اثبات صفات سلبيه خداوند | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اثبات صفات سلبيه خداوند
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اثبات صفات سلبيه خداوند
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
,
صفات خدا
سوال:
صفات سلبيه خدا (نفي جسماني بودن، نفي جايگيري در زمان و مكان، نفي تحرك، تحول و تكامل، نفي تركيب بودن و ...) را اثبات بفرماييد؟
پاسخ تفصیلی:
معمولاً اوصاف خداوند را به دو بخش تقسيم مىكنند: صفات ذات و صفات فعل. صفات ذات را به دو بخش تقسيم كردهاند: صفات جمال و صفات جلال. منظور از صفات جمال، صفاتى است كه براى خداوند ثابت است (صفات ثبوتيه نيز مىگويند) مانند: علم، قدرت و ازليت، ابديت ؛ و منظور از صفات جلال، صفاتى است كه از خداوند نفى مىشود مانند: جهل، عجز، جسمانيت و... و به اين صفات، صفات سلبيه نيز گفته مىشود.
خداوند جسم و جسماني نيست : چون هر چيز كه سه بعد دارد، يعنى داراى طول، عرض و عمق است و بتوان بدان با حواس پنجگانه ظاهر درك كرد ، را «جسم» گويند.جسم با تحقق خود خلئى را كه مكان مىنامند پر مىكند، بنابراين هيچ جسمى خالى از مكان نبوده و بىنياز از آن نيست.اگر فرض كنيم خدا جسم باشد، در اين صورت وجود او همراه با مكانى خواهد بود كه در آن جاى گيرد، و به اين مكان نياز خواهد داشت، و نياز، با خدايى، سازگار نيست.
و نيز هر جسمى مركب از اجزاست و هر مركبى به اجزاى خود نيازمند است. پس اگر فرض كنيم خدا جسم باشد بايد او را مركب و نيازمند بدانيم در حالى كه گفته شد: نياز و احتياج با خدا بودن و دارا بودن همه كمالات سازگار نيست.
حركت نيز در او راه ندارد زيرا حركت يعني جابجا شدن و رفتن به مكاني كه در آن نبوده و خالي كردن جايي كه در آن بوده ، چون خداوند مكان ندارد پس حركت نيز در مورد او قابل تصور نيست. زمان نيز چون مقدار حركت است با نفي شدن حركت ديگر زمان نيز در مورد خداوند بي معنا مي گردد. تحول و تكامل نيز از نقص و كمبودي خبر مي دهد كه پس از تحول و تكمل رفع مي گردد ، و چون خداوند واجد تمام كمالات و اصلا آفريننده تمام كمالات است پس اين دو ويژگي نيز در مورد او بي معنا خواهد بود
پيشوايان بزرگ اسلام با بيانهايى محكم، جسم بودن را از خدا نفى كردهاند.
امام صادق ( عليه السلام) مىفرمايد:«سبحان من لا يعلم كيف هو ليس كمثله شىء و هو السميع البصير لا يحد و لا يحس... و لا يحيط به شىء و لا جسم» : منزه است خدايى كه كسى جز او نمىداند كه ذات او چگونه است، هيچ چيز مانند او نيست و او شنوا و داناست، محدود و محسوس نيست، كمالات او حد و انتها ندارد... و با حواس درك نمىشود جسم نيست. (صدوق، توحيد، ص .98 )
و يا در جاى ديگر مىفرمايد:« ان الجسم محدود متناه و الصورة محدودة متناهية فاذا احتمل الحد احتمل الزيادة و النقصان و اذا احتمل الزيادة و النقصان كان مخلوقا» : امام ششم در اين جملهها با برهانى بسيار محكم جسم بودن را از خدا نفى مىكند، توضيح اين كه: تمام اجسام به حكم داشتن سه بعد (طول، عرض و عمق) و محدود بودن هر كدام از آنها، محدود خواهند بود؛ يعنى قابل كم و زياد شدن هستند و هر چيزى كه محدود و قابل كم و زياد شدن باشد، مخلوق خواهد بود، و خالق و آفريدگار جهان محدود نيست و هيچ حد و مرزى براى او فرض نمىشود؛ زيرا حد و مرز داشتن نشانه مخلوق است. (همان، ص .99)
خداوند زمان و مكان ندارد و نيز حركتي در او راه ندارد و همچنين دچار تكامل و تحول نمي گردد و نيز امري مركب نيست چون تمام اين ويژگي ها مختص جسم و امر جسماني است. او مكان ندارد چون مكان يعني نطه اي كه چيزي در آن قرار دارد و لازمه مكان داشتن اين است كه بتوان بدان اشاره كرد و گفت اينجا هست و آنجا نيست در حالي كه خداوند موجودي نامحدود است پس مكان داشتن مكان براي او غير قابل تصور است بلكه او همه جا هست و اصلا برتر از جا و مكان است..
خلاصه چون هستي خداوند عين وجود است و وجود امري ذاتي اوست و هيچ امر عدميي در او راه نداد چون او سراسر وجود است ، بدين خاطر هيچ نقص و كمبودي كه حكايتگر امري عدمي است و از ويژگي هاي ممكنات و مخلوقات ، در او راه ندارد و از هر عيبي مبراست و واجد تمام كمالات است چرا كه او است تنها خالق و ايجاد كننده كمالات مخلوقات از اين دهنده چيزي نمي تواند خود از آن بي بهره باشد.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: 1- الهيات، جعفر سبحانى، ج 1 2- پيام قرآن، مكارم شيرازى، ج 4 3- شناخت صفات خدا، جعفر سبحانى 4- آموزش كلام اسلامى، محمد سعيدىمهر، ج 1
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3528
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت