آيه اولى الامر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آيه اولى الامر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آيه اولى الامر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام علی (ع)
سوال:
شيعه مىگويد: آيه أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ اولىالامر مِنْكُمْ «4» دليل بر ولايت بلافصل حضرت على عليه السلام است ، اين آيه چگونه بر اين مطلب دلالت دارد؟
پاسخ تفصیلی:
يكى از مستندات قرآنى شيعه در باب ولايت اميرمؤمنان آيه ياد شده است كه از آن به آيه «اولىالامر» ياد مىشود.
كشف دلالت آيه بر ولايت اميرمؤمنان در گرو درك اين نكته است كه منظور از اولىالامر در آيه شريفه چه كسى يا كسانى مىباشد؟ براى دريافت اين مسأله بايد ديد كه:
1. آيا آيه فوق معيار و ضابطهاى براى اولىالامر به دست مىدهد يا نه؟
2. اگر آيه دربردارنده ملاك و معيار مشخصى است آن معيار بر چه كسى يا كسانى قابل انطباق است.
يك. معيار اولىالامر
در نگاه ابتدايى بويژه براى كسانى كه با منطق و متدلوژى فهم قرآن آشنا نيستند گمان مىرود كه آيه ياد شده هيچ ضابطه و معيار خاصى در مورد ويژگىها و اوصاف اولىالامر تعيين نكرده است؛ اما ژرفكاوى و تحليل دقيق و فنى قرآن مجيد نتيجهاى جز اين دارد. پيوند اجزاء و مفاهيم آيه فوق و پرتوافشانى آنها در يكديگر نشانگر وجود برجستهترين سنجه و ملاك يعنى عصمت اولىالامر است. كه برتر از آن ملاك و معيارى متصور نيست.
اما چگونه مىتوان عصمت اولىالامر را از اين آيه كشف كرد؟
در اين باره بايد توجه داشت امر به اطاعت از اولىالامر در آيه شريفه همچون اطاعت از خدا و پيامبر مطلق ذكر شده و هيچ قيد و شرطى ندارد.
از طرف ديگر اطلاق اطاعت از اولىالامر تنها در صورتى ممكن است كه اولىالامر معصوم از هر گناه و انحرافى باشد.
توضيح اينكه: اگر اولىالامر دچار خطا و انحراف شود و جامعه را در جهتى مغاير با آموزههاى دينى رهبرى كند اين سؤال رخ مىنمايد كه در اين صورت پيروى از او چه حكمى دارد؟
در اينجا دو حالت بيشتر متصور نيست و هر دو آسيبمند است:
الف. فرض نخست اين است كه به لحاظ اطلاق وجوب اطاعت، فرمانبرى از او واجب و لازم است. اگر اين فرض را بپذيريم چند اشكال پديد مىآيد.
اولًا، خلاف شعار اساسى و راهبردى اسلام است كه: «لاطاعة لمخلوق فى معصية الخالق» «1».
ثانياً، موجب اجتماع امر و نهى در متعلق واحد مىشود؛ زيرا از طرفى به حكم كلى شرع مبنى بر لزوم خوددارى از معصيت بايد از آن اجتناب كرد و به حكم لزوم اطاعت از اولىالامر بايد به آن عمل كرد. «2»
ثالثاً، موجب پيدايش تناقض در صدر و ذيل آيه مىشود؛ زيرا صدر آيه كه امر مطلق به اطاعت از خدا مىكند مستلزم خوددارى از ارتكاب آن عمل حرام است و ذيل آيه كه امر مطلق به اطاعت از اولىالامر مىكند دليل بر لزوم انجام آن است؛ بنابراين آيه شريفه گرفتار تناقض مىشود، در حالى كه تناقض در كلام الهى محال است.
مسأله اصلى اينجاست كه؛ اولًا، اين آيه مطلق است و هيچ قيدى ندارد.
ثانياً، قرآن در هيچ جاى ديگر قيدى براى آن نياورده است. بنابراين اگر ما باشيم و قرآن، اطاعت از اولىالامر مطلق است. در حالى كه خداوند در مواردى كه اهميت آن بسيار كمتر از فرمانبردارى از اولىالامر است بىدرنگ قيد آورده است. به عنوان مثال پيرامون رفتار با پدر و مادر مىفرمايد: «انسان را سفارش كرديم كه با پدر و مادر خود نيكى كند، اما اگر آنان بكوشند كه تو چيزى را كه بدان آگاهى ندارى شريك من گردانى، از ايشان پيروى مكن». «1» از آنچه گذشت روشن مىشود كه قرآن در جستجوى گشودن راهى ديگر فرا روى جامعه است و آن مسأله ولايت بخشيدن به پيشواى معصوم و خطاناپذير است. به عبارت ديگر قرآن مسأله را به صورت بنيادى حل مىكند و ريشه اشكال را مىخشكاند.
مؤيد اين مطلب آن است كه آيه شريفه اطاعت از پيامبر و اولىالامر را با يكديگر جمع كرده و با يك فرمان اطاعت هر دو را با هم ذكر نموده است.
اين وحدت حكم موجب تخصيصناپذيرى آيه مىشود و مستلزم آن است كه چند و چون اطاعت از هر دو يكسان و همطراز باشد و همانطور كه با مسلم انگاشتن عصمت پيامبر فرمانبردارى از او را قيد و محدوديتى نيست، اولىالامر نيز در اين باره همپا و همتاى اوست و تنها تفاوتشان در اين است كه پيامبر آورنده خطاناپذير شريعت است و امام پوينده خطاناپذير راه او. «2»
بنابراين آيه شريفه تنها با عصمت اولىالامر سازگار است و غير آن را برنمىتابد. اين مسأله مورد قبول برخى از مفسران برجسته اهل سنت، چون فخر رازى نيز قرار گرفته است. «3» و برخى آن را از مسائل مورد اتفاق شيعه و سنى دانستهاند. «4»
دو. مصداقشناسى اولىالامر
از نظر شيعه مصداق اولىالامر بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله حضرت على عليه السلام و پس از آن حضرت ديگر امامان اهل بيت عليهم السلام مىباشند. دليل اين مدعا آن است كه:
اولًا، آيه اطاعت دلالت بر عصمت اولىالامر دارد.
ثانياً، بعد از پيامبر تنها مصداق ثابت شده معصومان اهل بيت عليهم السلام هستند كه هم آياتى از قرآن مانند آيه تطهير بر عصمت ايشان دلالت دارد و هم روايات متعددى در عصمت آنان وارد شده است. «1» سرسلسله و اولين پيشوا از ميان آنان، براساس جميع ادله حضرت على عليه السلام بوده است.
ثالثاً، كسى غير از اهل بيت عليهم السلام نه ادعاى عصمت دارد و نه دليلى بر عصمتش موجود است. بنابراين با انحصار عصمت در اهل بيت، آنان مصداق بديلناپذير اولىالامرند. لاجرم آيه اطاعت بر ولايت و لزوم پيروى كامل و همه جانبه از امامان معصوم اهل بيت عليهم السلام دلالت مىكند.
نيز با توجه به اينكه اولين آنان حضرت على عليه السلام است؛ آيه شريفه به طور ضمنى بر امامت و ولايت بلافصل آن حضرت پس از پيامبر دلالت دارد.
رابعاً، روايات وارد شده در تفسير اين آيه بر انطباق آن بر حضرت على عليه السلام دلالت صريح و روشن دارند. «2»
ازکتاب پرسمان دانشجویی - امام شناسی
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A2%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%89%E2%80%8F-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت