حديث ثقلين | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حديث ثقلين
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حديث ثقلين
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام علی (ع)
,
ثقلین
سوال:
حديث ثقلين چه مىگويد و نقش آن در اثبات امامت حضرت على و ديگر امامان چيست؟
پاسخ تفصیلی:
حديث به تعبير ديگر احاديث ثقلين از روايات متواتر و مورد اتفاق شيعه و سنى است1. اين روايت بيانگر استراتژى جاودان و پايدار يعنى راهبرد پيروى از قرآن و اهل بيت است. تأكيدات پيامبر(صلىاللهعليهوآله) و نحوه سخن گفتن در اين باره كمترين ترديدى بر كسى باقى نمىگذارد. با توجه به نقل گسترده اين حديث در منابع اهل سنت، به ذكر آن از همان منابع بسنده مىكنيم.<BR/> در صحيح مسلم آمده است پيامبر فرمود: اى مردم همانا من بشرى هستم كه نزديك است پيك الهى مرا رسد و دعوت حق را اجابت كنم، پس در ميان شما دو چيز گرانبها مىگذارم: «اول آنها كتاب خدا و ديگرى اهل بيتم».<BR/> در مسند احمد حنبل آمده است: «همانا من در ميان شما دو جانشين قرار مىدهم كه يكى عظيمتر از ديگرى است: كتاب خدا، ريسمان كشيده شده ما بين آسمان و زمين و عترت خود يعنى اهل بيتم. اين دو از يكديگر جدايىناپذيرند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند».<BR/> در صحيح ترمذى از پيامبر نقل شده است: «اى مردم در ميان شما چيزى مىگذارم كه اگر به آن تمسك كنيد هرگز گمراه نخواهيد شد و آن عبارت است از: كتاب خدا و عترتم».<BR/> از اين سخن پيامبر چنين نتيجه مىگيريم: <BR/> 1. گرانبها بودن اهل بيت<BR/> ابن حجر مكى مىنويسد: «رسول خدا قرآن و عترت را ثَقَلين ناميد».<BR/> ثَقَل هر چيز گرانبها و پر ارج را گويند و كتاب و عترت اين گونهاند زيرا هر يك از آن دو گنجينه علوم لدنى و اسرار و حكمتهاى الهىاند. از اين رو پيامبر به آن دو فراخوانده و سفارش نموده است2. <BR/> 2. عصمت و حجيت اهل بيت<BR/> قرار دادن قرآن و اهل بيت در كنار يكديگر و تأكيد بر لزوم پيروى و انفكاكناپذيرى آن دو آشكارا بر عصمت اهل بيت دلالت دارد؛ چرا كه قرآن كتاب معصوم خداست و ابتلا به هر گناه و آلودگى انفكاك و جدايى از قرآن مىباشد و هماهنگى و انطباق كامل با كتاب معصوم الهى مساوى با عصمت است.<BR/> استاد توفيق ابو اعلم نويسنده و دانشمند مصرى مىنويسد: «پيامبر(صلىاللهعليهوآله) اهل بيت خود را به كتاب عزيز خداوند مقرون ساخته است. كتابى كه هرگز در او باطل نفوذ نخواهد كرد و هرگز از يكديگر جدا نخواهند شد. واضح است كه صدور هر نوع مخالفت با احكام دين افتراق و جدايى از قرآن محسوب مىگردد، در حالى كه پيامبر خبر از عدم جدايى اين دو داده است. از همينرو حديث دلالتى آشكار بر عصمت اهل بيت دارد و پيامبر كه اين حديث را در مواقف بسيارى ذكر كرده در پى اين هدف است كه امت خود را صيانت كرده و آنان را سفارش به استقامت بر تمسك به اين دو نموده تا در امور مختلف اعم از اعتقادات و فروع به ضلالت و گمراهى گرفتار نشوند»3.<BR/> آيةاللَّه مكارم شيرازى نيز بر آن است كه: «اهل بيت معصومند زيرا جدايىناپذير بودن آنها از قرآن از يك سو و لزوم پيروى بىقيد و شرط از آنان از سوى ديگر، دليل روشنى بر معصوم بودن آنها از خطا و اشتباه و گناه است. چرا كه اگر آنها گناه يا خطايى داشتند از قرآن جدا مىشدند و پيروى از آنان مسلمانان را از ضلالت و گمراهى بيمه نمىكرد و اين كه مىفرمايد با پيروى از آنان در برابر گمراهىها مصونيت داريد دليل روشنى بر عصمت آنهاست»4. <BR/> 3. پايندگى تا قيامت<BR/> جدايىناپذيرى تا حوض كوثر نشانگر اين است كه پيامبر در صدد تعيين يك استراتژى جاودانه و دائمى براى امت بوده و نشانگر آن است كه همواره هاديان و پيشوايانى از اهل بيت در ميان وجود دارند.<BR/> ابن حجر آورده است: «اين حديث نشانگر وجود كسانى از اهل بيت همراه قرآن است كه همچون قرآن شايستگى تمسك و پيروى تا قيامت را دارا باشند»5.<BR/> آيةاللَّه مكارم شيرازى نيز مىنويسد:<BR/> «اين به خوبى نشان مىدهد كه در تمام طول تاريخ اسلام فردى از اهلبيت وجود دارد و همان گونه كه قرآن هميشه چراغ هدايت است آنها نيز هميشه چراغ هدايتند. پس بايد كاوش كنيم و در هر عصر و زمان آنها را پيدا كنيم»6. <BR/> 4. لزوم پيروى از هر دو<BR/> اين كه پيامبر فرمود تا به آن دو چنگ زنيد گمراه نخواهيد شد و برخى از ديگر تعابير آن حضرت لزوم پيروى از هر دو را نمايان ساخته و هر حركت و شعارى كه به گسست آن دو انجامد را انحرافى و ضلالت بار معرفى مىكند.<BR/> علامه مناوى مىگويد: «در اين حديث اشاره بلكه تصريح به اين است كه قرآن و عترت دو قلويى را مىمانند كه رسول خدا آن دو را پس از خود معرفى فرموده و از امت خواسته است كه به خوبى با آن دو برخورد نموده و آنها را بر خود مقدم دارند و در دين خود به آنها چنگ زنند»7.<BR/> 5. كيستى اهل بيت<BR/> پيامبر در مواقع مختلف اهل بيت و امامان ايشان را معرفى كردهاند عمرخطاب از پيامبر پرسيد: آيا بايد به همه اهل بيت تمسك كنيم؟<BR/> پيامبر فرمود: «خير، بلكه به اوصياى اهل بيتم، اول آنها برادر و وزير و وارث و خليفهام در ميان امت و آن كسى كه ولى هر مؤمنى است (امام على(عليهالسلام))، پس از او فرزندم حسن و بعد از او فرزندم حسين است، آنگاه نه نفر از فرزندان حسين يكى پس از ديگرى»8.<BR/> بنابراين حديث فوق به خوبى ولايت و لزوم تبعيت از اهلبيت(عليهمالسلام) و در رأس آنان اميرمؤمنان(عليهالسلام) را اثبات و آنان را براى هميشه بزرگترين مرجع دينى در كنار قرآن و همسنگ و همسوى و همراه آن معرفى مىكند.----------------------------<BR/> <BR/><BR/> 1 در كتاب براهين اصول المعارف الالهيه و العقائد الحقه للاماميه، نگاشته ابوطالب تجليل، ص 334-339، 65 سند از منابع اهل سنت در رابطه با اين حديث ذكر گرديده است.<BR/> 2 ابن حجر، الصواعق المحرقة، ص 90.<BR/> 3 آيةاللَّه مكارم شيرازى، فاطمةالزهرا، ص 75.<BR/> 4 آيةاللَّه مكارم شيرازى، پيام قرآن، ج 9، ص 75 و 76.<BR/> 5 الصواعق المحرقة، ص 149.<BR/> 6 آيةاللَّه مكارم شيرازى، همان.<BR/> 7 فيض الغدير، ج 2، ص 174.<BR/> 8 فرائد السمطين، ج 1، ص 317. نيز بنگريد: پرسش 28.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AB-%D8%AB%D9%82%D9%84%D9%8A%D9%86-0
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
:
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت