وحى و نبوغ بشرى | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
وحى و نبوغ بشرى
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
وحى و نبوغ بشرى
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
وحی شناسی
سوال:
آيا نمىتوان گفت وحى نوعى نبوغ است و به روانشناسى مدعى نبوت بازگشت مىكند و قرآن نيز محصول همين خلاقيت منحصر به فرد است؟
پاسخ تفصیلی:
وحى و نبوغ بشرىوحى با آثار نابغان بشرى، قابل مقايسه نيست. كسانى كه تفسير روانشناسانه از «وحى» ارائه مىكنند، مقصودشان آن است كه وحى، الهامى است كه از درون وجود پيامبر، به روح او افاضه مىشود و همان فوران خودآگاهىهاى باطنى شخصى است كه در موقعيت مناسبى متبلور مىشود؛ نه چيزى از خارج وجود وى.
به بيان ديگر، روح متعالى، فطرت پاك، ايمان و باور مستحكم به خداوند و دورى از ناهنجارىهاى اعتقادى و رفتارى و سلامت وراثت خانوادگى همه و همه، در انديشه او تأثير گذاشته، از وى شخصيتى ممتاز مىسازد و در عقل و بينش و حالات روانى او، اثر ويژهاى دارد. اين تأثير آن چنان عميق است كه رؤياها و حالات مختلف متظاهر از مركز ناخودآگاه، وجود خويش را ارشاد الهى نازل از آسمان و سروش غيبى به حساب مىآورد؛ در حالى كه اينها چيزى جز همان الهامات و باورهاى درونى خود او نيست كه براى وى، همچون يك اعتقاد راسخ جلوهگر شده است!! «1» اما به اعتقاد ما اين رويكرد با آنچه كه از حقيقت وحى به دست مىآيد، ناسازگار است؛ زيرا:
يكم. پيامبران، خود را نابغه و بالاتر از ديگران نمىدانستند و ايدههاى خويش را به خدا نسبت مىدادند. «2» پيامبران بىانتساب به نيروى خدايى، براى خود به طور مستقل هيچ ادعايى نداشتهاند؛ حال آنكه تمام نوابغ، اطلاعات، نگاشتهها، ديدگاهها و نظريههاى خود را ابتكار خود دانسته، آنها را به نام خويش به ثبت مىرسانند (مثلًا سعدى گلستان را به نام خود ثبت كرده و هدف از نگارش آن را نيز مطرح ساخته است). «3»
دوم. نبوغ، خلاقيت و ظهور شخصيت باطنى، همراه با محدوديتها است؛ در حالى كه قلمرو وحى نبوى گسترهاى فراخ دارد. پيامبران- خصوصاً حضرت رسول صلى الله عليه و آله- اطلاعاتى گسترده از گذشته، حال و آينده عالم و آدم داشتهاند. جالبتر آنكه مجموعه معلومات ايشان- كه يكباره بروز مىيابد- تناسبى با خصيصه نبوغ- كه تدريجى و همراه با تجديد نظر و تكميل است- ندارد. كدام نابغه را سراغ داريد كه ادعاى جامعيت در تمام عصرهاى مورد نياز سعادت بشر را كرده باشد؟ و كدام ذهن خلاق را مىشناسيد كه گفته باشد:
محصول فكرى من، آخرين و درستترين نظريه در موضوع خويش است؟
سعدى خود در گلستان، گفته است:
هر كه گردن به دعوى افرازد خويشتن را به گردن اندازد
سعدى افتادهاى است آزاده كس نيايد به جنگ افتاده
اول انديشه وانگهى گفتار پاىبست آمده است و پس ديواريا در جاى ديگر مىگويد:
گرچه شاطر بود خروس به جنگ چه زند پيش باز رويين چنگ
گربه شير است در گرفتن موش ليك موش است در مصاف پلنگ «1»اما سخن «وحى آسمانى»، اين است كه محتوايش دربردارنده تمام آن چيزى است كه سعادت ابدى و پايدار انسان را تضمين مىكند. «2» سوم. آنان كه تحليل روانشناسانه از وحى ارائه مىدهند، پيش فرضشان اين است كه نيروى باطنى انسان، به هنگام تعطيلى قوا و حواس ظاهرى، بيدار و فعّال مىشود؛ در حالى كه موقعيتهاى «من» وحىگيرندگان.
كاملًا يك موقعيت هشيار و با توجّه بوده است و بيشتر موارد نزول وحى- براساس روايتهاى تاريخى- مربوط به فرصتهايى است كه توجّه آنان معطوف به وظايف فردى، اجتماعى و تبليغى بوده است. «1» چهارم. اگر القاى پيام از خلاقيت حضرت رسول صلى الله عليه و آله نشأت مىگرفت، بايد تحت كنترل و اراده او مىبود و در تعامل اجتماعى هرگاه بدان نياز داشت، از آن سود مىجست؛ حال آنكه چنين نيست؛ بلكه بنا بر اسناد معتبر تاريخى، در برههاى از زمان «وحى» منقطع مىشد «2» و گاهى كه در شرايط حساسى به آن لازم بود، پيام خدا با تأخير ابلاغ مىشد. «3» پنجم. اگر قرآن براساس نبوغ شخص رسول خدا صلى الله عليه و آله بود؛ چرا وظيفه داشت آن را مخفى نكند. انسان در اظهار مقاصد درونى و قلبى خويش، آزاد است و گاهى مىتواند مطالبى را كتمان كند؛ چنان كه درباره برخى از تاريخها چنين چيزى گزارش شده است. اما رسول خدا صلى الله عليه و آله موظف بود هر چه دريافت مىكند، همان را به مردم برساند «4».
دو ويژگى مهم قرآن
يكم. اينكه با توجه به امّى بودن پيامبر صلى الله عليه و آله، طرح چنين آموزههايى نزديك به محال است. در سنجش ذهنى نمىگنجد كه فردى امّى، به اقتضاى وسايل علمى عصر خويش، معارف و مفاهيمى را عرضه كند كه فراتر از افق فكر وانديشه انسانى باشد! «1» شرح تفاصيل حيات جهان و انسان، تشريح جزئيات زندگى پس از مرگ و تبيين قوانين و برنامههاى زندگى انسان و ... از عهده كدام فكر درونى برمىآيد؟ تاريخ اجتماعى انسان، ميليونها كتاب را سراغ دارد؛ اما جز قرآن، كدام يك از آنها ادعاى كامل بودن و جامعيت خويش را دارد؟! «2» آيا سعدى، گلستان خود را جامع و كامل دانسته است؟، حافظ، نيوتن، گاليله، فردوسى، ابوعلىسينا و ... چطور؟ آيا اعجاز قرآن، تنها در لفظ آن است يا اعجاز محتوايى و از جهت آورنده آن نيز مورد نظر است؟ «3» دوّم. مدعاى ما آن است كه قرآن، كتاب خدا است؛ نه رسول او. از اين جهت ما در نوشتارهاى علوم قرآنى، پنج مطلب را در اين باره ثابت و مستدل مىكنيم:
1. مفاد و محتواى قرآن از سوى خداوند است؛
2. علاوه بر آن، تك تك الفاظ نيز از سوى خدا است؛
3. تركيبات اين الفاظ- كه در قالب آيات آمده- نيز از سوى خداوند است؛
4. مجموعه اين آيات- كه به صورت سورهها تجلى كرده- هم از ناحيه خداوند است؛
5. چينش و ترتيب سورهها در كنار يكديگر و تشكيل قرآن موجود نيز، از ناحيه خداوند است. «4»
در اين صورت آيا كلام خداوند، با كلام آفريده او، قابل مقايسه است كه حكم آثار بشرى را به اثر الهى، سرايت دهيم؟! آن هم آثار بشرى كه گاهى نيز در پارهاى از بخشها و فرازها، مشابه پيدا مىكنند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%88%D8%AD%D9%89-%D9%88-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%BA-%D8%A8%D8%B4%D8%B1%D9%89%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت