اصطلاحات تلاوت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اصطلاحات تلاوت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اصطلاحات تلاوت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
وحی شناسی
سوال:
مىخواستم بدانم چه فرقى ميان تلاوت، قرائت، ترتيل، تحقيق، تجويد، تفسير و تأويل وجود دارد؟
پاسخ تفصیلی:
تلاوت
«تلاوت» اصطلاحى مختص به خواندن كتابهاى آسمانى است و تلاوت اخص از «قرائت» مىباشد. هر تلاوتى قرائت است اما هر قرائتى، تلاوت نيست.
تلاوت قرآن در قالب الحان عرب، مورد تصويب پيغمبر اكرم است، و به فهم بهتر آيات كمك مىكند و انگيزش انسان را بر عمل بيشتر مىسازد. «1» البته لحن اهل فسق ممنوع است.
«ترجيع» نيز به معنى كشش آواز در گامهاى موسيقى است كه در قرآن نبايد به طرز كششهاى غنائى اهل كتاب و اهل فسق و رهبانان و نوحهگران باشد.
تلاوت قرآن لحن خاصى دارد كه بايد از استاد فن ياد گرفت كه آن استادان سينه به سينه از اساتيد سابق ياد گرفتهاند، تا به زمان امامان عليهم السلام و صدر اسلام رسيده است.
امام رضا عليه السلام فرمود: «حَسِّنوا بالقرآنِ اصواتَكُم» «2»
؛ يعنى براى قرائت قرآن آوازهاى خود را نيكو سازيد.
و به دنبال آن فرمود: «فَانَّ صَوتَ الحَسَن يَزيد القرآن حُسْناً» و اين نكته بسيار مهم است كه آواز خوب سبب افزايش تأثير قرآن در دلهاست. «1»
قرائت قرآن چهار مرتبه دارد؛
1. ترتيل، خواندن قرآن با تأنى و شمرده و شيوا مىباشد به طورى كه همراه با تدبر در معانى و رعايت تمامى قواعد تجويد است.
2. تحقيق، خواندن قرآن با حداكثر آرامش و تأنى، آهستهتر از قرائت و ترتيل و اشباع مدها و تحقيق همزهها و اتمام حركات و تحقيق مخارج حروف مىباشد.
قرائت تحقيق، روشى است كه جهت تعليم قرائت به شاگردان و تمرين زبان و رعايت كامل قواعد تجويد، استفاده مىگردد.
3. تحدير، سريع خواندن (سريعتر از تحقيق و ترتيل) ولى با حفظ احكام تجويد مىباشد.
4. تدوير، نوعى قرائت است نه به سرعت (تحدير) و نه به كندى (تحقيق) مىباشد.
افضل القراآت همان ترتيل است.
ترتيل
ترتيل يعنى درست و شمرده و شيوا خواندن قرآن مجيد، اين واژه در قرآن يكبار آمده است:
وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا «2»؛ «و قرآن را با ترتيل مناسب آن بخوان».
«ترتيل» خواندن به نظم و توالى و مقدم و مؤخر نكردن است و اصل آن از «ترتيل الاسنان» يعنى صاف و مرتب بودن دندانها است.
از امام على عليه السلام درباره وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا پرسيدند فرمودهاند: «الترتيل تجويد الحروف و معرفه الوقوف» «1»
؛ «ترتيل خوب ادا كردن حروف و آشنايى به وقفهايى قرآن است».
ابن جوزى در تعريف ترتيل مىنويسد: پيوسته و آهسته خواندن بدون شتاب است و قرآن بدون شتاب و به تأنى نازل شده است.
برخى گفتهاند؛ ترتيل آهسته و شمرده خواندن به قصد تدبر و تفكر و استنباط معانى است! «2»
در مجمع البيان در تفسير آيه شريفه وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: «هو انْ تَتَمَكَّنْ فيه و تُحَسِّنْ به صُوتَكَ»؛ «در قرائت درنگ كنى و آواز خود را به قرائت نيكو گردانى».
تفسير «3»تفسير در لغت به معنى روشنگرى و تبيين است و از اين باب است گفته خداوند فرموده است:
وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً «4»؛ «و براى تو مثلى نياورند، مگر آن كه (ما) حق را با نيكوترين بيان براى تو آورديم».
واژه تفسير در قرآن مجيد تنها همين يك مورد آمده است برخى اهل لغت، تفسير را به معناى آشكار كردن و پردهبردارى از پوشيده دانستهاند «5».
و برخى ديگر؛ تفسير را به معناى كشف مراد و مقصود گوينده از لفظ مشكل دانستهاند. «1» اما در اصطلاح، تفسير قرآن همان علم فهم قرآن است و مفسّر لازم است به شأن نزول، اسباب نزول، عام و خاص، مطلق و مفيد، مجمل و مبيين، محكم و متشابه آيات قرآن آگاهى داشته باشد.
شيخ طوسى مراد از تفسير قرآن را دانستن معانى و مقاصد آن و اغراض گوناگون آن مىداند «2».
علامه طباطبائى در الميزان، تفسير را اين گونه تعريف كردهاند: «التفسير هو بيان معانى آلايات القرآنيه و الكشف عن مقاصدها و مداليها»؛ «تفسير بيان معانى آيات قرآنى و كشف مقاصد و مداليل آنهاست».
طبق اين تعريف دو مرحله براى تفسير بيان شده:
مرحله اول بيان معانى آيات معناهايى كه از آيات به خودى خود با قطع نظر از ساير آيات و قرائن ديگر فهميده مىشود و مرحله دوم كشف مقاصد آيات يعنى آن معناهايى كه خداوند از آيات قرآن قصد كرده است.
تأويل
«تأويل» از «اول» به معناى رجوع است. «3»
كلمه تأويل 17 بار در قرآن مجيد آمده است و به سه معنى به كار رفته است:
1. به معناى «مآل امر» (سرانجام) در پنج مورد: نساء 59، اسراء 35، اعراف 35 (دوبار)، يونس 39
2. به معناى «تعبير رؤيا» در 8 مورد: يوسف 6، 21، 36، 37، 44، 45، 100 و 101.
3. به معناى «توجيه و تبيين متشابه» در چهار مورد: آل عمران 7 (دوبار)، كهف 78 و 82.
علامه طباطبائى مىگويد: «تأويل از امور عين است و فراتر از آن است كه قالبهايى الفاظ آن را فرا گيرد. آن امور و حقايق عينى را فقط به خاطر تقريب به اذهان ما مقيد به الفاظ و كلمات و عبارات نموده است اين الفاظ همانند مثلهايى هستند كه با آوردن آنها انسان به معناى مورد نظر نزديك شود.
قرآن در تمام موارد استعمال لفظ تأويل همان واقعيت عينى خارجى را در نظر گرفته است. «1»
استاد معرفت، عقيده دارد كه تأويل اصطلاحى است كه در دو معنا به كار رفته است:
1. توجيه متشابه، خواه اين متشابه كلام متشابهى باشد يا عملى كه به شُبه و رَيب انجامد اين قسم از تأويل مختص به آيات متشابه است.
2. معناى ثانوى كلام، كه از آن به «بطن» تعبير مىگردد در مقابل معناى اولى كه از آن به «ظهر» تعبير مىشود تأويل به اين معنى اختصاص به آيات متشابه نداشته بر همه قرآن سايه مىگستراند به عقيده استاد معرفت، اگر تأويل را عين خارجى بگيريم مصداق را با تأويل خلط نمودهايم.
__________________________________________________
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت