فلسفه انتظار | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه انتظار
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه انتظار
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام زمان (عج) و مهدویت
سوال:
چرا در شيعه به انتظار اهميت زيادي داده شده؟فلسفه انتظار چيست؟
پاسخ تفصیلی:
انتظار فرج در واقع، انتظار حكومت جهانى اسلام است، انتظار تشكيل حكومت توحيدى در سطح جامعه انسانى است، انتظار تحقق عدالت در اجتماع است، انتظار وراثت زمين و دولت مؤمنان و موحدان است. بنابراين «انتظار» به معناى «نشستن و دعا كردن» نیست؛بلکه «برخاستن و دعا كردن است.
مسلمانان عموماً و شيعيان خصوصاً منتظرند كه سراسر كَيتي را عدل و علم و توحيد و ايمان و برابري و برادري فراگيرد و آن رهبري كه وعدة ظهور او در قرآن و صدها حديث معتبر وارد شده است ظاهر شود و آئين توحيدي اسلام را كه در شرق و غرب جهان وارد شده است گسترش دهد و امت واحد حكومت واحد، قانون واحد، نظام واحد، تمام افراد بشر را متحد، همصدا، همقدم و به هم پيوسته سازد. اين عقيده به ظهور مصلح منتظر، حضرت مهدي موعود چنانكه در روايات به آن اشاره شده است شيعه را در جريان زمان براي مقاومت در برابر صدمات و لطماتي كه بر هر دعوتي وارد مي شد و آن را متلاشي مي كرد, پرورش داد و فكر شيعه را كه فكر خالص اسلامي است و جامعة شيعه را از زوال و انقراض نگاه داشت و تا امروز اين فكر و اين عقيده و ايمان عامل بقاي شيعه و پايداري و استقامت اوست. آن شيعياني كه با آن وضع جانگزاي حكومت بني اميه و بني عباس روبه رو شده بودند_ كه تمام حيثيات و شؤون ظاهري و اجتماعي آنها الغا شده و از همة مشاغل محروم و در همه جا مورد تعقيب و زير نظر جاسوسان حكومت قرار گرفته و كمترين مجازات آنها زندان بود تا مجازات هاي شديد از بريدن دست، پا، زبان و بيني و شكنجه هاي غير قابل تحمّل ديگر_ اگر منتظر و آينده بين نبودند و اعتقاد به پيروزي حق و عدالت و شكست باطل و ستم نداشتند, هرگز برايشان حال مقاومت باقي نمي ماند و همه حتي در دل شكست خورده و تسليم مي گشتند و از دگرگون شدن اوضاع و عوض شدن و ورق خوردن صفحة تاريخ نا اميد مي گرديدند و ريشة هر نهضت و حركت و پايداري در آنها خشك مي شد. اما پيامبر اكرم و حضرت علي(ع) وعده داده و قرآن مجيد نيز بشارت داده است كه اين دين پايدار مي ماند و اين راه بسته نمي شود و اين نزاع و نبرد حق و باطل با غلبة ظاهري جبّاران تاريخ( مانند يزيد و وليد و زياد و حجاج و هارون و ديگران) پايان نمي پذيرد.
در مجموع مي توان به تمامي سوال هاي شما چنين پاسخ داد كه:انتظار ظهور، فوايد و آثار فراواني دارد كه اگر ظهور هم اتفاق نيفتد، منتظر از آنها بهره مي برد. در ذيل به پاره اي از آثار انتظار اشاهر مي كنيم:
1. ايجاد اميد و نشاط: منتظر ظهور امام است، اعتقاد دارد كه هر زمان ممكن است فردي قيام كند و تمام سختي ها را رفع نمايد. لذا اميدوار است و در سخت ترين لحظات زندگي، دچار نااميدي و يأس و روي آوردن به افيون يا خودكشي نمي شود؛ چون معتقد است «الفرج بعد الشده؛ گشايش، بعد از گرفتاري است.»(ميزان الحكمه، ج3، ص2386)
2. غرق نشدن در فساد جامعه: منتظران با امام رابطه معنوي دارند و مي دانند اگر امام بيايد با بدي ها مقابل خواهد كرد. لذا هرگز در گناه، همرنگ جماعت نمي شوند و حتي در صورت تنهايي هم پاك و سالم زندگي مي كنند.
3. مبارزه با ظلم و نپذيرفتن آن: آن كسي كه هر زمان منتظر ظهور قائم عدل و انصاف است هرگز در مقابل ظلم سرخم نمي كند، از مبارزه با ظلم خسته نمي شود و تسليم جور نمي گردد.
البته بايد گفت كه اين فوايد و صدها فايده ديگر انتظار، ساخته پرداخته فكر ما نيست، بلكه بسياري متفكران دنيا نيز بدان معترف اند، مثلا دارمستر، شرق شناس معروف فرانسوي مي گويد: « وقتي من ديدم مردم حله هر جمعه اسبي را آماده كرده، به صحرا مي برند تا امامشان ظهور كند، فهميدم همه مردم اين شهر را با جنگ و خونريزي مي توان كشت اما نمي توان تابع و تسليم خود كرد.»(مجله تخصصي انتظار، ش1، ص86و87؛ مقاله نگاهي دوباره به انتظار1، مجيد حيدري نيك، با كمي تصرف.)
در كنفرانس صهيونست ها در اسرائيل به اين نتيجه رسيدند كه عامل بقاي تمدن شيعه و پويايي آن، اعتقاد به قيام سرخ(عاشورا) و انتظار سبز است. اين اعتراف 300 شيعه شناس است كه اين قدرت را براي عقيده به انتظار بيان مي كند.(همان، ش5، مقاله مهدي انكاري، انتظار ستيزي، محمدصابر جعفري، با كمي تصرف)
نويسنده اي مي گويد: علت به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي ايران و نبود مشابهي براي آن در ساير كشورهاي اسلامي و غيراسلامي، اين است كه آنها به امام غايب و انتظار عقيده دارند.
نويسنده ديگري مي گويد: در اكثر انقلاب هاي مسلمانان، ريشه مهدويت را مي توان يافت.
بنابراين، انتظار به خودي خود منشأ بسياري از فوايد است كه اگر به ظهور هم نينجامد، آن فوايد نصيب منتظران مي شود.
علاوه بر اينها انتظار خود يك عمل عبادي بلكه به تعبير روايات، برترين اعمال است. در روايات آمده: كسي كه منتظر باشد و در حال انتظار از دنيا برود مانند كسي است كه در كنار قائم ما در چادرش است.(كافي، ج5، ص23) پس مانند يك عمل عبادي اجر و ثواب فراواني دارد.
لذا اين تصور صحيح نيست كه بگوييم: منتظر، بي بهره وناكام از دنيا مي رود و ... .البته گاهي يك انتظار ويرانگر و بازدارنده اي نيز در ميان برخي بروز كرده كه موجب انزوا، گوشه نشيني و عزلت مي گشته و جامعه را به سمت سكوت، دعا و ... مي كشانده است.اين نوع انتظار حاصل برداشت اشتباه از انتظار بوده كه آن را، انفجاري مي دانست كه ناشي از گسترش و اشاعه ظلم و ستم، فساد و حق كشي و ... است.بر اساس اين ديدگاه، هر گناه و فساد و يا سكوت در برابر ظالمان و تجاوزگران، ظهور را نزديك مي سازد؛ پس بايد به گوشه اي خزيد و منتظر بود. اين نوع برداشت از انتظار، منجر به تعطيلي حدود و مقررات اسلامي شده و نوعي اباحي گري است كه به هيچ عنوان با موازين اسلامي و قرآني موافقت ندارد.پس بي توجهي به انتظار يا داشتن انتظار منفي، ويرانگر و مخرب داراي ضررهاي فراواني است كه انقلاب اسلامي ايران، خط بطلاني بر اين نوع نگرشها كشيد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت