غدير و رويگردانى مردم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
غدير و رويگردانى مردم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
غدير و رويگردانى مردم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حدیث غدیر
,
امام علی (ع)
سوال:
اگر جانشينى حضرت على عليه السلام در روز غدير اعلام گرديده بود، چرا مردم از آن حضرت روى گردان شدند و در جريان سقيفه كسى در اين باره چيزى نگفت؟
پاسخ تفصیلی:
در گزارشهاى تاريخى- جز چند منبع- از واكنش شديد مردم و ياد آورى ماجراى غدير خم، كمتر سخن به ميان آمده است؛ با آنكه قطعاً بيشتر مردم مدينه در ماجراى غدير حضور داشتند؛ پس چرا پس از حدود 70 يا 84 روز «2» از اين ماجرا، آن را فراموش كردند؟
اعتراض مردم
احتمال قوى بر اعتراض عدهاى از مردم و يادكرد ماجراى غدير از سوى آنان و مخفى ماندن اين واكنش- به سبب سياست ممنوعيت نقل و تدوين حديث- وجود دارد؛ ولى اين اعتراضها چندان گسترده نيست، در حالى كه با توجّه به ماجراى غدير و تأكيد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بر تعيين جانشين، انتظار اعتراض گسترده، نامعقول نمىنمايد؛ بنابراين واكنشى چنين محدود، چگونه توجيه مىشود؟ براى يافتن سرنخهاى تاريخى اين مشكل، بايد موقعيت زمانى اين قطعه از تاريخ و نيز سير جريانهاى سياسى و اجتماعى از زمان واقعه تا وفات پيامبر صلى الله عليه و آله به دقت بررسى شود.
بر اين اساس، پىگيرى بحث در محورهاى زير ضرورت دارد:
يكم. قبل از تشكيل دولت اسلامى در مدينه به دست پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، مردم شهرهاى بزرگ حجاز و باديههاى منطقه به صورت نظام قبيلهاى زندگى مىكردند. در اين نظام، رهبر قبيله حق نداشت جانشين پس از خود را تعيين كند و پارهاى از ويژگىها از جمله سن معيار گزينش به حساب مىآمد.
دوم. رسول خدا نخستين كسى بود كه در اين سرزمين، نهادى به نام «دولت» پديد آورد و ارزشهاى فرا قبيلهاى ارائه داد. آن حضرت توانست قبايل مختلف شهرها و باديههاى منطقه را تحت يك نظام واحد متمركز سازد. مردم كه ايشان را پيامبرى آسمانى مىدانستند، تشكيل دولت از سوى او را امرى الهى به شمار آوردند و در برابر آن مقاومت قابل توجّهى نشان ندادند.
سوم. اسلام پيش از فتح مكه، به گونهاى روز افزون در ميان مردم شهرها و باديهها گسترش يافت تا جايى كه سال بعد (نهم هجرت) عام الوفود (سال هيئتها) نام گرفت؛ يعنى، سالى كه مردم دسته دسته در قالب هيئتهاى مختلف، نزد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىشتافتند و اسلام خويش را آشكار مىساختند.
البته انگيزه همه اين هيئتها، معنوى نبود و همه تازه مسلمانان ايمان قلبى نداشتند.
چهارم. يكى از آموزههاى اسلامى- كه پذيرش آن براى مردم دشوار مىنمود- مسئله تعيين جانشين بود؛ زيرا:الف. مردم فقط پيامبر صلى الله عليه و آله را داراى بُعد الهى مىدانستند و حكومت فرا قبيلهاىاش را مىپذيرفتند. در نگاه آنان، جانشين آن حضرت از اين ويژگى برخوردار نبود. «1»
ب. هنوز بسيارى از مردم خود را به اطاعت محض از دستورهاى دنيوى آن حضرت مقيّد نمىدانستند؛ به طورى كه در مواردى چون صلح حديبيه «2» و تقسيم غنايم حنين «3»، در برابر آن حضرت واكنش اعتراضآميز نشان مىدادند!
ج. بسيارى از مردم اطاعت از فرمانهاى دنيوى مربوط به بعد از زندگانى پيامبر را نمىپذيرفتند؛ زيرا هنوز از آموزههاى جاهلى- كه به رئيس قبيله اجازه تعيين جانشين نمىدهد- دل نبريده بودند؛ و طبيعى بود كه مسئله رياست دولت را از رياست يك قبيله مهمتر بدانند.
د. هنوز برخى از قريشيان تازه مسلمان، مىپنداشتند كه پيامبر صلى الله عليه و آله در راستاى رقابت قبيلهاى، مسئله نبوت را مطرح كرده است.
اين گروه با توجّه به اقبال عمومى مردم به آن حضرت، جرأت مخالفت نداشتند؛ ولى با تعيين جانشين- به ويژه از قبيله بنىهاشم- لب به اعتراض گشودند و با بهرهگيرى از پشتوانه فرهنگ قبيلهاى مردم، اعتراض خويش را روشنتر بيان كردند.
ه. در زمان جاهليت تنها اشرافى به مجلس مشورتى قريش (دارالندوه) راه مىيافتند كه به چهل سالگى رسيده باشند. «1» بر اين بنياد، پذيرش جانشين رسول خدا- به ويژه اگر آن فرد داماد پيامبر صلى الله عليه و آله بود و كمتر از چهل سال «2» داشت- بسيار دشوارتر مىنمود.
پنجم. دو نكته ديگر، پذيرش جانشينى امام على عليه السلام را دشوار مىساخت:
الف. حضرت على عليه السلام نزد قريشيان، به سبب دلاورىهايش در جنگهايى مانند بدر و احُد و به خاك و خون كشيدن بزرگان قريش، چهره مثبتى نداشت. اين پديده سبب شد به تبليغات گسترده روى آورند و چهره على عليه السلام را نزد همه اعراب منفى جلوه دهند! «3»
ب. مردم قبايل مختلف اين نكته را درك كرده بودند كه با توجّه به لياقتها و استعدادهاى قبيله بنى هاشم، اگر انگاره «جانشينى» در ميان آنان تثبيت شود، هرگز از آن خاندان بيرون نخواهد رفت.
ششم. نگاه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به جانشينى حضرت على عليه السلام، الهى و فراتر از روابط قبيلهاى و خويشاوندى بود؛ زيرا آن حضرت صلى الله عليه و آله به حفظ آيين وحى مىانديشيد و طبيعى است كه آشناترين فرد به كتاب و سنت و شجاعترين و كوشاترين شخص در راه گسترش اسلام را برگزيند. البته پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با وضعيت جامعه آشنا بود؛ از اين رو، از آغاز رسالت، در موقعيت های گوناگون و با بيانهاى متفاوت، ويژگىهاى حضرت على عليه السلام را يادآور مىشد و از جانشينى او سخن به ميان مىآورد. «1»
آن بزرگوار، سرانجام از سوى خداوند مأمور شد در بزرگترين اجتماع مسلمانان- كه برخى شمار آنها را بيش از يكصد هزار تن دانستهاند- آشكارا اين مسئله را اعلام كند «2» و دغدغه مخالفت جامعه را ناديده بگيرد.
قسمتى از آيه 67 سوره مائده- كه از اين دغدغه پيامبر پرده برداشته و به وى ايمنى مىبخشد- چنين است: ... وَ اللَّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاس «3»؛ «خداوند تو را از [شرّ] مردم نگه مىدارد».
در اين عبارت، دو واژه «عصمت» و «ناس» بسيار راهگشا است. خداوند پيامبر صلى الله عليه و آله را از چه چيزى حفظ مىكرد و «ناس» چه كسانى بودند؟
با توجّه به واقعيت خارجى و ايمن نماندن پيامبر صلى الله عليه و آله از شرّ زبان مردم و نيز با توجّه به اينكه سرانجام مسئله جانشينى امام على عليه السلام به سامان نرسيد، به نظر مىرسد يكى از وجوه واژه «يعصمك»، نگهدارى پيامبر صلى الله عليه و آله از هجوم فيزيكى و يكباره مردم باشد؛ چنان كه واژه «ناس» بر مردم عادى و اكثريت نو مسلمان آن زمان، دلالت دارد.
هفتم. تاريخ درباره بسيارى از حوادثِ مقطع زمانى بين غدير و وفات پيامبراكرم صلى الله عليه و آله ساكت مانده است؛ امّا كالبد شكافى دو پديده مهم آن عصر،
شدت اهتمام پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بر گزينش جانشين و گستره تلاشهاى مخالفان آن حضرت را آشكار مىسازد. اين پديدهها عبارت است از: سپاه اسامه و مخالفت با نگارش وصيت مهم رسول خدا. توضيح اينكه:
7- 1. پيامبر اكرم در واپسين روزهاى زندگىاش، فرمان داد لشكرى عظيم به فرماندهى جوانى نورس به نام اسامةبن زيد، به سمت دورترين مرزهاى كشور اسلامى (مرزهاى روم) رهسپار شود. «1» بررسى دقيق اين جريان، نشان مىدهد رسول خدا صلى الله عليه و آله در راستاى تثبيت جانشينى حضرت على عليه السلام به چنين اقدامى دست يازيد؛ زيرا:
الف. در آن هنگام و در آستانه وفات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، خالى كردن مركز حكومت از نيروهاى نظامى و فرستادن آن به دورترين نقاط، به صلاح جامعه نبود؛ چون احتمال مىرفت پس از وفات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، بسيارى از نومسلمانان قبايل اطراف سر به شورش بردارند و كيان جامعه اسلامى در معرض تهديد قرار گيرد. آنچه اين تصميمگيرى را منطقى جلوه مىداد، دور ساختن مخالفان جانشينى حضرت على عليه السلام از مدينه بود.
ب. انتصاب جوانى هجده ساله، «2» به مقام فرماندهى لشكر و عدم توجّه به اعتراضات اصحاب، جز از كار انداختن مهمترين «3» دستاويز مخالفان جانشينى امام على عليه السلام هيچ توجيهى نداشت؛ زيرا اسامةبن زيد از جهاتى چون سابقه مسلمانى، شرافت، شجاعت و كاردانى سر اصحاب به شمار نمىآمد و از نظر سنى حدود پانزده سال از على عليه السلام كوچكتر بود. حال با توجّه به آنكه در بسيارى از ويژگىها با حضرت على عليه السلام قابل مقايسه نمىنمود، در مقام فرماندهى سپاهى عظيم و متشكل از بزرگان صحابه- مانند ابوبكر، عمر، ابو عبيده جراح، عثمان، طلحه، زبير، عبدالرحمانبن عوف و سعدبن ابى وقاص- قرار گرفت.
ج. دقّت در تركيب سپاه اسامه نشان مىدهد تمام كسانى كه احتمال داشت با جانشينى حضرت على عليه السلام مخالفت ورزند، ملزم بودند در اين سپاه شركت جويند. «1» حتى كسانى كه به بهانه بيمارى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از اردوگاه به مدينه باز مىگشتند، با جمله تأكيدى «لعن اللّه من تخلف عن جيش اسامة» «2». از سوى پيامبر روبه رو مىشدند. در مقابل، ياران و موافقان جانشينى حضرت على عليه السلام چون عمار، مقداد و سلمان از حضور در اين سپاه معاف گشته و ملزم شدند در مدينه به سر برند. «3»
7- 2. يكى از پديدههايى كه در واپسين روزهاى حيات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تحقّق يافت، پيشگيرى از نگارش وصيت بود. رسول خدا در آن روزها- كه پيامبر با بالاگرفتن زمزمههاى مخالفت با جانشينى امام على عليه السلام به شدت نگران اوضاع شده بود- دستور داد ابزار نوشتن آماده سازند تا سندى صريح و ماندگار برجاى گزارد و از گمراهى امت جلوگيرى كند. مخالفان كه اين دستور را با نقشههاى چند ماهه خويش ناسازگار مىديدند، به شدت نگران شدند و با هذيان گو خواندن كسى كه جز وحى چيزى بر زبان نمىراند، از نگارش اين سند جلوگيرى كردند!!
تاريخ در اينجا تنها از يك تن يعنى خليفه دوم نام مىبَرد «1»؛ امّا آشكار است كه تنها يك نفر- بى آنكه جريانى نيرومند پشتيبانش باشد- نمىتواند با رسول خدا صلى الله عليه و آله مقابله كند. از اين رو بعضى از نصوص، گوينده اين عبارت را جمع دانسته، از كلمه «قالوا» استفاده كردهاند. «2» هشتم. نخستين تشكيلدهندگان جلسه براى خلافت- كه با هدف تعيين خليفهاى جز حضرت على عليه السلام در سقيفه گرد آمدند- انصار به شمار مىآمدند.
آن هم انصارى كه در همه جا به پيروى محض از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله زبانزد بودند و دوستى آنها با خاندان آن حضرت به ويژه حضرت على عليه السلام- بر همگان ثابت است.
سؤال:
چرا انصار با اين عجله، آن هم در حالى كه هنوز بدن پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله غسل داده نشده بود، جلسه تشكيل دادند؟
شواهد تاريخى، نشان مىدهد انصار هرگز از جانشينى شخصيتى مانند حضرت على عليه السلام، هراسناك نبودند و او را ادامه دهنده راه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىدانستند.
به نظر مىرسد آنان دريافته بودند امكان به قدرت رسيدن حضرت على عليه السلام وجود ندارد. سرپيچى ياران بزرگ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از حضور در سپاه اسامه و مخالفت آنان با نگارش وصيت از سوى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و به احتمال فراوان، حوادث ديگرى كه تاريخ، ما را از آن بىخبر گذاشته است، انصار را به اين نتيجه رسانده بود كه مهاجران، با عزمى جزم انديشه به دست گرفتن حكومت را در سر مىپرورانند و احتمال دارد قريشيانى كه سرانشان در نبرد با نيروهاى انصار كشته شده بودند، با بهرهگيرى از پيوند نزديك قريش و مهاجران، در پى انتقام بر آيند.
بنابراين، به سقيفه شتافتند تا طرفداران غصب حق حضرت على عليه السلام را دست كم از به دست گرفتن كامل قدرت باز دارند و به منظور حفظ جامعه انصار از توطئههاى آتى، سهمى از قدرت به دست آورند.
پس انصار و مردم مدينه، همگان حادثه غدير را به ياد داشتند و دلالت آن بر تعيين جانشين را مسلّم مىدانستند؛ امّا مشاهده تلاشهاى كسانى كه در جهت مخالفت علنى با غدير گام برمىداشتند و حركت طرفداران آن واقعه آسمانى را به شديدترين روش ممكن سركوب مىكردند، آنها را از هرگونه تلاش در جهت احياى ياد غدير باز مىداشت.
بنابراين، فارغ از اينكه وظيفه مردم چه بوده است؛ با بررسى اوضاع اجتماعى تا حدى طبيعى مىنمايد كه در اين زمان شاهد اعتراض عموم مردم و استدلال آنها به اين حادثه مهم تاريخى نباشيم؛ زيرا آنان با توجّه به زمينههاى قبلى، تلاش و استدلال خود را آب در هاون كوفتن مىدانستند.
ازکتاب پرسمان دانشجویی - امام شناسی
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%BA%D8%AF%D9%8A%D8%B1-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D9%8A%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%89-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت