عصمت پيامبر(ص) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عصمت پيامبر(ص)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عصمت پيامبر(ص)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
سوال:
آيا پيامبر(ص) که مقام عصمت دارد ممکن الخطاست؟ و اگر از هر گناهي معصوم است شلاقي را که سهوا به تن آن مرد زد چگونه مي توان توجيح کرد؟
پاسخ تفصیلی:
عصمت انبيا همگاني است ليكن براي روشن شدن اين مسائله بايد چند نكته را به دقت مورد بررسي قرار داد: عصمت و حدود آن : عصمت به معناي پيراسته بودن از خطا و گناه و نسيان است . البته عصمت داراي مراتبي است و اولين مرتبه آن كه همه انبيا بايد دارا باشند در چهار بعد است : الف ) عصمت در اخذ وحي (يعني آن را همان گونه كه هست دريافت داشتن ), ب ) عصمت در حفظ وحي (آن را فراموش نكردن ), ج ) عصمت در تبليغ وحي (وحي را همان گونه كه هست ابلاغ كردن و چيزي كم و زياد نكردن ), د ) عصمت عمل و اجراي مفاد وحي . اين چهار مرحله مربوط به وحي رسالي است وشامل مسائل خارج از آن مانند ترك اولي نمي شود. البته در مراتب بالاتر عصمت كه در مورد پيامبراكرم (ص ) و اهل بيت (ع ) است . به عقيده برخي ترك اولي نيز راه ندارد. آنچه كه درباره داستان ((سواده بن قيس )) بايد توجه داشته باشيم اين است كه : اولا: اين داستان از نظر صحت تاريخي كاملا محل ترديد است چون اساساا مورد داستان بر فرض صحت تاريخي جاي ديه بوده نه جاي قصاص چون ضربه بر فرض وقوع ضربه خطايي بوده لذا جاي قصاص نداشته است . ثانياا: سهو و خطا در كارهاي پيامبر(ص ) اگر شايع مي بود حتما موارد بسياري از آن براي ما نقل مي گرديد حال آن كه آنچه نقل شده يا صحت تاريخي ندارد و يا اشكالات ديگري بر آن وارد است . براي آگاهي بيشتر ر . ك : تنزيه انبيا, محمد هادي معرفت .
سواده بن قيس قصد داشته بدن مبارک پيامبر(ص)را ببوسد ولذا اين مطلب را بيان کرده ,وپيامبر خطا نمي کند.
أقول : الظاهر ان سوادة بن قيس أراد أن يقبّل جسم رسول اللّه (ص) فقال ما قال، وإلا فالرسول (ص) لا يخطأ حتى في مثل ما ادعاه سوادة، لأن العصمة تمنع عن الخطأ، ولعل الرسول (ص) لم يكذبه حتى لا يقول الناس ان النبي (ص) حيث أراد التخلّص من القصاص كذب سوادة.
وأمّا قضية سوادة بن قيس فظاهر المنقول فيها غير قابل للتصديق وكأن الواقعة ـ على ما يظهر من بعض النقل ـ لم تكن متحققة وإنما كان غرضه شيئاً آخر، والنبي (صلى الله عليه وآله) لكونه رؤوفاً ورحيماً بالأُمة لم يظهر الخلاف، بل أظهر ما كان يدعيه هو الواقع، والوجه في عدم إمكان التصديق أن القصاص إنما يثبت في موارد الجناية عمداً، وهذا غير محتمل بالنسبة إلى النبي (صلى الله عليه وآله)، واللّه العالم.
مرحوم آيت الله تبريزي مي فرمايد:داستان سواده بن قيس قابل قبول نيست وطبق بعضي نقل ها اين حادثه اتفاق نيفتاده وغرض سواده بن قيس از بيان آن چيز ديگري بوده وپيامبر (ص)هم رئوف ومهربان بوده نخواسته حرف او را رد کند وقبول نموده است.علت اينکه پذيرش اين داستان غير قابل قبول است آنست که قصاص در صورتي است که پيامبر عمداً شلاق زده باشد واين مسئله نسبت به پيامبر غير محتمل است که عمداً بر کسي ضربه بزند.
سايت آيت الله تبريزي قدس سره
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3330
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت