توبه و اثر گناه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
توبه و اثر گناه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
توبه و اثر گناه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شبهات متفرقه
سوال:
مگر نمي گويند خدا توبه پذير است و كسي كه توبه مي كند گناهش بخشده مي شود، من كسي را كه از اقواممان بود مي شناسم كه حجاب نداشت و بعضي كارهاي ناشايست ديگري هم انجام مي داد، حالا توبه كرده، پس فرق او كه چندين و چند سال جلوي نفس خود رو نگرفته با من چيست؟ آيا هر دو به بهشت مي رويم البته آن شخص مورد نظر احكام حجاب و نامحرم را مي دانست و عمل نمي كرد؟
پاسخ تفصیلی:
«توبه» در لغت به معناى رجوع است و خداوند به همه مؤمنان دستور توبه مىدهد: «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» نور(24)، آيه 31
«اى مؤمنان! همگى به سوى خدا رجوع كنيد، تا رستگار شويد».
در قرآن كريم، رجوع و هجرت انسان به سوى خدا، به «فرار» نيز تعبير شده است: «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ» ذاريات (51)، آيه 5
«به طرف خدا هجرت و فرار كنيد». دستور فرار به قلعه امن توحيد، متوجّه همه - حتى معصومينعليهم السلام - است و اختصاص به مشركان، اهل كتاب و مسلمانان عادل يا گناهكار ندارد. البته كسانى كه خيلى دورند، بايد تلاش بيشترى كنند تا خود را به اين قلعه امن برسانند. فرار از خود و رجوع به طرف خدا، چندين مرحله دارد:
يكم. جاهلان بايد از نادانى، به علم فرار كنند و معارف و احكام الهى را فرا گيرند.
دوّم. وقتى به علم رسيدند، بايد با عمل به دانستههاى خود، از علم حصولى به علم حضورى برسند.
سوّم. هنگامى كه به علم حضورى رسيدند و «علم اليقين» آنان «عيناليقين» شد، باز هم بايد از اين مرحله صعود كرده و «فرار» را ادامه دهند تا از «عين اليقين» به «حقاليقين» برسند و سير را ادامه دهند تا آنجا كه چيزى جز حق مشاهده نكنند و به توحيد ناب و خالص دست يابند.
پس درنگ در هيچ مرحلهاى، روا نيست و همه موظّف و مكلّف به توبه هستند. سرّ توبه اين است كه تائب همواره، در بيم و اميد است؛ نه يقين دارد كه گذشته و خطاهايش بخشيده شده و نه نا اميد از بخشش و رحمت الهى است. اين حالت خوف و رجا، مهمترين عامل حركت و سلوك و تزكيه روح يا جهاد اكبر است.ويژگىهاى توبه خالص
از آداب و شرايط توبه خالصانه، اين است كه تائب داراى ويژگىهاى زير باشد:
1. از قصور و تقصير خويش جداً پشيمان باشد.
2. عزم جدى بر ترك گناه كند.
3. نسبت به پرداخت حقوقى كه از ديگران ضايع كرده و جبران آنها اقدام كند.
4. واجباتى كه از او فوت شده قضا كند.
5. از پذيرفته نشدن توبهاش بترسد و در عين حال اميد داشته باشد كه به واسطه رحمت گسترده الهى، توبهاش پذيرفته مىشود.
6. به جاى لذت گناه، سختى طاعت را بر خود هموار سازد.جهت آگاهى بيشتر نگا: شجاعى، محمد، مقالات، (تهران سروش 1378، چاپ سوم)، ج 2، صص 75 - 315.
با وجود بخشيده شدن گناه و پذيرش توبه، به واسطه فضل و لطف الهى، بين فردى كه گناه كرده و سپس توبه نموده، با فردى كه از ابتدا مراقب بوده به گناه آلوده نگردد، تفاوتهايى وجود دارد؛ از جمله اينكه:
1. برخى از بزرگان گفتهاند: قلب كسى كه گناه نكرده، مانند لوح سفيدى است كه چيزى بر آن نوشته نشده؛ ولى فردى كه گناه كرده و سپس توبه نموده، قلبش همانند لوح سفيدى است كه بر آن چيزى نوشته باشند و بعد پاك شده است.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 24، ذيل آيه شريفه 8، سوره «تحريم». اين است كه چه بسا پارهاى از آثار شوم گناه، در نفس باقى بماند و در نتيجه يك سرى آثار منفى در پى داشته باشد. البته اين مسئله ارتباط زيادى با چگونگى توبه و مرتبه آن نيز دارد؛ يعنى، هر اندازه توبه جدىتر، خالصانهتر و كاملتر باشد؛ در خنثى سازى اين آثار مفيدتر است و در مواردى همه آثار گناه را محو مىسازد. از اين رو امام باقرعليه السلام فرموده: «التائب من الذنب كمن لاذنب له»اصول كافى، تحقيق على اكبر غفارى، (تهران: دارالكتب الاسلاميه، 1365)، ج 2، ص 435.«توبه كننده از گناه چون كسى است كه گناهى نكرده است»؛ يعنى، توبه راستين همان ارزش، صفا و حقيقتى را در پى مىآورد كه پارسايى در پى داشت.
2. كسى كه از اول گناه نكرده و با هواى نفس خود مبارزه كرده و نفس خويش را از لذتهاى نامشروع باز داشته است؛ پاداش بزرگ مجاهدت با نفس و خوددارى از گناه در انتظار او است. به جاى لذتها و كامروايىهايى كه براى رضاى خدا از آنها چشم پوشى كرده است، خداوند بالاترين پاداشها و لذايذ روحى و معنوى و نعمتهاى بهشتى را براى او مهيا مىسازد. اما تائب، با توبه خويش آتش گناه را خاموش مىكند؛ ولى از آن بهرههاى معنوى محروم است؛ مگر آنكه پس از توبه و انابه، بتواند با تلاشهاى خالصانه و مجاهدت، به تقرّب بيشتر نايل آيد و به تناسب، مراتب و درجاتى را كسب كند.
3. كسى كه از اول مراقب بوده تا آلوده به گناه نشود، در ادامه سير الى اللَّه با سرعت بيشترى مىتواند طى طريق كند و به درجات عالىترى دست يابد. بنابراين همواره او جلوتر از كسى است كه زمانى را بايد صرف توبه و پاكسازى درون خود كند. در عين حال كسى هم كه گناه نكرده، همواره بايد از احوال خود مراقبت كند و به جهاد اكبر ادامه دهد. به ويژه بايد مواظب باشد كه گرفتار عجب و خودبينى نشود؛ وگرنه در مرتبه فروترى نسبت به توبه كار قرار خواهد گرفت.
در روايتى آمده است كه خداوند فرمود: «اى داود! بشارت ده گناه كاران را و بترسان صديقان را». عرض كرد: چطور بشارت دهم آنها را و بترسانم اينها را؟ فرمود: بشارت ده گناه كاران را كه همانا من توبه را مىپذيرم و از گناه مىگذرم و بترسان صديقان را كه عُجب نكنند به اعمال خودشان؛ زيرا نيست بندهاى كه من به پا دارم از براى حساب مگر اينكه هلاك شود»اصول كافى، ج 1، ص 314، كتاب ايمان و كفر، باب عجب، حديث 8.
ق: خمينى، روحاللَّه، چهل حديث، (مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، چاپ چهاردهم، 1376)، ص 68.سخن پاياني : هيچگاه انسان نبايد از حال خود غافل گردد و توبه را بدين خيال که فرصت دارد به تاخير اندازد ، چرا که مرگ همچون سايه پيوسته با انسان است و او را تعقيب مي کند. آنکه توبه را به وقتي ديگر وامي گذارد ، به چه دل خوش داشته که چنين جرات نموده ، خود را در خطري هولناک افکند. آيا او از زمان مرگش آگاه بوده و يا چيزي او را از گاه رفتنش مطلع ساخته است.
عقل انسان چونان طبيبي دانا همواره بدو حکم مي کند که خطرات و آسيبها را از خود دور سازد و با سستي و تنبلي موجبات عمري گرفتاري را براي خويش فراهم نسازد. توبه نکردن در واقع بدن معناست که انسان خود با دستانش گرداب و باتلاقي پر خطر براي خويشتن آماده سازد و خود را در آن افکند. ناظر و راهنماي دروني انسان همواره او را از سستي و کاهلي باز مي دارد تا مبادا در اثر آن ، فرصت از او فوت گردد و چيزي جز حسرت نصيبش نگردد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4091
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت