خلود در جهنم وعدالت خداوند | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خلود در جهنم وعدالت خداوند
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خلود در جهنم وعدالت خداوند
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عدل الهی
سوال:
آيا منظور قرآن از «خالدين» اين است که فرد گناهکار تا ابد در جهنم و فرد درستکار در بهشت مي مانند؟ آيا اين با عدالت خداوند سازگار است؟
پاسخ تفصیلی:
گناهكارانى كه در قيامت به عذاب الهى گرفتار مىشوند، پس از مدت زمانى معين عذاب آنها پايان يافته و يا ازطريق شفاعت بخشيده مىشوند. اما عدهاى هستند كه هيچ زمينهاى براى بخشش و پاك شدنشان وجود ندارد؛ مانندكافران و معاندين كه اين افراد به تصريح قرآن كريم هميشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود و اين امر منافاتى بارحمت بىكران خداوند و عدالت او ندارد؛ زيرا كيفر اخروى مانند عقوبتهاى دنيايى، جنبه قراردادى و اعتبارى ندارد؛ بلكه تجسم عينى عمل است وانسان - كه موجودى جاودان است - اعمالش نيز جاودانگى دارد و كسانى كه نفس خود را پليد و شيطانى مىپرورنددر قيامت، خود عذاب خويشند و سرمايه حيات ابدى آنان همان كنشها و خصلتهايى است كه خود كسب كردهاند, بنابراين منافاتي با عدالت خداوند ندارد. عدالت يعني هر چيزي به جاي خويش باشد و هر عملي بازتاب خويش را داشته باشد. اينکه انسان بازتاب عمل خويش را مي بيند عين عدالت خداوند است. اگر کسي خطا کند و نتيجه بد آن را در خويش نبيند و يا عمل نيکي انجام دهد و نتيجه زيباي آن را در خويش احساس نکند, اين خلاف عدالت است.
ديدگاه محدّثان در زمينه خلود در عذاب جهنم اين است كه عذاب جاويدان اخروى فقط شامل كافران و معاندان مىشود و اهل ايمان براى هميشه در جهنم و عذابهاى هولناك آن نخواهند ماند.
ابنعباس مىگويد: پيامبر اكرم(ص) فرمود:
والّذى بَعَثنى بالحقّ بشيراً و نذيراً لايعذّبالله بالنّار موحّداً ابدا و انَّ اهل التّوحيد يَشفعون فيشفعون...
سوگند به كسى كه مرا نويد و بيم دهنده برانگيخت، خداوند هيچ يكتاپرست و موحّدى را به آتش جاودان عذاب نخواهد كرد، همانا اهل توحيد، از حق شفات برخوردار مىشوند. به طورى كه مىتوانند شفيع ديگران شوند. آن گاه شفاع مىكنند البته شفاعت آنان پذيرفته خواهد شد
(
بحارالانوار، ج 8، ص 358، ح 23
.
)
برخى روايات دلالت دارد كه دوستان على(ع) و خاندان او در عذاب ابد نخواهند بود و دشمنان ايشان از عذاب جاودان نجات نخواهند يافت. پيامبر اكرم(ص) مىفرمايد: همانا ولايت على(ع) آن نيكى و خيرى است كه با وجود آن هيچ گناهى هر چند بزرگ باشد زيان نمىرساند، و به سبب پارهاى از عذابهاى اخروى تطهير مىشود تا به شفاعت سروران طيّب و طاهر از گناهان نجات كامل يابند و همانا دوستى و قبول رهبرى و دشمنان على(ع) و مخالفت با او گناهى است كه چيزى با آن نمىتواند نافع باشد و تنها سودى كه به خاطر طاعتهايشان در دنيا بهره آنها مىشود اين است كه از نعمتهاى ظاهرى و رفاه، سلامتى، گسترش زندگى برخوردار مىشوند. ولى چون وارد صحنه آخرت شوند براى آنان عذاب جاودان خواهد بود...
بحارالانوار، ج 8، ص 352، ح 2
.
(
علامه مجلسى در مقام جمع روايات ياد شده بر اين باورند كه
1ـ كافران و منكران ضروريات دين اسلام در آتش جاودان خواهند بود.
2ـ گروههاى غيرشيعه و كسانى كه منكر ضروريات اسلام هستند اگر در تعصّب شديد و دشمنى با اهل بيت(ع) سخت كوشيده و حجّت بر آنان تمام شده باشد، نيز در آتش جاودان خواهند بود. 3ـ
3ـ صاحبان گناهان بزرگ از شيعيان داخل آتش خواهند شد و مدتى عذاب خواهند چشيد، جز اين كه شفاعت نصيبشان خواهد شد. برخلاف شيعيان راستين كه حتّى يك نفر آنان هرگز در دوزخ ديده نمىشود(
بحار، ج 8، ص 393، ذيل ح 41
.
).
در بررسى نهجالبلاغه حضرت امير در اين زمينه به نتايج مفيدى مىرسيم كه: مردم از جهت انجام وظايف و ترك آن چند گروهند:
گروه اول: آنها كه تمام دستورات اعتقادى، حقوقى و اخلاق را بىچون و چرا انجام مىدهند و مرتكب كوچكترين خطايى نمىشوند. قران اين گروه را اهل بهشت معرفى مىكند بهشتى كه همواره در آن متنعّمند و هيچ گاه از آن اخراج نخواهند شد(
توبه، آيهى 72. امام على(ع) در خطبه 109 و 85 و حكمت 387 نهجالبلاغه به طور كامل اين موضوع را تبيين نموده است: «اما فرمانبرداران را در جوار رحمت خويش جاى مىدهد و در سراى جاوداناش آنان را مخلّد مىسازد...
.
).
گروه دوم: كسانى كه مرتكب گناهان كبيره نشدهاند، ولى گهگاه تن به گناهان صغيره دادهاند. خداوند اين گروه را نيز به خاطر ديندارى و اجتنابشان از كبائر، مرهون رحمت خود كرده، اهل بهشتشان مىسازد.
اِنْ تجتنبوا كبائرَ ما تنهون عنه نكفّر عنكم سيّئاتكم و ندخلكم مدخلاً كريماً
(
نساء، آيهى 31
.
)
گروه سوم: آنان كه مرتكب گناهان كبيره شدهاند، اما توبه كرده و يا شفاعت و رحمت واسعه الهى بر آنان سايه افكنده است. ايشان نيز عاقبت اهل بهشت خواهند گرديد و همچون بهشتيان در آن جاودان خواهند زيست. امام رضا(ع) در اين باره مىفرمايد: خداوند هيچ مؤمنى را داخل جهنم نمىكند، در حالى كه به او وعده بهشت داده است، و هيچ كافرى را از جهنم نجات نمىدهد، در حالى كه به او وعده خلود در آتش داده است و گناهكاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج مىشوند، و شفاعت در حق ايشان روا است(
بحار، ج 8، ص 362. از عبارت «به جهم داخل شده، از آن خارج مىشوند...» مىتوان استفاده كرد كه مدّتى عذاب مىبينند تا تطهير شوند. آن گاه مشمول شفاعت خواهند شد
.
).
گروه چهارم: كسانى كه با سوءنيت راه كفر و نفاق در پيش گرفتند و با معارف حقه الهى دشمنى كردند. اينان اهل جهنماند و در آن جاودانه خواهند بود.
والذين كفروا و كذّبوا باياتنا اولئك اصحاب النّار هم فيها خالدون
(
بقره، آيهى 39
.
).
با توجه به نمونههاى ياد شده به دست مىآيد كه جهنم همواره دارالعذاب است و هيچ گاه سرد نمىشود و كافران پيوسته در آن معذّبند و از آن خلاصى نمىيابند(
نهج البلاغه، خطبه 109 (و اما گناهكاران، آنان را در بدترين منزلگاه جاى دهد...)
.
).
در مجموع مىتوانيم نتيجه بگيريم نيكوكاران، در بهشت مقاماتى دارند كه اين مقامات و مراتب با ايمان و اعمال صالحه ايشان ارتباط مستقيم دارد و چه مراتب علمى و عملى ايشان در معنويات بالاتر باشد، درجات بالاتر بهشت را واجد خواهند شد و كسانى از اهل ايمان كه مرتكب خطاهايى اعم از صغيره يا كبيره شدهاند در عوامل مختلف، قبر، برزخ و قيامت برحسب حال عذابهايى خواهند كشيد تا پاك شوند و از عذاب خلاصى يابند و در نتيجه وارد بهشت شوند. امّا درباره عذاب ياد شده لازم است اشاره به فرمايش خداوند در قرآن كريم بكنيم كه مىفرمايد: شدّت عذاب الهى در قيامت آن چنان است كه هيچ كس عذابى همانند عذاب او نمىكند(
فجر، آيهى 25 (فيومئذٍ لايُعَذِّب عَذابه اَحَد)
.
). يعنى عذاب قيامت نظير ندارد و يك لحظهاش براى احدى قابل تحمل نيست.
تازه بعد از اين عذاب، وقتى وارد بهشت مىشود اين طور نيست كه در مراتب عالى و همرديف اصحاب يمين يا سابقين قرار بگيرند بلكه در جايگاهى در شأن خودشان منزل و مأوا خواهند گزيد.
ذكر منابع مطالعاتى:
1. معاد، شهيد دستغيب(قدس سره)
2. معادشناسى، مجلّدات 11 گانه، علامه محمد حسين حسينى طهرانى(ره)
3. معاد در قرآن، ص 495، آيةالله جوادى آملى (دامتبركاته)براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر.ك:
- عدل الهى، شهيد مطهرى.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1599
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت