره آنچه از نظر علوم مستور مانده نمى خواهيم داورى كنيم . مـا مـى گوييم همين دايره اى را كه علم روشن ساخته سراسر نظم است و حساب ,البته اين دايره گرچه در برابر مجموع اسرار جهان خلقت حكم صفر را دارد ولى نسبت به خود , دايره وسيع و قابل توجهى است . همين اندازه براى اثبات وجود خداوند دانا و حكيم كافى است ; زيرا نمى توان يك ميلياردم نظمى را كه علم روشن ساخته , معلول تصادف و طبيعت فاقد شعور دانست ;بلكه مى توان آن را نمونه اى از بقيه سازمان جهان هستى قرار داد . بـد نـيـسـت بـراى روشن شدن مطلب , اين مثال را در نظر بگيريد : فرض كنيد كتاب فوق العاده قـطـور و ضخيمى در يكى از سردابهاى زير زمينى مربوط به زمانهاى گذشته به دست ما بيفتد و پـس از سـالـهـا كـوشـش و تلاش مداوم و استفاده از صدها كتاب ديگر واستاد , موفق شويم چند صـفـحـه اى از آن را بـفهميم و در همين چند صفحه يك دنياحقايق و اسرار , بلكه در هر سطرى نكته اى پر مغز و مطلبى عالى و پر ارزش بيابيم كه حاكى از يك مغز بسيار توانا و علم سرشار باشد , مـا گـرچـه از مطالب بقيه كتاب و از صحت و سقم آن بكلى بى خبريم , ولى اجمالا از همين چند صـفـحـه مى توانيم پى ببريم كه اين كتاب اثر يك نابغه جهان علم و يك دانشمند لايق و برجسته بـوده اسـت ,بـلـكـه مـمكن است از همين چند صفحه اجمالا بفهميم كه در صفحات ناخوانده , هزاران اسرار و نكات پر مغز علمى است كه هنوز ما شايستگى درك آن را پيدا نكرده ايم . پاسخ به پرسشهاى مذهبى، مكارم شيرازى - ناصر و جعفر سبحانى
جهان هستى، بسيار منظم و دقيق طراحى شده است و هر چيز در سر جاى خود قرار دارد. البته در مواردى ممكن است به دليل آن كه به درستى ماهيت چيزى را نمىشناسيم، آن را نامنظم بپنداريم؛ مثلاً ممكن است چون تصوير مشخصى از وضعيت قرار گرفتن ستارگان نداشته باشيم، آنها را مجموعهاى درهم و برهم بپنداريم. روشن است كه اين قضاوت، تنها ريشه در جهل دارد وگرنه پس از مطالعه و دقت نظر، خواهيم دريافت كه هيچ چيز در اين جهان، بىحساب و نامنظم نيست. مشكل عمده شما در مورد «عالم انسانى» است؛ كه چرا اين همه اختلاف نظر و عقيده وجود دارد؟ بايد به اين نكته توجه داشت كه اختلاف نظر، از لوازم قطعى خصوصيات انسانها است؛ چون آنها موجوداتى متفكرند و هر كدام مىخواهند با انديشه خود، جهان را بشناسند كه قهراً اختلاف نظرهايى در بين آنان به وجود خواهد آمد و اين واقعيتى است كه آن را بايد پذيرفت. بلى، اگر آدمى نيز به مانند حيوانات آفريده مىشد، ديگر از اختلاف فكرى خبرى نبود. وانگهى بدان منظور كه آدمى در لابه لاى انديشهها و افكار گوناگون سردرگم نگردد، بايستى با ابزار منطق و استدلال به نقد افكار بپردازد و يا تحكيم مبانى فكرىِ خود، انديشهاش را از خطا باز دارد. هدف فلاسفه و متفكران، همواره اين است كه حقيقت را از باطل جدا كرده و مرز اين دو را مشخص سازند. شما نيز براى آن كه از گرداب «سرگردانى و تحيّر» خارج شويد، بايستى با يك سير مطالعاتى منظم، به تقويت و تصحيح مبانى انديشه خود بپردازيد، آن گاه ثمرات شيرين آن را مشاهده نماييد. براى اين منظور توصيه مىشود در آغاز از كتاب «معرفت نفس» نوشته آيتاللَّهحسن زاده آملى شروع كنيد و پس از مطالعه دقيق آن، كتاب «روشرئاليسم» نوشته علامه طباطبايى (با شرح استاد شهيد مطهرى) را مطالعه فرماييد. توصيه مىشود اگر ميسر بود اين كتابها را پيش استاد بخوانيد.
نخست بايد دانست در يک نگاه فراگير به هندسه نظام هستي؛ دو نوع سيکل زندگي و گردش زيست محيطي قابل تصور است: 1. سيکل طبيعي و تکويني، 2. سيکل اختياري و قراردادي.
در سيکل نخست؛ مطابق با نياز سنجي موجودات و کنش و واکنش هاي طبيعي، تغيير و تحولات انجام مي گيرد و فرايند کلي آن در نهايت رفع نيازهاي موجودات و ارتقاء بازدهي مواد است به طور مثال رشد علف هاي هرز اگر چه براي ما انسان ها خوشايند نباشد اما براي استتار خزندگان و تأمين غذاي چرندگان مفيد است و زلزله ها و آتش فشان ها موجب بالا آمدن مواد پرارزش زمين و فعل و انفعالات مي شود به طور مثال به دنبال اين کنش و واکنش هاست که فسيل ها تبديل به نفت و زغال سنگ و... مي شود و به تجربه ثابت شد که پالايش هاي طبيعي، و تغذيه و شکار طبيعي، سيکل موجودات را با بقاء انواع به خوبي اداره کرده است و آنچه تهديد کننده است دخالت فزون طلبي انسان است و اما درباره سيکل اختياري و قراردادي نظام جهان بر اين اساس قرار گرفته است که با دخالت فاکتور سليقه و اختيار انسان نوپردازي شود و نظم جديدي مطابق با نياز تنوع طلبي انسان به خود بگيرد. به گونه اي که انسان به فعاليت و ابتکار اقدام کند. لذا در يک نگاه کلي نظم طبيعي و نظم اختياري هر کدام در جاي خود زيباست و اگر شرايط طبيعي به سليقه ما ناخوشايند باشد دليل بر بي نظمي و زشتي و کاستي نيست.
براي توضيح بيشتر توجه شما را به چند نکته جلب مي کنيم: 1. رگه هاي آراستگي و نظم، به گونه اي فراگير در سراسر هستي دامن گستر مي باشد. قرآن کريم بدين رويکرد با واژه هايي بسيار برنده اشاره کرده است، از جمله: «تبارک الذي بيده الملک و هو علي کل شيء قدير... الذي خلق سبع سموات طباقا ما تري في خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تري من فطور ثم ارجع البصر کرتين ينقلب اليک البصر خاسئا و هو حسير؛ پر برکت و از ميان نرفتني مي باشد کسي که اداره جهان به دست اوست، و او بر هر چيز توانا مي باشد... همان کسي که بر فراز يکديگر، هفت آسمان را آفريد. در آفرينش (خداوند) رحمان، هيچ گونه ناسازگاري و نارسايي نمي بيني بار ديگر نگاه کن، آيا هيچ شکاف و آشفتگي مشاهده مي کني؟ بار ديگر (به عالم هستي) نگاه کن، سرانجام (در جست و جوي آشفتگي و نارسايي) چشمانت (ناکام مانده) و در حالي که خسته و ناتوان است به سوي تو باز مي گردد»
(ملک، آيات 4 -1).
آيه شريف به پيوستگي اجزاي عالم، آن هم در ساختار آرايشي يکپارچه اشاره دارد
(علامه طباطبايي، الميزان، ج 19، ص 351، مؤسسه الاعلمي).
2. آرايش موجود در پديده هاي هستي که در آموزه هاي ديني از آن به سنت الهي ياد مي شود نه هم چون قراردادهاي اجتماعي و درون دادهاي ذهني امري اعتباري، بلکه فرآيندي موجود در متن واقع آن هم در چارچوب و شيوه علت و معلول است
(شهيد مطهري، عدل الهي، ص 114، انتشارات صدرا، 1373).
3. معناي دنباله روي پديده هاي هستي از ساختار علت و معلول آن است که هستي داراي درجاتي بوده و هر درجه آن نيز موقعيت ثابت و مشخصي دارد. به ديگر سخن، ما قانونمندي آفرينش را از چگونگي هستي اشياء برمي گيريم
(همان).
4. آنچه در بخش نخست پرسش بدان اشاره شده، نه نشان از بي نظمي حاکم در عالم؛ بلکه نمونه اي آشکار از نظم موجود در آن است زيرا از سامان دهي چرخه زيست محيطي در ساختار فرآيند منظمي چون فصل هاي سال حکايت دارد. آيا نامنظم پنداري چنين رويکردي، منطقي است؟ 5. نمونه هاي بيان شده در بخش بعدي پرسش به بررسي موضوع وجود شرور و بدي ها در عالم باز مي گردد که آن هم در ساختار سنت ها و قانون هاي آفرينش مي گنجد زيرا بشر با ناآگاهي از اين سنت ها، همين که چيزي را با قانون مندي هاي مورد باور خود ناسازگار مي بينيد، آن را بي نظمي و بي قانوني مي پندارد، در حالي که واکنش مزبور منطقي نيست. حقيقت آن است که رويدادهاي عالم برابر با خواسته هاي ما شکل نمي گيرد، بلکه پيروي از نظام آفرينش خاص موجود در عالم مادي مي باشد. اساسا براي پابرجايي عالم ماده، مسأله تزاحم و ناهماهنگي برخي رويدادها با موقعيت ما انسان ها، از ويژگي هاي عالم مزبور است؛ يعني يا بايد عالم ماده وجود نداشته باشد يا در صورت موجود بودن ويژگي ذاتي آن، چنين است. 6. در بررسي رويدادهاي به ظاهر تلخ و ناگوار در عالم که از آن به شر و بدي ياد مي شود مطالب مفيد و گسترده اي در کتاب عدل الهي شهيد مطهري آمده است که شايسته و بلکه بايسته است بدان مراجعه شود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3746
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت