كاركردها وفوايد معرفتي دين | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
كاركردها وفوايد معرفتي دين
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
كاركردها وفوايد معرفتي دين
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
رابطه دین با امور دیگر
سوال:
كاركردها وفوايد معرفتي دين
پاسخ تفصیلی:
يك. پاسخ به پرسشهاى بنيادين
مهمترين كاركرد معرفتى دين، پاسخ به اساسىترين پرسش انسان يعنى «راز هستن» است. هر انسانى افزون بر حاجات مادى مانند خوراك، پوشاك، آسايش و رفاه، نيازمندىهاى ديگرى دارد كه بسيار با اهميتتر از آنهاست. از جمله دريافت پاسخى مناسب به پرسش از راز وجود است. هر انسان هوشيارى در هر عصر و زمان، متعلق به هر نژاد و مليت و در هر وضعى از نظر پايگاه اجتماعى، سطح معلومات، و... پرسشهايى در اين باره دارد كه بدون دريافت پاسخى اعتمادپذير هرگز قرار و آرام نخواهد داشت. عمدهترين اين پرسشها عبارتند از:
1. از كجا آمدهام؟ اولين پرسش انسان اين است كه انسان و جهان چگونه و توسط چه عاملى پديد آمدهاند؟ آيا جهان آفريدگار حكيم و دانا دارد يا نه؟
2. آمدنم بهر چه بود؟ آيا آفرينش انسان و جهان هدفمند و در پى تدبير و عاقبتنگرى بوده يا بىهدف و پوچ است؟
3. به كجا مىروم آخر؟ جهان رو به كدامين سو دارد، فرجام جهان و انسان چيست و چه سرنوشتى فرا روى آنهاست؟
پرسش نخست به گذشته و پيشينه عالم و آدم نظر دارد؛ پرسش دوم گذشته را به آينده مىپيوندد و پرسش سوم وضع حال را بررسى مىكند و نقش آن را در آينده پى مىگيرد.
اين پرسش در بردارنده پرسشهاى ديگرى است، از جمله:
3-1. آيا حيات انسان محدود به همين چند روز دنياست و با مرگ پايان مىپذيرد؛ يا گسترهاى فراخ و جاودان دارد و مرگ چيزى جز پيدايش يك تحول و گذر از مرحلهاى به مرحله ديگر نيست؟
3-2. آيا انسان موجودى مجبور و محكوم سرنوشت است و همه چيز بدون دخالت نقش و اراده او تعيين شده، يا خود معمار شخصيت و سرنوشت خويش است و با تكيه بر بينشها، خصلتها و كنشهاى اختيارى خود مىتواند خوب و بد سرنوشت را رقم زند؟
4. چه بايد بكنيم؟ اگر انسان داراى حيات جاودان و نويسنده كتاب سرنوشت خويش است چه بايد بكند؛ چگونه خود و آيندهاش را بسازد تا فرشته خوشبختى را در آغوش گيرد؟ راه سعادت چيست و هر يك از بينشها، خصلتها و كنشهاى آدمى دقيقاً چه تأثيرى در نيك و بد سرنوشت دارند؟
5. چه كسانى و چگونه در اين راه پرپيچ و خم، راهنما و مددكار انسان مىباشند؟ پاسخ دقيق، جامع، معتبر، بهنگام و همه فهم اين پرسشها را تنها از طريق دين حق مىتوان انتظار داشت.
پاسخ اين پرسشها در بخش نظرى، «جهان بينى» خوانده مىشود و در بخش عملى، «شريعت» يا «ايدئولوژى» گفته مىشود.
مهمترين آموزههاى دين در اين عرصه عبارت است از:
1. خداشناسى؛ اسماء حسنى و اوصاف ذاتى و فعلى خداوند و چگونگى رابطه او با جهان و انسان.
2. هستىشناسى؛ مشتمل بر پيشينه جهان، عوالم هستى و درجات و مراتب آن، سنتهاى حاكم بر هستى، فرجام جهان.
3. انسانشناسى، ابعاد و مراتب وجود آدمى، استعدادها، توانشها و گرايشهاى او.
4. فرجامشناسى، غايت جهان و انسان؛ چگونگى حيات جاودان و عوامل مؤثر در آن.
5. راه شناسى؛ نماياندن راه سعادت و همه عوامل موثر در آن، نيز بيان موانع راه و چگونگى فراز آمدن در برابر آنها.
6. راهنماشناسى؛ معرفى راهنمايان طريق و امدادگران آن كه در مباحثى چون نبوت و امامت تبلور مىيابد.
دو. تجربه دينى
تجربه دينى يكى از مباحث مهم روان شناختى است ؛ در عين حال به لحاظ ارزش معرفتى آن در اين قسمت مورد بررسى قرار مىگيرد.
انسان افزون بر تجربههاى حسى با گونه ديگرى تجربه روبروست كه از رابطه با موجودى مقدس، متعالى و فرامادى هم چون خدا، فرشتگان و رابطه جهان كثرت و ممكنات با وحدت مطلق به دست مىآيد.
در توضيح تجربه دينى بيانهاى متفاوت و متنوعى وجود دارد. برخى آن را «تجربه خدا»، «تجربه امر متعالى»، «احساس كشف يا شهود باطنى خداوند» و «تجلى خدا بر خود»، و يا «ظهور و خودنمايى خداوند در چيزى يا كارى» دانستهاند.
بعضى نيز معناى عامترى از تجربه دينى به دست دادهاند. در نگاه دوم تجربه دينى عبارت است از هر گونه احساس، حال، مشاهده و دريافت شخصى از ماوراى طبيعت كه موجب تنبه و توجه به آن عالم شود.
تجربه دينى گونههاى مختلفى دارد از جمله:
1. تجارب تفسيرى
2. تجارب شبه حسى
3. تجارب وحيانى
4. تجارب احياگر
5. تجارب مينوى (ادراك امر قدسى و جلال و عظمت الهى)
6. تجارب عرفانى
هر يك از گونههاى تجربه دينى ويژگىهاى خود را دارند؛ برخى از تجارب ياد شده نيز مصاديق مشتركى دارند
جهت آگاهى بيشتر بنگريد: حميد رضا شاكرين، براهين اثبات وجود خدا در نقدى بر شبهات جان هاسپرز، صص 75 - 77، تهران: مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر، چاپ اول، 1385.
.
تجربههاى دينى وجوه اشتراك و تفاوتهايى با تجربههاى حسى دارند.
الف. وجه اشتراك آن دو اين است كه هر دو بر سه ركن استوارند:
1. تجربهگر (مُدرِك)
2. متعلق تجربه (مُدرَك)
3. فرايند ادراك (تجلى مُدرَك بر مُدرِك)
ب. در وجه افتراق و تمايز تجربه دينى از تجربه حسى گفته شده است:
يك. تجربه حسى همگانى است؛ اما تجربه دينى خصوصى و ويژه است.
دو. تجربه حسى هميشگى است؛ اما تجربه دينى نادر و ديرياب است.
سه. تجربه حسى اكتسابى است؛ اما تجربه دينى آمدنى و افاضى است.
چهار. تجربه حسى با واسطه صورتها و مفاهيم است؛ اما تجربه دينى بىواسطه و مستقيم.
پنج. تجربه حسى انتقال ياب و آزمونپذير است؛ اما تجربه دينى انتقالناپذير و آزمون گريز.
شش. متعلق تجربه حسى امور مادى است؛ اما تجربه دينى داراى متعلق قدسى است و انسان را با امر متعالى مواجه مىكند.
تفاوتهاى ديگرى نيز در اين باره ذكر شده است. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: همان، صص 82 و 83.
برخى از ديگر ويژگىهاى تجربه دينى در نگاه انديشمندان عبارت است از:
1. همراه با قداست و هيبت و رازآلودگى است.
2. جذبه و فنا يا ايجاد توجه به خدا و انصراف از غير او.
3. تعهدآور و التزام بخش است.
4. بعد غايى دارد و در تجربهگر، توانايى شگفتآورى ايجاد مىكند.
5. شناختارى است و تجربهگر را به رشتهاى از واقعيات و حقايق شناختى نائل مىسازد.
دين و تجربه دينى
دين از چند سو در رابطه با تجربههاى دينى به يارى انسان مىشتابد از جمله:
1. انگيزش؛
دين با معرفى خدا و ديگر حقايق فرامادى و تبيين رابطه نزديك و تنگاتنگ انسان با آنها، غفلتزدايى و عطف توجه انسان به امور متعالى، بيشترين زمينههاى روانى و انگيزه دريافت تجربه معنوى و عرفانى را فراهم مىآورد.
2. پرورش استعداد؛
تزكيه و تهذيب نفس يكى از مهمترين عوامل زمينهساز و پرورشدهنده استعداد درك فيوضات الهى و كسب تجربههاى دينى است. آموزههاى عبادى و اخلاقى دين مهمترين عامل پرورش و شكوفاسازى اين استعداد روحانى و معنوى است. دين مهمترين شكوفاگر دريافت تجربههاى دينى و آموزنده راه دريافت آنها است.
3. بيان و تفسير تجربه؛
تجربههاى دينى - برخلاف تجربه حسى - عمدتاً گرفتار تنگناى زبانى است. آنچه را كه عارف با شهود و علم حضورى خود دريافت كرده نمىتواند از طريق واژهها و مفاهيم بيان و يا تفسير و تعبير كند و از همين رو گرفتار شطحيات و زبانى كفرآلود مىشود.
از جمله خدمات دين در اين عرصه آن است كه با زبانى همگانى مشهودات عارفانه را بازگو مىكند و ما را با تعبير و تفسير صحيح آنها آشنا مىسازد و تا حد زيادى از تنگناى زبانى مىرهاند.
4. سنجه تمايز تجربهها
تجربههاى دينى و مكاشفات عرفانى به لحاظ بىواسطه و مستقيم بودن، معمولاً از خطا و اجمال و ابهام پيراستهاند و ارزش شناختارى بالايى دارند. در عين حال اين گونه تجربهها مراتب و مراحل و وجوه مختلفى دارند. هر كسى در خور استعداد نفس ممكن است به مرتبهاى از مراتب يا وجهى از وجوه آن حقيقت متعالى و اسمى از اسماء جمال و جلال حق نائل آيد.
به طور كلى عارفان كشف و شهود را به دو دسته تقسيم كردهاند: كشف صورى و كشف معنوى.
كشف صورى؛ از طريق حواس پنج گانه و در عالم مثال صورت مىگيرد. اين گونه تجربهها برخلاف كشف معنوى، پيراسته از خطا و اجمال و مصون از دخالت شياطين نيست و از همين رو نيازمند سنجههايى براى تمايز تجربه حقيقى از تجربه پندارى است.
جهت آگاهى بيشتر بنگريد: محمدتقى فعالى، تجربه دينى و مكاشفه عرفانى، ص 230-218، تهران: مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر، چاپ اول، 1379.
دين و عقل، دو مرجع مطمئن و كارساز است. عارف با ارايه دريافتهاى خود به آموزههاى دين و عقل مىتواند بر صحت مشهود، يقين حاصل كند.
سه. دين و علم
دين حق، از چند سو به يارى دانش مىشتابد و در توليد و رشد و شكوفايى آن مؤثر است.
بهاءالدين خرمشاهى مىنويسد: «دين به علم و علوم بيشتر مدد رسانده است، تا علم و علوم به دين»
فرهنگ و دين، ص هفت.
.
تأثيرات مهم دين در عرصه علم عبارت است از:
1. انگيزش، 2. ايجاد روحيه علمى، 3. جهت بخشى و سمت و سو دهى، 4. ارايه پيشفرضهاى متافيزيكى، انسانشناختى و ديگر علوم، 5. ارايه گزارههاى علمى.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%83%D8%A7%D8%B1%D9%83%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%88%D9%81%D9%88%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%8A-%D8%AF%D9%8A%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت