اسماء خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اسماء خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اسماء خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عرفان حلقه
پاسخ تفصیلی:
امام صادق (ع)در حدیث ارزشمندی چند راه نادرست خداشناسی و یک راه درست را معرفی کره اند. راه های نادرست از این قرار است که: خداوند را با حس و وهم نمی توانیم بشناسیم؛ زیرا که او موجودی مادی و محسوس نیست تا ما بتوانیم از طریق حس و وهم (تصورات ذهنی) او را بشناسیم. او نامحدود است و بسیار فراتر از حواس و توهمات ذهنی ماست.دوم اینکه شناخت خداوند با اسم بدون معنا نیز ممکن نیست. یعنی اینکه اسمی بر سر زبان بیافتد بدون اینکه به معنای آن توجهی بشود و شخص فکر کند که اگر فلان کلمه را دائم تکرار کند این کلمه منشأ اثر است و قدرتی دارد. در حالی که خدا همه کاره است و تنها اوست که می تواند صدای ما را بشنود و دست مان را بگیرد. این اسم ها ممکن است باشند و ممکن است نباشند، در حالی که خداوند اصل وجود و جاودان و ابدی است.سومین راه نادرست خداشناسی این است که اسم را به همراه معنای آن بپرستی و این موجب شرک است. زیرا اسم را در کنار معنا قرار داده اند. معمولا این روش به جایی می رسد که برای هر اسم یک نماد درست می کنند آن نماد را می پرستند. بسیاری از آیین های بت پرستی همین طور ایجاد شده، خدای بخشنده، خدای قهر و خشم، خدای روشنایی و... از این روش نادرست ایجاد شده اند.راه نادرست دیگر این است که ما خداوند را با نام ها و صفاتش بشناسیم. یعنی بریم و معنای رحیم و کریم و ودود و حنان را بررسی کنیم و با آنها خدا را بشناسیم. این هم راه درستی نیست. زیرا این اسم ها و صفت ها از ذات خداوند روشن تر و شناخته شده تر نیستند و نمی توان آنها را زودتر از خدا شناخت.راه درست: همه ما در قلب مان خدا را می شناسیم. و وقتی نام های او را می شنویم گویی یاد آشنایی در دلمان زنده شده است. بخشنده، مهربان، آمرزنده، یاری کننده، شفا دهنده، نجات بخش، و همه نام ها و صفت های خدا را وقتی یک جا برای تو می گویند، قلبت می تپد، به شور می آیی، آری این همان آشنای ازلی است. تو او را خوب می شناسی. با اینکه خیلی وقت ها فراموشش می کنی و از یاد می بری اش،اما او همیشه باتوست. این را به خوبی می فهمیم قلب ما از او آگاه است زیرا او از قلب به ما نزدیک تر است. از رگ گردن به ما نزدیک تر است. وقتی کسی را نمی بینیم تا دستمان را به سویش دراز کنیم و یاری بخواهیم، به او امیدواریم، گویا او را می بینیم، به او دلگرم هستیم،چون او اینجاست، خیلی نزدیک، خیلی دور. در اوج کبریایی و خدایی اش،از ما غافل و دور نیست.نام های خدا، نام های خداست، بدون هیچ شک و تردیدی همه ی نامهای نیکو نام اوست. هر نامی که کمالی را بیان می کند و نقصی را دور می کند، نام خداست، اما این نام ها برای شناخت خدا نیست، برای یادآوری اوست. ما او را می شناسیم. مشکل ما این است که از او غافل می شویم و فراموشش می کنیم. این نام های نیکو را خدا به ما آموخته تا به یادش باشیم و با گفتن این نام ها به شوق بیاییم، شیدایی کنیم. این نام ها زیباترین ترانه هستی است. این نام ها و تکرارشان گواراترین شرابی است که می توانی بنوشی و مست شوی. خداوند شرابی گواراتر از دعای جوشن کبیر در کام عاشقانش نریخته است. بخوان مست شو ، بخوان و بالا برو بخوان و به سوی او بال بگشا. این مستی برای ما ازلی است از آن روز که او را دیدیم و به ربوبیتش شهادت دادیم،دلداده و شیدا شدیم. و حالا در این دنیای پر از غفلت نام های خدا همان خاطرات خوش بودن با معشوق ازلی را به یاد می آوردیاد باد آنکه سر کوی توام منزل بوددیده را روشنی از خاک درت حاصل بودراست چون سوسن و گل در اثر صحبت پاکبر زبان بود مرا آنچه تو را در دل بودآه از آن جور و تطاول که در ای ندامگه استآه از آن سوز و نیازی که در آن محفل بوددر دلم بود که بی دوست نباشم هرگزچه توان کرد که سعی من و دل باطل بودنام های خدا دل های شیدایی که او را به یادآورده اند سیراب روشن می کند. خدا بگذرد از کسانی که این دروغ بزرگ را به مردم گفتند، که خدا نام ندارد (به نام بی نام او!) همه نام های نیکو نام اوست و عاشق او نمی تواند یک لحظه بدون آنها زندگی کند. آنها روزنه هایی به سوی نور و راه هایی برای پرواز روح به سوی روح بخش هستند.عصاره کلام امام صادق این است که او حاضر است و از همه به مانزدیکتر، ما برای شناختش نیاز به نامها و صفات او نداریم. اما برای درمان غفلت خودمان و برای ستایش او این نامها که به راستی نام اوست به کار می آید.در دعای ابوحمزه ثمالی این جمله آمده است که بک عرفتک. تو را با تو شناختم. و انت دللتنی علیک. و تو مرا به سوی خودت راهنمایی کردی.متن کامل حدیثقال الصادق علیه السلام : «مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْرِفُ اللَّهَ بِتَوَهُّمِ الْقُلُوبِ فَهُوَ مُشْرِکٌ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْرِفُ اللَّهَ بِالاسْمِ دُونَ الْمَعْنَى فَقَدْ أَقَرَّ بِالطَّعْنِ لِأَنَّ الِاسْمَ مُحْدَثٌ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْبُدُ الِاسْمَ وَ الْمَعْنَى فَقَدْ جَعَلَ مَعَ اللَّهِ شَرِیکاً وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْبُدُ الْمَعْنَى بِالصِّفَةِ لَا بِالْإِدْرَاکِ فَقَدْ أَحَالَ عَلَى غَائِبٍ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْبُدُ الصِّفَةَ وَ الْمَوْصُوفَ فَقَدْ أَبْطَلَ التَّوْحِیدَ لِأَنَّ الصِّفَةَ غَیْرُ الْمَوْصُوفِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُضِیفُ الْمَوْصُوفَ إِلَى الصِّفَةِ فَقَدْ صَغَّرَ بِالْکَبِیرِ وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه، قِیلَ لَهُ فَکَیْفَ سَبِیلُ التَّوْحِیدِ قَالَ ع بَابُ الْبَحْثِ مُمْکِنٌ وَ طَلَبُ الْمَخْرَجِ مَوْجُودٌ إِنَّ مَعْرِفَةَ عَیْنِ الشَّاهِدِ قَبْلَ صِفَتِهِ وَ مَعْرِفَةَ صِفَةِ الْغَائِبِ قَبْلَ عَیْنِهِ قِیلَ وَ کَیْفَ نَعْرِفُ عَیْنَ الشَّاهِدِ قَبْلَ صِفَتِهِ قَالَ ع تَعْرِفُهُ وَ تَعْلَمُ عِلْمَهُ وَ تَعْرِفُ نَفْسَکَ بِهِ وَ لَا تَعْرِفُ نَفْسَکَ بِنَفْسِکَ مِنْ نَفْسِکَ وَ تَعْلَمُ أَنَّ مَا فِیهِ لَهُ وَ بِهِ کَمَا قَالُوا لِیُوسُفَ إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قالَ أَنَا یُوسُفُ وَ هذا أَخِی فَعَرَفُوهُ بِهِ وَ لَمْ یَعْرِفُوهُ بِغَیْرِهِ وَ لَا أَثْبَتُوهُ مِنْ أَنْفُسِهِمْ بِتَوَهُّمِ الْقُلُوب»؛ تحف العقول، ۳۲۶-۳۲۹٫ حمیدرضا مظاهری سیف
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://nozohor.porsemani.ir//content/%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D8%AE%D8%AF%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عرفان های نوظهور سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت