تضعیف خانواده در مکتب اشو | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تضعیف خانواده در مکتب اشو
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تضعیف خانواده در مکتب اشو
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اشو
سوال:
به چه علت در تعالیم اشو، نهاد خانواده اینقدر مورد نقد و تضعیف قرار گرفته است؟
پاسخ تفصیلی:
عهد بین زوجین یک نوع قرارداد و تعهدی است که بر اساس هم سرداری بناشده، نه بردهداری و همزیستی آزاد که برگشت از جریان طبیعی است؛ هرزه زندگی کردن یک سبک زندگی است، اما از نوع نابود کننده که انسانها را به وادی بردگی نفس و هوسهای زود گذر میکشاند.از بدو پیدایش انسان بر روی این کره خاکی، همواره زنان و مردان، با تشکیل کانونی به نام خانواده، عمری را در کنار هم سپری کردهاند. این نهاد، از مهمترین مولفههای قدرت در هر جامعهای است، که با تخریب آن هیچ ارزشی در جامعه شکل نخواهد گرفت؛ هر چقدر این کانون قویتر عمل نماید، بازدهی بهتری خواهد داشت.
"اشو" به عنوان یکی از رهبران عرفانهای شرقی معاصر، بیش از همه این نقطه قوت را درک کرده و از خانواده به عنوان یک نهاد منسوخ شده، یاد میکند. به زعم وی با از بین رفتن خانواده که سنگ بنای تشکیل ملیتها و نژادها است میتوان حکومت واحد جهانی را پایهریزی کرد.اشو عقیده دارد ازدواج ریشه همه مشکلات(اشو، شهامت ص20) و عامل اصلی از بین رفتن برکت و سعادت کل بشریت است. بسیاری از بیماریهای روانی و جنون سیاسی نتیجه برقراری این پیوند میباشد. وی بنای ازدواج را یک امر صوری و شکل گرفته بر ویرانههای عشق میداند.(آینده طلایی، ص99،96)او به خوبی دریافته که ازدواج و تشکیل چنین بنیادی، از بهترین راهکارهای غلبه عقل و خرد بر خواستههای نفسانی است؛ بنابراین برای بیاعتبار کردن آن و گرفتار کردن افراد، به روابط آزاد و بدون ضابطه، این کانون مقدس را یک واژه تاریخ گذشته معرفی مینماید.(آینده طلایی، ص 95)وی با این نگرش به دنبال ایجاد سبکهای جدیدی از زندگی گروهی است و برای پرهیز از تداخل واژهها، این زندگی گروهی جدید را "کمون" مینامد.(آینده طلایی، ص95)در واقع اشو رابطههای لحظهای و موقت در کمونها را از عوامل ایجاد پیوندی عمیق بین افراد میداند. میگوید: کمون، نمونه پیوند یا تجمعی از روحهای ازاد است.(آینده طلایی، ص98) جایی که مردم فقط با هم زندگی نمیکنند، بلکه ارتباط و پیوندی عمیق با یکدیگر دارند.(آینده طلایی، ص95)در عوض انس و الفت قوی در خانواده را که گاه از شدت زیاد باعث شبیه شدن رفتار همسران به هم میشود، کاملا نادیده گرفته و پیوستن به کمون را به آنها پیشنهاد میکند.از سوی دیگر سکس را مسئله اصلی دانسته و تمام یاختههای بدن را جنسی میداند. اصرار دارد که این نیروی جنسی باید به طور طبیعی و آزاد ارضاء گردد(آینده طلایی ص37) بنابراین محور راهکارهای ارائه شده از جانب وی در راستای نیل به این هدف میچرخد.برای رسیدن به این مقصد چارهای ندارد جز اینکه همه موانع را از سر راه بردارد. از نظر وی یکی از بزرگترین مسائلی که جلوی رسیدن به این هدف را میگیرد، کانون خانواده و ایجاد پیوند رسمی و قانونی بین زن و مرد است. از این رو آن را زیر سؤال برده، هرزگی را ترویج میدهد و به بیاخلاقیها توصیه میکند.با بررسی دقیقتر، میتوان دریافت این نظریه وی به واسطه برداشتی است که از رهبانیت داشته و این مسئله را به ادیان و آیینهای طرفدار خانواده نیز تعمیم میدهد. تصور میکند دلیل سفارش آنها به تشکیل چنین نهادی، پلید شمردن نیروی جنسی و در نهایت هدف سرکوب کردن آن است. در صورتی که این غریزه جزو خلقوخوی انسان بوده و برقراری پیوند زوجیت از تدابیری است که برای مدیریت و جلوگیری از سرکوبی و ناکامی آن اتخاذ گردیده است.بنابراین اگر هدف از جایگزینی وی مسائل جنسی باشد، باید گفت که کانون گرم خانواده بهترین جایگاه، برای پذیرایی و مدیریت این غریزه است و اگر طالب لذت بیشتر است باید بداند که هر هیجانی لذت نیست؛ لذتی که هر شخص از همسر مشروع خود میبرد، با لذتی که از مصاحبت با زن و مرد هر جایی دارد، تفاوت میکند.(اخلاق جنسی ص99)انسان ذوّاق که فقط وجه بهیمیت خود را پرورش داده، هر زیبایی و لذتی که در اختیار او قرار گیرد باز چیز دیگری طلب میکند. بنابراین اگر هر فرد با چنین دیدگاهی، از روابط آزاد در جامعه امساک کند، یقیناً نسبت به همسر خود، مشتاقتر شده و به لذت بیشتری که یکی از اهداف اشو، نیل به این مقصد است، بهتر و راحتتر خواهد رسید.با بررسی مسائل یاد شده میتوان دریافت که وی با کوتهنظری، همه نیازهای انسانی را در مسائل مربوط به جسم و جنسیت آنها خلاصه کرده، با پیوستن به کمونها قصد در رفع چنین نیازهایی دارد.در اینجا سؤالی قابل طرح است که آیا روح انسانهایی که اشو به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای آنها است نیاز به تغذیه ندارد؟ آیا برای طی کردن مسیر رشد و کمال نیاز به یک همراه نیست تا با همدلی و ایجاد آرامش انسان را همراهی نماید؟واضح است که محقق شدن این مسأله با روابط لحظهای و زودگذر کمونها، امکان پذیر نیست. بلکه بهترین راه، برقراری روابط سالم بین زوجین است تا با فرصت مناسب و دو طرفهای که در مواجهه با مشکلات برایشان ایجاد میشود بتوانند شخصیتشان را شکل داده و به درجات عالی انسانی برسند.از دیگر دلایل تأکید وی برای زندگی در کمون، بهتر شناختن همسایهها است. اشو نگران است که در شهرهای کوچک و بزرگ مردم در کنار هم زندگی میکنند؛ ولی هیچ شناختی از یکدیگر ندارند.(آینده طلایی ص96) گویا هیچ راه بهتری جز رابطه آزاد، برای آشنایی و ارتباط با همسایهها نیافته!در آخر میتوان گفت تمام این توجیهات به این جهت میباشد، که خانواده و پیوند زوجیت را مانعی بر سر راه بوالهوسیهای خود و مریدانش دانسته و از هر راهی سعی در رد چنین کانون مقدسی مینماید.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://nozohor.porsemani.ir//content/%D8%AA%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%A7%D8%B4%D9%88
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عرفان های نوظهور سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت