واقعيت و دين | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
واقعيت و دين
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
واقعيت و دين
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین شناسی
سوال:
اينجانب دانشجوى دكتراى مهندسى عمران مىباشم و به جهت ارتباط زياد با قشر دانشگاهى، در معرض سؤالات زيادى هستم كه تاكنون نتوانستهام به برخى از آنها پاسخ قانع كننده بدهم: در طى چند سال عمر ديدهايم كه نحوه انجام بسيارى از فروع دين عوض شده است؛ مثل جمله؛ «يا لطيف ارحَم عَبدك الضَّعيف» كه در سجده آخر قرائت مىشود و اكنون تقريباً همه گير شده و يا كيفيت سينه زنى و عزادارى براى امام حسين عليه السلام و يا از بين رفتن حرمت برخى از حرامها (مثل ماهى ازون برون و يا برخى موسيقىها و ...) آيا ممكن است بسيارى از فروع دين، ناشى از افكار ما و پيروى از ظن باشد؟
پاسخ تفصیلی:
در اين باره بايد به چند نكته توجه كرد:
1. دين داراى اصول و محكماتى است كه تغيير ناپذير و پايدار است.
معارف اساسى (مانند توحيد، نبوت و معاد) و احكام ضرورى (مانند اصل نماز،روزه، حرمت شراب) و حتى بسيارى از فروعات عقايد، اخلاقيات و احكام نيز از اين قسم است.
2. برخى احكام بر موضوعات با تعريف خاص وارد شده است؛ از اين رو هرگاه موضوع بازشناسى شود و يا تغيير يابد، چه بسا حكم نيز تغيير كند.
مثلًا ماهى بدون فلس حرام است. از طرف ديگر بعضى از ماهىها بدون فلس از آب گرفته مىشوند ولى تحقيقات اخير نشان داده است كه اصالتاً داراى فلس بوده ولى به عللى فلس ريزى دارد. در اين صورت بازشناسى موضوع موجب فتواى برخى از مراجع به حليت آنها شد. نمونه ديگر حرمت موسيقى لهوى است.
اكنون اگر در مورد بعضى از موسيقىها تشخيص داده شود كه مطرب و يا لهوى نيست، از آنجا كه شرايط حرمت را به طور كامل ندارد، حكم حرمت برداشته مىشود.
3. در مواردى نيز تغيير موضوع موجب تغيير حكم مىشود. فروش چيز نجسى كه منفعت حلال ندارد، از نظر شرعى حرام است. از همينرو همه فقهاى پيشين خريد و فروش خون را حرام مىدانستند. اما امروزه كه تكنولوژى پزشكى انتقال خون به بدن بيماران را ممكن ساخته است هيچ فقيهى فتوا به حرمت فروش خون نمىدهد، زيرا موضوع عوض شده و خون از جمله امورى شده كه داراى منفعت حلال است.
4. برخى اعمال و رسوم، جزء مباحات است و انجام و عدم انجام آن، به سليقه و تشخيص خود مردم واگذار شده است. مانند مراسم سينه زنى كه هر جامعهاى فرهنگ خاصى در عزادارى دارند. اين گونه موارد، به شرط اينكه به فعل حرام آلوده نشود، از سوى شارع منع نمىشود.
5. برخى اعمال از تجربيات بزرگان گرفته شده و جزء مقبولات گشته است و از آنجا كه در دايره بدعت و محرمات قرار ندارد- بلكه فوايدى بر آن مترتب است- انجام آن ترجيح دارد و دليل بر منع شرعى نيست (مانند برخى اذكار در نمازها كه به نيت مطلق ذكر گفته مىشود).
6. بعضى از احكام امضايى است؛ يعنى، در ميان عرف عقلا، رايج است و شارع منع نكرده؛ بلكه ادامه آن را جايز شمرده است (مانند بسيارى از معاملات و داد و ستدها چون بيمه و ...) در نتيجه به خوبى مىتوان به دست آورد كه هر آنچه فايده عقلايى داشته و منع شرعى نداشته باشد، جايز است.
براى توضيح بيشتر توجه به مطالب زير پرفايده است:
يكم. شيوههاى عزادارى، غير از ماهيت عزادارى است. عزادارى به گونههاى متفاوت و در شكلهاى مختلف، ظهور مىكند؛ بنابراين صرفاً يك ابزار است نه بيشتر.
دوم. ابزار و شيوههاى عزادارى، بايد با محتوا و پيام آن، متناسب باشد؛ به صورتى كه بتواند با بهترين، وجهى آن را به ديگران منتقل كند و لباسى باشد كه به قامت آن راست آيد.
سوّم. مىتوان براى ابلاغ محتواى پيام، از ابزارهايى كه در فرهنگ و تمدن ملل گوناگون وجود دارد، سود جست و آنها را به خدمت گرفت؛ چنان كه جهان اسلام زبان اردو را در هند به خدمت گرفت و آن را ابزارى براى صدور اسلام به شبه قاره قرار داد؛ يا فلسفه را از يونان گرفت و با اصلاحاتى آن را در خدمت آموزههاى وحيانى گذاشت و ....
چهارم. اسلام به آداب و رسوم ملل تا زمانى كه با آموزههاى اسلام در تضاد و تهافت نباشد، احترام گذاشته و هيچ منعى نسبت به آنها روا نمىدارد.
براى مثال اسلام هيچگاه براى زبان و رنگ لباس و كيفيت غذاى ملل مختلف، فنون، صنايع و علوم- مادامى كه با هنجارهاى اسلام منافات نداشته باشد- محدوديتى قائل نيست.
با توجه به آنچه گفته شد، از ديدگاه اسلام «عزادارى و سوگوارى» اهلبيت عليه السلام، مىتواند در قالبها، فرمها و ابزارى كه در ميان ملل و اقوام مختلف مرسوم بوده، محقق شود و به شيوههاى گوناگون تجلّى يابد. اين تا زمانى است كه قالبها، شيوهها و گونهها، به اصل پيام و محتوا لطمه وارد نسازد. از اين رو استفاده از برخى شيوههاى عزادارى- كه در زمان صدر اسلام نبوده بدعت در دين يا تغييرپذيرى دين و يا به منزله اثرپذيرى معرفت دينى از ذهنيات انسانى نيست و اساساً نبايد اينگونه امور را با روح و اصل ماهيت عزادارى يا ديگر مسائل دينى- چه در حوزه رفتارها و چه در حوزه بينشها و اعتقادات- كه ريشه در متن نصوص دينى دارد، خلط نموده و يكسان انگاشت.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%8A%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D9%8A%D9%86%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت