ماهيت ميزان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ماهيت ميزان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ماهيت ميزان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عالم قیامت
سوال:
ماهيت «ميزان» در قيامت چيست؟
پاسخ تفصیلی:
نظام قيامت، يك نظام تكوينى و حقيقى است؛ نه قراردادى و اعتبارى.
آيات قرآن با تعبيرات مختلف، ابعاد گوناگون اين نظام را تشريح كرده است كه براى اهل آن، اشارات و نكات خاصى دارد. در اينجا به ذكر چند نمونه از آيات قرآنى اكتفا و به تدبّر و تأمل در آنها توصيه مىشود:
1. وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما كانُوا بِآياتِنا يَظْلِمُونَ؛ «و در آن روز (قيامت) سنجش [اعمال از آن حق و از جانب] حق است؛ پس هركس ميزانهاى [عمل] او سنگين باشد، آنان خود رستگارانند و هركس ميزانهاى [عمل] او سبك باشد؛ پس آنانند كه به خود زيان زدهاند؛ چرا كه به آيات ما ستم كردهاند» «2».
اين آيات با تعبير جالبى، اين حقيقت را بازگو مىكند كه وزن و ميزان، از آن خدا بوده و از جانب او است؛ هر چقدر نامه عمل انسان با حق تطابق داشته باشد و هر مقدار كه حق، سنگينى كرده و بر اعمال انسان حاكم باشد، آدمى رستگار خواهد بود. در مقابل، هر اندازه كه صحيفه عمل از حق دور بوده و با آن مطابقت نداشته باشد، آدمى زيانبار و ستمكار به نفس خود خواهد بود. اين آيه به خوبى مىرساند كه عالم انسان با حق سنجيده مىشود؛ اگر چرخش به سوى حق بود، رستگارى است؛ وگرنه به سوى هلاكت و فلاكت.
2. وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبِينَ «1»؛ «ميزانهاى دادگرى را در روز رستاخيز مىنهيم، پس هيچ كس [در] چيزى ستم نمىبيند، و اگر [عمل] هموزن دانه خردلى باشد، آن را مىآوريم و كافى است كه ما حسابرس باشيم».
اين آيه مىگويد: ميزان قسط، «حق و عدل» است و به حدى ميزان دقيق است كه يك ذره- ولو به اندازه خردل- را ناديده نمىگيرد.
امام صادق عليه السلام «موازين» ذكر شده در اين آيه را «انبيا و اوصيا» دانسته است «2». با توجه به آيه قبل و اين روايت، مىتوان چنين استنباط كرد، آنچه صحيفه اعمال ما با آنها سنجيده مىشود، هم حق است و هم انبيا و اوليا؛ چرا كه تحقّق عينى حق در پيامبران، امامان و اوصيا است.
3. فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ «1»؛ «پس آن گاه كه در صور دميده شود، [ديگر] آن روز ميانشان نسبت خويشاوندى وجود ندارد و از [حال] يكديگر نمىپرسند. پس كسانى كه كفه ميزان [اعمال، افكار، عقايد، اوصاف و اخلاق] آنان سنگين باشد، ايشان رستگارانند و كسانى كه كفه ميزان [اعمال، اوصاف، عقايد و اخلاق] آنان سبك باشد، آنان به خويشتن زيان زده [و] هميشه در جهنم مىمانند».
اين آيات نيز به روشنى مىگويند: اگر مجموع نامه عمل و عالَمى كه آدمى براى خود ساخته است، به سوى حق سنگينى كرد، نجات مىيابد و آنان كه در مجموع گرايش وجودشان به سوى خداوند سبك باشد؛ جهنمى مىشوند.
4. قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَزْناً ذلِكَ جَزاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِما كَفَرُوا وَ اتَّخَذُوا آياتِي وَ رُسُلِي هُزُواً «2»؛ «بگو: آيا شما را از زيانكارترين مردم آگاه گردانيم؟ [آنان] كسانىاند كه كوشش آنها در زندگى دنيا، به هدر رفته و خود مىپندارند كه كار خوب انجام مىدهند. [آرى] آنان كسانىاند كه آيات پروردگارشان و لقاى او را انكار كردند؛ در نتيجه اعمالشان تباه گرديد و روز قيامت براى آنها وزنه [و ميزانى] نخواهيم نهاد.
اين جهنم سزاى آنان است؛ چرا كه كافر شدند و آيات من و پيامبرانم را به ريشخندگرفتند».
اين آيه شريفه نيز بيانگر اين حقيقت است كه هر قدر، موازين عالم انسان با حق تطبيق نكند و كشش او به سوى غيرحق شديد باشد، اصلًا وزنه و ميزانى براى او در كار نخواهد بود. انسانهايى كه كششى به سوى خدا نداشتند و اعمال، افكار، كردار، اوصاف و اخلاقشان براساس حق نبود؛ اصلًا ميزانى براى آنان وجود نخواهد داشت و مستقيم به سوى جهنم و جهنمها برده شده و سير قهقرايى خواهند داشت.
روايات نيز بيانهاى دقيق و عميقى درباره ميزان دارند كه در اينجا تنها به ذكر يك روايت اكتفا مىشود:
«هشام بن حكم روايت مىكند كه زنديقى [كه از مخالفان امام صادق عليه السلام بود] از حضرت پرسيد: آيا چنين نيست كه اعمال وزن مىشوند؟
[امام صادق عليه السلام در مقام پاسخ] فرمود: نه، حقيقت آن است كه اعمال جسم نيستند [تا وزن شوند]؛ بلكه موازنه [در چگونگى و در كيفيت] آن چيزى است كه عمل مىكنند. كسى احتياج به وزن كردن اشياء دارد [كه] عدد اشياء و سنگينى و سبكى آنها را نداند و هيچ چيزى بر خداوند پوشيده نيست. [زنديق] گفت:
پس معناى «ميزان» چيست؟ [امام صادق عليه السلام در پاسخ] فرمود: يعنى عدل.
[زنديق] گفت: معناى اين آيه در قرآن كه [مىفرمايد]: «پس كسى كه موازينش سنگين باشد»، چيست؟ [حضرت در پاسخ] فرمود: كسى كه عملش راجح باشد» «1».
اين حديث، نكات قابل تأملى را بيان مىكند:
1. ميزان، چگونگى عمل را مىسنجد و به كيفيت نظر دارد.
2. ميزان براساس عدل خواهد بود؛ يعنى، آن عالم و موقف به اندازهاى دقيق است كه هيچ عمل، صفت، خُلق و عقيدهاى را- هرچند كوچك و جزئى- در هنگام سنجش، فروگذار نخواهند كرد و از نظر دور نخواهند داشت.
3. ميزان، به معناى رجحان عمل انسان به سوى حق است.
بايد توجه داشت كه مسئله ولايت و ارتباط با اولياى الهى يكى از مصاديق گرايش به حق است. به طور مثال محبت و اتحاد روحى با اميرالمؤمنين عليه السلام «ميزان» را به سوى حق، سنگين خواهد كرد و آدمى را از فرو غلتيدن در جهنم و جهنمها و دورى از خداوند سبحان نجات خواهد داد «1».
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%8A%D8%AA-%D9%85%D9%8A%D8%B2%D8%A7%D9%86%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت