آفرينش انسان از خاك | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آفرينش انسان از خاك
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آفرينش انسان از خاك
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خلقت انسان
سوال:
چرا طبق فرمايش قرآن انسان از خاک آفريده شده است ولي طبق نظريه علمي انسان تکامل يافته موجودات ساده است و کدام مورد پذيرفته است؟
پاسخ تفصیلی:
این که انسان از خاک آفریده شده است لزوما به معنای خلقت دفعی نیست ، بلکه می تواند به نحو تدریجی باشد . اما آیا می توان بین آیات قرآن و نظریه تکاملی داروین که امروزة اشتهار فراوانی دارد آشتی برقرار کرد ؟ در این باره جا دارد مروری جامع و چند جانبه اما گذرا داشته باشیم :
نظريه تكامل (Evolution) روىكردهاى گوناگونى را در ميان زيست شناسان )Biologists(، فيلسوفان علم )Philosophers of Scicnce( و عالمان دينى )Religious scholars( برانگيخته است. اين نظريه از بدو پيدايش تاكنون مراحل متعددى را پشت سر گذاشته و همواره مورد نقد و اصلاحاتى واقع شده كه اهم آنها عبارت است از: 1. لاماركيسم، 2. نئولاماركيسم، 3. داروينيسم، 4. نئوداروينيسم، 5. موتاسيونيسم.
يك. زيست شناسى
از منظر زيست شناختى )Biologic(اشكالات متعددى بر نظريه تكامل وارد شده است؛ از جمله آنكه با تمام تلاشهايى كه داروين در جمعآورى شواهد بر نظريه خويش به عمل آورده، از تفاوتهاى عمده و اساسى بين انسان و اجداد حيوانى مورد ادعاى وى (ميمون)، غافل بوده است!! برخى از اين تفاوتها كه «والاس» (Wallace) به آنها اشاره كرده، عبارت است از:
1. فاصله عميق ميان مغز و قواى دماغى انسان و ميمون،
2. تمايز زبانى آشكار بين انسان و ميمون،
3. استعداد و توانايى آفرينش هنرى در انسان،
4. عدم تفاوت مغزى بين انسان متمدن كنونى و قبايل بدوى كه داروين آنها را حلقه فاصل بين انسان متمدن و ميمون خوانده است
علم و دين، ايان باربور Barbour()Ianترجمه بهاءالدين خرمشاهى، ص 141 - 99.
.
همچنين «فيزيكو» (Phisico) طبيعى دان آلمانى و متخصص در تاريخ طبيعى انسان (Antropologist)، مىگويد: «پيشرفتهاى محسوسى كه علم تاريخ طبيعى انسان نموده، روز به روز خويشاوندى انسان و ميمون را دورتر مىسازد»
على اطلال المذهب المادى، فريد وجدى، 108 - 103.
.
دو. فلسفه علم
از منظر فلسفه علم نيز كه معرفتى درجه دوم است، و راهبردهاى علمى، متدهاى برگزيده توسط دانشمندان، حاصل كار آنها و عوامل دخيل در نظريه پردازىهاى علمى را مورد مطالعه قرار مىدهد؛ ديدگاههاى گوناگونى عرضه شده كه عبارت است از:
1. پوزيتويسم منطقى (Logical Positivism)،
2. مينوگروى (Idealism)،
3. واقع گروى خام (Naive Realism)،
4. واقع گروى نقدى (Critical Realism).
چهارمين نگرش كه جديدترين آنها به شمار مىآيد، بر آن است كه اساساً تئورىهاى علمى، برآيند مشاهدات صرف و تحويل پذير به دادههاى حسى نيست؛ بلكه تئورىها برآيند همكنشى دادههاى حسى و بر ساختههاى ذهنى دانشمند است. بنابراين نظريات علمى، اكتشافات محض نيستند و جنبه اختراعى نيز دارند. از اينرو نمىتوان اينگونه نظريات را نسخه طابق النعل بالنعل واقعيت و عينيت خارجى دانست
علم و دين، ايان باربور، مترجم بهاءالدين خرمشاهى، ص 244 - 169.
سه. دين
در ميان عالمان دينى و ديگر دانشمندانى كه در پى تبيين ديدگاه اسلام درباره نظريه تكامل بر آمدهاند؛ روىكردهاى گوناگونى يافت مىشود كه به اختصار عبارت است از:
1. ادعاى اينكه قرآن به صراحت از تكامل تدريجى، تحوّل انواع و پيوستگى نسلى دم زده است
خلقت انسان، دكتر سحابى.
؛
2. رد تئورى تحولى خلقت
تفسير الميزان، ج 4، ص 153 ؛ ج 9، ص 8 ؛ ج 16، ص 269.
؛
3. توجيه پذيرى نظريه تكامل از طريق آيات قرآن در صورت اثبات آن در علم
داروينيسم يا تكامل انواع، جعفر سبحانى ؛ نيز: فيلسوف نماها، مكارم شيرازى.
؛
4. در صورت اثبات نظريه تكامل در مورد ديگر جانداران، انسان حساب جداگانه و مستقلى دارد و پيوستگى نسلى با ديگر حيوانات ندارد
خلقت انسان از نظر قرآن، معارف قرآن، خداشناسى، انسانشناسى، كيهانشناسى، محمدتقى مصباح يزدى.
؛
5. تفكيك وحى از مفسران آن
تكامل از نظر قرآن، على مشكينى اردبيلى.
؛
6. تفكيك زبانى علم و دين
مقالات فلسفى، علل گرايش به ماديگرى، مرتضى مطهرى.
.
براى توضيح بيشتر علاوه بر متون ذكر شده ر. ك :
الف. موضع علم و دين در خلقت انسان، احد فرامرز قراملكى، نشر آرايه.
ب. تورات، انجيل، قرآن و علم، موريس بوكاى، ترجمه: مهندس ذبيحالله دبير.
ج. مجله كلام اسلامى، شماره 18 - 15.
در اينجا با مختصر توضيحاتى، به ذكر ديدگاه علامه طباطبايى مىپردازيم:
الف. اساساً تئورى تكامل از نظر تجربى ثابت نگرديده است، و وفاق و اجماعى (Consenses) بر آن نيست.
ب. آيات قرآن با صراحت و نص قطعى، از هيچ يك از دو نظريه ثبات انواع (Fixism) و تحول انواع (Transformism) دم نزده است؛ ليكن ظاهر آيات مربوط به خلقت انسان با ديدگاه اول انطباق دارد.
ج. ظواهر كتاب و سنت تا زمانى كه با حجت ديگرى در تعارض نيفتد، به حجيت خود باقى هستند.
د. با توجه به مقدمات فوق، نمىتوان از مدلول ظاهرى آيات قرآن در اين باره دست كشيد
تفسير الميزان، مراجع ياد شده.
.
چند نكته
يكم. اينكه خداوند آفرينش خود را از طريق نظام عليت و اسباب و مسببات به انجام مىرساند، دليل بر اين نيست كه لزوماً از طريق روند تحوّلى و از تك ياخته به سلولى باشد؛ بلكه آن مسئله قاعدهاى فلسفى و كلى است كه به انحاى گوناگون قابل تصوّر و تبيين است.
دوم. مستفاد از ظاهر قرآن اين است كه انسانهاى كنونى، همه از نسل آدم(ع) و حوا مىباشند و هيچ واسطه نسلى ديگرى بين آنها نيست؛ يعنى، حتى اگر انسانهاى ديگرى پيش از آدم در زمين زيسته باشند، بين حضرت آدم و انسانهاى پس از وى اختلاط نسلى ندارند.چه آنكه قرآن فرموده است:
«وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثِيراً وَ نِساءً»
؛
نساء (4)، آيه 4.
؛ «خداوند از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان بسيارى را منتشر ساخت».
سوم. از نظر منطقى نفى نظريه تكامل داروين، به معناى دفعى دانستن خلقت نيست؛ چنان كه تدريجى دانستن خلقت، منحصر به نظريه تحوّل انواع نمىباشد.
از سوى ديگر برخی آيات قرآن، بر اصل تدريجى بودن خلقت، دلالت دارند؛ ولى انطباق آنها با نظريه تبدل انواع، نيازمند تأويل و دست كشيدن از ظواهر است و تا زمانى كه اين نظريه همچنان در بوته نقض و ابرام است، تأويل آيات و كنار نهادن ظواهر كتاب آسمانى روا نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4175
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت