آفرينش جهنم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آفرينش جهنم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آفرينش جهنم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جهنم
سوال:
اگر هدف از آفرينش، فياضيت و رحمانيت است؛ چرا خداوند جهنم را آفريد؟
پاسخ تفصیلی:
حقيقت آن است كه بهشت و جهنم، جدا از مسئله لقاى پروردگار نيست؛ يعنى، «بهشتها»، از آثار و لوازم لقاى حضرت حق با اسماى «رحمت» و «مغفرت» است و «جهنمها» از آثار و تبعات لقاى پروردگار با اسماى «غضب» و «سخط» است. گفتنى است؛ هر وجود و موجودى در دنيا و نظامهاى ديگر و عوالم برتر و حتى آخرت، از آثار اسماى حسنى است. عوالم وجود، همه جلوههاى اسما بوده و هر اسمى، آثار خاص خود را دارد و در مراتب مختلف تجلّى مىكند.
هر فردى در مسير خود، با اسمى از اسماى ربوبى در ارتباط است. اگر آدمى در مقام طاعت باشد، با اسم «هادى» روبهرو است و خداوند با اين اسم او را تربيت و ربوبيت مىكند. اما اگر انسان در مقام طغيان و مخالفت با حضرت حق باشد، با اسم «منتقم» و «شديد العذاب» رو به رو خواهد بود «1».
از ديدگاه قرآن نيز، جهنم و جهنمها از آثار لقاى پروردگار با اسماى «غضب»، «سخط»، «انتقام»، «طرد» و «ردّ» است «2» و بهشت و بهشتها از آثار لقاى پروردگار با اسماى «رحمت»، «غفور»، «ودود» و «عفو» است «3».
حال اين پرسش مطرح مىشود كه چگونه مىتوان براى خداوند متعال- كه وجودش، كمال محض و رحمانيت محض است- اسماى غضب و سخط و انتقام، قابل تصوّر و توجيه باشد؟
براى پاسخ به اين پرسش، بايد به اين مقدمه دقيق و ژرف توجه كرد كه به يك نظر اسماى حسناى الهى، به «اسماى ذات» و «اسماى فعل» تقسيم مىشوند.
«اسماى ذات»، عبارت است از ظهورهاى ذات غيبى با كمالات ذاتى؛ مانند اسم «حى»، «قادر» و «عليم» كه هميشه براى خداوند ثابت است و ضد اين صفات براى او معنا ندارد.
در مقابل، «اسماى فعل» عبارت است از: اسمايى كه از مقام فعل حق، انتزاع شده و به حضرت حق نسبت داده مىشوند؛ مانند «خالق» و «رازق» كه از فعل حق، انتزاع شده و به او نسبت داده مىشوند.
با توجه به اين مقدمه در پاسخ به پرسش مذكور، مىگوييم: اسماى «غضب»، «سخط»، «انتقام»، «طرد» و «ردّ» از جمله «اسماى فعل» بوده كه در مقام فعل و از مقام فعل، انتزاع مىشود؛ و در مقام ذات غيبى وجود ندارد؛ بلكه ذات، همه نور، كمال و خير و خوبى است. به بيان ديگر، غضب و سخط، مانند حيات، علم و قدرت نيست كه در مقام ذات با وجود واحد، وجود داشته و عين ذات حق باشد؛ بلكه در مقام ذات، خبرى از غضب، سخط و انتقام نيست. آنچه در مقام ذات وجود دارد، صفات جمال است و اين صفات، در مقام فعل، منشأ و مبدأ غضب و سخط مىشود و انتقام خدا را پيش مىآورد.
حال در مقام فعل، چه چيزى پيش مىآيد كه اسماى غضب، ظاهر مىگردد و چه رخدادى تحقّق مىيابد كه موجب ظهور اسماى غضب مىشود و شامل موجود خاص يا انسانى مخصوص مىگردد؟ در پاسخ بايد گفت: آنچه غضب و سخط را پيش مىآورد، خصوصيات وجودى يك موجود است كه با اسماى جمال حضرت حق سازش نداشته، متناسب با آنها نيست.
وقتى انسانى با خصوصيت انكار خدا، ردّ فرمانهاى الهى، عدم قبول پيامبران او، دشمنى با احكام او و عصيان و طغيان، در برابر خداوند متعال قرار گرفت، غضب و سخط خداوند ظاهر مىشود؛ زيرا كسى كه معاند با خداوند است و با وصف مخالفت و مقاومت با او رو به رو مىشود، با اسم «قهّار» او مواجه خواهد گشت.
براى مثال، نور به همه جا مىتابد و تابشش گسترده است. نور به هوا، سنگ، سفيد، سياه، خاك و به همه مىتابد؛ ولى هوا و سفيدى، خاصيتى دارند كه آن نور را به زيبايى تبديل مىكنند؛ يعنى، نور در چيزى كه آن را قبول كند، اين چنين جلوه و ظهور مىيابد. اما آهن با تيرگى خود و مقاومتش، مىخواهد نور را ردع و طرد كند؛ اما نور كه ردع نمىشود. نور به همه مىتابد؛ ولى اين تابش در آهن- به دليل مقاومت آن و قبول نكردن نور- به آتش يا حرارت تبديل مىشود.ما انسانها نيز كه با اسم «نور» ذات مقدس حق روبهرو مىشويم، اگر دلمان همچون آهن تيره و سنگين بود، آن نور را ردع و طرد مىكنيم و آن نور تبديل به عذاب و سخط مىشود كه آثارش جهنم و جهنمها است.
اما اگر همچون گل لطيف بوديم و روشنى آن نور را جذب كرديم و از مواهبش بهرهمند شديم، با اسماى رحمت او مواجه مىشويم كه آثارش بهشت و بهشتها است «1».
خلاصه آنكه جهنم از آثار اسماى غضب خداوند است و اين اسما، در مقام فعل پيش مىآيد و از مقام فعل انتزاع مىشود؛ نه از مقام ذات خداوند كه همهاش خير و جمال و نور است. اعمال، روشها، رنگها و خصوصيتهايى كه متناسب با اسماى رحمت نيست، زمينهاى براى پيش آمدن غضب و سخط خداوند است و آثار آن عذاب، رنج، ناراحتى، سوزش و درد وصف ناشدنى (جهنم يا جهنمها) است.
بايد با تضرّع و گريه از خداوند خواست ما را با اسماى رحمت خود مواجه سازد و لقاى ما با چهره رحمتش باشد.
زارى و گريه قوى سرمايهاى است رحمت كلّى قوىتر دايهاى است
دايه و مادر بهانهجو بود تا كه كى آن طفل او گريان شود
طفل حاجات شما را آفريد تا بناليد و شود شيرش پديد
گفت «أَدْعُو اللَّه» بىزارى مباش تا بجوشد شيرهاى مهرهاش «2» چون بگريانم، بجوشد رحمتم آن خروشنده بنوشد نعمتم
گر نخواهم داد، خود ننمايمش چونْش كردم، بسته دل بگشايمش
رحمتم موقوف آن خوش گريههاست چون گريست، از بحر رحمت موج خاست «1»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%8A%D9%86%D8%B4-%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت