امامت در نگاه شيعه و سنى | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
امامت در نگاه شيعه و سنى
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
امامت در نگاه شيعه و سنى
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام شناسی
سوال:
اختلاف شيعه و سنى درباره امامت چيست و از كجا نشأت مىگيرد؟
پاسخ تفصیلی:
به رغم آنكه شيعه و سنى هر دو امامت را امرى لازم و اجتنابناپذير مىدانند، و نيز اينكه هر دو تعاريف به ظاهر مشابهى از امامت دارند، اما در عين حال تفاوتهايى بنيادين در ديدگاه آنها وجود دارد كه نشانگر دو هويت متفاوت تحت يك نام است. عمده اين تفاوتها عبارت است از:
يك. تفاوت در كاركرد امامت
امامت در نگرش شيعه تداوم راه نبوت در دوران خاتميت و در نگاه اهل سنت صرفاً يك تئورى حكومت است. از نظر شيعه و سنى پيامبر صلى الله عليه و آله حداقل داراى سه مقام بوده:
1. دريافت و ابلاغ وحى رسالى
2. تبيين معصومانه و بدون خطاى وحى
3. زمامدارى و مديريت كلان جامعه اسلامى.
از نظر هر دو گروه پس از رحلت پيامبر، وحى رسالى- نه وحى به معناى الهام و تحديث- براى هميشه قطع گرديد و هيچ كس نمىتواند عهدهدار چنين مقامى شود. اما دو مقام ديگر چه وضعى دارند؟ از نظر شيعه اين دو مقام نيز بر عهده كسى است كه خدا او را تعيين كرده است. چنين كسى همچون پيامبر گفتار و رفتارش عين دين و صواب است و بر همگان حجت مىباشد.
بنابراين او مرجع دينى مردم است. اما مرجعى خطاناپذير و وحدتبخش آراى متعارض، نه در حد يك مجتهد جايزالخطا. از طرف ديگر او عهدهدار رهبرى و زعامت جامعه اسلامى است و فرمانش در امور سياسى و اجتماعى واجبالاتباع مىباشد. «1»
افزون بر آن اكثريت قريب به اتفاق شيعه اماميه امام را انسان كامل و داراى مقام ولايت باطنى و حجت زمان و واسطه فيوضات الهى مىدانند. اين مرتبه از امامت كه اهل عرفان از شيعه اقتباس كردهاند اوج مفهوم امامت است.
علامه طباطبائى پس از بيان اينكه در پس ظاهر زندگى و احكام شريعت باطنى زنده و پويا به نام «ولايت» وجود دارد، بر آن مىشود كه احكام و ظواهر دينى بدون يك واقعيت باطنى كه اصل آن است تصورپذير نيست و آنچه دلالت بر ثبوت و دوام نهاد نبوت و احكام و مقررات شرعى در جهان بشرى دارد؛ دلالت بر ثبوت و دوام و فعليت نهاد ولايت دارد.
او سپس مىگويد: كسى كه عامل درجات قرب و امير قافله اهل ولايت بوده و رابطه انسانيت را با اين واقعيت حفظ مىكند در لسان قرآن «2» «امام» ناميده مىشود.
امام يعنى كسى كه از جانب حق سبحانه براى پيشروى صراط ولايت اختيار شده و زمام هدايت معنوى را در دست گرفته. ولايت كه به قلوب بندگان مىتابد، اشعه و خطوط نورى هستند از كانون نورى كه پيش اوست، و موهبتهاى متفرقه، جوىهايى هستند متصل به درياى بيكرانى كه نزد وى مىباشد. «1» بنابراين امامت نزد شيعه سه كاركرد اساسى دارد:
1. رهبرى سياسى و اجتماعى،
2. مرجعيت دينى،
3. ولايت باطنى.
در نظر اهل سنت امامت به معناى دوم و سوم وجود ندارد. آنها امامت را تنها در حد زعامت و رهبرى سياسى و اجتماعى باور دارند. «2» دو. تفاوت در جايگاه
جايگاه امامت نيز نزد شيعه و سنى متفاوت است. فروكاستن امامت به رهبرى سياسى و اجتماعى امت شأن امامت را در حد مسألهاى فرعى و ناظر به رفتار مكلفان فرو مىكاهد، اما در نظر شيعه امامت مسألهاى كلامى است و به فعل الهى و رابطه خدا با انسان بازگشت مىكند.
نصب امام از سوى خدا همچون انگيزش پيامبر لطفى از جانب پروردگار جهت نزديكتر شدن اختيارى بندگان به شناخت و انجام تكاليف خود و حداكثر بهره مندى از عنايات و فيوضات الهى است. «3»
سه. تفاوت در مبدأ مشروعيت
از آنچه گذشت روشن مىشود كه مبدا مشروعيت امام در تفكر شيعى نصب و تعيين خداوند است. همچنان كه انگيزش پيامبر امرى زمينى و بشرى نيست و خدا مىداند چه كسى شايستگى دريافت و ابلاغ و انجام رسالت الهى را دارد. اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ «1». همچنين تنها اوست كه مىداند چه كسى شايستگى تداوم بخشيدن به راه پيامبر، تبيين معصومانه دين، ولايت باطنى نفوس و رهبرى امت براساس آموزههاى ناب دينى را بدون كمترين تخلف و اشتباه داراست و لاجرم تنها مرجع ذىصلاح در اين عرصه خداوند است.
در مقابل اهل سنت برآنند كه امامت امرى زمينى و بريده از آسمان است.
البته اينكه زمينيان چگونه و براساس چه ضوابط و معيارهايى در اين باره اقدام كنند مسألهاى است كه جداگانه جاى بررسى دارد. «2»
چهار. تفاوت در شرايط
از نظر شيعه امام بايد داراى عصمت و علم به تمام حقايق و معارف و احكام شريعت و افضل مردم در همه كمالات انسانى به ويژه آنچه در راستاى اهدف و كارويژههاى امامت و رهبرى است باشد. «3» اهل سنت به رغم آنكه امامت را به رياست در امور دين و دنيا معنا كردهاند نه تنها عصمت و افضليت را شرط نمىدانند بلكه برخى از آنان همچون قاضى القضات ابويعلى و سعدالدين تفتازانى حتى علم به امور دينى و عدالت كه حداقل شرايط لازم براى حكومت دينى است را شرط ندانسته و بر جواز امامت فاسق و جاهل بيگانه تصريح كردهاند! «1»
بدون شك چنين امامتى به استفاده ابزارى از دين توسط ظالمان و جاهلان خواهد انجاميد. تاريخ حكومتهاى بنىاميه و بنىعباس گواه روشنى بر آفات چنين نگرشى در باب امت و رهبرى است.
پنج. تفاوت در مصداق
با توجه به آنچه گذشت مصداق امامان نزد شيعه و اهل سنت تفاوت بارز و آشكارى پيدا مىكند، زيرا شرايطى كه شيعه براى امامت قائل است در پيشوايان اهل سنت يافت نمىشود و آنان نيز مدعى وجود چنين شرايطى در آنها نيستند. تنها مصاديق مشترك و مورد قبول شيعه و سنى در امامت و رهبرى- با حفظ همه تفاوتهاى معيارى- حضرت على عليه السلام و امام حسن مجتبى عليه السلام در دوران كوتاه خلافتشان مىباشند. پيش و پس از آن دو مصداق مشتركى يافت نمىشود، زيرا امامان اهل سنت هيچ يك از شرايط مورد قبول شيعه را نداشتهاند.
از کتاب پرسمان دانشجویی - امام شناسی
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%8A%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%86%D9%89%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت