خلقت انسان از خاك | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خلقت انسان از خاك
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خلقت انسان از خاك
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خلقت انسان
,
خلق ( ایجاد )
سوال:
چطور از خاک انسان به وجود مي آيد و از همان خاک حشرات و حيوان و گياه؛ انسان و بقيه موجودات که هيچ کدام استحقاق و قابليتي براي چگونه موجود گشتن ندارند پس چگونه از يک خاک چيزهاي متفاوت با قابليت و تکليف متفاوت ايجاد مي گردد؟ آيا همان گونه که زندگي حشرات و حيوانات کم ارزش است انسان نيز اين گونه است؟
پاسخ تفصیلی:
آنچه در مورد اصل خلقت انسان از خاك، در متون ديني وارد شده است به معني خلقت اوليه است. با اين توضيح : منظور اين است كه اولين موجود از اين نسل خاكي (كه حضرت آدم مي باشد) اصل خلقت او خاك است يعني خداوند با تغيير و تحولاتي در خاك , صورتي آفريد و آنگاه از روح خود در آن دميد و موجودی به نام حضرت آدم خلق شد. ... .
روشن است كه خداوند به خاك خاصيت هاي مختلفي عطا كرده است كه مي تواند چيزهاي مختلفي را با رنگ و شكل هاي مختلفي از خود بروز دهد و اين مطلب در حقيقت به شگفتي هاي خلقت برمي گردد . و از طرف ديگر وجود اين خاصيت عجيب و غريب در خاك، منافاتي با اختلاف مراتب و تفاوت مراتب وجودي آن مخلوقاتي كه از خاك به وجود مي آيند ندارد , يعني هم پذيرفتني است كه ريشه و اصل و حقيقت همه اينها از خاك است و هم قابل قبول است كه هر كدام از آنها داراي نوعي جداگانه از قوه و استعداد و كمالات ذاتي ... مي باشند.
و بعلاوه اراده خداوند بر اين تعلق گرفته است كه از ميان چيزهايي مختلفي كه از خاك بوجود مي آيند به بعضي قوه اختيارو اراده را عنايت فرمايد كه در نتيجه آنها مكلف باشند و بعضي از اين موهبت برخوردار نباشند به عبارت ديگر مكلف بودن انسانها به خواص خاك مربوط نمي شود بلكه به اراده خداوند و روح الهي كه در انسان دميده شده مربوط مي شود
با دقت در ایات قرانی روشن مىگردد كه تمامى آيات قرآنى كه از خلقت آدم از تراب، و يا گل يا امثال آن خبر مىدهد، همه براین مدعا دلالت مىكند، كه خلقت او خصوصیت خاصی داشته است و گرنه ديگر براى آدم مزیتى نمىماند، كه تنها خلقت او را مطرح نموده و بفرمايد من او را از خاك يا گل خلق كردهام..
پس اگر فرموده: إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ طِينٍ و يا مىفرمايد: وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِين».
همه دلالت دارد بر اينكه خلقت آدم با خلقت ساير افراد بشر و ساير جانداران فرق داشته است و حتی برتری هایی داشته است .
و در سوره حجر آيه 26 مىفرمايد: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ ما انسان را از گل خشكيده كه از گل بد بوى آفريده شده بود گرفتيم .
ما انسان را از صلصال (خاك خشكيدهاى كه به هنگام برخورد با چيزى صدا مىكند) كه از حمإ مسنون (گل تيره رنگ و متغير و بدبو) گرفته شده بود آفريديم.
- گل تيره و روح خدا.
جالب اينكه از اين آيات به خوبى استفاده مىشود كه انسان از دو چيز مختلف آفريده شده كه يكى در حد اعلاى عظمت، و ديگرى ظاهرا در حد ادنى از نظر ارزش.
جنبه مادى انسان را گل بد بوى تيره رنگ (لجن) تشكيل مىدهد، و جنبه معنوى او را چيزى كه به عنوان روح خدا از آن ياد شده است.
و به همين دليل، قوس صعودى اين انسان آن قدر بالا است كه بجايى مىرسد كه جز خدا نبيند، و قوس نزوليش آن قدر پائين است كه از چهار پايان هم پائينتر خواهد شد (بَلْ هُمْ أَضَلُّ) و اين فاصله زياد ميان قوس صعودى و نزولى خود دليل بر اهميت فوق العاده اين مخلوق است.
و نيز اين تركيب مخصوص دليل بر آن است كه عظمت مقام انسان به خاطر جنبه مادى او نيست، چرا كه اگر به جنبه ماديش باز گرديم لجنى بيش نمىباشد..
اين روح الهى است كه با استعدادهاى فوق العادهاى كه در آن نهفته است و مىتواند تجليگاه انوار خدا باشد، به او اينهمه عظمت بخشيده و براى تكامل او تنها راه اين است كه آن را تقويت كند و جنبه مادى را كه وسيلهاى براى همين هدف است در طريق پيشرفت اين مقصود به كار گيرد .
لازم به ذکر است که قبل از آفرينش انسان، دسته ای از موجودات جاندار و بىجان (مانند سنگ، گياه و حيوان) وجود داشتهاند كه هر كدام با ويژگىهاى خاصى در اين جهان، به صورت ايستا يا متحرك، آفريده شده بودند. از سوى ديگر موجودات غيرمادى مانند فرشتگان، وجود داشتند كه هر كدام با مسئوليت و وظيفه خاصى، نقشى در جريان حيات اين دنيا ايفا مىكردند. علاوه بر آن دو گروه، خداوند متعال انسان را با اختيارات گستردهتر، آفريد، به طورى كه با بهرهبردارى از امكانات جهان هستى، توانايى حضور در عرصههاى مختلف را داشته باشد و امكان سقوط به پايينترين دركات تا صعود به بالاترين درجات مراتب كمال براى او وجود داشته باشد. به گونهاى كه بتواند با اختيار خود پستتر از حيوان گردد و يا لياقت تعليم فرشتگان را داشته باشد.
چنان كه قرآن مجيد در معرفى انسانهاى پست مىفرمايد: «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» اعراف (7)، آيه 179 . «آنان همانند چهارپايان بلكه گمراهترند. (آرى) آنها همان غافل ماندگانند».
و از سوى ديگر خداوند متعال حضرت آدم(ع) را به عنوان نماد آدميت به مقامى رساند كه معلم فرشتگان شد. «قالَ يا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ» بقره (2)، آيه 32 . «فرمود: اى آدم! ايشان (فرشتگان) را به اسامى آنان خبر ده».
با این بیان جواب قسمت اخر سوال هم روشن شد .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4818
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت