قرآن و نام امامان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
قرآن و نام امامان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
قرآن و نام امامان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
سوال:
اگر امامت اهل بيت عليهم السلام از اركان دين است چرا نام امام على عليه السلام و ديگر امامان به صراحت در قرآن ذكر نشده تا موجب اختلاف و انحراف اذهان نشود؟
پاسخ تفصیلی:
حل اين مسأله در گرو كاويدن روش قرآن در معرفى امام على عليه السلام و ديگر ائمه هدى عليهم السلام و پى جويى راز اين مسأله است. در اين باره بحث را از چند محور پى مىگيريم:
يك. شخص يا شخصيت
اصولًا روش قرآن در بسيارى از موارد بيان اصول، قواعد شاخصها و معيارهاست، نه امور جزئى. در رابطه با امامان معصوم- به ويژه اميرمؤمنان عليه السلام و اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله- شيوه قرآن اين است كه عمدتاً آنان را با معرفى «شخصيت» ممتاز و برجستگىهايشان بشناساند، نه از طريق معرفى شناسنامهاى. اين شيوه حكمتهاى متعددى دارد كه در خلال مباحث به بعضى از آنها اشاره خواهد شد.
دو. اهل بيت در قرآن
قرآن در موارد متعددى، پرده از امتيازات و ويژگىهاى مربوط به شخصيت حقيقى و حقوقى اهل بيت عليهما السلام و به ويژه اميرمؤمنان عليه السلام برداشته است؛ برخى از اين آيات مانند آيه ولايت در مباحث پيشين گذشت.
آيات متعدد ديگرى نيز در اين باره وجود دارند، از جمله:
2- 1. وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً «1»؛ «و بر دوستى خدا به فقير و اسير و يتيم طعام مىدهند». مفسران بزرگ شيعه و سنى آوردهاند:
اين آيه در شأن علىبن ابىطالب عليه السلام و اهل بيت ايشان است و مسئله روزهدارى حضرت على عليه السلام و اعضاى خانواده آن حضرت و نيز دادن افطار خود به مسكين، يتيم و اسير در سه شب متوالى به طور متواتر نقل شده است.
2- 2. ... إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اهل الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً «2»؛ «همانا خدا مىخواهد كه هر رجس و آلايشى را از شما [خانواده نبوت] دور سازد و شما را از هر عيب پاك و منزه گرداند».
نفى هرگونه رجس و آلايش در آيه مساوى با عصمت است. در خصوص اين آيه مقالات و كتابهاى متعددى نگاشته شده و در اينكه شامل حضرت على عليه السلام و فاطمه عليها السلام و حسن و حسين عليهما السلام است، نزد شيعه و سنى اختلافى نيست. تنها اختلاف در شمول آن نسبت به همسران پيامبر صلى الله عليه و آله است.
علماى شيعه و برخى از اهل سنت (مانند امام شافعى)، به استناد ادله متعددى از جمله قرائن موجود در آيه و آيات و قبل بعد از آن شمول آن را نسبت به همسران پيامبر صلى الله عليه و آله رد كردهاند.
2- 3. در آيه مباهله قرآن حضرت على عليه السلام را به عنوان نفس پيامبر صلى الله عليه و آله معرفى كرده است. آيات ديگرى نيز وجود دارد كه به همين موارد اكتفا مىكنيم. در آيه اول اوج ايثار در شدت نياز، در آيه دوم طهارت مطلق از هر كژى و كاستى و عيب و گناه (عصمت) و در آيات پيش گفته مانند آيه ولايت تلفيق دو عبادت بزرگ با يكديگر، همراه با اوج اخلاص و خدا دوستى نمايان شده است. هم چنين آيات ولايت و ابلاغ و اكمال دين به شخصيت حقوقى يعنى ولايت اميرمؤمنان عليه السلام توجه دادهاند.
سه. چگونگى معرفى شخصيت
چنان كه گذشت قرآن به جاى معرفى شناسنامهاى رويكرد معرفى شخصيت را برگزيده است. افزون بر آن در چگونگى معرفى شخصيت اهل بيت به ويژه در عرصه شخصيت حقوقى، متد و شيوه خاصى دارد كه مىتوان آن را «آشكار گويى در عين رمزگونگى» نام نهاد. به عنوان مثال آيات تطهير، ابلاغ و اكمال و ... در لابهلا و در لفاف مطالب ديگرى بيان شده است، هرچند قرائن و دلايل محكمى از نظر تاريخى و هم در مضمون و سياق آيات وجود دارد كه ارتباط قطعى آنها را با شخصيت حقيقى يا حقوقى اهل بيت عليهم السلام روشن مىسازد. «1»
چهار. حكمت روش قرآن
شيوه ذكر شده حكمتهاى متعددى دارد؛ از جمله:
4- 1. انگشت گذاشتن روى اشخاص در مواردى، چندان نقشى در روشنگرى ندارد؛ بلكه در نهايت به نوعى پيروى كوركورانه مىكشاند.البته اين مانع نيست كه در موارد بايسته، افراد نيز معرفى شوند؛ ولى اساساً معرفى شخصيت، معرفى الگوها است و در نتيجه جامعه را به جاى گرايشهاى تعصب آميز جاهلانه، به سمت تعقّل، ژرفانديشى و توجّه به ملاكها، فضايل و امتيازات واقعى سوق مىدهد.
4- 2. معرفى شخصيت زمينهساز پذيرش معقول است؛ در حالى كه معرفى شخص در بعضى موارد موجب دافعه مىشود. اين روش، به ويژه در شرايطى كه شخص از جهاتى تحت تبليغات سوء قرار گرفته و يا جامعه به هر دليلى آمادگى پذيرش وى را ندارد، بهترين روش است. اين مسئله دقيقاً در مورد اميرمؤمنان عليه السلام وجود داشته است.
براى شناخت درست اين موضوع بايد شرايط و ويژگىهاى جامعه اسلامى در زمان نزول قرآن را در نظر گرفت تا در پرتو آن، بتوان به درك صحيحى از مسئله نايل آمد. بررسى دقيق اين مسئله از گنجايش اين نوشتار خارج است؛ ليكن به اختصار مىتوان گفت به استثناى اندكى از مؤمنان برجسته، اكثريت جامعه صدر اسلام نسبت به اهل بيت عليهم السلام- به ويژه حضرت على عليه السلام- پذيرش لازم را نداشتند. پيامبر صلى الله عليه و آله نيز در مقاطع مختلف، با دشوارىهاى زيادى، آن حضرت را مطرح مىساخت و در هر مورد، با نوعى واكنش منفى و مقاومت رو به رو مىشد. دلايل اين امر متعدد است؛ از جمله:
الف. بسيارى از مخالفان، كسانى بودند كه تا مدتى پيش، در صف معارضان اسلام قرار داشتند و روياروى خود، شمشير امام على عليه السلام را ديده و از همانزمان كينه وى را به دل گرفتهبودند. حضرتفاطمه زهرا عليها السلام يكى از علل روىگردانى مردم از آن حضرت را همين نكته (نكير سيفه) بيان فرموده است.
ب. تفكرات و سنتهاى غلط جاهلى، هنوز بر انديشه مردم حاكم بود و آنان امورى مانند گرايشهاى قبيلهاى، مسئله سنّ و ... را در امور سياسى دخيل مىدانستند. لذا مثلًا به بهانه جوان بودن حضرت على عليه السلام، وى را چندان شايسته براى رهبرى جامعه نمىدانستند.
ج. تفكّرى خطرناك در سطح جامعه تبليغ مىشد، مبنى بر اينكه پيامبر صلى الله عليه و آله درصدد است خويشان خود را براى هميشه، بر مسند قدرت و حكومت بنشاند. در اين راستا خدمات ارزنده آن حضرت را نوعى بازى سياسى تفسير مىكردند كه براى چنگ اندازى به حكومت، براى خود و اهل بيتش انجام داده است. بازتاب اين مسأله در برخورد جابربن نضر يا حارثبن النعمان الفهرى با پيامبر صلى الله عليه و آله پس از واقعه غدير «1» و نيز در سخنان يزيد پس از شهادت امام حسين عليه السلام كاملًا روشن است. «2»
اكنون اين سؤال پديد مىآيد كه در چنين وضعيتى، تا چه اندازه صلاح بود نام آن حضرت و يا امامان معصوم بعد از ايشان در قرآن به صراحت ذكر شود؟
ممكن است كسى با خود بينديشد كه اگر چنين شده بود، ريشه اختلافات از بن كنده مىشد و امت اسلامى يكپارچه و همآوا شده، راه هدايت را پيشه مىساخت؛ زيرا قرآن مورد قبول همه است و در آن اختلافى نيست.
اما آيا واقعيت چنين بود؟ هرگز! زيرا:
اولًا، موارد مختلفى در قرآن هست كه عليرغم بيان صريح يك مسأله باز در ميان مسلمانان اختلاف وجود دارد؛ از جمله: مسأله مسح پا در نماز كه قرآن به صراحت فرموده است: وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ «1»؛ «سر و پاهاى خود را تا برآمدگى دو پاها مسح كنيد».
ولى در عين حال اهل سنت به جاى مسح، پاهاى خود را مىشويند. اين گونه مخالفتها و اجتهادات در برابر قرآن يا سنت قطعى و معتبر بسيار زياد است.
علامه كاشف الغطاء در كتاب «الاجتهاد و النص» هفتاد مورد از اجتهادات خلفا در برابر نصوص صريح قرآنى يا سنت نبوى صلى الله عليه و آله را با مستندات دقيق آنها ذكر كرده است. «2» بررسى اوضاع اجتماعى آن زمان نشان مىدهد كه اين خطر به طور جدى وجود داشت كه بر سر مسئله امير مؤمنان عليه السلام، اساس اسلام و قرآن به خطر افتد و اگر نام آن حضرت به صراحت در قرآن مىآمد، اين مشكل وجود داشت كه طيف عظيمى- كه در جامعه، پايگاه تبليغاتى وسيعى داشتند و در صدر اطرافيان پيامبر صلى الله عليه و آله نيز بودند- به خاطر انگيزههاى سياسى رسالت آن حضرت و قرآن را يكسره نفى و انكار كنند و خطر جدى براى اساس اسلام و قرآن بيافرينند!!
شايد اين مسئله اغراق آميز بنمايد؛ اما رخدادهاى مهم تاريخى، به خوبى از اين نكته پرده برگرفته است. در اينجا تنها به ذكر يك نمونه- كه در منابع تاريخى مهم اهل تسنن آمده و از مسلمات تاريخى است- اكتفا مىشود:
مورخان برجسته آوردهاند كه چون پيامبر صلى الله عليه و آله لحظات آخر عمر خويش را مىگذراند، درخواست قلم و لوحى نمود تا سندى براى امت به يادگار نهد كه هيچگاه به انحراف و گمراهى گرفتار نشوند. اين درخواست براى اطرافيان كاملًا روشن و هدف از آن- با توجه به موضع گيرىهاى پيشين پيامبر صلى الله عليه و آله- واضح بود. در اين هنگام خليفه دوم بانگ برآورد: «انّ الرجل ليهجر!» «1»؛ «همانا اين مرد بر اثر شدّت تب هذيان مىگويد!!»
شگفتا! مگر خداوند در قرآن نفرموده است: وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى. إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى «2»؛ پس چرا پيامبر خدا و سخنگوى وحى در خانهاش و نزد عزيزترين و بهترين حاميانش، اين چنين جسارت آميز مورد طعن قرار مىگيرد و كار به جايى مىرسد كه از تصميم خود منصرف مىشود! زيرا پافشارى بر تصميم خود خطرى بزرگتر در پى دارد.
عمربن الخطاب در گفتگويى با ابن عباس گفت ما از روى دلسوزى براى اسلام على عليه السلام را به حكومت انتخاب نكرديم. اينكه خليفه در اين سخن و اين كار مخلصانه عمل كرده يا نه بحث ديگرى است، اما آنچه سخن خليفه به خوبى گواهى مىدهد اين است كه قريش از اين كه امامت در خاندانى باشد كه نبوت در آن بوده به شدت ابا داشته است.
استاد مطهرى در اين باره مىفرمايد:
«در ميان تمام فرمانهاى الهى هيچ دستورى مانند مسئله خاندان پيامبر و امامت اميرمؤمنان از جهت اجرايى كم شانس نبود زيرا به جهت تعصبات حاكم بر جامعه آن عصر آمادگى پذيرش اين مسئله وجود نداشت. امكان تمرد از دستور حضرت وجود داشت. با اينكه به پيامبر اكرم دستوراتى درباره اميرمؤمنان مىرسيد حضرت همواره نگران بودند منافقينى كه قرآن پيوسته از خطر آنها ياد مىكند به بهانه سپردن منصبها و امتيازات ويژه به خويشاندان به تبليغات منفى بپردازند. در صورتى كه سيره پيامبر در زندگى اجتناب از اختصاص امتياز ويژه براى خود و خاندانش بود و شايد سرّ به كارگيرى اين شيوه در قرآن يعنى در عين عدم صراحت گويا و آشكار سخن گفتن اين باشد كه از يك سو آيات مذكور دربردارنده قرينهها و نشانههايى است كه هر انسان منصف و بىغرضى ارتباط آنها با اهل بيت را درك مىكند و از سوى ديگر، تلاش شده مطلب به صورتى بيان شود كه آنهايى كه قصد تمرد و نافرمانى دارند تمردشان به نافرمانى صريح و آشكار در مقابل قرآن و اسلام منجر نشود» «1».
ازکتاب پرسمان دانشجویی - امام شناسی
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت