رهبانيت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رهبانيت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رهبانيت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ادیان و فرَق دینی
سوال:
توضيحاتي راجع به تفکر رهبانيت و بانيان آن مي خواستم.
پاسخ تفصیلی:
رهبانيت و نحوه پيدايش آن
1- رهبانيت :منسوب به رهبان از ماده رهب بر وزن وهب به معني خوف وخشيت مي باشد و به کساني گفته مي شود که به عنوان ترس از خدا و پرداختن به عبادت دائمي ترک دنيا گفته و از مردم و جامعه جدا مي شود ، و بديهي است چنين کساني نه ازدواج مي کنند و نه تشکيل خانواده مي دهند . تاريخ مي گويد اين عمل از قديم در ميان هندو ها رائج بوده ، و هم اکنون در ميان مرتاضان هند نمونه هاي روشن آن را مي بينيم . تاريخ مسيحيت نيز نشان مي دهد که در قرون نخستين مسيحيت رهبانيت به شکل امروز در ميان آنها وجود نداشت و آغاز پيدايش آن را از بعد از قرن سوم ميلادي نوشته اند . از همان زمان شخصي بنام ديسيوس امپراطور روم شد و دست به مبارزه شديدي با مسيحيان زد و موجب رانده شدن آنها به کوهها و بيابانها گرديد و رهبانيت از آن زمان پيدا شد .
2- به نظر مي رسد و تاريخ نيز گواهي مي دهد که رهبانيت يک نوع واکنش منفي رواني در برابر شکست هاي اجتماعي بوده ، زيرا مي دانيم شکست يک فرد يا يک ملت گاهي بصورت يک عامل سازنده تجلي مي کند و فرد و جامعه را به سراغ شستشوي نقطه هاي ضعف مي فرستد.اين مخصوص افراد و جوامعي است که ذاتاً مثبت و فعال باشند ولي گاهي سرچشمه ضعف و بد بيني و گريز از اجتماع و پناه بردن به تخيلات و جستجوي اهداف نهايي در عالم خيال مي گردد و اين در مورد افرادي است که منفي ، تنبل و ناتوان بار آمده اند .
3- رهبانيت تمام زيانهاي انزواي اجتماعي را در بر دارد و از انجا که بر خلاف روح اجتماعي انسان است علاوه بر تضعيف بنيه جامعه موجب انحرافات اخلاقي و رواني نيز مي گردد ، از نظر اجتماعي ميدان را براي طبقات استثمار کننده مي گشايد و به آنها امکان مي دهد که منابع حيات هر چه بيشتر بهره گيرند و همه چيز را به خود اختصاص دهند . يکي از جامعه شناسان مي گويد : مطالعاتي که در مورد افراد تارک دنيا و صومعه نشين شده نشان مي دهد که انزوا اثري بدي در روح آنها گذارده و در آنان توليد افسردگي و يأس و وهم و در غالب اوقات توليد اختلال رواني مي کند
(ساموئيل کينک) رهبانيت جامعه انساني را به قهقرا برمي گرداند و موجب عقب ماندگي در شئون مختلف فکري و اجتماعي مي شود .
4- بايد توجه داشت که رهبانيت به شدت از ناحيه اسلام نفي شده و حديث معروف « لا رهبانيه في الاسلام » در اسلام رهبانيت وجود ندارد ، در بسياري از منابع اسلامي نقل گرديده است و همانطور که گفتيم زهد اسلامي که به معني سادگي در زندگي و حذف تجملات در عين نفوذ کردن در متن زندگي اجتماعي ، از رهبانيت جداست زيرا رهبانيت به معني جدائي و بيگانگي از اجتماع است و زهد به معني وارستگي به خاطر اجتماعي تر زيستن است.
شاهد اين سخن اينکه در حديث عثمان بن مظعون که فرزندش از دنيا رفت و به کلي از زندگي مأيوس و جدا شد و تصميم به رهبانيت گرفت مي خوانيم پيامبر صلوات الله عليه صريحاً به او گفت « خداوند هيچ گاه رهبانيت را بر ما مقرر نداشته ، رهبانيت پيروان من تنها در جهاد است » يعني اگر تصميم داري پشت پا به زندگي مادي بزني اين کار را به صورت منفي و انزواي اجتماعي انجام مده بلکه در يک مسير مثبت يعني جهاد بخاطر سر بلندي اجتماع ، هدف خود را جستجو کن ، اين همان وارستگي بخاطر اجتماعي زيستن است .در حديثي از امام موسي بن جعفر نقل شده است که کسي از او پرسيد : هل يصلح للرجل ان يسيح في الارض او يرهب في بيت لا يخرج منه ؟ مرد مسلمان سياحت کند يارهبانيت اختيار کرده در خانه بنشيند و از آن خارج نشود ؟ امام در پاسخ گفت : نه
توضيح اينکه سياحت که در اين روايت در رديف رهبانيت قرار گرفته و از هر دو نهي شده يک نوع رهبانيت سيار بوده است به معني که بعضي از افراد بدون اينکه خانه و زندگي براي خود تهيه کنند و يا کسب و کاري داشته باشند به صورت جهانگردي بدون زاد و توشه دائماً از نقطه اي به نقطه ديگر مي رفتند و با گرفتن کمک از مردم و گدائي زندگي مي کردند ، و به اين ترتيب اسلام هم رهبانيت ثابت را نفي کرده و هم رهبانيت سيار را .
از توضيحات بالا روشن شد که اصولاً مسئله اي بنام رهبانيت نه در اسلام وجود دارد و نه در مسيحيت اصلي وجود داشته است ، و وجود آن در مسيحيت تحريف يافته دليل بر استعماري بودن اين نوع مذهب آميخته با خرافه است و هرگز نمي تواند مقياس براي ارزيابي انگيزه مذاهب بطور کلي گردد.
فرق زهد اسلامي و رهبانيت:
اسلام به زهد دعوت و رهبانيت را محكوم كرده است. زاهد و راهب هر دو از تنعم و لذت گرايي دوري مي جويند ولي راهب از جامعه و تعهدات و مسئوليتهاي اجتماعي مي گريزد و آنها را جزء امور پست و مادي دنيايي مي شمارد و به صومعه و دير و دامن كوه پناه مي برد، اما زاهد به جامعه و ملاكهاي آن و ايده هاي آن و مسئوليتها و تعهد ها ي آن رو مي آورد. زاهد و راهب هر دو آخرت گرايند، اما زاهد آخرت گراي جامع گراست و راهب آخرت گراي جامعه گريز. در لذت گريزي نيز اين دو در يك حد نمي باشند؛ راهب سلامت و نظافت و قوت و انتخاب همسر و توليد فرزند را تحقير مي كند. اما زاهد حفظ سلامت و رعايت نظافت و برخورداري از همسر و فرزند را جزء وظيفه مي شمارد. زاهد و راهب هر دو تارك دنيايند، اما دنيايي كه زاهد آن را رها مي كند سرگرم شدن به تنعم و تجمل و تمتعات و اين امور را كمال مطلوب و نهايت آرزو دانستن است. ولي دنيايي كه راهب آن را ترك مي كند كار، فعاليت و تعهد و مسئوليت اجتماعي است. اين است كه زهد زاهد بر خلاف رهبانيت راهب در متن زندگي و در بطن روابط اجتماعي است و نه تنها با تعهد و مسئوليت اجتماعي و جامعه گرايي منافات ندارد، بلكه وسيله بسيار مناسبي است براي خوب از عهده مسئوليتها بر آمدن. تفاوت روش زاهد و راهب، از دو جهان بيني مختلف ناشي مي شود. از نظر راهب، جهان دنيا و آخرت دو جهان كاملاً از يكديگر جدا و بي ارتباط به يكديگرند؛ حساب سعادت جهان دنيا نيز از حساب سعادت آخرت كاملاً جداست بلكه كاملاً متضاد با يكديگرند و غير قابل جمع، طبعاً كار مؤثر در سعادت دنيا نيز از كار مؤثر در سعادت آخرت مجزاست. و به عبارت ديگر وسايل سعادت دنيا با وسايل سعادت آخرت مغاير و مباين است؛ امكان ندارد يك كار و يك چيز هم وسيله سعادت دنيا باشد وهم وسيله سعادت آخرت. ولي در جهان بيني زاهد، دنيا و آخرت به يكديگر پيوسته اند، دنيا مزرعه آخرت است. از نظر زاهد آنچه به زندگي اين جهان سامان مي بخشد و موجب رونق و صفا و امنيت و آسايش آن مي گردد، اين است كه ملاكهاي اخروي و آن جهاني وارد زندگي اين جهاني شود، و آنچه مايع و پايه سعادت و آن جهاني است اين است كه تعهدات و مسئوليتهاي اين جهاني خوب انجام شود و با ايمان و پاكي و طهارت و تقوا توام باشد. حقيقت اين است كه فلسفه زهد زاهد و رهبانيت راهب، كاملاً مغاير يكديگر است. اساساً رهبانيت تحريف و انحرافي است كه افراد بشر، از روي جهالت يا اغراض سوء، در زمينة تعليمات زهد گرايانه انبياء ايجاد كرده اند. مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ سيري در نهج البلاغه شهيد مطهري
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3094
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت