فراموشی و شیطان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فراموشی و شیطان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فراموشی و شیطان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شیطان
سوال:
با سلام وعرض خسته نباشيد وسپاس بعلت پاسخگوي سوالي داشتم به شرح زير: آيا هر فراموشي از شيطان است يا خير ؟اگر اين طور نيست پس چرا خداوند در سوره يوسف ميگويدو [يوسف] به آن كس از آن دو كه گمان مىكرد خلاص مىشود گفت مرا نزد آقاى خود به ياد آور و[لى] شيطان يادآورى به آقايش را از ياد او برد در نتيجه چند سالى در زندان ماند (۴۲) واگر ايطور هست آيا خداوند به شيطان امر كرده كه از يادش ببر؟ (حديثي كه ميگويد به علت خواستن يوسف از همزنداني ما زندان اورا زياد كرديم)واگر درست باشد شيطان تحت اوامر خداوند است و در واقع شيطان عامل خرابي ها نيست بلكه شيطان ملكي هست مانند ميكاييل ولي شيطان ملك كار هاي بد اين طور است؟ ممنون
پاسخ تفصیلی:
سلام
هر فراموشي از شیطان نیست بلكه فراموشی یاد خدا و اموری که مربوط به اخرت می شود از ان شیطان است نه فراموشی امور دنیوی . فراموشی امور دنیوی خود عواملی دارد که در روان شناسی از ان بحث نموده اند .
و اما در خصوص ایه شریفه باید عرض کرد که در جلد ۱۱ «تفسیر المیزان» -تالیف علامه محمد حسین طباطبایی -آمده است:« در آیهی «وقال الذی ظن انه ناج منهما اذكرنی عند ربك فانسیه الشیطان ذكر ربه فلبث فی السجن بضع سنین» همهی ضمیرهایی كه در قال و درظن و در لبث هست به یوسف بر میگردد و معنای آن این است كه یوسف به آن كسی كه میپنداشت كه او به زودی نجات مییابد گفت كه مرا در نزد ربت یادآوری كن و چیزی به او بگو كه عواطف او را تحریك كنی شاید به وضع من رقتی كند و مرا از زندان بیرون آورد.
و اگر از اعتقاد یوسف به ظن: پندار تعبیر كرد با اینكه یوسف نسبت به آن چه كه در تعبیر خواب آن دو گفته بود یقین داشت نه پندار به شهادت اینكه دنبالش تصریح كرده به اینكه این دو تعبیر بهطور قطع واقع خواهد شد و نیز اضافه كرد كه خدایش علم تاویل احادیث را به او آموخته ،شاید بدین جهت بوده كه كلمه ظن در مطلق اعتقاد استعمال میشود و درقرآن هم نظایرش هست، مانند آیه «الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم.»واما اینكه دو ضمیر مذكور را اگربه یوسف برگردانیم معنا چنین می شود كه شیطان یاد پروردگار یوسف(ع) را از دل او ببرد و لاجرم در نجات یافتن از زندان دست به دامن غیر آورد و به همین جهت خدا عقابش كرد و چند سال دیگر در زندان بماند، همچنان كه بعضی از مفسرین هم گفتهاند و چه بسا به روایت هم نسبت داده باشند. بنابراین در اینجا نیز شیطان یاد خدا را از خاطر حضرت یوسف فراموش نمود .
واما در خصوص اینکه شیطان تحت اراده تکوینی خداست شکی نیست . زیرا هیچ فعلی بدون اراده خدا انجام نمی شود زیرا هر فعلی ممکن الوجود است و در تحققش نیاز به واجب الوجود دارد ولیکن این بدین معنا نیست که رضایت تشریعی خدا هم بدان فعل تعلق می گیرد زیرا شیطان خود دارای اختیار است که افعال شر از او صادر می شود مانند دیگر موجودات شریر که افعالشان گر چه به اراده تکوینی خداست ولیکن مورد رضایت تشریعی خدا نیست و این باعث نمی شود که موجودات شرور ملکی باشند که به رضایت تشریعی خدا در عالم کار می کنند .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت