تائوئیسم از منظر اسلام | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تائوئیسم از منظر اسلام
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تائوئیسم از منظر اسلام
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تائویسم
سوال:
آیا فلسفه تائو با دیدگاه اسلام سازگار است یا خیر؟ لطفا ایرادهای وارده بر مکتب تائوئیسم را از منظر اسلام بیان کنید.
پاسخ تفصیلی:
تائوئیسم یکی از مکاتب عمده عرفانی در کنار مکاتبی همچون، شامانيسم، بوديسم، هندوئيسم، عرفان مسيحي و عرفان اسلامی میباشد. این تقسیمبندی مکاتب عرفانی بر اساس شیوه سیر و سلوک عرفانی این مکاتب میباشد که در این میان، تائوئیسم در دسته مکاتب عرفانی طبیعتگرا قرار میگیرد که قائل به نوعی طبیعتگرایی معنوی هستند.طبيعت گرايي معنوي از آنجا آغاز شد كه انسان روزي، نعمت، بركت و همچنين بلاها و مرگ خود را در گرو نيروي طبيعت دانست؛ بنابراین ايمان پيدا كرد كه نيروي برتر و راز آلود طبيعت بر همه شئون آدمي مسلط است. بدين ترتيب با تامل در نفس خود به نيروي عظيم طبيعت پي برد و هم از اين رو نفس خود را كاويد تا راهي براي ارتباط و بهرهبرداري از اين نيروي بيكران بيابد. با آميخته شدن خود انديشي مذموم و ممدوح از اين كاوشهاي درون نگرانه، شيوهها و مكاتب معنوي گوناگوني پديد آمد و تحريفاتي در تعاليم پيامبران و اديان الاهي وارد شد.
مهمترین باورهای مکاتب عرفانی طبیعتگرا، اعتقاد به خدا یا پرستش ارواح نیاکان است؛ زیرا به نیروی طبیعت پیوسته و نیک و بدشان در عالم تاثیرگذارند.
در چارچوب ادبيات طبيعت گرايي، معنويت به معناي پذيرش نيروي برتر و مسيطر بر پديدههاي مادي طبيعي است كه در تمامي مظاهر طبيعت جريان دارد و عرفان به معنای شناخت و ارتباط با نيرو است.
در مکتب تائویسم توجه به طبیعت در زندگی مادی و شیوههای بهبود آن از اهمیت اساسی برخوردار است. حتی رهبران تائویسم بر این باورند که در فهم اندیشههای معنوی آنها نیز باید این نکته را به خوبی در نظر داشت که ارتباط و اتصال با طبیعت امری اصیل و ذاتی است.
بنابراین غایت سیر و سلوک عرفانی تائوئیسم، اتحاد با نیروی طبیعت است؛ نیروئی که همواره به صورتهای گوناگون چهرهي خود را نشان میدهد. عرفان تائوئیسم، حقيقت را در چهره رنگارنگ و دگرگونپذير مادي و طبيعت محدود ميسازد و گويي چيزي فراتر از نيروهاي پنهان و آشكار طبيعت كه همواره در جريان است براي درك معنوي و ادامهی سلوك عرفاني وجود ندارد. از اين رو با تاكيد بر يگانگي تائو، خدايان گوناگوني براي آب و باد و آتش و غيره در اين مكتب مطرح است كه عارف تائوئيست ميتواند با تمرينات بدني نظير كنگفو، شائولين و غيره با اين خدايان ارتباط برقرار كرده نيروي مخصوصي را به واسطهي آنها از تائو دريافت كند. هم از اين رو اساتيد معنوي معمولاً اساتيد رزمي و ورزشي هستند.
علیرغم امتیازات تائوئيسم نظير انطباقپذيري با واقعيت متحول جهان و اهميت روش شناختي ورزشهای رزمي و آمادگي جسماني از اين ضعف نميتوان چشم پوشيد كه غايت اين سير به كشف و ارتباط با نيروي جاري و بيكران طبيعت محدود ميگردد و همه هستی به ماده و انرژی فیزیکی تقلیل داده میشود.
در واقع، اعتقاد به اصالت طبيعت و حيات مادي موجب محدوديت ديد ماورائي اين مکتب است که غايت سير و سلوك را از بین برده و به نيروي جهاني تقلیل داده است. خدا در این مکتب، خدائی است كه متحرك است؛ يعني خدايي كه حضورش محدود است. خدايي كه از اجزاي متضاد تركيب شده و به اجزايش نيازمند و وابسته است. خدايي كه همه جلوه و قلمرو حكومتش جهان بوده، فراتر از آن چيز قابل ذكری نيست. در حالي كه اين جهان مادي با همه عظمش در برابر تمام هستي مانند حلقهای در دشتي پهناور است و اگر نيرو حالتي از ماده دانسته شود اثري از معنويت و ماوراء طبيعت نخواهد ماند غير از نامي پوچ و بيمعنا.
همچنین، از آنجا که توجه اين مکتب به تعالي حيات مادي و رسيدن به آرامش و سلامت جسماني در زندگي است، در اين راه به نيروی مرموز طبيعت بايد پيوست. هرچند ارتباط با نيروی طبيعت اتفاق جالبي است و دستيابي به آرامش ارزشمند است، اما آيا تمام ظرفيت و نياز معنوي انسان همين دستيابي به آرامش است؟ عرفانهاي ديني معمولاً به حقيقت برتري توجه دارند كه يكي از آثار نزديك شدن و يا رسيدن به آن آرامش است و دهها هزار گنجينه ارزشمندتر از آرامش عميق و لذت پايدار در آن نهفته است كه با پيوستن به نيروي طبيعت و رسيدن به آرامش به دست نميآيد و اساساً مورد توجه نبوده، شناخته نميشود.
نکته دیگر اینکه، براي دستيابي به نيرو تائو روشهای بدني و تمرينات جسمي و ذهني لازم است؛ اما اصول اخلاقي شرط به كارگيری درست اين نيروهاست و نه لازمه دستيابي به آنها.
مشكل ديگر تائوئیسم این است که در تائوئيسم، حذف تمايز پديدههاي جهان به آنجا ميرسد كه انسان با حيوان هم رتبه مينشيند و برتري او بر حيوانات چندان ملاحظه نميشود.
بنابراین، کاهش حقیقت غایی عرفان به امور مادی و طبیعی، توجه صرف به آرامش و ارتباط با نیروی طبیعت و عدم توجه به سائر ظرفیتها و نیازهای معنوی انسان، عدم توجه به اصول اخلاقی به عنوان لازمه عرفان و همرتبه انگاری انسان با حیوان را، میتوان از جمله ایرادهای وارده بر این مکتب عرفانی از منظر اسلام برشمرد.
حمیدرضا مظاهری سیف
منابع برای مطالعه بیشتر:
فالون دافا معنويت بدن گرا، حمید رضا مظاهری سیف
تبيين برتري عرفان اسلامي از برترين مكاتب عرفاني، حمیدرضا مظاهری سیف
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://nozohor.porsemani.ir//content/%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عرفان های نوظهور سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت