شبيه سازي و خالقیت خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شبيه سازي و خالقیت خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شبيه سازي و خالقیت خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
سوال:
شبيه سازي حيوانات يا انسان با اينكه خداوند آفريننده است چگونه قابل جمع است؟
پاسخ تفصیلی:
با تأمل در نحوه خالقيت و فاعليت خداوند متعال در عالم هستي و اين که نظام هستي يک نظام علي و معلولي است جواب اين شبهه و شبهاتي از اين قبيل روشن مي شود و معلوم مي شود که مسأله شبيه سازي هيچ تفاوتي با ايجاد انسان در رحم مادر ندارد در ابتداء ذکر اين نکته ضروري است که نظام هستي داراي قوانين و سنني است که از مهمترين آنها قانون عليت است که اگر تمام شرايط و زمينه ها و اجزاء علي محقق شد و مانعي هم نبود تحقق معلول ضرورت پيدا مي کند و تخلف محال است چنانچه اگر بعضي از اجزاء علت محقق نبود يا مانعي در بين بود تحقق معلول محال است. حال بايد ديد نقش پدر و مادر در ايجاد فرزند در رحم مادر چگونه است. روشن است که پدر و مادر ايجاد کننده زمينه حيات فرزند هستند بدين معنا که با ريخته شدن نطفه در رحم مادر و گذشتن مدتي زمينه براي اعطاء حيات از جانب خداوند آماده مي شود و پدر و مادر به عنوان علل معده در اينجا دخيل بوده اند که اگر اين زمينه توسط والدين ايجاد نشود تولد فرزند محال است مگر از طريق اعجاز و اگر شرايط افاضه حيات کاملا فراهم شود اعطاء حيات ضرورت پيدا مي کند. حال اين ايجاد زمينه گاه به صورت معمولي و طبيعي است مثل تخم مرغي که زير بدن مرغ با حرارت بدن مرغ در مدت معين مثلا سه هفته متوالي قابليت اعطاء حيات پيدا مي کند حال ممکن است انسان همين زمينه را در جايي غير از زير بدن مرغ و در مدتي کمتر ايجاد کند خوب وقتي زمينه ايجاد شود به قانون عليت اعطاء حيات ضرورت پيدا مي کند حال اگر انسان موفق به شبيه سازي شود معنايش اين است که انسان توانسته در جاي خارج از رحم قابليت اعطاء حيات در موجودي را ايجاد کند واز اين جهت که نقش انسان تنها اعداد و آماده کردن زمينه اعطاء حيات است فرقي بين ريختن نطفه در رحم و شبيه سازي نيست بهتر است اين شبهه و جوابش را عينا از زبان گوياي استاد مطهري نقل کنم: ايشان مي فرمايند: آيا اگر بشر روزي موفق شد و قانون خلقت جانداران را کشف کرد - همان طوري که بسياري از قوانين ديگر موجودات را کشف کرده - و تمام شرايط و اجزاء مادي ترکيب موجود زنده را به دست آورد آيا آن موجود مصنوعي حيات پيدا مي کند؟ جواب اين سؤال اين است که قطعا حيات پيدا مي کند زيرا محال است که شرايط وجود يک افاضه کاملا فراهم شود و آن افاضه تحقق پيدا نکند... در اينجا ممکن است اين شبهه باز در اذهان بيايد که پس تکليف آن مطلب که حيات فقط به دست خداست و غير خدا از حريم عمل احياء و اماته بيرون است چه مي شود و قبلا گفتيم که اين مطلب را خود قرآن کريم هم قبول کرده است جواب اين مطلب پس از تذکر مطالب گذشته واضح است اگر بشر روزي چنين توفيقي حاصل کند منتها کاري که کرده اين است که توانسته شرايط حيات را فراهم کند نه اين که حيات را بيافريند. بشر حيات نمي دهد قابليت ماده را براي افاضه حيات را کامل مي کند و به اصطلاح بشر فاعل حرکت است نه مفيض وجود بشر اگر روزي چنين توفيقي حاصل کند از نظر کشف علمي کار مهمي کرده ولي از نظر دخالت در ايجاد حيات همان مقدار دخالت دارد که پدر و مادر در ايجاد حيات فرزند دخالت دارند... گو اين که بشر مي تواند با کشف قوانين افاضه و قبض حيات، موجبات ماده اي را براي حيات فراهم کند يا از بين ببرد (جموعه آثار، ج 13، ص 58 و 59). از اين بيان - استاد جواب ذيل سؤال هم روشن مي شود اين که در چهار ماهگي روح در جسم حلول مي کند [که البته اين مطلب در آيات قرآن کريم نيامده] در صورتي است که در رحم باشد يعني در رحم در اين مدت جنين آمادگي و لوج روح پيدا مي کند اما در غير رحم ممکن است زمان ايجاد اين زمينه کمتر يا بيشتر شود.
اين جواب، جوابي بود که در سطح معمولي به اين قبيل سؤالات داده مي شود اما در سطح بالاتر به اقتضاء توحيد در فاعليت بايد گفت که هر چه در عالم هستي محقق مي شود فعل حق است اگر انسان فعلي را انجام مي دهد خود انسان و علم و فکر قدرتش همه از قبل ذات حق است و فاعليت انسان در طول فاعليت حق است به همين خاطر خداوند متعال اماته و ميراندن را که مقابل احياء و زنده کردن است در بعضي آيات نسبت به فرشته مرگ مي دهد «
قل يتوفاکم ملک الموت
»؛ (سجده، آيه 11).
در بعضي آيات نسبت به فرستادگان توفته رسلنا (انعام، آيه 61).
و در جاي ديگر نسبت به خودش مي دهد «الله يتوفي الانفس» (زمر، آيه 42).
ابتدا ممکن است کسي بگويد در اين آيات تناقض وجود دارد. ولي حقيقت امر اين است که اين ارتباط ارتباط طولي است يعني آنچه مؤثر حقيقي است اراده خداست که در رأس همه چيز قرار دارد مولد همه نيروها و فعاليت ها اوست اراده اوست که از راه ملک الموت جريان پيدا مي کند. همين طور در زمينه احياء اراده اوست که از کانال انسان تحقق پيدا مي کند و اوست که ممکن است به انسان قدرت احياء بدهد و اين معناي سطر اول است که عرض کردم با تأمل در نحوه فاعليت حق جواب سؤال روشن مي شود. جهت تحقيق کامل در اين زمينه ر.ک:
- اصالت روح، استاد سبحاني
- معارف قرآن، استاد مصباح يزدي
- مقالات فلسفي
- قرآن و مسأله حيات، استاد مطهري
- معرفت نفس، استاد حسن زاده آملي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1532
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت