بازخوانی تعالیم جیپی واسوانی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بازخوانی تعالیم جیپی واسوانی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بازخوانی تعالیم جیپی واسوانی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جی پی واسوانی
پاسخ تفصیلی:
جهان سکولار شدة امروز که در بیمعنایی ناشی از نادیده انگاشتن مبدأ و معاد، تشنة معنا و معنویت است به شکلی گسترده دست به دامن عرفانهای نوظهوری زده است که امید خلق معنا را برای این زندگی بیمحتوا نوید میدهند.یکی از منادیان این دست معنویت، جیپی واسوانی، یکی از آموزگاران معنوی هندی است. وی در سال 1918 در حیدرآباد هندوستان زاده شد. او پس از گذران تحصیلات عالی خود در کالج سند کراچی، در مسیر زندگی به پیروی از استاد معنوی خود، سادو- واسوانی – که در ضمن عمویش نیز بود- دل گماشت. وی در حال حاضر سرآمد آموزگاران معنوی مرکز سادو واسوانی است که شعبات گوناگونی در شهرهای هندوستان و کشورهای مختلف جهان دارد. او دارای جایگاه ویژهای در تالار سخنرانی دی.اچ در سازمان ملل متحد است و یک کرسی از مجلس نمایندگان انگلیس به او اختصاص دارد. (جی پی واسوانی، در پناه او، صص 7و8)تعالیم جیپی واسوانی دربردارندة مفاهیمی است که وی در قالب داستانها و حکایتهای کوتاه قصد نهادینه ساختن آنها در ذهن مخاطب خود دارد. مفاهیمی که نظام عقیدتی تعالیم جیپی واسوانی بر آنها بنا شده است.قبل از بسط این مفاهیم و به عنوان درآمد، بهتر است نظری به مبانی معرفتشناختی اندیشة جیپی واسوانی بیندازیم و از خلال گفتارهای وی نظریات او درخصوص خداشناسی و انسانشناسی را مشخص سازیم.خداشناسی در اندیشه جیپی واسوانیمفهوم خدا در نوشتههای جیپی واسوانی، مفهومی مبهم است. وی د ر آثار خود تصویری روشن از خدا ارائه نمیدهد و جایگاه خدا را در نظام اعتقادی خویش تبیین نمیکند. بلکه تنها به ذکر جملاتی احساسی و کلی بسنده مینماید. وی بارها عنوان میکند که خدا، عشق است، حقیقت است، (جیپی واسوانی، هر روز به سوی تو میآیم، ص 188- از آن سوها، صص 25و 28) اما فراتر از این سخنی نمیگوید. (به جای متن قرمز در همه متن سال نشر کتاب درج شود)جیپی واسوانی در بیان صفات الهی نیز، تنها به بیان دو صفت بخشندگی و مهربانی خداوند میپردازد. در واقع نظام اعتقادی وی با محوریت خدای مهربان و عاشقی شکل میگیرد که بسیار بخشنده است و عاشقتر از آن است که مجازات کند. (جیپی واسوانی، جادوی بخشش، ص 72، از آن سوها، ص 57، هر روز به سوی تو میآیم، ص 24)خدایی که حتی به علت عشق زیادش به مخلوقات خویش نتواند مجازات کند، پس قضاوت نیز نخواهد کرد و در نتیجه به عدالتورزی نیازی نخواهد داشت. به این ترتیب، خدایی که جیپی واسوانی در منظومه اعتقادی خود مطرح میسازد، متصف به صفت عادل نمیشود. البته باید توجه داشت که عادل نبودن خداوند به معنای ظالم بودن او در این اندیشه، نیست، بلکه در ادامه ذکر خواهد شد که جایگاه عدل و عدالت در اندیشه جیپی واسوانی چه جایگاهی است.جیپی واسوانی در بیان عقایدش دربارة جهان پس از مرگ و سرنوشت انسان پس از اتمام حیات مادی، به صراحت اعتقاد خود به قانون کارما و تناسخ را بیان میدارد. (جیپی واسوانی، چرا انسانهای خوب رنج میبینند، ص 17) وی قانون حاکم بر زندگی بشر را قانون کارما میداند که بهرغم وی یک قانون ابدی و کیهانی است.(همان، ص 32)در ادامه جیپی واسوانی تصریح میکند که خداوند قادر مطلق نیست، چراکه او در اجرای اختیارات خود دارای محدودیت است و یکی از این محدودیتها، قانون کارما است. به عقیدة وی، خداوند در برابر این قانون اختیاری ندارد و چنانچه این قانون عمل کند، او نمیتواند کاری انجام دهد. (همان، ص15)به این ترتیب خدایی که نظام عقیدتی جیپی واسوانی آن را توصیف میکند، خدایی عاشق و بسیار مهربان است که هیچگاه دربارة بندگان خود به قضاوت نخواهد نشست و آنها را کیفر نخواهد داد. (جیپی واسوانی، هر روز به سوی تو میآیم، ص 24) بلکه این قوانین الهی هستند که مجازات میکنند. (جیپی واسوانی، ازآن سوها، ص 57) خداوند همه انسانها را یکسان خلق میکند، (جیپی واسوانی، چرا انسانهای خوب رنج میبینند، ص 21) ولی این قانون کارما است که تصمیم میگیرد من در کدام خانواده متولد شوم. به عبارت بهتر عدم تساوی در زندگی افراد و وجود شرایط متفاوت، نشانگر عمل کردن قانون کارما است. (همان، ص 56)این جملات نشان آن است که در نظام فکری جیپی واسوانی خداوند قادر مطلق نبوده و قانون کارما که او آن را قانون الهی میداند، قدرت خدا را محدود میکند. لذا وی بیان میدارد که سختیهایی که برای انسان رخ میدهد همه مطابق اراده خدا بوده و برای پاک ساختن انسانها و نجات ایشان از کارمای بد است. (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 14- خشم را بسوزان، ص 150، چرا انسانهای خوب رنج میبینند، ص 100)انسانها با پذیرش رنجها و سختیهایی که با آن مواجه میشوند، این امکان را برای خداوند فراهم میآورند که ارادة خود را محقق سازد. (جیپی واسوانی، ازآن سوها، ص 59) و چنانچه انسانها در برابر رنجها از خود مقاومت نشان داده و قصد تغییر آنرا داشته باشند، تزکیه نشده و از چرخه تناسخ خارج نمیشوند و اراده الهی نیز قادر نخواهد بود به آنها کمک کند. (جیپی واسوانی، چرا انسانهای ...، ص 51)او مخاطب خویش را دعوت میکند تا با تسلیم شدن به ارادة پروردگار و پذیرش رنج شرکت فعال در اجرای برنامههای خدا داشته باشد! (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 59) چرا که با شرکت فعال او برنامه خدا اجرا خواهد شد. آموزة او آموزش و تذکر مکرر این دعا به مخاطب است که: "خدایا بادا که خواست تو و نه خواست من محقق شود". (همان) جملاتی که عدم اعتقاد به خداوند قادر مطلق از آن هویدا است.به علاوه، در آثار جیپی واسوانی جملاتی به چشم میخورد که نشان دهندةاعتقادی وی به اختصاص مکان برای خداوند است. او جایگاه خدا را در بهشت میداند (جیپی واسوانی، خشم رابسوزان، ص 144) و یا اینکه خدا را داخل در تمام موجودات دانسته و همه چیز را سرشار از خدا و بلکه همه چیزرا خدا میداند. (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 40) و کسی را که خداوند اتکا دارد ساکن در خدا میداند و خدا را ساکن در او. (جیپی واسوانی، برای آن به سوی تو میآیم، ص 27) او جایگاه خدا را در درون انسان میداند و لذا او را از هرکس به انسان نزدیکتر میشمارد. (جیپی واسوانی، چرا انسانهای ...، ص 120)انسانشناسی در آثار جیپی واسوانیانسان به نحوی که جیپی واسوانی اعتقاد دارد با خواست خود میتواند مانعی جهت تحقق خواست الهی باشد، (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 59) و کمال او در رها کردن خواست خود و تسلیم خدا شدن است. (جیپی واسوانی، برای آن به ...، ص 14)وی بیان میدارد که بزرگترین کشف نسل ما این است که انسان میتواند با تغییر افکار زندگی خود را تغییر دهد. (خشم را بسوزان...، ص 152) انسان خالق سرنوشت خود است و سرنوشت خویش را با افکار خود میسازد. (همان، ص 151) او آنچه را که به آن فکر میکند به سوی خود جذب میکند. (همان، ص 152)جیپی واسوانی در آثار خود عنوان میکند که انرژی پشتیبان زندگی که او آنرا پرانا مینامد، انرژی است که در سراسر خلقت پراکنده است و ذهن انسان ابزاری است برای استفاده یا هدر دادن این انرژی. (جیپی واسوانی، خشم خود را ...، ص 113)انسان در اندیشة جیپی واسوانی قادر است با تعمق و دروننگری از طریق سکوت، راز هستی را دریابد (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 40) و سرشار از دانایی شود. به عبارت بهتر پاسخ هر سؤال در درون انسان نهفته است. در سکوت انسان به تمثال خدا درمیآید (جیپی واسوانی، هر روز به سوی تو ...، ص 27) و با دعا خداگونه میشود. (همان، ص 32)انسان در سکوت به غنا میرسد و درمییابد که به هیچ چیز احتیاج ندارد (همان، ص 32) در سکوت است که میتواند خدا را به صورت نور ببیند و احساس کند. (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 40)جیپی واسوانی تصریح میکند که خداوند به آئینهای مذهبی و هدایای مادی که در این آئینها پیشکش حضور او میشود احتیاجی ندارد و تنها خود انسان را میخواهد (جیپی واسوانی، در پناه او، ص 133) و این حضور خود انسان در سکوت متجلی میشود. از این رو، او سکوت را بهترین طریق ستایش و عبادت خدا میداند. (جیپی واسوانی، هر روز به سوی تو ...، ص 17)و عقیده دارد برای تمرین بودن در حضور خدا به مراسم و مناسک خاصی نیاز نیست. (جیپی واسوانی، چرا انسانهای خوب ...، ص 120)جایگاه مفهوم رنج در اندیشه جیپی واسوانییکی از مفاهیم کلیدی اندیشه جیپی واسوانی مفهوم "رنج" و رنج کشیدن است. وی بر این عقیده است که رنج معلمی جهت پاک ساختن انسان و تطهیر باطن او است. (جیپی واسوانی، چرا انسانهای ...، ص 100) او انسان رنج کشیده و پاک و تطهیر شدة به واسطة رنج را مجرای تحقق ارادة الهی میداند.به این معنی که هنگامی که انسان خود را تسلیم خواست خدا کرده و در برابر سختیها مقاومت نکند ، خواست خداوند از طریق او تحقق میپذیرد. (جیپی واسوانی، هر روز به سوی تو ...، ص 15 – چرا انسانهای...، ص 135)چنین فردی وسیلهای است جهت انجام خواست خداوند. فردی که با پذیرش رنجها، اجازه میدهد، خواست الهی در او تحقق یابد، قدرت شفای بیماران و هدایت انسانها را به دست آورد. (جیپی واسوانی، چرا انسانهای ...، ص 135)با توجه بهاینکه جیپی واسوانی براین اعتقاد است که هرآنچه برای ما رخ میدهد، اراده و خواست خداستو نباید در برابر آن ایستادگی کرد، (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 34) شفا دادن بیماران توسط قدیسان به این معنا خواهد بود که، کسی که خود را تسلیم ارادة خدا کند به آنجا میرسد که خواست او، همان خواست خدا میشود. به عبارت بهتر در ردیف و همسان خواست خدا قرار میگیرد.جیپی واسوانی به کسانی که بیمار میشوند توصیه میکند خود را رها کرده و تسلیم خواست خدا شود و درپی درمان برنیاید (جیپی واسوانی، برای آن به سوی ...، ص 24) حال اگر این فرد توسط قدیسی که قدرت شفا بخشیدن را به دستآورده، متبرک شود و بهبود یابد، این نیز خواست خدا بوده است و کسی که تشخیص میدهد در اینجا ارادة الهی بر شفا یافتن بیمار تعلّق یافته، همان فرد قدیس است.چنین نگاهی به شفا بخشیدن در نظام فکری جیپی واسوانی، رنگ و بوی توحیدی ندارد، چرا که او در این اعتقاد، برای نظام هستی بیش از یک مرکز قدرت و اراده قائل میشود. کنار هم قرار دادن مفهوم تسلیم ارادة خدا بودن و شفا یافتن بیماران توسط قدیسین در نظام فکری جیپی واسوانی با توجه به قرائت خاصی که وی از این مفاهیم دارد، نشانگر این است که بنابر اعتقاد وی، ارادة انسان قدیس در عرض ارادة الهی و هم ردیف و مشابه آن میباشد.وی اعتقاد دارد، علت رنج کشیدن انسانهای نیک و بزرگی همچون قدیسان و پیامبران در این دنیا، این است که ایشان به طور کامل تطهیر نیافته و هنوز ناپاکیهایی در زوایایی از وجودشان باقی مانده است که با این رنج کشیدن به صورت کامل، این ناپاکیها، تطهیر میشود. (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 54) پس میتوان نتیجه گرفت در این دنیایی که همواره آمیخته با رنج است، هیچ کس کامل نیست.به عقیدة جیپی واسوانی به کمال رسیدن، خداگونه شدن است. (همان، ص 43) با توجه با آنچه گذشت، شاید بتوان به این نتیجه رسید که رنج کشیدن و تسلیم خواست خدا بودن در اندیشه جیپی واسوانی به خدا شدن منتهی خواهد شد.وی در گفتارهای خویش به خداگونه شدن از طریق سکوت، اشاره داشت. آنچه جیپی واسوانی درخصوص شفا دادن قدیسان بیان میکند، قراردادن ارادة شفادهی قدیسان در عرض اراده الهی است و موازی و همسان آن. درحالیکه مفهوم خلیفهالهی که در اندیشه اسلامی وجود دارد، مفهومی دیگر است. چرا که انسان در سایة ایمان صحیح به خداوند و انجام عمل صالح آن هنگام که به حقیقت عبودیت میرسد، از سوی خداوند اجازه دخل و تصرف در امور هستی را مییابد و این اجازه و اراده در طول ارادة الهی قرار دارد درحالیکه در نظام فکری جیپی واسوانی ، مفهوم خلیفهالهی راهی پیدا نمیکند.مفهوم تدبیر الهی در تعالیم جیپی واسوانیجیپی واسوانی براین عقیده است که خداوند داناتر از آن است که اشتباه کند پس هرچه پیش روی ما قرار میگیرد، از آنجا که خواست خداست، بهترین چیز و در جهت رشد انسان رخ میدهد و از اینرو مخالفت و مقاومت در برابر حوادث و رویدادها درواقع مخالفت با خداوند است.همانطور که گذشت چنین برداشتی از "خواست"خداوند در واقع محدود کننده قدرت الهی است چراکه صرف مخالفت انسان با آنچه پیش آمده و مقاومت در برابر شرایط نامطلوب خواست الهی شکست خورده و قدرت خداوند مغلوب انسان واقع میشود و خواست او تحقق نمیپذیرد.درحالیکه مدبر بودن خداوند اقتضای این را دارد که هیچ ارادهای را یارای مقابله با تدبیر الهی نباشد و هیچ قدرتی نتواند در برابر خواست او فرصت ظهور پیدا کند. در غیراینصورت تدبیر امور از دست قدرت خداوند خارج خواهد شد و ارادة او هم ردیف ارادة ابناء بشر قرار خواهد گرفت. (همانگونه که وی قانون کارما را محیط بر ارادة خدا دانست)به نظر میرسد در تفکرات جیپی واسوانی دو مفهوم خواست الهی و رضایت الهی یکسان پنداشته شدهاند. درحالیکه هرچند که تمام رخدادهای جهان هستی همه به خواست خداوند صورت میپذیرد و چنانچه او نخواهد برگی از درخت نخواهد افتاد، لیکن باید توجه داشت هرآنچه رخ میدهد نیز، مورد رضایت حق تعالی نیست و اینجاست که انسان مختار و آزاد که خدا را میجوید در این میان وظیفه دارد در پی تحقق رضای الهی باشد. از این رو دیگر تسلیم خواست خداوند بودن آنچنان که جیپی واسوانی بیان میکند، جایگاهی نمییابد بلکه چنین انفعالی ممکن است در تعارض با رضایت خداوند قرار گیرد.اعتقاد به پلورالیزم دینی در آثار جیپی واسوانیجیپی واسوانی با طرح قانون کارما و اعتقاد به تناسخ در نظام فکری که ارائه میدهد، جایی برای مفهوم سعادت اخروی نمیگذارد. او راه انسان را، راه رسیدن به کمال میداند و این کمال را خداگونه شدن نام مینهد.لیکن طی این مسیر را مقید به شرایط و انجام وظایف خاصی چنانکه در یک شریعت مطرح است نمیکند. مطابق قانون کارما، هرکس در طی مسیر کمال، پاک نشود و ناخالصی در وجودش باقی بماند، مجدداً در قالبی جدید به دنیا بازمیگردد تا در مسیر تزکیه قرار گیرد. در چنین نظام فکری نبوت و ارسال پیامبران از جانب خداوند، به عنوان معلمان و هادیان بشریت جهت ارائه برنامة زندگی و راهکار سعادت اخروی به آنها، بیمعنا خواهد بود. چراکه مطابق با عقاید جیپی واسوانی قانون کارما خود، انسان را به اجبار در مسیر کمال قرار خواهد داد.از این روست که جیپی واسوانی با مطالعة متون مقدس و تعالیم ادیان الهی و غیرالهی آنچه را که موافق عقاید خود میبیند، اخذ کرده و به تکرار آنها در آثارش میپردازد. لذا او عنوان میکند که خود را به متن مقدس خاصی محدود نمیکند و از تمامی ادیانلذت میبرد. (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 75) در نتیجه وی پلورالیزم وینی را مطرح میسازد و به نوعی حق بودن تمامی ادیان اعم از توحیدی و غیرتوحیدی را اعلام میدارد. (همان، ص 76) و اختلاف میان پیروان ادیان را غیرواقعی و زادة جهل میداند.(همان)لیکن او صریحاً اعلام میکند که مطالعة این متون در مسیر کمال انسانی کارایی نداشته و تنها نوعی تمرین به شمار میآید. (همان، ص 30)تعالیم جیپی واسوانیتعالیم جیپی واسوانی دربردارندة چند عنصر اصلی است که میتوان آنها را اینگونه برشمرد:1- عشق ورزیدن به همة مظاهر طبیعت2- رها کردن خود و همة علایق شخصی3- پذیرش رنج4- بخشش5- سپاسگذاری6- سکوت1.عشقدر تعالیم جیپی واسوانی عشق ورزیدن به خدا، انسان، گیاه، جهاد بدون هیچگونه محدودیت و استثنایی قدم اول در رسیدن به خداست. (همان، ص 29) او از مخاطب خود میخواهد به همه چیز عشق بورزد و نفرت را به طورکلی از قلب خود خارج کند. تا جایی که بیان میکند به آنان که غرق در گناهند نیز باید عشق ورزید. (جیپی واسوانی، هر روز به سوی تو ...، ص 31)2.رها کردنجیپی واسوانی بر این عقیده است که اگر کسی خواهان عشق است، باید ترک کردن را بیاموزد (همان، ص 14) رها کردن باعث میشود نیروی الهی فعال شود و زندگی را متبرک کند (جیپی واسوانی، نیروی مثبت سپاسگذاری، ص 92). او راه رسیدن به آرامش را در رها کردن میداند. (جیپی واسوانی، هر روز به سوی ...، ص 14) و از منظری دیگر، این رها کردن همان مفهوم تسلیم بود ن را که ذکر آن گذشت، بازگو میکند. یعنی رها کردن خواست فردی در مقابله با حوادث و تسلیم بودن و پذیرش آنها.3.پذیرش و استقبال از رنجهمانگونه که گذشت جیپی واسوانی رنج را عامل تربیت انسان میداند و عنوان میکند که اگر خواست خدا بر رنج کشیدن انسان تعلق گرفته، پس باید آنرا پذیرفت. (جیپی واسوانی، از آن سوها، ص 34) همانگونه که گفته شد تحمل رنج در تعالیم جیپی واسوانی، مسیر تزکیه انسان بوده و عامل جذب کارمای مثبت میباشند.او عقیده دارد که چنانچه انسان بداند هرآنچه برایش رخ میدهد، خواست خدا بوده و برخاسته از لطف اوست و خدا نیز برای انسانها تنها نیکی را میخواهد، پس هرچه اتفاق میافتد را با اشتیاق پذیرفته و در پی تغییر آن نیست. او عقیده دارد داشتن چنین بینشی عامل ایجاد آرامش در افراد است. (جیپی واسوانی، برای آن به سوی ....، ص 85)4.بخششیکی دیگر از عناصر تعلیمی جیپی واسوانی، آموزش بخشش است. وی بر این عقیده است که بخشش افرادی که نسبت به انسان مرتکب ظلم و ستم شدهاند و خارج ساختن نفرت ایشان از قلب خود، عاملی مهم در ایجاد آرامش روحی و سلامت جسمی است. (جیپی واسوانی، جادوی بخشش، ص 47)وی شواهد پزشکی بسیاری ذکر میکند که وجود نفرت از دیگران در دل باعث بروز بیماریهای جسمانی شده و در عوض بخشش همانند دارویی شفابخش عمل میکند و جسم بیمار را التیام میبخشد. (همان، ص 45)این بخشش هر دو جنبه خصوصی و اجتماعی زندگی را دربرمیگیرد و بنابرعقیدة جیپی واسوانی یک راهکار عملی جهت رسیدن به عشق الهی است. (جیپی واسوانی، هر روز به سوی ...، ص 14) چرا که لازمة این بخشش تهی ساختن دل از هرگونه نفرت و جایگزین کردن نفرت با عشق است. به این معنی که به جای نفرت کسی که به تو ظلمی روا داشته دردل عشق او را جای دهی و برای او طلب خیر کنی. (جیپی واسوانی، جادوی بخشش، ص 84)جیپی واسوانی عنوان میکند که مجازات از نفرت برمیخیزد و بخشش از عشق (همان، ص 65)به علاوه وی بخشش را از عدالت بالاتر میداند چراکه به عقیدة وی عدالت در پی مجازات است.(همان، ص 28)با توجه به این مقدمات میتوان چنین نتیجه گرفت که به عقیده جیپی واسوانی، عدالت برخاسته از نفرتی است که عامل اجرای مجازات بوده و از اینرو عدالت را صفتی انسانی و غیرالهی میداند و آنرا در تعارض با بخشش که صفتی الهی است قرار میدهد. (همان، ص 69)خدایی که جیپی واسوانی در عقاید خود توصیف میکند عاشقتر از آن است که مجازات کند. (جیپی واسوانی ، هر روز به سوی ...، ص 34) پس لزومی ندارد به صفت عدالت متصف شود.به علاوه جیپی واسوانی در کنار بخشش دیگران، از مخاطب خود میخواهد خود را نیز ببخشد و گذشته خویش را به فراموشی بسپارد. (جیپی واسوانی، جادوی بخشش، صص 59و 79) این راهکار او برای ایجاد آرامش در فرد است، چرا که او مجازات و اجرای عدالت را باعث ایجاد فشار روحی دانسته و برای جان انسان ویران کننده میداند. (همان، صص 35و 98)5.سپاسگذاریسپاسگذاری و تأکید بر آن از دیگر عناصر تعالیم جیپی واسوانی است. او مخاطب خود را دعوت میکند همواره از همه سپاسگذاری کند، از خداوند و از سایر موجودات و انسانها. او سپاسگذاری را دارای اثری تقویت کننده میداند، به این معنی که وی کسی را که مورد سپاسگذاری قرار گرفته باشد قادر به درخشش بیشتر میداند.او عنوان میکند: "وقتی از کسی به خاطر کاری که برایت انجام داده تشکر میکنی، احساس خوشحالی میکنی و آن شخص دیگر هم احساس شادی خواهد کرد. بنابراین از همه مرتباً تشکر کن، بالاتر از همه از خداوند سپاسگذاری کن." (جیپی واسوانی ، چرا انسانهای خوب...، ص 114)6. سکوتچنانچه گذشت در تعالیم جیپی واسوانی سکوت، نیایش و ستایش خداوند و جایگزین سایر مراسم عبادی در ادیان دیگر است. او میگوید: "برای شنیدن پیام خدا و احساس کردن حضورش، سکوت لازم است."(جیپی واسوانی، هر روز به سوی ...، ص 15)منابعجیپی واسوانی، جادوی بخشش_________، هر روز به سوی تو میآیم_________، چرا انسانهای خوب رنج میبینند_________، از آن سوها_________، در پناه تو_________، خشم را بسوزان قبل از آنکه خشم تو را بسوزاند_________، برای آن به سوی تو میآیم_________، نیروی مثبت سپاسگذاری خانم نسيمه رضايي منبع: بهداشت معنوی
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://nozohor.porsemani.ir//content/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%85-%D8%AC%DB%8C%E2%80%8F%D9%BE%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عرفان های نوظهور سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت