شباهت عرفان حلقه با کابالا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شباهت عرفان حلقه با کابالا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شباهت عرفان حلقه با کابالا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عرفان حلقه
,
عرفان یهودی
,
عرفان های نوظهور
,
عرفان حلقه
پاسخ تفصیلی:
این عبارت از تعالیم عرفان حلقه که «انسان به هیچ طریقی قادر به درک خداوند نیست»، تنها می تواند با تعالیم یک مکتب قرابت بسیارداشته باشد و آن مکتبِ کابالا یا عرفان یهود است.اصول عرفان حلقه و تعالیم کابالا در مورد خداوند و شبکه شعور کیهانی آنچنان بر هم منطبق شده است که اگر بگوییم مبانی عرفان حلقه برداشتِ ماهرانه ای است از اصول اولیۀ کابالا، سخنی به گزاف نگفته ایم. همسویی این تعالیم در کم رنگ کردن و یا حذف اصل اول از اصول سه گانۀ ادیان آسمانی یعنی توحید (اقرار به یگانگی خداوند)را می توان در 3 بعد بررسی کرداول مکنون بودنِ خداوند: یکی از اصول اولیه کابالا، اعتقاد به مکنون بودن خداوند است. بدان معنا که خداوند را موجودی درک ناشدنی برای انسان قلمداد می کنند و او را انسوف می نامند. انسوف به عنوان خدایی دست نیافتنی که هیچ آفریننده ای نمی تواند تصوری از آن ذات ناشناخته و مکنون داشته باشد برای پیروان کابالا در قرن دوازدهم معرفی شد و با معرفی این خدا از سوی کابالیستها گسستی عمیق میان اندیشه های کابالا و تعالیم یهودیان ارتدوکس پدید آمد. چرا که خدای کتاب مقدس خدایی متشخص و بسیار نزدیک به انسان ها بود اما خدایی که کابالا معرفی می کرد حتی قادر به وحی و الهام به پیامبران خویش هم نبود وگاه فاقد اراده می نمود.[i] براین اساس اسناد وحیانی و نصوص الهی نمی توانست از این خدای نا شناخته و مکنون صادر شود[ii] و از این منظر منطبق کردن این خدا با خدای کتاب مقدس کاری بی معنا بود. درمحضر این خدا نیایش و تضرع هیچ معنایی ندارد.[iii] بدان جهت برای خدای کابالیست ها هیچ جایگاهی در تورات وتلمود یافت نمیشود.آنچنان که عرفان حلقه هیچ تعریفی برای خداوند قائل نیست و شناخت و معرفت نسبت به خداوند و عشق ورزیدن بدان ساحت علوی را انکار می نماید کابالیست های یهودی نیز نیایش و تضرع در پیشگاه انسوف را که فاقد اراده است نفی کرده و همانند عرفان حلقه تنها مجرای اتصال با ذات بی کران را شبکۀ شعور کیهانی می دانند. دوم جایگزین کردن شبکۀ شعور کیهانی به جای خداوند: شبکۀ شعور کیهانی در مکتب کابالا، تجلیاتی هستند که از خدای ایشان صادر شده تا او را که دست نیافتنی و درک ناشدنی است، باورپذیرتر کند و همچون واسطه ای میان خدای کابالا و مخلوقاتش باعث انتشار فیض شوند. این واسطان فیض همانند شبکۀ شعور کیهانی در عرفان حلقه قدرت هایی خدایی دارند و عرض نیاز باید به پیشگاه ایشان باشد. این نگرش در کابالا و عرفان حلقه نسبت به جایگاه خداوند تنها یک فرآیند را می تواند به همراه داشته باشد و آن کم رنگ کردن و یا از میان بر داشتن اصل توحید و یگانگی خداوند است! چرا که کابالا و عرفان حلقه سعی دارند مخلوقاتی را در ادارۀ جهان و نظم بخشیدن بدان با خالق خویش شریک دانسته و امور جهان را به دست شبکه ای بسپارند که گویا در غیاب خداوند در حال رسیدگی به امور عالمیان است! اینگونه ثنویتی در نظام جهان پدید می آید که میان خدای آفرینشگر و خدای قادر متعال که ادارۀ کائنات بر عهدۀ اوست فاصله ای عمیق ایجاد می شود . گویا خدایی دور و دست نیافتنی اقدام به آفرینش کرده و شبکه ای به جای او در حال ایجاد نظم در عالم هستند. یکی خدای خالق است و دیگری تجلیاتی قادر؛ که عرض نیاز باید به ساحت ایشان باشد. از این منظر خدای آفرینشگر دیگر توانا نیست و قدرت در دست شبکه ای با ویژگی های خدایی است!سوم گسست میان عرفان و شریعت با حذف نامها و صفات الهی: بر اساس اصول و مبانی کابالا "یهوه" خدای کتاب مقدس نمیتواند محل تفکر و اندیشۀ عمیق برای پیروان این مکتب باشد. به اعتقاد ایشان خدایی می تواند محل تفکر و تعمق آدمی قرار گیرد که از هرگونه صفت و تشخص انسان وار به دور باشد. از این رو کابالا اصطلاح انسوف را برای خدای خویش برگزید . یعنی ذاتی بی کران و خدایی که از هر گونه صفت مبراست. پیروان کابالا خدای خویش را "بی نام" می خواهند و هیچگاه از اصطلاحات معمول در عهد عتیق همچون "الوهیم" و "یهوه" در مورد خدای خویش استفاده نمی کنند[iv] چون معتقدهستند هیچ کدام از نام ها و صفات موجود در عهد عتیق را نمی توان بر نور بی کرانی که آفرینش به واسطۀ او صورت پذیرفته اطلاق کرد. هرنام از خداوند که در کتاب مقدس آمده از دیدگاه کابالیستها سرانجام معطوف به جنبه و وجهی از ظهور خداوند است حال آنکه خدای ایشان باید فاقد هیچ صفت و نامی باشد.این نامها و صفات در کابالا از خدای ایشان گرفته شده و در اختیار شبکۀ شعور کیهانی قرار گرفته است. از این رو شبکۀ شعور کیهانی در کابالا حامل صفاتی همچون رحمانیت، حکمت، قدرت، عظمت، جمال و...است و اتصال با انسوف تنها از طریق این مجرا صورت میگیرد.اصرار پیروان عرفان حلقه بر بی نام خواندن خداوند و عدم تاکید بر اسماء و صفات الهی از دیگر وجوه مشترک میان کابالا و عرفان حلقه است شاید اگر به پیروان عرفان حلقه مجالی داده شود از انتقال صفات الهی بر شبکۀ شعور کیهانی ابایی نداشته باشند. آنچنان که هم اکنون در تعالیم خویش عملا نامی از الله در میان نیست و تاکید بر خدایی "بی نام" است.نویسنده: ...................... فاطمه مهدیه[i] .Scholem,1997,"kabbalah",vol10,p.557[ii] شولم،1385، ص58.[iii] المسیری،1372-1384، ص 188.[iv].Scholem,1997,"EIN-SOF",vol16,p.354
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://nozohor.porsemani.ir//content/%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%84%D9%82%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عرفان های نوظهور سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت