اخلاق الهی و اخلاق سکولار | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اخلاق الهی و اخلاق سکولار
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اخلاق الهی و اخلاق سکولار
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شبهات
سوال:
مهمترین تمایز اخلاق الهی از اخلاق سکولار که عرفانهای نوظهور مروج آن هستند، چه میباشد؟
پاسخ تفصیلی:
یکی از نکات اساسی و مورد تأکید ادیان، بهویژه اسلام، رعایت اخلاق و امور اخلاقی است.در بسیاری از آیات قرآن و احادیث اشاره شده است که واقعیّت امر اخلاقى در حُسن فعل و یا قُبح آن نهفته است و اصولاً مسألهی امر به معروف و نهى از منکر که یک وظیفهی اسلامى است دعوت به یک رشته امور اخلاقى است که واقعیّت آن را «معروف» و یا «منکر» بودن آن تشکیل مىدهد. اخلاقِ متّکى به مذهب، به گونهای که عقاید مذهبى و اعتقاد به پاداش و کیفرهاى روز بازپسین، مَجرا و پشتوانهی اصول اخلاقى باشند، راهى است که آیینهاى آسمانى و بالاخص آیین مقدّس اسلام آن را انتخاب کرده و در طول چهارده قرن، نتایج درخشانى داشته است.
اعتقاد راسخ و استوار به خدایى که حکمران و داور روز بازپسین است، و در آن روز، پروندهی اعمال انسان را مىگشاید و حتّى به این نیز اکتفا نمىکند، بلکه صورت واقعى کردارهاى ما را به قدرت بىپایان خود به ما نشان داده، هر فردى را به پاداش و کیفر خود مىرساند و ... بزرگترین پشتوانهی اخلاق، و طبیعىترین ضامن اجراى اصول انسانى است، و در حقیقت، گرانبهاترین گنجینه و ارزندهترین سرمایهاى است که از رهبران بزرگ آسمانى به یادگار مانده است و باید به عنوان یک میراث گرانقیمت از آن حمایت کرد.[1]
در نظام اخلاقى اسلام به گرایشهای فطری و غریزی توجّه شده و در سایهی تعدیل، از همهی آنها بهره گرفته شده است وآنان که محور ارزش را لذایذ نفسانى مىدانند، بهگونهاى در این تعدیل تحقّق مىپذیرند.
نظام اخلاقى اسلام، مطلق و پایدار، جهان شمول و فراگیر است؛ زیرا محور آن، کششهاى درونى انسان و وحى است که هر دو فراگیرند نظام اخلاقی اسلام، با ضانت اجرایی همراه بوده و از مقولهی توصیه، خالى و از هر نوع تحریک، پیراسته است.[2]اما اخلاق در نگاه غربی و غیر دینی، صورتی دیگر پیدا میکند. در یونان باستان و در غرب امروز، نظامهاى اخلاقى متعدّدى پىریزى شده که بهوسیلهی پایهگذاران آنها، معرّفى شده است.
بیشترین این نظامها مربوط به دوران پس از رنسانس است. در این دوره، شیوهی بحث و بررسى در علوم دگرگون شد، و سرانجام، پدیدهاى به نام «سکولاریزم» و تفکیک دین از حکومت، یا به تعبیر صحیحتر« دینزدایى»، خود را مطرح کرد.
یکی از این نظامها و مکاتب، مکتب اگزیستانسیالیسم است. از راسل یکی از دانشمندان معروف اروپایی که خود از بزرگان مکتب اگزیستانسیالیسم است، سؤال شد خود به کدام یک از سیستمهاى اخلاقى مقیّد است: او در پاسخ گفت: «روش اخلاقى من، ایجاد هماهنگى بین
منافع عمومی و خصوصى افراد اجتماع است.»؛[3] یعنی تنها به اصولى از اخلاق قایلم که در شعاع و حدود قانون باشد و نه بیشتر.
راسل اخلاق را بهمعنای قانون تلقّى کرده، آن را تنها مربوط به زندگى اجتماعى وحقوق افراد و جوامع انسانى مىداند و اخلاق فردى را نفى میکند. بهنظر او، انسان در ارتکاب امورى که ضرر و صدمهاى به دیگران نمىرساند، آزاد است و لزومى نداردکه از آنها خوددارى کند؛ مثلاً لزومى ندارد که زنان عفّت به خرج دهند و از معاشقه با غیر همسران خود در صورتى که تولید مثل نکنند خوددارى نمایند.[4]
از دیگر فلاسفهی مشهور غرب، فریدریش ویلهلم نیچه، فیلسوفآلمانى(درگذشت به سال ۱۹۰۰ میلادى) است. او در این باره میگوید:
«بحث اینکه زندگانى دنیا خوباست یا بد و حقیقت آن چیست، امرى بیهوده است و کسى نمىتواند آن را دریابد. بعضى مىگویند بهتر آن بود که بهدنیا نمىآمدیم؛ شاید چنین باشد، نمیدانم؛ امّا میدانمکه خوب یا بد، به دنیا آمدهام و باید از دنیا بهره ببرم و هرچه بیشتر بهتر. آنچه براى حصول این مقصود مساعد باشد، خوب است، گرچه قساوت و بىرحمى باشد؛ و آنچه مخالف و مزاحم این غرض باشد بد است، هرچند راستى و قهرمانى و فضیلت و تقوا باشد.»
او میگوید:
«انسان باید فکر خدا و زندگى اخروى را کنار گذارد که از آن ضعف و عجز بر میآید. انسان باید در فکر زندگى دنیا باشد و به خود اعتماد کند. این آغاز رهایى از بند است!
دیگر آنکه باید رأفت و رقت قلب را دور انداخت؛ رأفت از عجز است و فروتنى از فرومایگى.»[5]
با این نگاه، قطعاً دیگر جایی برای اخلاق و رعایت اخلاقّیات باقی نخواهد ماند.
پینوشت:
1-لقمان/۱۶، سبا/ ۴ و زلزله / ۷،۸.
[2]-سبحانى، جعفر، اخلاق، ص 132.
[3]- راسل، برتراند، جهانى که من مىشناسم، ص ۵۶ .
[4]- همان، صص ۶۷ ، ۶۸.
[5]- فروغی، محمّدعلی، سیر حکمت در اروپا، ج۳، صص ۱۹۹-۲۰۰.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://nozohor.porsemani.ir//content/%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عرفان های نوظهور سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت