تصور خدا و لیس کمثله شئ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تصور خدا و لیس کمثله شئ
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تصور خدا و لیس کمثله شئ
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
سوال:
مفاهیمی که ما در ذهن داریم، همگی متخذ از مخلوقات و یا ساخته ذهن خود ماست. چگونه با این مفاهیم می توان خدای لیس کمثله شیئ را شناخت؟ آیا روایاتی از قبیل لا تتفکروا فی ذات الله و یا لا تتکلموا فی ذات الله این موضوع را تأیید نمی کند؟
پاسخ تفصیلی:
شناخت خداوند با مفاهيم ذهني، به يك معنا ناممكن و به يك معني امري ميسور است اما شناخت كنه و ذات و صفات خداوند از طريق مفاهيمي ذهني كه خود شناخته ذهن بشر است، امري ناممكن است زيرا مستلزم احاطه محدود بر نامحدود است و اين عقلا و منطقا محال است. اما اين به معناي آن نيست كه انسان هيچ گونه شناخت عقلي و مفهومي از خداوند ندارد به گونه اي كه منجر به تعطيل شناخت خداوند بشود. امام علي (ع) در نهج البلاغه مي فرمايند: «لم يطلع العقول علي تحديد صفته و لم يحجبها عن واجب معرفته؛ عقل ها را اجازت نداده كه حدود صفات او را مشخص كنند اما در عين حال آنها را از مقدار لازم معرفت ممنوع شناخته است و پرده اي ميان عقول و آن «مقدار واجب» قرار نداده است».
بنابراين آشكار است در عين ناتواني در عين ناتواني خردها و انديشه ها از رسيدن به كنه و نهايت معرفت خداوند، يك «مقدار واجب» در كار است كه آن مقدار نه تنها ممنوعيت نيست بلكه وجوب و لزوم تحقيق در كار است. استاد شهيد مطهري پس از استناد به سخن امام علي مي گويند:
بسمه تعالي خود على (ع) مباحث بسيار عميقى با روش استدلالى و عقلى و فلسفىدر الهيات طرح كرده كه هرگز در جهان سابقه نداشته است تعليمات او خودعامل بسيار مهمى براى توجه به الهيات عقلى و پيشرفت الهيات عقلى در جهاناسلام و بالاخص در جهان شيعه بشمار ميرود. بهر حال اين مطلب كه حق عقل در اين مسائل چه اندازه است آيا بايددر اين مسائل يكسره قائل به تعطيل و تعبد باشيم خصوصا با توجه اينكهمىگويند اسماء الله توقيفى استيا آنكه در حدود معينى امكان معرفت براىعقل هست فعلا محل بحث نيست بعدا در همين مقاله مورد بحث واقع خواهد شد. آنچه فعلا مطرح است اينست كه ما خدا را چگونه تصور مىكنيمبديهى است كه تصور خدا مستقيما از راه حواس وارد ذهن نمىشود زيرا گذشته از اينكه ميدانيم ادراكات حسى ما از چه نوع و چه مقوله است و تصورخدا در ميان آنها يافت نمىشود مدركات حسى ما محدود و مقيد است و خداوندحقيقتى مطلق است و محدوديت با ذات او ناسازگار است پس از چه راه ما ذاتحق را تصور مىكنيم . با تركيب مفاهيم انتزاعى، خدا را تصور مىكنيم
در مقاله پنجم تحت عنوان پيدايش كثرت در ادراكات يك سلسلهبحثهاى كلى در باره كيفيت پيدايش مفاهيم انجام شد با توجه به آنچه در آنجاگفته شد بايد بدانيم كه تصور خداوند از نوع تصور ماهيات نيست تا لازمآيد ذهن قبلا به فرد و مصداق آن از راه حواس ظاهره يا باطنه رسيده باشدتا بتواند آن را تخيل و سپس تعقل نمايد بلكه اين تصور از نوع تصور آنسلسله معانى و مفاهيم است كه معقولات ثانيه فلسفى ناميده مىشود از قبيلمفهوم وجود وجوب قدم عليت و امثال اينها اينگونه تصوراتكه انتزاعى مىباشند نه مسبوقند به صورت حسى و نه به صورت خيالى بلكه عقلمستقيما آنها را از صور حسى و خيالى انتزاع مىكند اينگونه تصورات هموارهبصورت كلى در ذهن وجود دارند آرى تصور ذات بارى از قبيل تصور مفهوموجود و مفهوم وجوب و امثال اينها است با اين تفاوت كه تصور خداوند ازناحيه تركيب چند مفهوم از اين مفاهيم يا يكى از اين مفاهيم با مفهومى ازنوع ماهيات صورت مىگيرد از قبيل مفهوم واجب الوجود علت نخستينخالق كل ذات ازلى كمال مطلق و امثال اينها . اختصاص به خداوند ندارد تصور ما در باره ماده اولى جهان نيز از همينقبيل است ما تصورى از ماهيت و ذات و كنه ماده اولى جهان نداريم ولى او رابه عنوان ماده اولى كه يك عنوان انتزاعى و ثانوى است تصور مىكنيم و احيانابرهان بر وجودش اقامه و وجودش را تصديق مىكنيم . اساسا اگر ذات حق به هيچ وجه قابل تصور نبود همانطور كه امكان معرفتو شناسائى و تصديق نداشت امكان انكار و بلكه شك هم نداشت ما تا چيزى رابه نحوى از انحاء تصور نكنيم نه مىتوانيم وجودش را انكار كنيم و نه مىتوانيم در وجودش شك كنيم و حتى نمىتوانيم مدعى شويم كه نمىتوانيم او را تصور كنيمزيرا تا چيز را تصور نكنيم نمىتوانيم منكر وجودش يا تصورش بشويم پس ماخدا را هم تصور مىكنيم و هم تصور نمىكنيم ما او را حتيك عنوان عام انتزاعىاز قبيل خالق كل تصور مىكنيم اما كنه ذاتش را تصور نمىكنيم . اشكال بيشتر در تصور ذات واجب از اين ناحيه است كه ذات واجب مطلقو لا يتناهى است و ذهن او را به عنوان ذات مطلق و لا يتناهى تصور مىكند درصورتى كه ذهن قادر به تصور مطلق و غير متناهى نيست . در پاسخ اين اشكال اول بايد مطلق را معنى كنيم: اطلاق بمعنى اسم مفعولى يعنى رهائى مثلا مفهوم انسان بخودىخود يك مفهوم رها و آزاد است و دائره وسيعى را فرا مىگيرد اما همينكهمفهوم سفيد پوست بان اضافه شد مقيد مىگردد مفهوم انسانسفيد پوست فقط قسمتى از سطح دائره اول را شامل مىشود و دائرهاى درداخل دائره اول تشكيل مىدهد همينكه مفهوم دانشمند را براى بار دوماضافه كرديم و گفتيم انسان سفيد پوست دانشمند محدودتر مىشود و دائرهكوچكترى در داخل دائره دوم تشكيل مىشود و همينطور . از اينجا معلوم مىشود كه ما تا مطلق را تصور نكنيم نمىتوانيم مقيدرا تصور كنيم هر مقيدى از اجتماع چند مطلق تشكيل مىشود و حقيقت هرمطلق عبارت است از مقيد منهاى قيد يعنى نبودن قيد كافى است براى اطلاقو ارسال مفهوم . البته محققين در اينجا تحقيق خاصى دارند و مدعى هستند كه آنچه در ضمنمقيد وجود دارد خود مطلق نيست بلكه جامع مشترك ميان مطلق و مقيد است و آنراطبيعت لا بشرط مقسمى مىنامند و خود مطلق را لا بشرط قسمى مىخوانند اينبحث از حدود اين مقاله خارج است و با مدعاى قبلى ما هم منافاتى ندارد . پس اين ايراد: ذهن قادر به تصور مطلق نيست ايراد درستى نيست. در اينجا اين اشكال باقى مىماند كه اولا اطلاق مفهومهائى از قبيل مفهومانسان و سفيد پوست و غيره اطلاق نسبى است اين معانى و مفاهيم يك محدوديتذاتى دارند كه از آن تجاوز نمىكنند . مثلا مفهوم انسان يك مفهومى است كه بالذات شامل درخت و گوسفندنمىشود ولى نسبت به افراد خود مطلق و رها است پس اين مفهوم از جهتىمطلق است و از جهتى محدود و مقيد اما اطلاق ذات حق نسبى نيست و به همينجهت نبايد با اين چيزها قياس شود . ثانيا اين معانى اطلاق مفهومى استيعنى همه اينها يك سلسلهمفاهيم ذهنى مىباشند كه نسبت به گروهى بىشمار از قيود مفهومى مطلق و رهامىباشند ولى ذات حق از سنخ مفاهيم نيست آنجا كه مىگوئيم ذات حقمطلق است منظور اين نيست كه ذات حق كلىترين مفاهيم است و اين مفهومهيچ محدوديتى ندارد نظير مفهوم شىء بلكه منظور اطلاق وجودىاستيعنى ذات حق در متن واقع و ظرف خارج مطلق و لا حد است هيچ نوعمحدوديت مكانى زمانى امكانى ماهيتى ندارد پس تصور مطلقات مفهومىدليل بر امكان تصور مطلق وجودى نيست . جواب اينست كه سخن در اين نيست كه اطلاق ذات حق اطلاق مفهومىاستسخن در اينست كه ما اطلاق وجودى ذات حق را در ذهن خود چگونهتصور مىكنيم تصور اين اطلاق مستلزم اين نيست كه واقعيت اين اطلاق درذهن منعكس شود يا ذهن ما خارجا با آن متحد شود بلكه ما اين اطلاقرا با كمك نفى تصور مىكنيم به اين طرز كه مفهوم وجودمشترك را تصور مىكنيم و سپس شباهت و مماثلت وجود حق را با ساير وجوداتدر محدوديت و بعضى جهات ديگر از ذات حق سلب مىكنيم و باين ترتيب ازذات حق كه وجود مطلق است تصورى در ذهن خود مىآوريم . تصور لا يتناهى نيز همينطور است مثلا در اين باره مىانديشيم كه فضا ! متناهى استيا غير متناهى خود اين سؤال كه براى ذهن مطرح است دليلاست كه ذهن همچنانكه تصورى از متناهى دارد تصورى هم از غير متناهىدارد در صورتى كه اگر ذهن بخواهد مصداق فضاى لا يتناهى را تصور كنديعنى بخواهد غير متناهى را نزد خود مجسم كند در حالى كه آن فضاى مجسم ذهنىواقعا غير متناهى باشد امكان پذير نيست ولى اگر ذهن فضاى محدود رادر خود مجسم كند آنگاه مفهوم كلى فضا و هم مفهوم محدوديت را تعقل كندآنگاه مفهوم نفى و عدم را بر فضاى محدود اضافه كند امرى ممكن و معقول استو واقعا مفهوم فضاى نامحدود را تصور كرده است . پس ذهن بطور مستقيم قادر نيست غير متناهى را تصور كند ولى بطورغير مستقيم قادر است و به تعبير ديگر ذهن قادر نيست غير متناهى را تخيلكند يعنى در قوه خيال كه قوهاى نيمه مجرد است و خود و مدركاتش ذى بعد مىباشندآنرا بگنجاند زيرا مستلزم اينست كه ذهن در آن واحد بعدى غير متناهىدر خود جاى دهد و اين غير ممكن است و لا اقل براى نفوس عادى غير ممكناست اما مانعى نيست كه ذهن غير متناهى را تعقل كند يعنى با تركيب يكسلسله مفاهيم كلى تصورى كه البته از نوع ماهيت نخواهد بود بلكه از نوعمفاهيم انتزاعى خواهد بود براى خود بسازد . ذهن هميشه براى درك و تصور حقايقى كه از درك مستقيم آنها ناتواناست به اين وسائل متشبث مىشود يعنى از طريق غير مستقيم تصور معقول و صحيحىبدست مىآورد . پس معلوم شد تصور خداوند در آن حدود كه براى فلسفه تحقيقدر باره وجود يا عدم آن را ميسر سازد براى ذهن ممكن است . و همچنين معلوم شد بهمين نحو براى ذهن ادراك صفات بارى تعالى كههمه نامحدود و غير متناهى مىباشند نيز ميسر است بارى تعالى علم نامحدودو حيات نامحدود و كمال و جمال نامحدود و اراده و مشيت نامحدود و خير و رحمتنامحدود است هيچ مانعى نيست كه ذهن نامحدودى صفات او را بشناسد . اما اينكه حدود برد و پيشروى عقل در درك ذات و صفات ذات حقچه اندازه است مطلبى است كه از حدود اين بحثخارج است و در آينده اندكىدر باره آن بحثخواهد شد.) ح» ولى در عين حال نبايد تصور كرد كه ما مقيد را بىمطلق تصورمىكنيم . زيرا هر مقيد مجموع چندين مطلق است كه بواسطه مقارنت وبر خورد همديگر را مقيد ساخته و از اطلاق انداختهاند انسان كوتاهسفيد مقيدى است كه از سه تا مطلق بوجود آمده است پس ما مطلقرا تصور مىكردهايم ولى در ميان قيود . و از همينجا است كه اگر مطلق را بشنويم بواسطه انس ذهنىخود براى وى از قيود مانوسه خود تصورى مىسازيم چنانكه يك دهاتىبىخبر از جهان بيرون اگر بشنود كه در نيم كره غربى شهر بزرگى استبنام نيويورك در ذهن وى شكل يك آبادى بزرگى مجسم مىشود حد اكثرصد برابر آبادى خودش كما و كيفا . ولى ما براى اصلاح تصور وى مىگوييم نيويورك آبادى استليكن نه از اين آبادىها چنانكه بيك خوار بار فروشى ساده لوح مىگوييماكنون تا نه رقم اعشارى توزين مىكنند ولى با ترازوئى نه از اينترازوها . نتيجه
از اين بيان دستگير مىشود كه ما اطلاق مفهومى را پيوسته بانفى نگهدارى مىنماييم و نياز ما باين نفى در مورد علت جهان هستىخدا از هر مورد ديگر بيشتر است . زيرا هر چه در مورد خدا اثبات كنيم از ذات گرفته تا صفاتمطلق خواهد بود زيرا تقيد و اشتراط چنانكه روشن شد معلوليت رادر بردارد و اطلاق را با نفى بايد نگهدارى كرد مىگوييم خدا موجوداست ولى نه مانند اين موجودات . مىگوييم خدا وجود دارد علم دارد قدرت دارد حيات داردولى نه ازين وجودها نه ازين علمها نه ازين قدرتها نه ازين حياتها. روى هم رفته صفات خدا اطلاق دارند و با نفى نگهدارى مىشوند چنانكهذات نيز چنين بود. اكنون بايد ديد كه اين صفات را چگونه و از چه راه مىتواناثبات كرد
ذهن هميشه براي درك و تصور حقايقي كه از درك مستقيم آنها ناتوان است به اين وسايل متشبث مي شود يعني از طريق غيرمستقيم، تصور معقول و صحيحي به دست مي آورد.پس معلوم شد تصور خداوند در آن حدود كه براي فلسفه، تحقيق درباره وجود يا عدم آن را مسير سازد، براي ذهن ممكن است. و همچنين معلوم شد به همين نحو براي ذهن ادراك صفات باري تعالي كه همه نامحدود و غيرمتناهي مي باشند نيز ميسر است. باري تعالي علم نامحدود و حيات نامحدود و كمال و جمال نامحدود و اراده مشيت نامحدود و خير و رحمت نامحدود است. هيچ مانعي نيست كه ذهن نامحدودي صفات او را بشناسد.اما اين كه حدود برد و پيشروي عقل در درك ذات و صفات ذات حق چه اندازه است، مطلبي است كه از حدود اين بحث خارج است و در آينده اندكي درباره آن بحث خواهد شد. (اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، ص 142-146)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2843
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت